Oletko käynyt Hesan Itäkeskuksessa?
Kommentit (170)
Joskus 90-luvulla Sipoossa asuessa Itiksessä käytiin useinkin. Viime käynnillä ihmettelin mikä ihmeen Mogadishu siitä on tullut. Äkkiä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen Lähi-Itikseen lähtöä kannattaa opetella sanomaan "Salam aleikum".
Lähi Itiksessä on kuin ulkomailla. Et vaan tiedä maassa olet, kun kaikki puhuu eri kieliä.
Jostain voi myös löytyä Suomi-baari
Aikanaan oli pakko hakea muistaakseni passi tai jotain sieltä. Lähi-idän keskukseen en koskaan mene, nimen voisi muuttaa Lähi-idän keskukseksi!
Jokainen osaisi varoa!
Olen asunut Herttoniemessä viimeiset 15 vuotta ja käyn Itiksessä pari kertaa viikossa. En ole koskaan kokenut oloani mitenkään epämukavaksi tai uhatuksi kauppakeskuksessa tai sen ympäristössä. Tähän vaikuttaa ehkä se, että asuttuani useissa eri maissa olen tottunut siihen, että ympärillä on erinäköisiä, -värisiä, -kuuloisia, -hajuisia ihmisiä. Minusta siellä on kotoisampaa kuin vaikka Singaporessa, jossa näin 174cm blondina naisena erotuin isostakin joukosta välillä häiritsevästi, vaikka on yksi maailman turvallisimmista maista. Tykkään myös uudesta "Kauppahallista", jossa on pieniä liikeitä kuten kalakauppa, joka on alueelta sikaisemmin puuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen Lähi-Itikseen lähtöä kannattaa opetella sanomaan "Salam aleikum".
Lähi Itiksessä on kuin ulkomailla. Et vaan tiedä maassa olet, kun kaikki puhuu eri kieliä.
Jostain voi myös löytyä Suomi-baari
Arabimaissa ei ole baareja.
Usein asioin. Nyt remontin valmistuttua löytyy tosi paljon vaihtelevia ravintoloita, kahviloita ja muita ruokapaikkoja. Muitakin liikkeitä on tosi paljon, tykkään. En usein edes käy muissa kauppakeskuksissa, koska itiksestä löytyy kaikki tarvittava
Ihan tavallinen paikka ja tavallisia ihmisiä.
Asioilla käydään Itiksessä aika ajoin, samoin leffassa.
Aika monet näistä parjatuista alueista kuten juurikin Itäkeskus tai vaikkapa Kontula, ovat mainettaan parempia.
Olen asunut itiksessä noin 20 vuotta. Onhan se erilainen alue kuin Suomi. Suomalaiset liikkeet ovat hävinneet ja tilalle on tullut ulkkareiden omat liikkeet. Itiksen ja Puhoksen bisnesalueiden lisäksi ulkkarit ovat ottamassa Roihista omakseen. Suomeen onkin kaivattu lisää yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Herttoniemessä viimeiset 15 vuotta ja käyn Itiksessä pari kertaa viikossa. En ole koskaan kokenut oloani mitenkään epämukavaksi tai uhatuksi kauppakeskuksessa tai sen ympäristössä. Tähän vaikuttaa ehkä se, että asuttuani useissa eri maissa olen tottunut siihen, että ympärillä on erinäköisiä, -värisiä, -kuuloisia, -hajuisia ihmisiä. Minusta siellä on kotoisampaa kuin vaikka Singaporessa, jossa näin 174cm blondina naisena erotuin isostakin joukosta välillä häiritsevästi, vaikka on yksi maailman turvallisimmista maista. Tykkään myös uudesta "Kauppahallista", jossa on pieniä liikeitä kuten kalakauppa, joka on alueelta sikaisemmin puuttunut.
Minustakin Itiksessä on kotoisaa, ulkomailla asumista takana minulla pari vuosikymmentä. En itse oikein erotu missään kovin väkijoukosta, lyhyt ja tummanpuhuva kun olen.
Kauppakeskuksesta löytyvät samat liikkeet kuin vaikkapa Rovaniemen Revontulesta ja asiakaskunta on maailman mittapuussa ihan tavanomaista tallaajaa.
Siitä kauppahallista pidän myös. Mun suosikki on lihakauppa, josta saa hyvää lammasta.
Vierailija kirjoitti:
Käyn usein Puhoksen puolella. Olen siellä usein ainoa ulkomaalainen. Ainoa ero arabimaihin on ettei kuule arabimaista tuttua kailotusta minareeteista. Varmaan sekin on tulossa.
Sama. Haen sieltä halvat kasvikset ja lampaan kyljykset, mausteet ja leivät.
Vierailija kirjoitti:
Vähän väliä. Kypsä paikka liikkua ilman autoa. Metron vierustan tori täynnä ties mitä jauhohörhöjä aina ja ikuisesti. Etäisuudet pitkät esim. metrolta prismaan tai citymarkettiin. Se viereinen puhos on vähän masentava näky kun koko systeemi odottaa joko purkamista tai uudistamista tms. joten liikkeet mitä siinä aikanaan oli lähti ja tilalle tulleet nuhjaantuu ja slummiutuu. Osa itiksestäkin näyttää olevan tyhjänä kun porukka ei yksinkertaisesti jaksa joka paikkaan kävellä tai siellä on joku ihmeen ikiremontti päällä. Ja koko se kauppakeskuksen ympäristö (itäväylän toisella puolella puhoksesta katsoen) on just niin masentavaa pölyisen tuulista firmakorttelia ettei sinne viitsi eksyä edes vahingossa.
No tietysti metrolla menet Puotilaan jos Prismaan haluat oranssilla madolla kulkea. Kauppakeskus oli loistava paikka vielä siinä 20 vuotta sitten.
Olen meidän Itä-Helsingin osaketalon rapun ainoa suomalaisniminen ja suomea puhuva. Molemmat ovinaapurit ovat Mohammedeja. Talossa asuu myös kiinalaisia, afrikkalaisia, nepalilaisia, venäläisiä, virolaisia ja muita. Jossain vaiheen laitan asuntoni vuokralle tai myyn ulkkariperheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin Itiksessä on kotoisaa, ulkomailla asumista takana minulla pari vuosikymmentä. En itse oikein erotu missään kovin väkijoukosta, lyhyt ja tummanpuhuva kun olen.
Kauppakeskuksesta löytyvät samat liik
Suomalaisten spurgujen ja känniriehujien määrä on vähentynyt Itiksessä silmiinpistävästi kun ulkomaalaiset ovat tulleet tilalle. Nykyisin siellä on ihan rauhallista. kansainvälistä. Ei-suomalaista.
Meidän talossa Myllypurossa asui ennen suomalaisia narkkeja ja holisteja. Poliisit kävivät tämän tästä ja rapussa oli usein verta ja paikat rikottiin. Nyt talossa asuu pääasiassa ulkomaalaisia ja järjestyshäiriöt ja riehuminen on tyystin loppunut. Mielestäni Itä-Helsingin muuttuminen ulkomaalaiseksi on rauhoittanut aluetta ja tehnyt sen viihtyisämmäksi.
Melkoinen monikulttuurinen läävä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa Myllypurossa asui ennen suomalaisia narkkeja ja holisteja. Poliisit kävivät tämän tästä ja rapussa oli usein verta ja paikat rikottiin. Nyt talossa asuu pääasiassa ulkomaalaisia ja järjestyshäiriöt ja riehuminen on tyystin loppunut. Mielestäni Itä-Helsingin muuttuminen ulkomaalaiseksi on rauhoittanut aluetta ja tehnyt sen viihtyisämmäksi.
Kuvaamasi meininki olisi persuille kotoisampaa. Kusta, paskaa, verta ja oksennusta nurkissa niin persu viihtyy!
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sä tarkoitat Itäkeskuksessa käymisellä? Itis on se kauppakeskus Itäkeskuksessa, Itäkeskus on osa vartiokylän kaupunginosaa. Ja joo, tulee melkein joka päivä itiksessä käytyä kun asun tässä vieressä. Ei ole kummempia häiriöitä ollut. Enemmän haittaa on kännissä mölyävistä kantiksista. Sori siitä.
Jos kantiksilla meinaat 100% suomalaista kantista, niin niitä ei ole edes 10% siellä.
Kävin keväällä viimeisen kerran.
Olen käynyt viime vuosituhannella muutaman kerran ja viimeksi varmaan 2004 kai. Siellä kauppakeskuksessa siis.
Kävn tänään Cittarin Itiksessä. Ei ihmeempää.
Käyn usein Puhoksen puolella. Olen siellä usein ainoa ulkomaalainen. Ainoa ero arabimaihin on ettei kuule arabimaista tuttua kailotusta minareeteista. Varmaan sekin on tulossa.