IS: Siivoojat suuttuivat Purran puheista Suomi pysähtyisi päivässä
Kun siivoustyötä vähätellään julkisessa puheessa, sillä on suora vaikutus alan arvostukseen, koulutukseen hakeutumiseen ja lopulta myös työvoiman saatavuuteen, sanoo toiminnanjohtaja.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011846571.html
Kommentit (39)
Kukakohan maksaisi siivousvälineet ja työturvallisuuden? Riikan mallissa
Itse olin joskus kesätöissä ympäristökeskuksen laboratoriossa, jossa tutkittiin mm. vesinäytteitä. Minulle kuului laboratorion siivouksen lisäksi puhdistaa näyteastiat. Niiden pesuun käytettiin eri happoja riippuen siitä, mitä niissä tutkittiin. Tarkka piti olla, mutta tietääkseni yhtään kertaa ei tulokset menneet pilalle huonosti puhdustetuista astioista. Nimikkeeni oli siivooja. Riikka voisi mennä kokeilemaan.
Kerrostaloja rakentamalla tulee koko ajan hirveästi hommaa siivoojille, liikaa. Onko luhtitalo mahdoton ajatus ja rivitalo jossa 2 kerrosta tms. Julkisissa paikoissa tarve siisteydelle. Ainoan todella siistin wc-tilan näin kerran sairaalassa. Sekin vaatii reunan tarkistamisen.
Ne paikat joissa on joku melkein lakisääteinen velvollisuus puhdistukseen, elintarvike ja sairaala. Muuten ei ole mitään kriteerejä siivoukselle, vaan harkinnan mukaan. Valtaosa on ihan randomeja lyhytaikaisesti. Mutta koulutettujakin tarvitaan.
Vielä kun siivoojat ymmärtäisivät järjestäytyä liittymällä liittoon, joka parantaisi heidän palkkojaan ja työehtojaan sekä ymmärtäisivät äänestää vaaleissa, sillä jokainen nukkuva äänestäjä antaa äänensä kokoomukselle ja RKP:lle nostaen näiden ääniosuutta vaaleissa.
Liian moni siivooja polttaa vieläkin syöpäkääryleitä ja sekoittaa häkäkaasulla päänsä, niin ettei ymmärrä taistella etujensa puolesta. Ei paperimiehet tuolla tavalla ole palkkojaan saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun siivoojat ymmärtäisivät järjestäytyä liittymällä liittoon, joka parantaisi heidän palkkojaan ja työehtojaan sekä ymmärtäisivät äänestää vaaleissa, sillä jokainen nukkuva äänestäjä antaa äänensä kokoomukselle ja RKP:lle nostaen näiden ääniosuutta vaaleissa.
Liian moni siivooja polttaa vieläkin syöpäkääryleitä ja sekoittaa häkäkaasulla päänsä, niin ettei ymmärrä taistella etujensa puolesta. Ei paperimiehet tuolla tavalla ole palkkojaan saaneet.
Moni tekee pienellä palkalla osa-aikatyötä. Siitä ei jää ylimääräistä jäsenmaksuun ja palkka on niin pieni, että sillä ei saa ansiosidonnaista.
Suututtaa se, että eivät pysäytä Suomea päivässä!
Emmeköhän me kaikki ole siivoajia, kokkeja ja remppamiehiä yms
Kun jättää siivouksen tekemättä, sen huomaa heti. Ruokaakin pitää laittaa päivittäin. Lamput pitää vaihtaa kun palavat, paristo pitää vaihtaa palovaroittimeen ja tietenkin vaativammat ammattilaisille.
Mikään ammatti ei ole puuhastelua!
Oikein. Saisi tulla jo piste tuolle persujen suomalaisten, tavallisten duunarien päälle sylkemiselle.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin joskus kesätöissä ympäristökeskuksen laboratoriossa, jossa tutkittiin mm. vesinäytteitä. Minulle kuului laboratorion siivouksen lisäksi puhdistaa näyteastiat. Niiden pesuun käytettiin eri happoja riippuen siitä, mitä niissä tutkittiin. Tarkka piti olla, mutta tietääkseni yhtään kertaa ei tulokset menneet pilalle huonosti puhdustetuista astioista. Nimikkeeni oli siivooja. Riikka voisi mennä kokeilemaan.
Mutta et ole enää, niin se kertoo mitä siivoojan hommista ajattelet.
Kuinkakohan olisi käynyt koronan pahimpina vuosina jos saitaalassa ei olisi siivottu. Siivoojat eivät jääneet kotiin etätöihin.
Muistakaa tämä ensi vuonna kun käytte äänestämässä. Orpolla ja Purralla ei ole minkäänlaista todellisuudentajua.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs vittuja sä lässytät?! Se Riksu ei tainnut puhua happopesuista, joten miksi sä puhut? Mulla itselläni on rantatonttia ja joka kevät lapset ja teinit on siivonneet rannat roskista. Ei ole tarvittu koulutusta, ei tutkintoa, ei pätevyyttä happojen käsittelystä. Tuollaisille sun kaltaisille jeesustelijoille on tavattu panna tappi perseeseeen ja pistää itämereen kellumaan pojuksi.
Hölynpölyä, ei se suomi mihinkään pysähdy.
Suomi pysähtyy, jos koko maassa katkee sähköt, vesi , netti, maksuliikenne. Noissakaan tapauksissa ei pysähdy, mutta haittaa tulee kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs vittuja sä lässytät?! Se Riksu ei tainnut puhua happopesuista, joten miksi sä puhut? Mulla itselläni on rantatonttia ja joka kevät lapset ja teinit on siivonneet rannat roskista. Ei ole tarvittu koulutusta, ei tutkintoa, ei pätevyyttä happojen käsittelystä. Tuollaisille sun kaltaisille jeesustelijoille on tavattu panna tappi perseeseeen ja pistää itämereen kellumaan pojuksi.
Hoidata vaihdevuotesi niin ei tarvitse kiukkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä täysillä valoilla pyöri, jos et erota perus kodin (tai tässä tapauksessa rannan) siivousta, johon kuka tahansa pystyy, ammattilaisen siivouksesta. Et sä mihin tahansa pääse siivoojaksi, jos koulutusta siihen ei ole.
Mutta kirjoittaja onkin Porvoosta.
Vierailija kirjoitti:
Hölynpölyä, ei se suomi mihinkään pysähdy.
Suomi pysähtyy, jos koko maassa katkee sähköt, vesi , netti, maksuliikenne. Noissakaan tapauksissa ei pysähdy, mutta haittaa tulee kyllä.
Sun mielestä esim. sairaalat, koulut/päiväkodit tai kaupat eivät olisi kusessa, jos siivoojia ei olisi?
Keskustelu - Riikka Purra halveksii siivoustyötä | Aihe vapaa
17.2.2026 Olen ollut kaupassa siivoojana tasan kaksi viikkoa ja sain potkut kun minusta ei ollut siihen. Pidän hyvänä kokemuksena sitä kun näin miten ...
Vauva
Riikka Purra : siivoaminen ei kannata, koska palkka on huonompi kuin sosiaaliturva. Linkki
6 päivää sitten Siivousalan palkkoja on nostettava. Niinhän tuon normaali ihminen tulkitsisi. Persu tulkitsee, että sosiaaliturvaa pitää heikentää entisestään .
Puhtausalan neuvonta- ja koulutusjärjestö Puhtausala ry on ärsyyntynyt viime päivien julkisesta keskustelusta. Esiin on noussut huolestuttava ilmiö, siivousalan ja laajemmin puhtausalalla tehtävän työn aliarvostaminen.