Miksi meillä on eläkejärjestelmä? Eikö parempi olisi se että eläkemaksut poistetaan ja jokainen kerryttää itse oman eläkkeensä?
Nykyinen järjestelmä ei ole tasa-arvoinen vaan se on syrjivä. Tasa-arvoinen järjestelmä olisi sellainen missä jokainen kerryttää tai säästää itse oman eläkkeensä.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse työntekijät nuo eläkeensä maksaa eläkejärjestelmässäkin.
Ei maksa.
Ai sossupummiko sen muka maksaa vai vihreiden kansanedustaja, joka haluaa hävittää haittayksilöt tästä maasta
Ja eläke alkoi kertyä vasta 23 vuotiaana, eläkemaksu kyllä juoksi silti
Vierailija kirjoitti:
"Toisaalta työuransa alussa he maksoivat vai. 10/15%:n eläkemaksuja. 80-luvulla eläkemaksu oli 15%:ia ja 70-luvulla 10%."
Tänä vuonna eläköityneet ovat syntyneet 1960. Heille alkoi eläke karttua 80-luvun puolella vaikka olisivat olleet töissä jo 70- luvun loppuvuosina. Johtuen silloisista eläkelaeista, pätkätyöt eivät edes karttuneet eläkettä. Eläkemaksu nousi jo 90-luvulla 20%:iin, joten 1960 syntyneet oat maksaneet sitä tasoa suurimman osan työurastaan.
Minä olen sitä ikäluokka joiden eläkekkin alkoi kertyä vasta 23 vuotiaana ja töitä olen tehnyt 15 vuotiaasta asti. Kai teille nuoremmille myös sopisi että se teidänkin eläke alkaisi kertyä vasta 23 vuotiaana? Ja voin kertoa että sillä tulevalla eläkkeellä ei tavallinen duunari juhli. Että aivan turha on teidän kadehtia meidän eläkkeitä kun ne on aivan muuta kuin kuvittelette. Ainostaan itse säätämällä sen eläkkeen lisäksi pystyy elää paremmin kuin köyhyysrajalla.
En kertakaikkiaan ymmärrä kommentteja, että työelämässä olevat maksaisivat nykyisten eläkeläisten eläkkeet. Olin työelämässä 30 vuotta. Maksoin yrittäjänä noina vuosina YEL-maksuja kymmeniä tai satoja tuhansia. Samoin ollessani palkansaaja, palkastani pidätettiin työntekijän osuusja työnantaja maksoi suuremman siivun. Miten niin en ole maksanut omaa eläkettäni???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tein töitä siivoojana 40v ja nyt ei rahat riitä asumiseen ja elämään mut naapuri ei ole tehny tuntiikaa töitä ja hyvin riittää rahat.siinä ainutlaatuinen järjestelmä maailmassa.
Et ole vain oppinut elämään suu säkkiä myöden.
olipa tyhmä kommentti.eli sun mielestä 40v työtä tehneenä ja 40v sohvalla makaajalla pitää olla sama eläke ja elintaso.
Keskimäärin 24.4% palkasta menee eläke maksuihin. Jos sen saisi rahana ja olisi vaikka eläkerahastoja, jonka tuotot saisi alennetulla veroprosentilla sitten eläkeiässä kuten joissain maissa on. Toki olen sitä mieltä, että vähintään kansaneläke pitää kaikille turvata.
No ei todellakaan mene. Jos menisi ja kaikki muut verot ja maksut päälle, niin ei sillä käteen jäävällä rahamääräällä yksikään tavallinen duunari pärjäisi tai edes vaivautuisi tekemään töitä kun sen rahan saisi tekemättä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toisaalta työuransa alussa he maksoivat vai. 10/15%:n eläkemaksuja. 80-luvulla eläkemaksu oli 15%:ia ja 70-luvulla 10%."
Tänä vuonna eläköityneet ovat syntyneet 1960. Heille alkoi eläke karttua 80-luvun puolella vaikka olisivat olleet töissä jo 70- luvun loppuvuosina. Johtuen silloisista eläkelaeista, pätkätyöt eivät edes karttuneet eläkettä. Eläkemaksu nousi jo 90-luvulla 20%:iin, joten 1960 syntyneet oat maksaneet sitä tasoa suurimman osan työurastaan.
On silti valtava ero maksaa vuosikymmen 15%:ia ja toinen vuosikymmen 20%:ia. Kun 80-luvullla tai sen jälkeen syntynyt maksaa kun pääsevät töihin 25%: ja mahdollisesti vielä tulee nousemaan, riippuu maahanmuutosta käytännössä.
No mietippä asiaa tältä pohjalta että palkka oli 90 luvulla minulla 4000 markkaa ja siitä olen maksanut silloin sen 20% eläkemaksua. Ja tuo 4000 markkaa on nykyrahassa n. 670€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tein töitä siivoojana 40v ja nyt ei rahat riitä asumiseen ja elämään mut naapuri ei ole tehny tuntiikaa töitä ja hyvin riittää rahat.siinä ainutlaatuinen järjestelmä maailmassa.
olipa tyhmä kommentti.eli sun mielestä 40v työtä tehneenä ja 40v sohvalla makaajalla pitää olla sama eläke ja elintaso.
Keskimäärin 24.4% palkasta menee eläke maksuihin. Jos sen saisi rahana ja olisi vaikka eläkerahastoja, jonka tuotot saisi alennetulla veroprosentilla sitten eläkeiässä kuten joissain maissa on. Toki olen sitä mieltä, että vähintään kansaneläke pitää kaikille turvata.
No ei todellakaan men
Kyllä muuten menee. Osan siitä vain maksaa työnantaja, mutta ihan samalla tavalla se on osa palkkaasi. TYönantajalle nämä kaikki ovat sitä palkkaa mitä sinulle annetaan. Se vain ei näy sinun palkkalaskelmassasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On silti valtava ero maksaa vuosikymmen 15%:ia ja toinen vuosikymmen 20%:ia. Kun 80-luvullla tai sen jälkeen syntynyt maksaa kun pääsevät töihin 25%: ja mahdollisesti vielä tulee nousemaan, riippuu maahanmuutosta käytännössä.
Työntekijän eläkemaksu on nyt 7,15% (tai 8,65), ei suinkaan 25%. Kummasti nuoremmat laskevat myös tuon työnantajan osuuden itse maksamakseen.
Työntekjältä peritty eläkemaksu oli alussa (-93) hieman yli 4%, joten sen osalta ei kovin suurta nousua ole tapahtunut.
"Kyllä muuten menee. Osan siitä vain maksaa työnantaja, mutta ihan samalla tavalla se on osa palkkaasi. TYönantajalle nämä kaikki ovat sitä palkkaa mitä sinulle annetaan. Se vain ei näy sinun palkkalaskelmassasi."
Palkkaa on tasan tarkkaan se mitä sille työntekijälle maksetaan, ei se mitä sivukuluja työnantajalle siitä työntekijästä tulee.
Ei kukaan pystyisi moiseen säästämiseen, kaikkien pitäisi olla hitokseen hyvä palkkasessa työssä ja sen tiedämme ettei kaikilla ola koskaan niin hyvää palkkatasoa , että itse eläkeen maksaisivat.
Eläkkelle jäämisen ajankohtana pitäisi säästössä olla ainakin se 300 000-400 000 euroa, riippuen asumismuodosta ja veloista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan men
Näinhän se todella tässä maassa on, vain idiootti käy töissä koska saman saa mitään tekemättäkin
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä muuten menee. Osan siitä vain maksaa työnantaja, mutta ihan samalla tavalla se on osa palkkaasi. TYönantajalle nämä kaikki ovat sitä palkkaa mitä sinulle annetaan. Se vain ei näy sinun palkkalaskelmassasi."
Palkkaa on tasan tarkkaan se mitä sille työntekijälle maksetaan, ei se mitä sivukuluja työnantajalle siitä työntekijästä tulee.
Mutta se työnantajan maksama osuus kuuluu palkkakustannuksiin ja on korvamerkitty työntekijälle. Sivukuluja maksetaan saman verran kuin palkkaa, siinä kannattaa miettiä miksi työntekijöiden palkkaaminen ei kannata. Sivukuluja voisi hyvin keventää ja maksaa kovempaa palkkaa sitä kautta työntekijöille
Tehkää ny vielä töitä ku voitte, kohta tekoäly tekee ne puolestanne. Ekana liipaisimella on keskiluokkaiset näpyttelijät ja käsien heiluttelijat. Kyllä, juuri te.
Vierailija kirjoitti:
Ne sivukuluina maksetut eläkemaksut maksetaan just tarkalleen siihen samaan tarkoitukseen, kuin työntekijänkin maksama osuus. Sitä ei maksettaisi ilman sitä työpanosta, joten kyllä se on käytännössä sen työntekijän maksama osuus, se on just sille kyseiselle työntekijälle tarkoitettu ja osoitettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin 24.4% palkasta menee eläke maksuihin. Jos sen saisi rahana ja olisi vaikka eläkerahastoja, jonka tuotot saisi alennetulla veroprosentilla sitten eläkeiässä kuten joissain maissa on. Toki olen sitä mieltä, että vähintään kansaneläke pitää kaikille tur
Niin se on pohjaeläke minkä päälle kaikki kertyy. Sinä tässä nyt epäsuorasti ehdotat 1000e leikkausta työeläkkeisiin poistamalla eläkepohjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siis meidän eläkejärjestelmä voi olla romahtamassa kun jokainen maksaa oman eläkkeensä?
Koska se ei ole romahtamassa. Minä ainakin olen maksanut yli 30 vuotta eläkemaksua joka on sijoitettu. Se on tuottanut todella paljon voittoa sinä aikana. Enemmän kuin mitä tulen saamaan eläkkeenä takaisin.
Eläkejärjestelmä on miljardien sijoitusbisnes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siis meidän eläkejärjestelmä voi olla romahtamassa kun jokainen maksaa oman eläkkeensä?
Koska se ei ole romahtamassa. Minä ainakin olen maksanut yli 30 vuotta eläkemaksua joka on sijoitettu. Se on tuottanut todella paljon voittoa sinä aikana. Enemmän kuin mitä tulen saamaan eläkkeenä takaisin.
Ei todellakaan ole sijoitettu niitä sinun eläkemaksujasi. Ne on menneet Ponziin aikaisemmin liittyneiden voittojen maksuun ja vain pieni murto-osa on rahastoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka laittoi alapeukun?
Jos aloin maksamaan 1994 eläkemaksua niin sen arvo on konservatiivisesti laskettuna 230 000€ tänään. Selittäkää miten se ei riitä minun eläkkeeseeni kun sitä karttuu vielä lisää ainakin 15 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole sijoitettu niitä sinun eläkemaksujasi. Ne on menneet Ponziin aikaisemmin liittyneiden voittojen maksuun ja vain pieni murto-osa on rahastoitu.
Sillä ei ole mitään väliä. Eläkefirmoilla on tänään miljardien sijoitusomaisuus josta minun säästämä eläke maksetaan. Jokainen euro on sijoitettu. Ei niitä tilillä makuuteta.
Ei maksa.