Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukupolvi, joka vei omat lapsensa mummolaan, mutta ei itse hoida lapsenlapsiaan

Vierailija
27.10.2024 |

Alapeukkujen armeijaa odotellessa, mutta tämä on todellisuutta monilla ikätovereillani, myös meidän perheessä:

Kun minä ja mieheni olimme lapsia, niin vanhemmat hyödynsivät isovanhempia surutta lastenhoitoapuna. Meillä kummallakin oli isovanhempien luo matkaa, mutta vanhemmat eivät antaneet sen häiritä. Mies mm. vietiin pariksi viikoksi kesällä mummolaan, kun hän oli vasta 2 v. 2 v ei nähnyt äitiään 2 viikkoon. Minun vanhempani matkustivat muutaman tunnin ajomatkan päähän mummolaan 3 viikon välein viikonlopuiksi. Isovanhemmat katsoivat meidän lasten perään, jotta vanhemmat saivat levätä, käydä rauhassa ulkoilemassa, lukea jne. Vanhempien annettiin levätä rauhassa, eikä heidän odotettu paljon seurustelevan isovanhempien kanssa. Kyllä, meillä minulla ja miehellä on ollut hyvät ja läheiset välit isovanhempiemme kanssa, koska olimme paljon tekemisissä isovanhempiemme kanssa ja he osallistuivat hoitoomme. Isovanhemmilla oli meidän lisäksemme useita lapsenlapsia eli emme olleet ainoat lapsenlapset.

Kun olemme itse saaneet perheenlisäystä, ei vanhempiamme ole kiinnostanut ottaa samanlaista koppia kahdesta lapsenlapsesta. Toiset isovanhemmat asuvat lähellä, eivätkä silti ole apuna. Kaikki on arjessa hoidettava itse. Kukaan ei hae sairastunutta lasta päiväkodista tai tule avuksi, jos on vaikea tilanne esimerkiksi töiden ja sairaan lapsen hoidon suhteen. Toukokuussa pääsimme kerran päivällä miehen kanssa kaksistaan lounaalle, kun isovanhemmat katsoivat viikonloppuna muutaman tunnin lasten perään. Emme ole koskaan olleet yhdessä yötä pois lasten luota. Toiset isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä ja heitä nähdään muutamia kertoja vuodessa. Yhteistä kaikille isovanhemmille on se, että eivät halua ottaa vastuuta lastenlasten kanssa olemisesta. Tulevat meille kyllä kestittäviksi tai laittavat heillä käydessä ruoat, mutta eivät halua pidempää aikaa katsoa lastenlasten perään. Odottavat myös, että me seurustelemme isovanhempien kanssa. Isovanhempien kanssa näkeminen ei siis tuo meille vanhemmille samanlaista lepoa kuin omille vanhemmillemme toi. Tavaraa isovanhemmat saattavat kyllä ostaa kysymättä, mikä tuo meille ylimääräistä työtä.

Vanhemmillamme ei ole mikään kohtuuton tilanne: ovat alle 70 v eläkeläisiä, jotka jaksoivat tehdä täyden työuran ja jaksavat virkeästi harrastaa nyt eläkepäivinä. Silti kiinnostusta lastenlasten kanssa olemiselle ei ole. Nämä meidän lapset ovat ainoat lapsenlapset, eikä enempää ole isovanhemmille tulossa. Ei siis ole kyse siitä, että aika pitäisi jakaa 10 lapsenlapsen kesken. Mekään emme kaipaa mieheni kanssa mitään biletyslomia, vaan ihan sitä, että välillä saisi yhdessä hengähtää kodin ulkopuolella. Mennä vaikka elokuviin (emme ole lasten syntymän jälkeen käyneet elokuvateatterissa), syömään rauhassa ravintolaan tai lähteä kahdestaan päivävaellukselle vaikeaan maastoon, jossa lasten on hankala kulkea. Tai ihan vaan se, jos haluaisi joskus viettää päivän sohvalla maaten nousematta kertaakaan kenenkään tarpeiden takia.

Koen jonkinlaista katkeruutta siitä, että vanhempieni ikäpolvi hyödynsi surutta isovanhempia lastenhoidossa, mutta eivät itse suostu ottamaan samanlaista vastuuta nyt mummo/vaari-iässä. Tämä samainen sukupolvi on kuitenkin kovin huolissaan siitä, kuka maksaa heidän eläkkeensä ja terveydenhuoltonsa. Aika moni kavereistani tuskailee sen kanssa, kun ikääntyvät vanhemmat odottavat lastensa hoitavan heidän asiansa. Itsellä täytyy myöntää, että intoa vanhempien auttamiseen ei juuri ole, kun on jääty lasten kanssa ilman tukea.

Kommentit (650)

Vierailija
21/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tätä ikäpolvea, jolla on pieniä lapsenlapsia ja voi luoja, mitä rumbaa. Omat vanhempasi ovat jo eläkkeellä, mutta tuttavani ovat vielä vuosia kiinni työelämässä ja heille sysätään lapsenlapset hoitoon tämän tästä, jopa arkena työpäivänsä päälle. Itse en töiden lisäksi jaksaisi vielä huolehtia pienistä ja onneksi lastenlapsia ei ole. 

Vierailija
22/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62 v kolmen lapsen äiti. Ystäväjoukossa oli paljon lapsiperheitä, enkä nyt kyllä muista, että yhdessäkään olisi isovanhemmat huolehtineet lapsenlapsista. Itse hoidettiin lapsemme.  Meitä 50-  ja 60- luvuilla syntyneitä kyllä paiskottiin maalle mummon riesaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat sukupolvea, joka on tottunut saamaan kaiken helpolla. Koulutus helpolla, työ helpolla, hyvä palkka helpolla ja nykyään eläke helpolla. Mitäs muista, kunhan itsellä asiat hyvin. 

Vierailija
24/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia ketjuja lukiessa tulee todella etuoikeutettu olo, kun vanhempani *vaativat* lapsiani luokseen. Olen eronnut vuoroviikkovanhempi, käyn täyspäiväisesti töissä ja opiskelen. Vanhempani ovat myös työssäkäyviä alle 60-vuotiaita, ja joka sunnuntai käydään isovanhemmilla. Koulunkäyntini olisi paljon hitaampaa, jolleivat vanhempani auttaisi. Täytyykin laittaa äidille viestiä, että kiitos kun autat.

Vierailija
25/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näinhän se vähän on. Siskoni oli mummonsa luona 70-luvun lopussa kuukausia, kun äiti opiskeli. Myös kokonaisia kesiä sen jälkeen, olin mukana kun olin vanhempi.

Nyt haluavat kyllä nähdä lapsenlapsiaan, mutta ottavat kyläänsä vain yhden kerrallaan hoitoon. Meillä on kaksi lasta. Kivoja ja rauhallisia lapsia, mutta kaksi on liikaa. Ei nyt tulisi kuulonkaan, errä olisivat siellä muutamaa tuntia pidempään, saati viikon tai kuukauden. 

Vierailija
26/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meillä. Lisäksi mun vanhemmat sai omilta vanhemmiltaan tontin ja talonrakennusapua. Mun vanhemmat ei suostuneet lainan takaajiksi, koska 'jokaisen on pärjättävä omillaan'. Jep jep..

Vierailija
27/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on velvollisuus hoitaa omat lapsensa ja kun lapset pärjäävät omillaan, niin velvollisuudet loppuvat siihen.

Vierailija
28/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen asenne täällä jollain, että jos silloin tällöin toivoisi hoitoapua, ei muka itse huolehdi lapsistaan

Mulla ei omia lapsia ole, mutta välillä sisarusten lapsia hoitaneena tiedän kuinka rankkaa se osaa olla jo parissa tunnissa, vaikka kuinka rakkaita ovat. Kylmät isovanhemmat, jos ei ikinä halua lastenlasten kanssa aikaa viettää

Tässä nyt on vain yksi näkökulma. Kaipaisin ap:n vanhempien ja appivanhempien näkökulmaa kanssa. On niin helppoa laittaa se sädekehä omaan päähän ja pirunsarvet muille.

Vierailija
29/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi 80-vee hoidatti lapsensa äidiltään. Olivat pitkiä aikoja mummolassa. 

Ei hoida lapsenlapsiaan lainkaan. Tosin alkon kanssa ongelmia.

Vierailija
30/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lapsi 70-luvulla ja meitä hoiti mummo. Eli nyt jo 80-vuotiaat on käyttäneet myös tätä ilmaista hoitopalvelua. Lapset saattoivat olla koko kesän mummolassa.

Vierailija
31/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Mun vanhempien ja appivanhempien omat vanhemmat kuoli kaikki suht nuorina 60-70 ikäisinä, joten heidän ei tarvinnut hoitaa heitäkään. Mun vanhemmat on nyt 80+ ja saa juosta ties minkä asian takia, vaikka autan ihan minimin

Vierailija
32/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun lapsi olisi tälläinen itsekäs vinkuja kuin ap ,en hoitaisi hänen kakaroita ikinä.Omia lastenlapsia olen hoitanut aina kun on ollut tarvetta ja autan edelleen lapsia kaikessa ja olen tukena.Luuletko että kaikki ovat samanlaisia kun sinun vanhemmat?

Vierailija
33/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasta menivät ihan sekaisin ja olivat innoissaan auttamassa. Vauva kun kasvoi taaperoksi niin innostus väheni. Liikaa kuulemma työtä ja vahtimista. Nyt taas olisivat kiinnostuneita kun lapsi on helppo iso koululainen ja olisi heille kiva apupoika. 

Vierailija
34/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvasta menivät ihan sekaisin ja olivat innoissaan auttamassa. Vauva kun kasvoi taaperoksi niin innostus väheni. Liikaa kuulemma työtä ja vahtimista. Nyt taas olisivat kiinnostuneita kun lapsi on helppo iso koululainen ja olisi heille kiva apupoika. 

Luonnollista. Miksi vaikeuttaa omaa elämäänsä tarkoituksella?

Vierailija
35/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä ole pienen ryhmän ongelma, sillä suurimmalla osalla pienten lasten vanhempia, isovanhemmat asuvat satojen, jopa tuhansien kilometrien päässä, kun yleensä nuoret vanhemmat ovat halunneet lähteä opiskelun tai työn perässä muualle, eikä jäänyt kotinurkille ja siksi ei edes mahdollisuutta isovanhempien hoiva-apuun.

Itsekin olen ollut isovanhemmilla hoidossa, jolloin hoidoksi riitti, kun mummo tarjosi ruuan ja iltapesun ja me lapset oltiin omin nokkinensa ulkona muiden lasten kanssamme, oman onnensa nojassa ja tapaturmat olivat yleisiä.

En ole koskaan ymmärtänyt, miten kukaan haikailee sen ajan perään ja olisi valmis luopumaan saavutetuista eduista, mitä on tullut 80-ja 90-luvulla esim.

Pitkä äitiysloma 9kk ja jompi kumpi vanhempi voi olla kotona, kunnes lapsi 3v. yhteiskunnan tukemana, ilman pelkoa työs. päättymisestä

Subjektiivinen kunnallinen päivähoito-oikeus 0-6v ja 9-10h/pv

Alakoululaisten iltapv. kerhot

Palkallinen vapaa, alle 10-12v. sairaanlapsen kotihoitoon

Mahdollisuus osa-aikatyöhön Kelan tuella, kunnes lapsi 12v.

Jne. Jne. Ja nämä kaikki, ettei tämä päivän vanhemmat, isovanhemmat ja muut tarvitsisi kokea samaa, mitä ovat edellisten sukupolvien, yleensä naiset kokeneet, sillä elämä oli raskas ja työntäyteinen, moni oli uupunut ja menettäneet terveytensä ja se oma elämä jäi elämättä, kun naisten hoivatyö oli elinikäinen tehtävä ja tätä vielä nykynaiset haikailevat ja kaipaavat. En ymmärrä.  Omat lapset teini-ikäiset, luoja varjelkoon lapsenlapsista. En vain jaksa. 

Vierailija
36/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerit ovat itsekkäitä paskiaisia. Yllätys yllätys. 

Vanhemmathan eivät sitä ole, kun työntävät oman lapsensa hoidettavaksi vanhuksille.

Vierailija
37/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi 80-vee hoidatti lapsensa äidiltään. Olivat pitkiä aikoja mummolassa. 

Ei hoida lapsenlapsiaan lainkaan. Tosin alkon kanssa ongelmia.

Koita nyt edes saada järkevät iät provoihisi. 80-vuotias, jolla on hoito-iässä olevia lapsenlapsia, on melko huono suoritus. Matematiikka ei tainnut olla vahvin aineesi koulussa? Ja kuka hullu antaisi lapsiaan hoitoon 80-vuotiaalle?

Vierailija
38/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupolvi ja eläkeläiset, jotka suurin äänestäjäryhmä, äänestäneet meille itsekkään ja ahneen hallituksen, joka ei aja suomalaisten eikä varsinkaan lapsiperheiden asiaa.

Vierailija
39/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He ovat sukupolvea, joka on tottunut saamaan kaiken helpolla. Koulutus helpolla, työ helpolla, hyvä palkka helpolla ja nykyään eläke helpolla. Mitäs muista, kunhan itsellä asiat hyvin. 

Voiko joku ihan oikeasti olla näin tyhmä???Luuletko että matalapalkkatyötä ei ole ollut aikaisemmin?Ja siitä johtuen pieniä eläkkeitä?Kaikki ovat rikkaita eläkeläisiä?Ei se elämä niin helppoa ole ollut kuin kuvittelet,nykynuorten elämään ei voi verratakaan.

Vierailija
40/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollista. Miksi vaikeuttaa omaa elämäänsä tarkoituksella?

Niinpä. Lapsikaan ei mielellään mene isovanhemmilleen kun luonnollisesti ei kiinnosta enkä minä pakota.