Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saarikivellä taas mainio essee Hesarissa!

Vierailija
20.10.2024 |

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saarikivi on kyllä mainio!

Vasurina mainio.  Lapsilla on aikaa ja tilaisuus opetella,  vierailevilla opettajilla ei.  Tarkoitus oli ansiotta kehua muuttajia.  Näitä silmiinpistävimpiä. 

Vierailija
22/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarikivi ei ymmärrä, että Suomi ei ole mitenkään houkutteleva paikka niille, joilla on mahdollisuus valita. Heikot palkat, korkea verotus, kylmää ja pimeää, sabotaaseja ja voimistuva sodan uhka Jos vielä maailman vaikeimpiin kuuluva erikoinen kieli pitäisi opetella, niin ei tänne tule kukaan kynnelle kykenevä.

Itse toki pidän suomen kielestä ja Suomesta (pois lukien Venäjän uhka), mutta realisti pitää olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matalan koulutuksen tai kouluttamattomia ulkkiksia Suomi ei tarvitse yhtään. 

Kuka sitten woltit kuljettaa, siivoaa ja tarjoilee? Ei kantikset tee näitä töitä. 

Ruoat voi hankkia itse, ravintoloissa ei käydä, ja siivouksenkin voisi hoitaa omin voimin.  Kalliiksi tulee nämä näennäisesti halvat palvelut.  

Ei kantiksia enää saa siivoamaan yhtään minnekään. Pistätkö työttömät ja toimeentuloasiakkaat pakkotyöhön vai mikä sun ratkaisu on?

Vierailija
24/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä kieltämättä hierarkia haiskahtaa, että englanninkielisissä kouluissa opiskelevat lapset ovat ihan ok, vaikka eivät sanaakaan suomea puhuisi, mutta lähiökoulujen kasvateilta vaaditaan 100% suomenkielisyyttä. Jos siis molemmat ryhmät pysyvästi maassa oleskelevat ja asuvat. (En tiedä kuinka usein näin on, itse olin siinä käsityksessä, että enkkukouluissa opiskelee lähinnä expattien ym. lapsia muutamia vuosia, kunnes vaihtavat jo maisemaa.)

Vierailija
25/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saarikivi ei ymmärrä, että Suomi ei ole mitenkään houkutteleva paikka niille, joilla on mahdollisuus valita. Heikot palkat, korkea verotus, kylmää ja pimeää, sabotaaseja ja voimistuva sodan uhka Jos vielä maailman vaikeimpiin kuuluva erikoinen kieli pitäisi opetella, niin ei tänne tule kukaan kynnelle kykenevä.

Itse toki pidän suomen kielestä ja Suomesta (pois lukien Venäjän uhka), mutta realisti pitää olla.

Ei hän vaatinut, että tänne tullessa jo pitäisi osata, vaan että jos tänne jää niin silloin voisi opiskella. Paras/pahin tapaus, jonka olen yliopistossa tavannut, oli jenkki joka oli ollut Suomessa jo 25 vuotta eikä suostunut puhumaan suomea. Hän vieläpä työskenteli kielten parissa. 

Vierailija
26/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saarikivi on kyllä mainio!

Vasurina mainio.  Lapsilla on aikaa ja tilaisuus opetella,  vierailevilla opettajilla ei.  Tarkoitus oli ansiotta kehua muuttajia.  Näitä silmiinpistävimpiä. 

Ei hän edelleenkään puhunut niistä vierailijoista, jotka on vain hetken maassa. Yliopistossa on suomea osaamatonta väkeä pysyvissä viroissa.  

Vierailija
27/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väestönvaihto on totta ja meidän pitää nyt sopeutua siihen, että suomen kieli tuhoutuu koska se on epätasa-arvoista vaatia sitä maahanmuuttajilta, jotka edustavat eri yhteiskuntaluokkia ja hierarkian huipulla olevat eivät suomea osaa?

Ahaa. Itse ajattelen samoin kuin Saarikivi. Suomen osaamista pitäisi vaatia kaikilta. 

"Maa, jossa suomen kieli kelpaa myös korkeakouluun ja huippuosaajan suuhun. Suomi, joka on avoin, mutta uskaltaa vaatia suomen kieltä myös yläluokalta eikä sälytä itsetunto-ongelmaansa lähiölasten päälle, vaan näkee heissä tulevaisuuden." 

Onhan tuossa vinha perä. Yleensä sitä akateemista tai akateemisissa tai AMK-opinnoissa olevaa ulkomaalaista ei pahemmin patistella oppimaan kumpaakaan Suomen kansalliskielistä. Luulisi jokaisen englantia taitavan oppivan ruotsin, joka on englantia helpompi kieli. Suomalaiset näyttävät kyllä arkipäivän asenteitaan juuri siten, että edellämainitulta ryhmältä ei opita kielen ja sen nyanssein tuntemista, mutta kun mennään syömään falafeleja tai kebabia, pitää asiakaspalvelijan osata suomea tai ruotsia ravintola-alan termit huolella halliten. 

Minusta nuo eivät ole verrattavissa. Jos en koskaan tapaa Intiasta tänne tullutta ja englantia(kin) vaikealla aksentilla puhuvaa IT-ammattilaista, minua ei kauheasti kiinnosta osaako hän suomea vai ei. 

Sen sijaan minua kiinnostaa, jos en saa hoidettua asioitani suomeksi ravintoloissa, kaupoissa tai liikennevälineissä. En vaadi täydellistä kielen osaamista, enkä usko, että kovin moni muukaan vaatii (paitsi RKP:n mielestä kaikkien suomalaisten pitäisi osata virheetöntä ruotsia). 

Vierailija
28/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarikivellä hyviä huomioita mutta tämä juttu ei ihan parhaasta päästä. Ei monikielisiä huippuosaajia tule maahanmuuttajalähiöistä, islamin kulttuuri ei kannusta loogiseen ajatteluun ja opiskeluun. Olen itsekin joskus hämmästellyt lomakohteiden basaarien myyjien kielitaitoa. Sieltä tulee suomea, ruotsia, saksaa samalta myyjältä.

Kuten joskus joku johtavassa asemassa oleva yritysjohtaja sanoi, että vaikka osaisi sujuvasti kolmea kieltä, meidän firmalle ei ole siitä mitään hyötyä jos työntekijällä on väärä koulutus ja hän ei ymmärrä mitä yrityksessämme tehdään.

Vierailija
29/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin, että taas on jotain ruikutusta englannin kielestä Saarikivellä. Sitä samaa se on ollut jo kymmenisen vuotta.

Vierailija
30/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väestönvaihto on totta ja meidän pitää nyt sopeutua siihen, että suomen kieli tuhoutuu koska se on epätasa-arvoista vaatia sitä maahanmuuttajilta, jotka edustavat eri yhteiskuntaluokkia ja hierarkian huipulla olevat eivät suomea osaa?

Ahaa. Itse ajattelen samoin kuin Saarikivi. Suomen osaamista pitäisi vaatia kaikilta. 

"Maa, jossa suomen kieli kelpaa myös korkeakouluun ja huippuosaajan suuhun. Suomi, joka on avoin, mutta uskaltaa vaatia suomen kieltä myös yläluokalta eikä sälytä itsetunto-ongelmaansa lähiölasten päälle, vaan näkee heissä tulevaisuuden." 

Miten tämä käytännössä toimii? Yliopistoille tuo olisi välitön ongelma, sillä yliopistot tarvitsevat luennoitsijoita, professoreja ja ylipäätään liikkuvuutta. Tieteen kieli on englanti.

Ei noin voi sanoa, tiedettä tehdään monilla kielillä.

Vierailija
31/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiko kukaan? 

Kyllä luin ja olen Jannen kanssa samaa mieltä.

Vierailija
32/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että taas on jotain ruikutusta englannin kielestä Saarikivellä. Sitä samaa se on ollut jo kymmenisen vuotta.

... mutta loppujen lopuksi hyvä kirjoitus. Suomalaisten korkeakoulujen pitäisi vaatia opiskelijoilta suomen kielen taitoa. Saksalaiset korkeakoulut vaativat saksankielen taitoa ennen kuin voi edes aloittaa opiskelun.

Vierailija
33/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas persuja täällä pää perseessä.

Vierailija
34/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matalan koulutuksen tai kouluttamattomia ulkkiksia Suomi ei tarvitse yhtään. 

Kuka sitten woltit kuljettaa, siivoaa ja tarjoilee? Ei kantikset tee näitä töitä. 

Ruoat voi hankkia itse, ravintoloissa ei käydä, ja siivouksenkin voisi hoitaa omin voimin.  Kalliiksi tulee nämä näennäisesti halvat palvelut.  

Ei kantiksia enää saa siivoamaan yhtään minnekään. Pistätkö työttömät ja toimeentuloasiakkaat pakkotyöhön vai mikä sun ratkaisu on?

Se on alle minuutin juttu pyyhkäistä pölyt pöydältään. Ei ammattilaisellakaan ole enempää aikaa. Jos vaikka kymppi naamaa kohden kuussa, säästää kuluissa. Tätä varten tuotu tekijä hakee pääosan elannostaan kelasta. 

Vierailija
35/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... mutta loppujen lopuksi hyvä kirjoitus. Suomalaisten korkeakoulujen pitäisi vaatia opiskelijoilta suomen kielen taitoa. Saksalaiset korkeakoulut vaativat saksankielen taitoa ennen kuin voi edes aloittaa opiskelun.

Miten paljon on suomenkielistä ammattikirjallisuutta,  muuta kuin yleisölle tarkoitettua?  Saksaksikin on ja tietysti englanniksi. Opiskelijapohjaakin on enemmän mistä valita. Nuoret suomalaisetkaan ei osaa enää kielemme hienouksia ja nyansseja kuten ennen.  Jos arkista käyttökieltä jotenkin. 

Vierailija
36/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä kieltämättä hierarkia haiskahtaa, että englanninkielisissä kouluissa opiskelevat lapset ovat ihan ok, vaikka eivät sanaakaan suomea puhuisi, mutta lähiökoulujen kasvateilta vaaditaan 100% suomenkielisyyttä. Jos siis molemmat ryhmät pysyvästi maassa oleskelevat ja asuvat. (En tiedä kuinka usein näin on, itse olin siinä käsityksessä, että enkkukouluissa opiskelee lähinnä expattien ym. lapsia muutamia vuosia, kunnes vaihtavat jo maisemaa.)

Tutkijat ym. sekä yliopistoissa että yrityksissä eivät yleensä tiedä etukäteen kuinka kauan ovat maassa. On ihan eri asia opetella uuden asuinmaan kieltä jos tietää jäävänsä sinne loppuiäkseen vs. on todennäköisesti 2-6 vuotta ja maa vaihtuu monta kertaa elämän aikana. Samoin on ihan eri asia oppia kieltä jos ei ole töissä tai on töissä, jossa työkieli on maan kieli vs. työkieli kansainvälisessä työssä on pelkästään englanti ja töitä tehdään himpun enemmän kuin 40 tuntia viikossa.

Rehellisesti, kuinka moni opiskelisi hyvän kielitaidon heti tai edes muutaman vuoden sisällä esimerkiksi hollannista jos ei olisi tiedossa onko maassa 2 vuotta vai 20 vuotta? Ja sitten sama vaikkapa toteutuneen 4 vuoden jälkeen japaniksi? Ja perään 2 toteutuneen vuoden jälkeen sveitsinsaksa? Siinä samalla maagisesti opettelet uuden maan käytännöt, hoidat byrokratiat, asunnon jne. ja vielä teet tehokkaasti työtä, yleensä myös normaalin työajan ulkopuolella koska osaan kollegoista on aikaeroa vaikka 12 tuntia ja sinulla saattaa olla myös puoliso ja/tai lapsia, joita ei sopisi täysin unohtaa. 

Vähän nyt realismia. Englanninnieliset maat ovat kielen takia jo nyt monelle houkuttelevampi vaihtoehto varsinkin jos on kouluikäisiä lapsia. Kollegoistani kaikki "lapselliset" ovat joko muuttaneet takaisin kotimaihinsa tai sitten englanninkieliseen maahan ennen lasten koulun alkua. Nytkö edes lapsettomat, ympäri maailmaa muuttelevat "uraohjukset" eivät kelpaa jos eivät opettele kieltä? Ymmärrän vaatimukset jos on tarkoitus jäädä lopullisesti mutta näistä monet eivät jää koska urakehitys vie muualle yleensä moneenkin kertaa.

Suomi ampuu itseään jalkaan jos on entistäkin hankalampi ja vähemmän houkutteleva kohde näille ihmisille. Toivottavasti Suomen talous kestää tämän. Kaikki tietävät, että ihmisissä on "eri kerrosten väkeä" joka tapauksessa, ilmeisesti jollain matematiikalla kannattaa jättää "yläkerrokset", jotka joka tapauksessa työllistyvät tällä planeetalla kovapalkkaisiin töihin ja tekevät valtion talouskasvusta roiman siivun, ulos.

-kolmessa eri maassa kahdeksan vuoden aikana "pysyvästi" asunut, jolla kohta jälleen muutto edessä

Vierailija
37/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkkukoululaisista voisi odotella että pärjäävät omillaan kuitenkin. Mitä voi odottaa  lähiölapselta joka ei viitsi tai pysty oppimaan?

Vierailija
38/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikki on vain hierarkian ja eriarvoisuuden syytä. Suomalaisten asenteiden, ei tietenkään muiden. 

Vierailija
39/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiko kukaan? 

Hei, olet vauvapalstalla, tiedät ettei.

Vierailija
40/95 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että kirjoittaa eikä puhu