Oletko käynyt Hesan Itäkeskuksessa?
Kommentit (170)
Ei ole tarvetta käydä ulkomailla, eikä varsinkaan muslimimaassa.
Joo, silloin tällöin. Asun ihan eri puolella pk-seutua, mutta välillä reissaan jonnekin alueelle ja tutustun siihen. Piristää arkea.
On hassua, miten jollekin paikalle muodostuu kummallinen maine. Usein tätä mainetta ylläpitävät sellaiset ihmiset, joilla ei ole omakohtaista kokemusta koko paikasta, eivät ole koskaan välttämättä käyneetkään.
Olen asunut Itiksen ympäristöissä kohta 30 vuotta, useassa eri osoitteessa. Olen koko tämän ajan käynyt kauppakeskuksessa, matkustanut metrolla, kulkenut Tallinnan aukiolla, käynyt kirjastossa, uimahallissa, ravintoloissa jne. Kulkenut ilta-aikaan yksin tai joukossa. Mitään ikävää tai uhkaavaa ei koskaan ole tapahtunut, eikä mitään ole varastettu.
Joskus mietin sellaista, kun monet suomalaiset matkustavat paljonkin, että miten he uskaltavat, kun jotain toista kulttuuria edustavan ihmisen kohtaaminen saa aikaan niin valtavia tunteita. Ja eikös itäisessä Helsingissä asu jotain 20-30 prosenttia muiden maiden edustajia, joten puheet siitä, että kauppakeskuksessa ei olisi kantaväestöä, ovat ihan tuulesta temmattuja.
Puhoksessa saa halpaa ruokaa, 6e iso annos.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siellä itiksessä siis hiertää? Onko levotonta aluetta? Kaikki ei asu pk-seudulla.
Varmaan näitä nasseja hiertää, kun täällä on paljon ei niin suomalaisen näköisiä ihmisiä. Ihan rauhassa olen saanut täällä elää ja liikkua, tuntuu että kaikki muualla asuvat aina tietää minkälainen paikka tämä on, vaikka eivät välttämttä edes ole käyneet täällä.
Hesan Itäkeskus, voi plääh pikku Afrikka ja lähi itä. Ota korvakuulokkeet mukaan.
Vierailija kirjoitti:
On hassua, miten jollekin paikalle muodostuu kummallinen maine. Usein tätä mainetta ylläpitävät sellaiset ihmiset, joilla ei ole omakohtaista kokemusta koko paikasta, eivät ole koskaan välttämättä käyneetkään.
Olen asunut Itiksen ympäristöissä kohta 30 vuotta, useassa eri osoitteessa. Olen koko tämän ajan käynyt kauppakeskuksessa, matkustanut metrolla, kulkenut Tallinnan aukiolla, käynyt kirjastossa, uimahallissa, ravintoloissa jne. Kulkenut ilta-aikaan yksin tai joukossa. Mitään ikävää tai uhkaavaa ei koskaan ole tapahtunut, eikä mitään ole varastettu.
Joskus mietin sellaista, kun monet suomalaiset matkustavat paljonkin, että miten he uskaltavat, kun jotain toista kulttuuria edustavan ihmisen kohtaaminen saa aikaan niin valtavia tunteita. Ja eikös itäisessä Helsingissä asu jotain 20-30 prosenttia muiden maiden edustajia, joten puheet siitä, että kauppakeskuksessa ei olisi kantaväestöä, ovat ihan tuulesta temmattuja.
On siellä suomalaisia, kauppojen myyjät. Olet ollut idässä jo ysärillä, mitä iistimpää sitä siistimpää, ei enää päde. Ei mitenkään. Käyntini on todellakin harventuneet. Somput ei ui hallissa vaan lilluu. Koko itäkeskuksen tunnelma on huonontunut. Kauppakeskuksessa ei pelota mutta vähänkin syrjemmässä, matka uimahallilta metrikselle, noin 150 metriä, valkoiset silmämunat muljahteli pimeässä. Ei ole enää rento fiilis. En halua mennä sinnepäinkään enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siellä itiksessä siis hiertää? Onko levotonta aluetta? Kaikki ei asu pk-seudulla.
Varmaan näitä nasseja hiertää, kun täällä on paljon ei niin suomalaisen näköisiä ihmisiä. Ihan rauhassa olen saanut täällä elää ja liikkua, tuntuu että kaikki muualla asuvat aina tietää minkälainen paikka tämä on, vaikka eivät välttämttä edes ole käyneet täällä.
Todennäköisesti olet isokokoinen mies. Kelaa miten ne kattoo naisia.
karsee paikka
kävin vuosi sitten
surullista millainen Suomesta on tehty
Vierailija kirjoitti:
karsee paikka
kävin vuosi sitten
surullista millainen Suomesta on tehty
Mikä siellä oli niin karmeaa?
Minulla ei ole pukukoodin mukaista asustetta. Pelkkä jätesäkki ei kuulema käy.
Ilmeisesti aloituksen on tehnyt joku, joka ei tunne aluetta. Kukaan helsinkiläinen ei puhu Hesasta, ja ihan varmaksi ei tule, tarkoitetaanko tässä nyt Itiksen kauppakeskusta vai Itäkeskusta, mikä on pieni asuma-alue lähinnä yhden kadun varrella.
Ei siellä Itiksessä mitään ihmeellistä ole, samanlainen kauppakeskus kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itäkeskus on sen alueen nimi ja Itis on alueella oleva kauppakeskus. Ja kyllä, käyn molemmissa, ovat ihan tavallisia paikkoja. Mitähän ap tarkoittaa aloituksellaan. . .
Minusta se ei ole tavallista, että yhtään valkoista ei tule vastaan missään, eikä oikein kovin normaalin oloisia tapauksia muutoinkaan.
Vähän kuin astuisi johonkin keskiafrikkalaiseen gettoon, jossa hasis tuoksuu ja silmänvalkuaiset vilkkuvat keltaisenaan.
Minä käyn aina välillä Itäkeskuksessa. Itiksessä sekä muissa liikkeissä. Mm Puuilossa ja seksiliikkeessä.
Joka kerta olen nähnyt valkoisia. Kantiksia ja muita. Lisäksi melkein kaikki näyttävät ihan normaaleilta ihmisiltä. Sinä olet tainnut kuvitella tuon kaiken.
Asuin itiksessä opiskelujen vuoksi. Kerrankin huutoitkevä kakara tuli sillalla vastaan. Ei toennut tai ymmärtänyt mitään kieltä jota puhuin. Sääli pientä. Varmaan kauheat kotiolot ja ankea ympäristö hänellä. Onneksi en itse asu enää siellä. Omat lapset on saaneet kasvaa rauhallisessa ympäristössä jossa on normaalin oloisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olisi haaveissa käydä Itäkeskuksessa ja Kontulassa. Ehkä Vuosaaressakin. Voi olla aika erilaista Helsinkiä tuolla päin.
Tervetuloa tutustumaan ja yllättämään. Tuu Pohjois-Vuosasreen, niin juodaan kahvit meillä. Täällä ei edes tajua olevansa Helsingissä, jos kantakaupunkiin vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sä tarkoitat Itäkeskuksessa käymisellä? Itis on se kauppakeskus Itäkeskuksessa, Itäkeskus on osa vartiokylän kaupunginosaa. Ja joo, tulee melkein joka päivä itiksessä käytyä kun asun tässä vieressä. Ei ole kummempia häiriöitä ollut. Enemmän haittaa on kännissä mölyävistä kantiksista. Sori siitä.
Tiesit ihan hyvin, mitä tarkoitettiin, heti kiirehdit sopertamaan, kuinka KANTIKSET MÖLYÄÄ!
Heh.
Noh, pk-seudulla on aika harvaa hyvää asuinaluetta. Westend ja Granin omakotitaloalueet voi olla ihan asuinkelpoisija. Muuten on kyllä mennyt aivan karseeksi koko seutu. Itse olen asunut kohta vuoden n. 300km päässä toisaalla ja eipä ole harmittanut päätös.
Ennen Lähi-Itikseen lähtöä kannattaa opetella sanomaan "Salam aleikum".
Vierailija kirjoitti:
Ennen Lähi-Itikseen lähtöä kannattaa opetella sanomaan "Salam aleikum".
Lähi Itiksessä on kuin ulkomailla. Et vaan tiedä maassa olet, kun kaikki puhuu eri kieliä.
Onhan se aika erilaista, moneen paikkaan verrattuna. Minulla asuu ystävät Kontulassa ja Vuosaaressa. Vuosaaressa käyn ystäväni kanssa upealla luonnonsuojelualueella lenkillä, merenrantamaisemat ja uimarannat on upeat. Ystäväni parvekkeelta näkee suoraan merelle ja pihasta pääsee metsälenkille. En tiedä, onko missään muuallapäin Helsinkiä niin upeita maisemia niin paljon.
Kontulassa on vähän sama homma. Käydään usein kävelyllä metsässä. Siinä ystäväni talossa on kaikki naapurit asuneet iät ja ajat, ei paljon muuttoliikettä ole, joten heillä on mukavan yhteisöllinen ilmapiiri. Piha on viimeisen päälle hoidettu ja ikkunasta näkee suoraan metsään.