Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi meillä on eläkejärjestelmä? Eikö parempi olisi se että eläkemaksut poistetaan ja jokainen kerryttää itse oman eläkkeensä?

Vierailija
01.11.2024 |

Nykyinen järjestelmä ei ole tasa-arvoinen vaan se on syrjivä. Tasa-arvoinen järjestelmä olisi sellainen missä jokainen kerryttää tai säästää itse oman eläkkeensä. 

Kommentit (236)

Vierailija
161/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä idea, ratkaisisi ongelman. Eli olisi vain yksi eläke jonka saa kaikki. Tavallaan eläkekatto.

Ongelma on siinä ettei ihmiset halua sitä eivätkä äänestäisi puoluetta joka sitä ehdottaa. Korkea- ja keskituloiset haluavat paremman eläkkeen koska maksavat enemmän eläkemaksuja.

Tuo kuule sopisi kaikille hyvätuloisille, kun se vain sitten tehtäisiin oikeudenmukaisesti eli eläkemaksut olisivat kiinteä summa kaikille! Eli vaikka 500 euroa kuussa palkasta. Riippumatta paljon palkka on!

Älä nyt naurata. Joku tienaa tonnin kuussa ja eläkemaksu 500 kun sinä tienaat kymppitonnin ja sama eläkemaksu. Todella reilu meininki.

Edes kokoomus ei yrittäisi ajaa tätä uudistusta.

Totta kai se pitäisi noin olla, jos molemmat

No mitä täällä taas huudellaan vääristelystä.

Mun pointti nimenomaan oli ettei mikään puolue ajaisi ehdotusta jossa kaikki saa saman eläkkeen mutta maksaa eri summan. Ja jos taas tuon toisen ehdotuksen mukaan kaikki maksaisi saman summan ja saisi saman eläkkeen niin summa olisi liian suuri köyhille. Eli ei todellakaan toimi.

Vierailija
162/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi tätä systeemiä. Jokainen säästää omat eläkkeensä. Sen jälkeen voi katsoa eläkkeellä peiliin ja todeta, säästikö vai tuhlasiko. 

Me olemme tehneet niin, että työeläkkeen lisäksi olemme maksaneet omaa eläkettä rahastoon. Ihan pian pääsemme niitä rahoja käyttämään.

Niin, ei nykyinen systeemi estä ketään säästämästä omaa lisä-eläkettä. Siitä vaan säästämään.

Suomen systeemi on vain suunniteltu niin että ihan varmasti jokaisella on eläke vanhana. Eikä riipu omasta tahdosta tai pslkan suuruudesta. Ja hyvä niin.

Suomen systeemissä osa maksaa joka kuukausi palkasta 8%, osa ei mitään ja siltikö kaikilla pitäisi olla samansuuruinen pohjaeläke?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkikaa suunne jos olette itsekeskeisiä. Älkää ajako mitään asiaa siitä tilanteesta käsin. Olette ahneita. Aiheutatte vain kärsimystä ympäristöönne. Odottakaa että kypsytte.

Vierailija
164/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjien kohdalla on jo käytössä toimiva systeemi. Yrittäjä jättää eläkemaksut maksamatta. Veronmaksajat maksaa heille kansaneläkkeen. 

Kiitoksena tästä yrittäjät polkee työehtoja ja nostaa KiKy politiikkoja valtaan. 

Muista tukea kotimaista. Älä osta temua. 

Paras kikka on yrittäjillä nostaa eläkemaksuja taktisesti ennen vanhempainvapaa aikaa. Saa paremmat massit. 

Muistakaa äänestää jatkossakin kokoomus, persu tai keskusta. Hätätapauksessa RKP. Hyvin käy silloin meille kaikille. 

Mistä kuvittelet rahan tulevan tämän talouden pyörittämiseen? Valtiolta vai? 

Kaikki raha on markkinoille pankkien kautta myönnettyä velkaa. 

Kaikki arvo on jonkun suorittamaa työtä. 

Vierailija
165/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisiä ei pakoteta säästämään eläkkeitä itse he eivät niitä säästä.

Ap:n skenariossa meillä olisi valtava määrä vanhuksia joilla ei ole mitään säästöjä kun ovat eläkeiässä. Silloin valtio joutuisi kuitenkin maksamaan heidän elämänsä verorahoista (tai sitten antaa heidän nääntyä kadulle mutta oletan ettei ap tarkoita tätä).

Eli valtion kannalta järkevämpää kerätä elämän ajan kaikilta rahat talteen.

Juuri näin tapahtuu yrittäjien kohdalla jo nyt. 

Vierailija
166/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä(kin) asiassa ovat suuret ikäluokat ryöstäneet kassan ja jättävät tuleville sukupolville vain maksajan osan. 

Eivätkä ymmärrä edes hävetä vaan kuvittelevat jollain kieroutuneella logiikalla itse ansainneensa eläkkeensä. NO ETTE OLE!

Mikähän sukupolvi sen 250 mrd niihin rahastoihin on kerryttänyt? Nyt työssä olevatko?

Nyt vähän järkeä tuohon ikuiseen hokemiseen. Se on totta, että nykyiset työlliset maksaa 3/4 osaa eläkkeistä.

Niin tekivät nykyeläkeläisetkin.

Eläkemaksut on nylyisin 25%:ia palkasta. Nykyeläkeläisille se on monelle ollut 10-15%:ia palkasta. Kun suuri ikäluokka saa eläkemaksunsa takaisin 5-7 kertaisena, niin nykysukupolvi töissä käyviä saa eläkemaksuna takaisin vain 1,5 kertaisena. Tuotto on järkyttävän huono niille el

Nykyeläkeläisiä on myös tänä vuonna eläköityneet. Maksoivat sitä samaa 25%.

Vierailija
167/236 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukkikaa suunne jos olette itsekeskeisiä. Älkää ajako mitään asiaa siitä tilanteesta käsin. Olette ahneita. Aiheutatte vain kärsimystä ympäristöönne. Odottakaa että kypsytte.

Oliko tää nyt sitten jonkun sosialistin näkemys siihen, miksi kaikkien ei tarvitse osallistua lainkaan koko elämänsä aikana kerryttämään yhteiseen kassaan yhtään mitään. Ainoastaan kuluttamaan sieltä, koska sinä olet sentään sosialisti 

Itsekeskeinen olet itse. Mene itseesi ja mieti tarkkaan mitä vahinkoa aiheutat ympäristöllesi 

Vierailija
168/236 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työntekijät nuo eläkeensä maksaa eläkejärjestelmässäkin.

Nyt kyllä ja samalla nykyeläkeläisten senioriloman. Nämä seniorilomalaiset eivät maksaneet järjestelmään juuri mitään.

Vierailija
169/236 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi tätä systeemiä. Jokainen säästää omat eläkkeensä. Sen jälkeen voi katsoa eläkkeellä peiliin ja todeta, säästikö vai tuhlasiko. 

Me olemme tehneet niin, että työeläkkeen lisäksi olemme maksaneet omaa eläkettä rahastoon. Ihan pian pääsemme niitä rahoja käyttämään.

Niin, ei nykyinen systeemi estä ketään säästämästä omaa lisä-eläkettä. Siitä vaan säästämään.

Suomen systeemi on vain suunniteltu niin että ihan varmasti jokaisella on eläke vanhana. Eikä riipu omasta tahdosta tai pslkan suuruudesta. Ja hyvä niin.

Suomen systeemissä osa maksaa joka kuukausi palkasta 8%, osa ei mitään ja siltikö kaikilla pitäisi olla samansuuruinen pohjaeläke?

No nythän niin onkin.  Suurten ikäluokkien senirilomalaiset eivät maksaneet juuri mitään ja ansaitsevat kuin työssäkäyvät ..

Vierailija
170/236 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoo muiden kustannuksella seniorilomaileva boomeri

Vierailija
171/236 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä elämä kun ei ole monellakaan tapaa tasa-arvoista mutta kyllä jokaisella pitää olla oikeus jonkinlaiseen turvaan jos ei vaikkapa sairastumisen tai vammautumisen takia pysty sitä eläkettä kerryttämään tai elantoaan hankkimaan. Ei sellaista maailmaa tule olemaan missä kaikki pärjäisivät ja tulisivat toimeen itsenäisesti. Raha ja sen ahneus vie monilta kaiken inhimillisyyden mennessään. 

Kyllä mutta ei sekään ole reilua että suuret ahneikäluokat saavat suurempaa eläkettä normityöuralla kuin moni nykyinen normityöuralainen kuukausipalkkaa eivätkä nämä kuspot pidä tätä laillistettua ryöstöä  minään.

Ja saivat jäädä seniorilomalleen keski-iässä ja ilman että itse olisivat maksaneet tyel-maksuja. Silti esiintyvät työnsankarimarttyyreina. 

Vierailija
172/236 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkennatko KETKÄ ovat itsekeskeisiä, He jotka haluavat reilumman osan maksamistaan rahoista itselleen vai he jotka haluavat jatkaa pienen osan ryöstämistä?

Vierailija
173/236 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä(kin) asiassa ovat suuret ikäluokat ryöstäneet kassan ja jättävät tuleville sukupolville vain maksajan osan. 

Eivätkä ymmärrä edes hävetä vaan kuvittelevat jollain kieroutuneella logiikalla itse ansainneensa eläkkeensä. NO ETTE OLE!

Mikähän sukupolvi sen 250 mrd niihin rahastoihin on kerryttänyt? Nyt työssä olevatko? Nyt vähän järkeä tuohon ikuiseen hokemiseen. Se on totta, että nykyiset työlliset maksaa 3/4 osaa eläkkeistä. Niin tekivät nykyeläkeläisetkin.

Eläkemaksut on nylyisin 25%:ia palkasta. Nykyeläkeläisille se on monelle ollut 10-15%:ia palkasta. Kun suuri ikäluokka saa eläkemaksunsa takaisin 5-7 kertaisena, niin nykysukupolvi töissä käyviä saa eläkemaksuna tak

Ja Suuret ikäluokat maksoivat itse koko työuransa 0% ja silti heille pitää olla parhaat eläke-edut. 

Vierailija
174/236 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siis meidän eläkejärjestelmä voi olla romahtamassa kun jokainen maksaa oman eläkkeensä? 

Rahaa on kerätty liian vähän edellisiltä sukupolvilta. Nykyiset eläkkeet maksetaan nykyisten työntekijöiden palkoista. Kun nämä ovat eläkkeellä on työntekijöitä väestön vähenemisen takia vähemmän ja näin heille ei ole eläkerahaa. Vaikka siis ovat itse sen jo maksaneet.

Epäreilua, kyllä. Mutta näin tämä menee.

Miten tähän maahan ei mikään väkikään näytä riittävän. Työvoimapulan paikkaajaa on tuotettu 600 000 henkeä ja siltio valitetaan, ettei tarpeeksi väkeä? Mikä määrä on tarpeeksi? Miljoona kaksi? Suomalaiset on

Tarpeeksi on silloin kun väestöpyramidi on terve. Ei tämä nyt ole niin vaikeaa. 

Vierailija
175/236 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuestako sen kerryttäisit?

Vierailija
176/236 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä elämä kun ei ole monellakaan tapaa tasa-arvoista mutta kyllä jokaisella pitää olla oikeus jonkinlaiseen turvaan jos ei vaikkapa sairastumisen tai vammautumisen takia pysty sitä eläkettä kerryttämään tai elantoaan hankkimaan. Ei sellaista maailmaa tule olemaan missä kaikki pärjäisivät ja tulisivat toimeen itsenäisesti. Raha ja sen ahneus vie monilta kaiken inhimillisyyden mennessään. 

Kyllä mutta ei sekään ole reilua että suuret ahneikäluokat saavat suurempaa eläkettä normityöuralla kuin moni nykyinen normityöuralainen kuukausipalkkaa eivätkä nämä kuspot pidä tätä laillistettua ryöstöä  minään.

Ja saivat jäädä seniorilomalleen keski-iässä ja ilman että itse olisivat maksaneet tyel-maksuja. Silti esiintyvät työnsankarimarttyyreina. 

Onko 64 v sinusta keski-ikä? Terv 78 v seniorilomaileva, joka ei kyllä itse ollut eläkkeistään päättämässä. Muuten, miksi ette muuten korjaa asiaa, te kaikesta meitä haukkuvat? Niinpä, ei yksityinen henkilö voi vaikuttaa.

Vierailija
177/236 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä ja samalla nykyeläkeläisten senioriloman. Nämä seniorilomalaiset eivät maksaneet järjestelmään juuri mitään.

Entäs ne nuoret lomalaiset, jotka eivät ikinä maksa mitään, mutta kansaneläke tipahtaa silti tilille, kuin mopelle aamiainen. 

Vierailija
178/236 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoitko, että oikeus perintöön ja lahjoihin pitää poistaa, koska ne eivät ole itse tienaamista?

Perustuslain mukaan kaikilla on oikeus perustoimeentuloon, joten kokonaan eläkettä vastaavia maksuja ei voi lopettaa.

Minusta Austraalian systeemi on jopa parempi kuin suomalainen. Jos olet riittävän varakas et saa eläkettä ollenkaan. Mihin joku satoja tuhansia omistava tarvii eläkettä? Myy mökkinsä ja asustelee mukavat eläkepäivät vuokralla. Loppuu se Suomen ainainen velaksi eläminen.

Vierailija
179/236 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kehtaat edes kirjoittaa tällaista? Ihminen työskentelee jopa 40 vuotta joka päivä elättääkseen perheensä, maksaa verot ja eläkemaksut ja sitten kehtaat vielä länkyttää jostain lomista? Mielestäsi varmaan pitää kuolla ja kantaa arkussa sieltä työpaikalta pois, kun sulle on niin rankkaa täyttää avustuskuponkia. Sen tähden varmaan et osaa asettua kenenkään muun asemaan, koska itse et tee mitään. Kokeilisit edes viikon työntekoa ja huutelisit vasta sitten 

Vierailija
180/236 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa se Puopolon tubepätkä eläkkeistä , teille aukee paremmin mikä on homma.

Ei sekään ole oikein jos satut kuolemaan ennen eläkeikää sun eläkerahat jää eläkerahastoon eikä lapset/perikunta saa sitä mitä oot maksanu .

Jos kaikki maksais omat eläkkeensä johonkin muualle kertymään ni valtio/muu taho ei saisi sun rahoja jos satut kuolemaan ennen eläkeikää. No sehän ei valtiolle KÄY

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme