Miksi meillä on eläkejärjestelmä? Eikö parempi olisi se että eläkemaksut poistetaan ja jokainen kerryttää itse oman eläkkeensä?
Nykyinen järjestelmä ei ole tasa-arvoinen vaan se on syrjivä. Tasa-arvoinen järjestelmä olisi sellainen missä jokainen kerryttää tai säästää itse oman eläkkeensä.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä(kin) asiassa ovat suuret ikäluokat ryöstäneet kassan ja jättävät tuleville sukupolville vain maksajan osan.
Eivätkä ymmärrä edes hävetä vaan kuvittelevat jollain kieroutuneella logiikalla itse ansainneensa eläkkeensä. NO ETTE OLE!
Mikähän sukupolvi sen 250 mrd niihin rahastoihin on kerryttänyt? Nyt työssä olevatko? Nyt vähän järkeä tuohon ikuiseen hokemiseen. Se on totta, että nykyiset työlliset maksaa 3/4 osaa eläkkeistä. Niin tekivät nykyeläkeläisetkin.
Eläkemaksut on nylyisin 25%:ia palkasta. Nykyeläkeläisille se on monelle ollut 10-15%:ia palkasta. Kun suuri ikäluokka saa eläkemaksunsa takaisin 5-7 kertaisena, niin n
LAINAUS: * Suuret ikäluokat maksoivat itse koko työuransa 0% ja silti heille pitää olla parhaat eläke-edut. *
Työntekijän työeläkemaksu tuli 1993. Suuret ikäluokat olivat silloin 43-47-vuotiaita. Myös he ehtivät maksaa työeläkemaksua, osa yli 20 vuotta.
tein töitä siivoojana 40v ja nyt ei rahat riitä asumiseen ja elämään mut naapuri ei ole tehny tuntiikaa töitä ja hyvin riittää rahat.siinä ainutlaatuinen järjestelmä maailmassa.
Yksi ongelma tosiaan on, että mitä teet 80-vuotiaalle, joka jää kiinni jostain rikoksesta? Siis jos tämä ei ole säästänyt eläkettä.
Japanissa on tästä ongelma, kun varattomat vanhukset järjestää itsensä vankilaan ihan tarkoituksella. Sitten näille joutuu järjestämään vankilaan vanhuksien hoitajat ja vaipanvaihtajat.
Vierailija kirjoitti:
tein töitä siivoojana 40v ja nyt ei rahat riitä asumiseen ja elämään mut naapuri ei ole tehny tuntiikaa töitä ja hyvin riittää rahat.siinä ainutlaatuinen järjestelmä maailmassa.
Et ole vain oppinut elämään suu säkkiä myöden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olipa tyhmä kommentti.eli sun mielestä 40v työtä tehneenä ja 40v sohvalla makaajalla pitää olla sama eläke ja elintaso.
Entäs ne jotka ei käy töissä? Nehän kuolis vaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Entä ne, jotka elävät 100-vuotiaiksi? Tai tulevat työkyvyttömiksi 30-vuotiaina?
Entä ne joilla ei ole lapsia tai perhettä ja kuolevat ennen eläkettä ovat olleet 40v töissä?
Tunnen useita tällaisia ihmisiä jotka ovat päässeet haudan lepoon ennen eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80% salkunhoitajista tekee työnsä huonommin kuin ETF-rahasto.
Puhut PASKAA.
Otan nyt saatanan idiootti edes selvää mikä ero on ETF-rahastolla ja INDEKSI-rahastolla.
Jospa sinä kertoisit selkeällä suomen kielellä näiden mainitsemiesi rahastojen eron. Ei, emme googlaa. Sinä kerrot meille, kun ilmeisesti niin hyvin tiedät. Jaat tietämystäsi muillekin, vähemmän tietäville.
Sen jälkeen häpeät kommenttisi rumaa kielenkäyttöä, ehkä jopa pyydät sitä anteeksi tässä palstalla.
Monissa kommenteissa selvästä näkyy, että ei tunneta eläkelakeja eikä niiden historiaa. Ei osata laskea synnyinvuosien perusteella sitä, miten ne ovat vaikuttaneet eri sukupolviin. Napataan vain jostain klikkijutusta joku luku, jota toistellaan, kuten 5% työeläkemaksu tai 7 kertainen saanto eläkemaksuun verrattuna. Ei ymmärretä sitä, että työeläkemaksu ei ole ainoa huomioon otettava asia, aikaisemmin on ollut myös erillinen kansaneläkemaksu ja veroprosentit olivat kovempia, jopa niiden kahdehtittujen vähennysten jälkeen.
Jospa vuodesta 2026 alkaen uusilta eläkejärjestelmään ensi kertaa tulevilta palkansaajilta jatkossa tämä poistettaisiin ja siirtymävaiheen ajan kaikki entiset saisivat pitää nykyjärjestelmän. Ap, olisiko hyvä näin ? Jokainen itse kerryttämään omaa eläkettään ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä(kin) asiassa ovat suuret ikäluokat ryöstäneet kassan ja jättävät tuleville sukupolville vain maksajan osan.
Eivätkä ymmärrä edes hävetä vaan kuvittelevat jollain kieroutuneella logiikalla itse ansainneensa eläkkeensä. NO ETTE OLE!
Mikähän sukupolvi sen 250 mrd niihin rahastoihin on kerryttänyt? Nyt työssä olevatko?
Nyt vähän järkeä tuohon ikuiseen hokemiseen. Se on totta, että nykyiset työlliset maksaa 3/4 osaa eläkkeistä.
Niin tekivät nykyeläkeläisetkin.
Eläkemaksut on nylyisin 25%:ia palkasta. Nykyeläkeläisille se on monelle ollut 10-15%:ia palkasta. Kun suuri ikäluokka saa eläkemaksunsa takaisin 5-7 kertaisena, niin nykysukupolvi töissä käyviä saa eläkemaksuna takaisin vain 1,5
Nykyeläkeläisiä on myös tänä vuonna eläköityneet. Maksoivat sitä samaa 25%.
Toisaalta työuransa alussa he maksoivat vai. 10/15%:n eläkemaksuja. 80-luvulla eläkemaksu oli 15%:ia ja 70-luvulla 10%.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa se Puopolon tubepätkä eläkkeistä , teille aukee paremmin mikä on homma.
Ei sekään ole oikein jos satut kuolemaan ennen eläkeikää sun eläkerahat jää eläkerahastoon eikä lapset/perikunta saa sitä mitä oot maksanu .
Jos kaikki maksais omat eläkkeensä johonkin muualle kertymään ni valtio/muu taho ei saisi sun rahoja jos satut kuolemaan ennen eläkeikää. No sehän ei valtiolle KÄY
Kuka tahansa pystyi tekemään noin. Mulla oli aikonaan henkilökohtainen vapaaehtoinen eläkevakuutus. Ehdin sinne ihan hyvin säästää. Ja moninkertaistunut säästetyt rahat sijoituksissa. Itse päätin missä rahastoissa on säästöt. Ja jos menehdyn, niin vaimo ja lapset saa rahat. Muuttivat sitten verotuskäytäntöjä, niin ei ollut järkevää. Mutta aikoinaan kaiken sinne menevän rahan sain vähennettyä tuloverotuksessa, niin oli ihan loistava. Saan alkaa nostaa kun täytän 60 vuotta.
Nykyisin minulla on sitten yrittäjän vapaaehtoinen eläkevakuutus, yrityksestä maksan sinne 8500 euroa vuodessa verottomasti. Se on maksimi. Sama juttu, itse päätän rahastot ja sijoitukset jää perillisille, jos en itse rahoja käytä. Nuo siis normaalin työeläkkeen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80% salkunhoitajista tekee työnsä huonommin kuin ETF-rahasto.
Puhut PASKAA.
Otan nyt saatanan idiootti edes selvää mikä ero on ETF-rahastolla ja INDEKSI-rahastolla.
Jospa sinä kertoisit selkeällä suomen kielellä näiden mainitsemiesi rahastojen eron. Ei, emme googlaa. Sinä kerrot meille, kun ilmeisesti niin hyvin tiedät. Jaat tietämystäsi muillekin, vähemmän tietäville.
Sen jälkeen häpeät kommenttisi rumaa kielenkäyttöä, ehkä jopa pyydät sitä anteeksi tässä palstalla.
ETF on Exchange traded fund = Rahasto jolla käydään kauppaa pörssissä. Rahasto voi sisältää ihan mitä tahansa, esim vain tietyn toimialan osakkeita tai jopa seurata jotain indeksiä.
Indeksi rahasto = rahasto joka sijoittaa indeksiin. Toisinsanoen rahasto ei ota näkemystä vaan sijoittaa indeksin mukaan rahansa. Rahasto EI SISÄLLÄ mitään muuta kuin nimensä mukaisen indeksin mukaisia osakkeita tai johdannaisia.
Useimmat rahastonhoitajat häviävät INDEKSILLE, ei ETF:ille.
"Toisaalta työuransa alussa he maksoivat vai. 10/15%:n eläkemaksuja. 80-luvulla eläkemaksu oli 15%:ia ja 70-luvulla 10%."
Tänä vuonna eläköityneet ovat syntyneet 1960. Heille alkoi eläke karttua 80-luvun puolella vaikka olisivat olleet töissä jo 70- luvun loppuvuosina. Johtuen silloisista eläkelaeista, pätkätyöt eivät edes karttuneet eläkettä. Eläkemaksu nousi jo 90-luvulla 20%:iin, joten 1960 syntyneet oat maksaneet sitä tasoa suurimman osan työurastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olipa tyhmä kommentti.eli sun mielestä 40v työtä tehneenä ja 40v sohvalla makaajalla pitää olla sama eläke ja elintaso.
Keskimäärin 24.4% palkasta menee eläke maksuihin. Jos sen saisi rahana ja olisi vaikka eläkerahastoja, jonka tuotot saisi alennetulla veroprosentilla sitten eläkeiässä kuten joissain maissa on. Toki olen sitä mieltä, että vähintään kansaneläke pitää kaikille turvata.
Vierailija kirjoitti:
"Toisaalta työuransa alussa he maksoivat vai. 10/15%:n eläkemaksuja. 80-luvulla eläkemaksu oli 15%:ia ja 70-luvulla 10%."
Tänä vuonna eläköityneet ovat syntyneet 1960. Heille alkoi eläke karttua 80-luvun puolella vaikka olisivat olleet töissä jo 70- luvun loppuvuosina. Johtuen silloisista eläkelaeista, pätkätyöt eivät edes karttuneet eläkettä. Eläkemaksu nousi jo 90-luvulla 20%:iin, joten 1960 syntyneet oat maksaneet sitä tasoa suurimman osan työurastaan.
On silti valtava ero maksaa vuosikymmen 15%:ia ja toinen vuosikymmen 20%:ia. Kun 80-luvullla tai sen jälkeen syntynyt maksaa kun pääsevät töihin 25%: ja mahdollisesti vielä tulee nousemaan, riippuu maahanmuutosta käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitäisi myös omistaa oma eläkkeensä / siivu eläkerahastosta. Nyt maksat koko ikäsi eläkemaksuja mutta jos satut kuolemaan juuri eläkkeelle jäätyä, ei perikunta saa senttiäkään.
Just tää on se järjettömyys. Lisäksi systeemissä on eriarvoistavaa se, että paremmin tienanneen puolison leskelle maksetaan leskeneläkettä jos hänen oma eläkkeensä on edesmennyttä puolisoaan pienempi. En ymmärrä millä perusteella puoliso on lähiomaisena erityisasemassa. Jos minä, eronnut ihminen kuolisin nyt, tai myöhemmin eläkkeellä ollessani, niin 36-44 vuoden eläkemaksut menisivät hukkaan eikä kukaan lapsistani saisi niitä. Ja nyt kun eläkeikään on enää 7 vuotta aikaa, en enää pysty puolustautumaan eläkkeiden leikkauksia vastaan. Kukaan ei korvaa siihen mennessä 44 vuotta maksamiani (väkisin otettuja) eläkemaksuja. Maksan nyt joka tilistä 400€ eläkemaksuja nykyisten eläkeläisten ylläpitoon ja tämän lisäksi nuoremmat ikäpolvet ovat nyt jo kurkku suorana vaatimassa että minun pitäisi maksaa heidän opiskeluaikansa kustannukset ja heidänkin eläkkeensä.
Olen ollut kokopäivätyössä 36 vuotta ja kuuntelen ja luen kun työurani kestoakin nuoremmat luennoivat vanhemmille ihmisille kuinka he tietävät kaiken ja vanhemmat ihmiset ovat vain jotain luontoa ja eläkevaroja riistäviä hirviöitä.
Ennen oli tapana ottaa kantaa asioihin vasta kun asiasta oli jotain tietoa ja kokemusta ja niiden mukana tullutta ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä elämä kun ei ole monellakaan tapaa tasa-arvoista mutta kyllä jokaisella pitää olla oikeus jonkinlaiseen turvaan jos ei vaikkapa sairastumisen tai vammautumisen takia pysty sitä eläkettä kerryttämään tai elantoaan hankkimaan. Ei sellaista maailmaa tule olemaan missä kaikki pärjäisivät ja tulisivat toimeen itsenäisesti. Raha ja sen ahneus vie monilta kaiken inhimillisyyden mennessään.
Kyllä mutta ei sekään ole reilua että suuret ahneikäluokat saavat suurempaa eläkettä normityöuralla kuin moni nykyinen normityöuralainen kuukausipalkkaa eivätkä nämä kuspot pidä tätä laillistettua ryöstöä minään.
No tästäpä ei voi syyttää kuin omia kansalaisia ja sitä että ei ole se lastenteko kiinnostanut että olisi niitä maksajia, jolloin jokaisen maksama eläkemaksu olisi huomattavasti pienempi. Sinun lapsesi maksavat myös suhteessa enemmän kun ikäluokat vain pienenevät myös tuleviin eläkeläisiin nähden. Nykynuoret kun aloittavat säästämisen johonkin vapaaehtoiseen eläkejärjestelmään, niin koko uran aikana siitä tulee jo iso summa pienellä panostuksella. Minä kun aloitin työurani ei tuollaisia edes ollut ja ainoa keino oli vain säästää siitä palkasta ja ostaa oma asunto turvaksi. Nyt sekin on osoittautunut surkeaksi sijoitukseksi ja moni ei saa asuntoon sijoittamiaan rahoja edes myydessä takaisin. Ja kuvitelma että ne suurten ikäluokkien eläkkeet olisivat suuria ei pidä paikkaansa. Hyvin monen tavallisen pienipalkkaisen ja varsinkin naisen eläke ei ole ole kuin juuri ja juuri sellainen että se riittää asumisen kuluihin ja jää sen verran rahaa että ei toimeentulotukea tarvitse.
Riittääkö pelkkä pyradimidin oikaiseminen, kun meillä on jo omasta takaakin kuormasta syöjiä? Jonkun täytyisi tuottaakin jotain tai muuten voi pyramidit heittää roskikseen
Voitko syödä sitä pyramidia, kun pyramidin molemmissa päissä sekä keskellä elävät ihmiset eivät tuota?