Auttakaa mua saamaan suolisto kuntoon :(
Oon sotkenut mun vatsan huonolla ruoalla ja vatsakivut on jatkuvia. Jostain syystä oireita aiheuttaa myös sellaiset ruoka-aineet, joita oon ennen pystynyt syömään (omenat ainakin) ja vatsa roikkuu turvonneena reppuna.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista huonoa ruokaa olet syönyt?
Pizzaa, hampurilaisia, karkkia ja kahvia lähinnä. Välillä taas en yhtään mitään.
No ei ihme, että vatsa oikuttelee. Nyt skarppaus ja ruokavalio kuntoon.
En enää syö näitä ja silti olen koko ajan kipeä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Googlaa Fodmap, auttoi minua(kin).
Minulle sopii jotkut Fodmapit, mutta toiset ei. Niihin on sellainen australialaisen yliopiston kännykkäsovellus, joka kertoo, mitä Fodmapeja eri ruoka-aineet sisältävät.
https://www.monashfodmap.com/ibs-central/i-have-ibs/get-the-app/
Idea tuossa kännykkäsovelluksessa on, että se kertoo huomattavasti tarkemmin, mitä Fodmapeja eri ruoka-aineissa on, kuin asiasta kertovat tietolähteet yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Foodmap varmasti rauhoittaa tilanteen, mutta ei ole kuitenkaan pitkällä tähtäimellä se paras vaihtoehto. Kaalit ja palkokasvit pitävät yllä hyviä suolistobakteereja, mistä on apua hyvän vatsaterveyden ylläpidolle ja yleiskunnolle muutenkin.
Tietenkään niitä ei kannata syödä järjettömiä määriä ja myös totuttaa elimistönsä niiden käyttöön vähitellen.
No jaa, itse olin vuosia kasvissyöjä ja IBS alkoi yhtäkkiä ilman nopeita muutoksia ruokavaliossa, joka mulla silloin oli ns. ihanteellisen terveellinen kasviksineen ja kasviproteiineineen. Olin syönyt jo useamman vuoden niin ja suolistobakteerien olisi kaiken järjen mukaan pitänyt olla oikein onnellisia.
No, nykyään pysyn kunnossa kun en syö juuri ollenkaan kasviksia tai hedelmiä. Sipuli ja palkokasvit pahimmat, ja nykyään myös vehnä, ruis ja ohra on kieltolistalla. Olo on hyvä ja vatsa toimii normaalisti kun syön FODMAP-ruokavalion mukaan. Ei, ei ole keliakiaa, testattu on.
Jos poikkean ruokavaliosta useampana viikkona putkeen saan öisin sellaisia saatanallisia kipukohtauksia että puolisoa hermostuttaa kun en anna lupaa viedä sairaalaan. Mutta niihin ei tehoa mikään niin turhaan menen lääkittäväksi. Ainoa mikä auttaa on oikea ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista huonoa ruokaa olet syönyt?
Pizzaa, hampurilaisia, karkkia ja kahvia lähinnä. Välillä taas en yhtään mitään.
No ei ihme, että vatsa oikuttelee. Nyt skarppaus ja ruokavalio kuntoon.
En enää syö näitä ja silti olen koko ajan kipeä.
Ap
Varmasti menee aikaa ennenkun saat vatsasi kuntoon. Kärsivällisyyttä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Foodmap varmasti rauhoittaa tilanteen, mutta ei ole kuitenkaan pitkällä tähtäimellä se paras vaihtoehto. Kaalit ja palkokasvit pitävät yllä hyviä suolistobakteereja, mistä on apua hyvän vatsaterveyden ylläpidolle ja yleiskunnolle muutenkin.
Tietenkään niitä ei kannata syödä järjettömiä määriä ja myös totuttaa elimistönsä niiden käyttöön vähitellen.
No jaa, itse olin vuosia kasvissyöjä ja IBS alkoi yhtäkkiä ilman nopeita muutoksia ruokavaliossa, joka mulla silloin oli ns. ihanteellisen terveellinen kasviksineen ja kasviproteiineineen. Olin syönyt jo useamman vuoden niin ja suolistobakteerien olisi kaiken järjen mukaan pitänyt olla oikein onnellisia.
No, nykyään pysyn kunnossa kun en syö juuri ollenkaan kasviksia tai hedelmiä. Sipuli ja palkokasvit pahimmat, ja nykyään myös vehnä, ruis ja ohra on kieltolistalla. Olo on hyvä ja vatsa toimii norm
Et syö juuri ollenkaan kasviksia tai hedelmiä? Kuullostaapa terveelliseltä. Mielummin ottaisin vaikka ne vatsavaivat kuin tuollaisen ruokavalion. T. 33 vuotta kasvissyöjänä
Vika saattaa olla myös haimassa, joka ei tuota riittävästi entsyymejä. Siihen et valitettavasti lääkäriltä apua saa, mutta voithan silti kokeilla ruuansulatusentsyymejä - ei niistä haittaakaan ole.
"Et syö juuri ollenkaan kasviksia tai hedelmiä? Kuullostaapa terveelliseltä. Mielummin ottaisin vaikka ne vatsavaivat kuin tuollaisen ruokavalion. T. 33 vuotta kasvissyöjänä"
Sitten et taida ymmärtää millaisista kivuista puhun. Olen silloin siis pahimmillaan kipushokissa: kylmä hiki, verettömät raajat ja kasvot, tajunnan taso laskee. Sydän vetää ylimääräisiä lyöntejä. Pahimmillaan olen pyörtynyt.
Vaihtoehtoina ei ole joko kestää "vaivoja" tai syödä kasviksia, vaan hypätä katolta tai syödä kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
"Et syö juuri ollenkaan kasviksia tai hedelmiä? Kuullostaapa terveelliseltä. Mielummin ottaisin vaikka ne vatsavaivat kuin tuollaisen ruokavalion. T. 33 vuotta kasvissyöjänä"
Sitten et taida ymmärtää millaisista kivuista puhun. Olen silloin siis pahimmillaan kipushokissa: kylmä hiki, verettömät raajat ja kasvot, tajunnan taso laskee. Sydän vetää ylimääräisiä lyöntejä. Pahimmillaan olen pyörtynyt.
Vaihtoehtoina ei ole joko kestää "vaivoja" tai syödä kasviksia, vaan hypätä katolta tai syödä kasviksia.
Korjaus viimeiseen, olla syömättä kasviksia siis.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan noiden vaivojen syy nyt ihan oikeasti vihannekset ja kasvikset? Ootko päässyt terveydenhoidon kautta kuinka laajoihin tutkimuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan noiden vaivojen syy nyt ihan oikeasti vihannekset ja kasvikset? Ootko päässyt terveydenhoidon kautta kuinka laajoihin tutkimuksiin?
Älä ollenkaan väheksy kasvisten aiheuttajaa vatsavaivoissa. Kasvisten hehkutus on mennyt jo turhan pitkälle, vaikka aika moni kärsii niiden aiheuttamista suolistovaivoista.
Jotkut jopa syövät kasviksia väkisin ja kärsivät hiljaa, koska eivät uskalla sanoa, että vaivat tulevat kasviksista.
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan mene lääkäriin
En nyt ihan heti ole menemässä lääkäriin, kun oireiden aiheuttaja on aika selkeä tapaus.
Ap
Säännöllinen ateriarytmi. Lisätyn sokerin vähentäminen jos makeaa nyt kuluu paljon. Kuituja runsaasti sekä riittävästi vettä. Joka aamu tai ilta iso lautasellinen joko kaura- tai ruishiutalepuuroa marjojen kanssa on hyvä. Päivittäinen liikunta auttaa vatsaa toimimaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Muista pitää huolta myös riittävästä hyvien rasvojen saannista.
Tämä on tärkeää. Jätä kaikki margariinit ja siemenöljyt syömättä ja syö vain rasvoja, jotka ovat hyviä elimistölle.
Muista urheilla ja liikkua. Joskus myös maitohappobakteerit auttaa. Ole kärsivällinen, jos olet syönyt vehnää tjsp, voi mennä 2 viikkoa ennen kuin ibs-oireet poistuvat. Antibiootit voivat myös sekoittaa mahan kuukausiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi vaikuttaa yllättävän paljon. Sekin pois.
Ehdottomasti kahvi pois. Elämä on paljon helpompaa ilman sitä riippuvuutta ja keho kiittää. Sekä lompakko. Ja iho ja hampaat. Ja paha haju itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, nykyään pysyn kunnossa kun en syö juuri ollenkaan kasviksia tai hedelmiä. Sipuli ja palkokasvit pahimmat, ja nykyään myös vehnä, ruis ja ohra
Just joo, kasviksia pitää syödä, vaikka elimistö kärsii? Et taida olla ihan viisas :)
Mikähän siihen auttaa, kun ulostaminen ei tahdo millään onnistua. Samanlaista väkisin äpöstästämistä on oli maha löysällä tai kovalla. Ei myöskään tule tunnetta, että pitää mennä vessaan, pissan tuleminen kyllä onnistuu normaalisti.
Palstan tohtori Toloset pätemässä.