Auttakaa mua saamaan suolisto kuntoon :(
Oon sotkenut mun vatsan huonolla ruoalla ja vatsakivut on jatkuvia. Jostain syystä oireita aiheuttaa myös sellaiset ruoka-aineet, joita oon ennen pystynyt syömään (omenat ainakin) ja vatsa roikkuu turvonneena reppuna.
Kommentit (103)
Tämä on hirveän hyvä ketju! Tallennan tämän itselle. En ole ap, mutta laittakaa ihmeessä lisääkin vinkkejä vatsan ja suoliston hyvinvointiin. Tuntuu, että tällaiset terveysvaivat ovat nykyaikana lisääntyneet, ja lääkäristä ei todellakaan ole apua.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hirveän hyvä ketju! Tallennan tämän itselle. En ole ap, mutta laittakaa ihmeessä lisääkin vinkkejä vatsan ja suoliston hyvinvointiin. Tuntuu, että tällaiset terveysvaivat ovat nykyaikana lisääntyneet, ja lääkäristä ei todellakaan ole apua.
Eihän lääkäristä olekaan apua. Ainoa apu on oman ruokavalion miettiminen ja korjaaminen. Ei elimistö kestä mitä tahansa sontaa. Eikä tarvitsekaan.
Aito ja oikea ruoka on paras. Kaikenlainen keinoruoka ja korvikkeet on haitaksi, vaikka ravitsemusammattilaiset näitä kuinka suosittelevat. Oma järki (jos sitä on) käyttöön syömisissä.
Minua auttoi samassa tilanteessa:
kaurapuuro aamulla (geeli kaurasta suolistoon)
Chiasiemen-psylliumkuitu 2-3 rkl veteen, jossain vaiheessa päivää ja etenkin ennen ruokia joista tiedät että menee vatsa sekaisin (jälleen se suojaava geeli)
kylmäpuristettu puolukkamehu ja itse tehty puolukkasose (ei sokeria säilyy omassa mehussaan, sokeri saa käymään) nämä tulehdusta hillitsevän vaikutuksen vuoksi
Lisäksi: ab-piimä ja puolukat, silica-geeli
Tsemppiä, oman mahan pilasi yksipuolinen ja vähärasvainen kasvisruokavalio12 v sitten. Nykyään vatsa kunnossa taas
Vierailija kirjoitti:
Chiasiemen-psylliumkuitu 2-3 rkl veteen, jossain vaiheessa päivää ja etenkin ennen ruokia joista tiedät että menee vatsa sekaisin (jälleen se suojaava geeli)
kylmäpuristettu puolukkamehu ja itse tehty puolukkasose (ei sokeria säilyy omassa mehussaan, sokeri saa käymään) nämä tulehdusta hillitsevän vaikutuksen vuoksi
Tsemppiä, oman mahan pilasi yksipuolinen ja vähärasvainen kasvisruokavalio12 v sitten. Nykyään vatsa kunnossa taas
Selitäs toi kaurapuuro ja geeli systeemi. Siitä kun aina mainitaan, mutta ei perustella mitenkään. Sanotaan vain, että geeliä tulee ja suojaa, mutta mikä on se systeemi ja mitä se suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitäs toi kaurapuuro ja geeli systeemi. Siitä kun aina mainitaan, mutta ei perustella mitenkään. Sanotaan vain, että geeliä tulee ja suojaa, mutta mikä on se systeemi ja mitä se suojaa.
Liukoiset kuidut hyytelöityy ja muodostaa veden kanssa geelin. Liukenemattomat kuidut on hyödyllisiä myös mutta ei tätä tee. Tuo geeli neutraloi sappihappoja ja mm. kolesterolia poistuu sen mukana elimistöstä. Se myös hidastaa hiilarien pilkkoutumista ja estää täten verensokeripiikkejä. Itse samasta syystä otan tuon psyllium-chia- vesishotin jos syön sokerisia asioita, koska niistä menee eniten muuten vatsa sekaisin. Ja se auttaa
Ap, minä lähtisin ehkä miettimään asiaa vähän laajemmin: millaista elämää elät? Miten alunperin olet ajautunut tilanteeseen, jossa ravinto koostuu pääasiassa kahvista ja roskaruuasta? Onko ollut vastoinkäymisiä elämässä, stressiä, surua? Onko elämässäsi palautumista ja lepohetkiä, joihin ruokailu ei kuulu?
Sen sijaan että otat ruuasta ja "oikeasta" syömisestä taas uuden taakan kannettavaksi, miettisin voisitko kokeilla vähän holistisempaa lähestymistapaa, missä mietit itseäsi, ruokasuhdettasi ja ruokahistoriaasi. Miten teillä kotona suhtauduttiin ruokaan, kun olit lapsi? Miten puhut ruuasta?
Kaikki sellaiset pienet hienosäädöt ruokavalioon kuten leivän vaihtaminen täysjyvään ja maito laktoosittomaan ovat terveitä varten. Silloin kun elimistö jo prakkaa sitä joutuu opetella syömään täysin uusiksi eikä enää riitä että vähennät sitä huonoa ja lisäät hyvää. Elimistö ei kestä enää yhtään huonoa, jos haluat saada kropan jälleen toimimaan oikein.
Ja ongelma ei ole siinä omenassa vaan sinun ruoansulatus järjestelmä ei enää toimi niin hyvin että pystyisi käsittelemään omenaa ilman ongelmia.
Tänä päivänä ihmiset ovat sairaampia kuin koskaan. Nuoret ja lapset myös, tai ennemminkin niin että he varsinkin! Suolisto-ongelmat vielä jotenkin osataan yhdistää huonoon ruokavalioon mutta suurinta osaa terveysongelmista ei.
Ja lääkäristä on aivan turha hakea apua ongelmiin vaikka jo ulostaisit verta. Sieltä et saa ohjeita asian korjaamiseen vaan lääkkeitä oireiden hillitsemiseen. Täytyy ymmärtää että lääkeyhtiöt tekevät rahaa ihmisten sairauksilla, ei parantamisella.
Vierailija kirjoitti:
Palstan tohtori Toloset pätemässä.
Tämä tohtori Tolonen on itse menettänyt terveyteni nuorena. Minkäänlaista apua ei tullut lääkäristä, vain lääkkeitä sieltä saa. Tuollaisessa tilanteessa ihmisellä on vain 2 vaihtoehtoa, pysyä sairaana tai yrittää hakea tietoa ja ymmärrystä muualta. On silmiä avaavaa kun viimein ymmärrät että sitä oikeaa tietoa jakavat nimenomaan nämä "Tohtori Toloset". Sitä tietoa joka parantaa kokonaan eikä vain lievitä oireita.
Itseltäni meni elämä aivan 100%:sti sairaan ja vammaisen elämäksi kun olin 23 vuotias. Lääkärit sanoivat että oireiden ja lääkkeiden kanssa vain täytyy elää loppuelämä, että tätä tämä nyt on. Mutta niin sitä vain sai hoidettua kaikki kuntoon ja kaikki lääkitykset pois. Sai pienen lapsen energiatasot takaisin kun osasi hakea sitä tietoa ja ennenkaikkea kokemus tietoa aivan muualta. Rankkaahan se on eikä mitenkään kivaa rajata totuttua syömistä niin rankasti eikä suurimmasta osasta ihmisistä siihen ole koska ollaan täysin addiktoituneita siihen huonoon syömiseen.
Jos maitohappobakteeri kuuri ei auta niin lääkäriin. Siellä voi olla joku keliakia tai laktoosi-intoleranssi tai suolistosairaus pohjilla.
Jos oletetaan, että kyse ei ole sairaudesta niin jo päivittäinen tavallinen puolen tunnin kävely auttaa mahakipuihin mm. ilmavaivojen poistumisen kautta.
Keliakia on hyvä sulkea pois jos ei vielä ole faktaa. Tulehtunut suoli kun ei päästä oikeita aineita imeytymään oikeassa kohdassa ja eteenpäin liikkuva massa alkaa käymään suolessa, muodostaa kaasuja jne. Myös vuotava suoli on nykyajan ruokavalioihin liittyvä, siihen kannattaa perehtyä. Hoikallakin ihmisellä voi olla hiilihydraattien liika saannista johtuva rasvamaksa, mikä vaikuttaa ruuansulatus entsyymien määrään eli ruokalassa ei hajoa kuten pitäisi. Perussääntö useimmille olisi varmaan fodmap-ruokavalio, joka sisältää jokseenkin prosessoimattomia ruokia ja minimaalisesti sokereita ja päihteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liukoiset ku
Ei siis mitään järkevää. Miksi kolesterolin pitäisi poistua tuon geelin ansiosta? Miten se geeli hidastaa verensokerin nousua? Ei hitto, kaikkea te uskotte :)
Vierailija kirjoitti:
Ap, minä lähtisin ehkä miettimään asiaa vähän laajemmin: millaista elämää elät? Miten alunperin olet ajautunut tilanteeseen, jossa ravinto koostuu pääasiassa kahvista ja roskaruuasta? Onko ollut vastoinkäymisiä elämässä, stressiä, surua? Onko elämässäsi palautumista ja lepohetkiä, joihin ruokailu ei kuulu?
Sen sijaan että otat ruuasta ja "oikeasta" syömisestä taas uuden taakan kannettavaksi, miettisin voisitko kokeilla vähän holistisempaa lähestymistapaa, missä mietit itseäsi, ruokasuhdettasi ja ruokahistoriaasi. Miten teillä kotona suhtauduttiin ruokaan, kun olit lapsi? Miten puhut ruuasta?
No, lässyn, lässyn.
Vierailija kirjoitti:
Jos maitohappobakteeri kuuri ei auta niin lääkäriin. Siellä voi olla joku keliakia tai laktoosi-intoleranssi tai suolistosairaus pohjilla.
Ja noihin auttaa syömisten korjaus, ei lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Jos oletetaan, että kyse ei ole sairaudesta niin jo päivittäinen tavallinen puolen tunnin kävely auttaa mahakipuihin mm. ilmavaivojen poistumisen kautta.
Ei kävely poista sopimattoman ruuan syytä vaivoihin.
Kuituja ruokavalioon.
Käy lääkärillä niin saat jopa reseptin kuituvalmisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuituja ruokavalioon.
Käy lääkärillä niin saat jopa reseptin kuituvalmisteeseen.
Miksi?
Joka vuorokausi 10 h "paasto", että suoliston limakalvolla on aikaa uusiutua. Erityisesti ohutsuoli. Kokeile vaikka pari kuukautta aluksi.