Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa mua saamaan suolisto kuntoon :(

Vierailija
01.11.2024 |

Oon sotkenut mun vatsan huonolla ruoalla ja vatsakivut on jatkuvia. Jostain syystä oireita aiheuttaa myös sellaiset ruoka-aineet, joita oon ennen pystynyt syömään (omenat ainakin) ja vatsa roikkuu turvonneena reppuna.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa todella paljon vaihtoehtouskomuksia lauottu tänne paastosta ja kuidun hyötyjen kyseenalaistamisesta lähtien. Ei kannata näitä horinoita lukea vaan hakeutua lääkärin kautta oikealle ravitsemusterapeutille.

Ja ravitsemusterapeutti tekee mitä? Kertoo samat asiat, jotka jokainen älykäs ihminen jo tietää.

Vierailija
82/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Et syö juuri ollenkaan kasviksia tai hedelmiä? Kuullostaapa terveelliseltä. Mielummin ottaisin vaikka ne vatsavaivat kuin tuollaisen ruokavalion. T. 33 vuotta kasvissyöjänä"

Sitten et taida ymmärtää millaisista kivuista puhun. Olen silloin siis pahimmillaan kipushokissa: kylmä hiki, verettömät raajat ja kasvot, tajunnan taso laskee. Sydän vetää ylimääräisiä lyöntejä. Pahimmillaan olen pyörtynyt.

Vaihtoehtoina ei ole joko kestää "vaivoja" tai syödä kasviksia, vaan hypätä katolta tai syödä kasviksia.

Onkohan noiden vaivojen syy nyt ihan oikeasti vihannekset ja kasvikset? Ootko päässyt terveydenhoidon kautta kuinka laajoihin tutkimuksiin?

Tutkittu on kauttaaltaan ja ei ole muuta syytä löytynyt. Sitä puoltaa myös se että oireet pysyvät poissa kun vältän tiettyjä ruoka-aineita, ja oireet alkavat jos syön niitä aiheuttavia ruokia. Aivan siis selkeä syy-seuraussuhde löytyy, ja olen elänyt tämän kanssa nyt sellaiset 7v että kokemusta on kertynyt.

Nytkin parina yönä heräsin lieviin kipuihin, ja lopetin heti sellaisten tuotteiden käytön jotka aiheuttavat oireita (esim. valkosipuli, mun heikkous). Viime yönä ei koskenut ollenkaan, mutta edelleen on tuntemuksia että paree syödä oikein seuraavan viikon ajan.

Syön siis oireettomina kausina vapaammin myös kasviksia ja hedelmiä, mutta jatkuvasti joutuu olemaan varuillaan ja pahimpiin en koske ollenkaan. Kyse ei ole tilasta jossa pienestäkin hitusesta tulisi oireita kuten keliakiassa, vaan tietyn kynnyksen alapuolella pysyessä oireita ei ole eikä tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoositon ja gluteiiniton ruoka auttaa useimpien vatsavaivoihin. Liikaa maustetut ruuat, joissa on chiliä, paprikaa ja muita voimakkaanmakuisia mausteita ruokia kannattaa välttää.

Vierailija
84/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hapanmaitotuotteet ovat hyväksi vatsalle.Valion Ab-piimä on minun luottotuotteeni.Sillä saa neutralisoitua vatsan ph:n.Närästyskin kaikkoaa lasillisella tätä piimää.

Muut piimät ovat mielestäni pahoja, mutta tämä on ihan ok.

Kuituakin suolisto tarvitsee, mutta varo ettei tule ylilyöntiä kuidun kanssa.Liika kuitukaan ei ole hyväksi.Se tekee pahan ummetuksen.Eli vain pieniä määriä pähkinöitä tai siemeniä.Ruisleipä ja/tai kaurapuuro ovat hyviä kuidunlähteitä.

Vesi on paras ja terveellisin juoma.Sitä riittävästi, niin ummetustakaan ei tule ainakaan niin helposti.

Vältä omenia ja omenamehua.Joskus myöhemmin voit kokeilla pieniä määriä.

Jestas näitä ohjeita :D Piimällä saa neutralisoitua vatsan pH:n??? Miten tämä on edes mahdollista ja kuka haluaisi niin tehdä?

Tutki itse jos et asiaa kerran tiennyt.Hapanmaitotuotteet tasapainottavat ja hellivät vatsaa, oletpa sinä mitä mieltä tahansa.Ja itse olen tämän kokenut ja todennut täysin paikkansa pitäväksi.Helpottaa närästykseenkin nopeasti.

Kukapa ei haluaisi tasapainottaa vatsaansa ja saada hyvinvoivaa oloa???

Jestas näitä ääliöitä.

Vierailija
85/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa todella paljon vaihtoehtouskomuksia lauottu tänne paastosta ja kuidun hyötyjen kyseenalaistamisesta lähtien. Ei kannata näitä horinoita lukea vaan hakeutua lääkärin kautta oikealle ravitsemusterapeutille.

Ja ravitsemusterapeutti tekee mitä? Kertoo samat asiat, jotka jokainen älykäs ihminen jo tietää.

Ravitsemusterapeutti kertoo ne asiat, joita hänen käsketään kertoa. Vain älykäs ihminen ymmärtää kyseenalaistaa nämä ohjeet.

Tämä koskee vain suomalaisia ravitsemusterapeutteja.

Vierailija
86/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta ne soijarouhe ruokaöljy viritykset. Ne aiheuttavat täydellisen suolistohuuhtelun.

Vierailija
87/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua auttoi samassa tilanteessa:

kaurapuuro aamulla (geeli kaurasta suolistoon)

Chiasiemen-psylliumkuitu 2-3 rkl veteen, jossain vaiheessa päivää ja etenkin ennen ruokia joista tiedät että menee vatsa sekaisin (jälleen se suojaava geeli)

kylmäpuristettu puolukkamehu ja itse tehty puolukkasose (ei sokeria säilyy omassa mehussaan, sokeri saa käymään) nämä tulehdusta hillitsevän vaikutuksen vuoksi

Lisäksi: ab-piimä ja puolukat, silica-geeli 

Tsemppiä, oman mahan pilasi yksipuolinen ja vähärasvainen kasvisruokavalio12 v sitten. Nykyään vatsa kunnossa taas

Selitäs toi kaurapuuro ja geeli systeemi. Siitä kun aina mainitaan, mutta ei perustella mitenkään. Sanotaan vain, että geeliä tulee ja suojaa, mutta mikä on se systeemi ja mi

Ei ole minun huoleni jos et ymmärrä. Kolesteroli kiertää sappihapoissa ja sappihapot erittyy ruuansulatuksen alkuvaiheessa rasvojen hajottamista varten. Geeli (olet varmaan kuullut esim beetaglukaanista kaurassa) sitoo sappihaposta tulevaa kolesterolia.

Lue vaikka lääkäritieteen seuran duodecimin artikkelia geeliytyvän kuidun vaikutuksesta dyslipedioiden hoidossa 

https://www.duodecimlehti.fi/duo13918

Ei sun tarvitse senkään jälkeen ymmärtää mutta hahmotat ehkä eron uskon ja tiedon välillä, ja minkalaista sanomaasi kaikkea ihminen ns uskoo kun on kapasiteettia ymmärtää.

Vierailija
88/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tämän moni tuomitseekin, niin sanon sen silti: vesipaasto. Jos haluat rauhoittaa suolistosi, niin tämä on se keino. Ole erittäin kriittinen sen suhteen, mistä haet tietoa vesipaastosta. Tunnistat kyllä hyvät lähteet.

Paasto lopetetaan sitten sopivan ajan päästä hiljalleen, ensin syöt jotain hyvin pehmeää ja helposti sulavaa pieniä määriä.

Minä pääsin eroon viikossa ihottumasta paastoamalla. Tulehtunut suolisto mahdollistaa suurimman osan autoimmuunisairauksien oireista.

Vierailija
89/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääkkeet ole aina huono juttu. Itse sain suoliston rauhoittumaan mielialalääkkeen avulla: suolisto on toiset aivot ja stressi ja ahdistus sai sen ylikierroksille (ripulia, turvotusta, kipua, kouristuksia). 

Elämänlaatu parani kertaheitolla, kun vatsaongelmat eivät enää lisänneet stressiä ja kaiken kaikkiaan olo rauhoittui. 

Jos siis ruokavalion muutos ei auta, mieti, miten saisit mielenrauhaa, ja ota tarvittaessa lääkkeet avuksi. 

Vierailija
90/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua auttoi samassa tilanteessa:

kaurapuuro aamulla (geeli kaurasta suolistoon)

Chiasiemen-psylliumkuitu 2-3 rkl veteen, jossain vaiheessa päivää ja etenkin ennen ruokia joista tiedät että menee vatsa sekaisin (jälleen se suojaava geeli)

kylmäpuristettu puolukkamehu ja itse tehty puolukkasose (ei sokeria säilyy omassa mehussaan, sokeri saa käymään) nämä tulehdusta hillitsevän vaikutuksen vuoksi

Lisäksi: ab-piimä ja puolukat, silica-geeli 

Tsemppiä, oman mahan pilasi yksipuolinen ja vähärasvainen kasvisruokavalio12 v sitten. Nykyään vatsa kunnossa taas

Selitäs toi kaurapuuro ja geeli systeemi. Siitä kun aina mainitaan, mutta ei perustella mitenkään. Sanotaan vain, että geeli

Sori nyt vaan, mutta sä olet ihan pihalla asiasta. Kyselin vain huvikseen, mutta en tajunnut sun olevan näin tietämätön :)

Vierailija
91/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hapanmaitotuotteet ovat hyväksi vatsalle.Valion Ab-piimä on minun luottotuotteeni.Sillä saa neutralisoitua vatsan ph:n.Närästyskin kaikkoaa lasillisella tätä piimää.

Kuituakin suolisto tarvitsee, mutta varo ettei tule ylilyöntiä kuidun kanssa.Liika kuitukaan ei ole hyväksi.Se tekee pahan ummetuksen.Eli vain pieniä määriä pähkinöitä tai siemeniä.Ruisleipä ja/tai kaurapuuro ovat hyviä kuidunlähteitä.

Vesi on paras ja terveellisin juoma.Sitä riittävästi, niin ummetustakaan ei tule ainakaan niin helposti.

Jestas näitä ohjeita :D Piimällä saa neutralisoitua vatsan pH:n??? Miten tämä on edes mahdollista ja kuka haluaisi niin tehdä?

Tutki itse jos et asiaa kerran tiennyt.Hapanmaitotuotteet tasapainottavat ja hellivät vatsaa, oletpa sinä mitä mieltä tahansa.Ja itse olen tämän kokenut ja todennut täysin paikkansa pitäväksi.Helpottaa närästykseenkin nopeasti.

Kukapa ei haluaisi tasapainottaa vatsaansa ja saada hyvinvoivaa oloa???

Jestas näitä ääliöitä.

Mahahappojen neutralisointi ei lisää kenenkään hyvinvointia eikä sitä voi tehdä piimällä.

"Neutraloitumisreaktioksi sanotaan tapahtumaa, jossa toisiaan vastaavat määrät hapanta ja emäksistä ainetta sekoitetaan keskenään. Tällöin aineiden happamat ja emäksiset ominaisuudet katoavat ja liuoksesta tulee neutraali (pH= 7)."

Vierailija
92/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piimä, hapatetut vihannekset ja Molkosan ovat mannaa suolistobakteereille. Kaikki puhdistetut valkoiset viljat, sokerit (etenkin valkoinen sokeri) ovat myrkkyä suolistobakteereille. Tämä nyt ei edes ole mitään korkeampaa matematiikkaa mutta tutkittu monella tapaa ammattilaisilla.

lisäksi kannattaa varoa näitä erilaisia teollisia myrkkysokereita, kuten inverttiym

Vierailija
93/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta ne soijarouhe ruokaöljy viritykset. Ne aiheuttavat täydellisen suolistohuuhtelun.

SOIJA EI OLE PERINTEISESTI SUOMALAISTEN RUOKAA!

Vierailija
94/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vi-siblin vajaa 1 mitallinen aamuin illoin, niin vatsa toimii hyvin. Itse en tästä enää luovu. 🙏 

Millä perusteilla siihen saa nykyään reseptin? 

Vierailija
95/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tämän moni tuomitseekin, niin sanon sen silti: vesipaasto. Jos haluat rauhoittaa suolistosi, niin tämä on se keino. Ole erittäin kriittinen sen suhteen, mistä haet tietoa vesipaastosta. Tunnistat kyllä hyvät lähteet.

Paasto lopetetaan sitten sopivan ajan päästä hiljalleen, ensin syöt jotain hyvin pehmeää ja helposti sulavaa pieniä määriä.

Minä pääsin eroon viikossa ihottumasta paastoamalla. Tulehtunut suolisto mahdollistaa suurimman osan autoimmuunisairauksien oireista.

Myös Biottan juuresmehupaasto on hyvä, koska sairas suolistonukka saa tervehdyttävää ravintoa vitamiineista ym kokeiltu on ja hyvä tuli!

Vierailija
96/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosteensiirto. Eli syöt joskun toisen pas---kaa

Vierailija
97/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saa nestemäisenä suoliston tervehtymiseen vaikuttavia lääkkeitä ilman reseptiä, kehoitan käyttämään aluksi kuurina ja muuttamaan samalla ruokailutottumuksia. 

Vierailija
98/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhtele Vodkalla

Vierailija
99/103 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vi-siblin vajaa 1 mitallinen aamuin illoin, niin vatsa toimii hyvin. Itse en tästä enää luovu. 🙏 

Millä perusteilla siihen saa nykyään reseptin? 

Mikähän on alapeukuttajan ajatuksissa sen peukun suunnan syy.. Joskus ihmiset saa vain asumistuen (toimeentulotukea ei kaikki edes heti hae) odotellessa Kelan jatkopäätöksiä ja silloin reseptit voi olla tarpeellisia. En tiedä onko tuo vi-siblin reseptin kanssa kalliimpi ostos kuin hyllystä suoraan ostettuna (esim. rautatbl on kalliimpia, jos ne reseptillä ostaa). Tietenkin nuo voi jättää ostamatta apteekista (ja voihan rahatilanteen mukaan ostaa kaupasta psylliumia, johon voi toisinaan ravintoterapeuttikin vinkata). Minkähän verran kuitulisän käyttö tai käyttämättömyys vaikuttaa ihmisten kuntoutumisiin nopealla aikavälillä ja terveydenhuollon kuluihin pidemmällä aikavälillä.

Vierailija
100/103 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Foodmap varmasti rauhoittaa tilanteen, mutta ei ole kuitenkaan pitkällä tähtäimellä se paras vaihtoehto. Kaalit ja palkokasvit pitävät yllä hyviä suolistobakteereja, mistä on apua hyvän vatsaterveyden ylläpidolle ja yleiskunnolle muutenkin.

Tietenkään niitä ei kannata syödä järjettömiä määriä ja myös totuttaa elimistönsä niiden käyttöön vähitellen.

Kaali on myös kotimaista ja edullista ostaa myös talvella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän