Saarikivellä taas mainio essee Hesarissa!
Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saarikivi on omahyväisyydessään kovin rasittava, mutta myös minun on myönnettävä, että korkeakoulutuksen englanninkielistäminen on mennyt aika pitkälle.
Vaikea kuitenkaan nähdä, että suunta kääntyisi. Akateemista vapautta käytetään nyt näin, eikä kukaan uskalla ehdottaa sen kaventamista.
jannella on varaa olla omahyväinen.
Niinpä, onneksi itse olen jo maisteri eikä tarvi varmistaa elämääni kuten tuo mummo. Varmasti joutuu tuhero tiukkana tappelemaan kaikesta yliopistolla. Se on voi voi!
Saarikivi on mies, tuskin hänestä tulee mummoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä mietin että mitä ihmettä tuo mussuttaa
Kk-aloilla on hyvin vähän töitä suomessa ja monien on pakko lähteä ulkomaille - nekin yritykst jotka toimivat suomessa ovat kansainvälisiä ja toimivat koko ajan myös englanniksi, pelkällä suomella ei pärjää millään. Sitten taas jos työllistyt peruspalveluihin palvelemaan mummoja ja duunareita, suomen kieli on tärkeää, koska asiakkaat puhuvat suomea.
"Ja huippuasiantuntijat, heidän palvelijoitansa taas olemme me, suomalainen keskiluokka. He ovat vähän kuin me itse, vain parempia. Tasoitamme heille kynnykset ja matonreunukset, että heidän olisi mukava asettua Suomeen. Meillä ei ole oikeutta vaatia heiltä mitään. Tehtävämme on kiitollisena ihailla, jos joku heistä suvaitsee Suomessa viihtyä."
Voi helvetti. Miten tällaista edes kehdataan julkaista. Onko tämä artikkeli
Jaa, et ole lukenut sen espoolaisisän valitusta kun ei koulun tiedotteet tule englanniksi vaan vain suomen kielellä. Tyyppi on korkeakoulutettu ja asunut Suomessa iät ja ajat.
Vierailija kirjoitti:
50 v mummeli joskus opiskellu jotain ja osaa inkliissiä up to the timos ass!
Janne Saarikivi on kyllä viisikymppinen mutta kielitieteilijä ja mies, ei ole edelleenkään mikään mummo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janne Saarikivi on kyllä viisikymppinen mutta kielitieteilijä ja mies, ei ole edelleenkään mikään mummo.
Puhuttiinkin sinusta, Jannea tyhmemmästä mummosta.
Inkliissiä inkliissiä, olin yörkissä vuonna 1990, olen stara! -mummo 1972
Viisikymppinen mummo kuvittelee olevansa joku akateeminen, kun lässyttää työttömänä palstalla*! -palaan aamulla, kun kuitenkin tyhmä vastaat
Innes-Stubb on mainio esimerkki. Suomen kieli ei pätkääkään häntä kiinnostanut, kunnes tuli brexit ja hinku saada EU-passi. Hänen huono kielitaitonsa kyllä noteerattiin työmaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuttiinkin sinusta, Jannea tyhmemmästä mummosta.
Ai jaa. En ole mummo mutta samaa mieltä kyllä siitä että Janne on fiksumpi kuin minä. Kannattaa lukea hänen kirjojaan, loistavia!
Vierailija kirjoitti:
Innes-Stubb on mainio esimerkki. Suomen kieli ei pätkääkään häntä kiinnostanut, kunnes tuli brexit ja hinku saada EU-passi. Hänen huono kielitaitonsa kyllä noteerattiin työmaailmassa.
Kyllä hän on jo pitkään osannut suomea.
Suomi on aina kohdennut eri kansallisuuksia erittäin epäreilusti. Virolaiset, jotka ovat opetelleet kielen ja suostuneet hoitamaan duunarihommat, eivät ole koskaan saanet mitään yhteiskunnan tukia saatu stadin asuntoja kuten esim. Lähi-idästä tulevat tai ne lännestä tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Artikkeli painottui siihen ettei lähiölapsilta pitäisi vaatia suomenkielitaitoa kun ei yliopiston proffatkaan osaa 😂 No, ei sitten.
Etkö osaa suomea?
Vierailija kirjoitti:
Matalan koulutuksen tai kouluttamattomia ulkkiksia Suomi ei tarvitse yhtään.
Tuntuu tarvitsevan, kun matalan koulutuksen töihin ei löydy muuten tekijöitä.
Jotenkin hellyyyttävää, kun Ylilaudan jolperot tulevat tänne keski-ikäisten naisten palstalle ja yrittävät käyttää sana "mummo" haukkumasanana 😅 Sehän tuo meille vain positiivisia mielleyhtymiä!
Vierailija kirjoitti:
Saarikivi on kyllä mainio!
Kyllä. Hyvä tyyppi ja kirjoittaa asiaa. Itse olen pitkänlinjan ulkosuomalainen ja pidän kielen opetusta jälkikasvulle tärkeänä.
Toivoisin niin maan ykkösmamun Innes-Stubbin ja Saarikiven julkiseen kahvilakeskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Väestönvaihto on totta ja meidän pitää nyt sopeutua siihen, että suomen kieli tuhoutuu koska se on epätasa-arvoista vaatia sitä maahanmuuttajilta, jotka edustavat eri yhteiskuntaluokkia ja hierarkian huipulla olevat eivät suomea osaa?
Etkö lukenut kolumnia vai etkö ymmärtänyt lukemaasi?
Akalle? Miespuolisten kirjoittamilta nuo vinkukommentit vaikuttavat, sen verran heikkoakin heidän ulosantinsa, että tuskin on edes lukiota suoritettu. Oikeasti ongelmana taitaa olla Saarikiven vasemmalle kallellaan oleva poliittinen kanta. Tosin hän on kritisoinut mm. Sanna Marinia varsin rankasti, persuli ei ole tainnut kuulla siitä.