HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle
Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.
Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.
Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä.
Kommentit (1282)
Vierailija kirjoitti:
Hlvetissä täytyy olla erityinen paikka näille reippaille hevosenpuolikkaile, jotka tulevat tämmöiseen keskusteluun opettavaisesti kertomaan, mitä kaikkea saavat ihan yksin itse aikaan, kun näppärinä säntäilevät hellan, pyykkikoneen, halkovajan ja läksyissä avustamisen välillä. Hups vaan näppärästi aivan yksin, nih!
Juuri näin 👏
N60
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen tarina siis. Googlaa weaponized incompetence. Eli siis moni mies mukamas ei handlas arkea, vaikka on esim. Vaativassa asiantuntijatyössä. Ja vaikka ei olisikaan, niin ei se mitään rakettitiedettä ole, että tyhjentää tiskikoneen ja pesee vessan kun on tarve.
Sitä tiskikoneen tyhjennystä ja vessan pesua on vaimo olemassa! En minä nyt mitään naisten työtä ala tekemään. Minulla on muuta tekemistä.
"vessan pesua on vaimo olemassa"
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun vilma tuli koulujen järjestelmiin, niin totesin miehenä ja nuorena sellaisena, että tämä systeemi tulee aiheuttamaan eroja perheisiin tulevaisuudessa.
Sen verran otti koville käyttää vilmaa yli parikymmentä vuotta sitten, kun se saapui ammariin. Ihan nuorelle miehelle tuo on painajainen. Entä sitten isälle hoitaa lastensa vilmoja. Voi luoja.
Miksi koulunkäynti tehdään niin vaikeaksi?
Mitäh????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen tarina siis. Googlaa weaponized incompetence. Eli siis moni mies mukamas ei handlas arkea, vaikka on esim. Vaativassa asiantuntijatyössä. Ja vaikka ei olisikaan, niin ei se mitään rakettitiedettä ole, että tyhjentää tiskikoneen ja pesee vessan kun on tarve.
Sitä tiskikoneen tyhjennystä ja vessan pesua on vaimo olemassa! En minä nyt mitään naisten työtä ala tekemään. Minulla on muuta tekemistä.
Jos ei olisi sisävessa eikä tiskikonetta, niin tämä mies pärjäisi ilman vaimoa. No jokaisella on omat syynsä ottaa vaimo. Tällä miehellä se on vessa ja tiskikone. Herttaista.
Kun vaimo kuolee tai lähteä, niin miten käy miehen? Osaako mies vetää vessan, vai onko sekin vaimon tehtävä. Kuka vetää vessan, jos vaimo kuolee? Kun pönttö on töynnä joutuu mies muuttamaan uuteen asuntoon, jossa odottaa tyhjä pönttö?
Kyllä miehissä on aika yksinkertaisiakin....
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta miehenä sanon että usein näissä siivousasioissa noudatetaan naisen siisteyskäsitystä mutta vaaditaan kotitöiden puolitusta. Minun mielestäni reiluin jako on se, että kumpaa häiritsee enemmän niin se siivoaa. Omassa entisessä suhteessa kotityöt oli tarkoitus jakaa puoliksi, mutta tämä puolitus toimi vain naiselle. Minä tein noin kymmenkertaisen määrän kotitöitä siihen verrattuna mitä tein kun elin yksin. Nykyään taas yksin eikä ole kukaan enää nalkuttamassa.
No minä just kirjoitin miten meillä mies tahtoo kodin olevan siistimpi mitä se on. Silti hän odottaa minun siivoavan. Kumma juttu. Ei vaan mene perille, että se siivoaa ketä sotku häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miehet halua kumppania rinnalle, jonka kanssa jakaa elämänsä vaan he hakevat sen äiti 2.0.
Tuttavani mies teki tahallisesti kaiken väärin esimerkiksi pyykkien peseminen ja tahalleen antoi lapsille vääriä vaate kokoja ja kaikkea muuta. Tällä tavalla sitten pääsi pakoon kaikesta koti askareista ja lasten kasvatuksesta, kun vaimo koki että kaikki pitää tehdä itse, koska sitten kaikki sujuu. Kyllä mies hyvin osasi ja tiesi tasan tarkkaan kuinka esim. ne pyykit pestään, mutta oli laiska. Uskallan väittää, että varmasti osa miehistä osaa ja tietää, mutta heittäytyvät tyhmiksi liittyen sitten kotiaskareiden jakaminen tai lasten kasvatus.
#miesvihanäkyväksi
#tyhmyysnäkyväksi
Jotkut miehet näkee ihan hirveän paljon vaivaa ettei tarvitse tehdä mitään kotona. Vaimon he näkee lähinnä vihollisena eikä he tykkää edes omista lapsistakaan, mutta perhe pitää silti olla.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on yleinen, mutta tähän nyt epäsuosittua miesnäkökulmaa. Nämä asiat olen nähnyt useissa parisuhteissani.
- Kun täytän tiskikoneen, niin kumppani valittaa, että väärin tehty ja menee tekemään sen uudestaan
- Kun täytän pesukoneen, niin senkin olen tehnyt väätin
- Kun laitan pyykit kuivumaan, niin sekin on tehty väärin tai väärällä tavalla
- Kun imuroin, niin valitetaan että tuosta olisi pitänyt imuroida paremmin
- Kun lajittelen roskia, niin siihenkin puututaan
- Kun vien roskat, niin vien ne kuulema liian harvoin
Olen oppinut ja tämä ei nyt koske kaikkia naisia, mutta oman kokemuksen mukaan useimpia. Eli naiset vaatii ja haluaa, että asia kuin asia tehdään vain heidän haluamallaan tavalla. Jos ei tee samalla tavalla kuin nainen, niin tekee asian väärin tai huonosti (vaikka tästä ei olisikaan kyse).
Samansuuntaista olen kuulut kavereiltanikin, että en yhtään
Tuossa on kyllä perää, joillakin naisilla on tosi tiukat standardit, kuinka asiat pitää hoitaa. Paras tulos syntyy kun vaatimustasoon löytyy kompromissi.
En itsekään tykkää tehdä mitään, jos se on toisen mielestä aina väärin tehty.
Vierailija kirjoitti:
No alkakaa hoitaa yksin niitä kakaroita sitten. Ainahan voi kuvitella että jonkun miehen vielä löytää 🤣
Tän takia en halua lapsia yhtään kenenkään kanssa. Miehet paskoja asennevammaisia lössöjä joiden kanssa ei voi edes kuvitella perustavansa perhettä. Nykymiehet tuntuu haluavan vaimoksi naisen, joka on samaan aikaan sekä täydellinen seksinukke että perinteinen siveellinen kiltti naapurintyttö, joka on myös täydellinen äiti-ihminen, joka hoitaa KAIKEN, ajattelee ja suunnittelee kaiken valmiiksi. Lisäksi tienaa sekä maksaa kaikesta vähintään yhtä paljon kuin mies. Jos valittaa mistään, saa osakseen silkkaa nälvintää.
Välihuomautus:
Palstamammat ovat pyörittäneet arkea pari päivää.....tuttuun tapaan netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hlvetissä täytyy olla erityinen paikka näille reippaille hevosenpuolikkaile, jotka tulevat tämmöiseen keskusteluun opettavaisesti kertomaan, mitä kaikkea saavat ihan yksin itse aikaan, kun näppärinä säntäilevät hellan, pyykkikoneen, halkovajan ja läksyissä avustamisen välillä. Hups vaan näppärästi aivan yksin, nih!
Pakkohan se jonkun on pakolliset asiat tehdä. Se laiska riippakivi on siinä vaiheessa jätetty omilleen pois haitoilta.
En minä sitä tarkoittanut. Totta kai on pakko tehdä, että lapsilla on hyvä lapsuus. Tuskin sitä kukaan katuu. Mutta huomaatko, miten noiden viestien tarkoitus on vaientaa nainen, joka vaatii mieheltä kunnollista työpanosta? Vaientaa sanomalla, että kyllä kuule näppärä äippä suoriutuu tuosta vaan, tee vain kuten minä
Näinhän monelle miehelle onkin käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lisäännytte idi ootti miesten kanssa jotka ei ota vastuuta mistään?
Kunpa ne idioottimiehet ei lisääntyisi.
Mietipä kuinka moni palstamamma olisi lapseton sinkku jos idioottimiehiä ei olis. Ketä ne sitten haukkuisivat täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään ja huomenna syödään mun tekemää lohta, suppilovahvero kastiketta ja muusia. Kylkeen teen porkkana raasteen.
Ja nuo saat aikaan 10-20 minuutissa?
Olen eri ja tein viikonloppuna suppiskeiton, kuorin perunat ja porkkanat muusia varten ja pyöritin lihapullat paistinpannulle. Kun kaikki oli kypsymässä ja olin siivonnut keittiön aikaa oli kulunut ehkä 25 minuuttia. Siinä oli vielä hetki aikaa neuloa ennen kuin eka ruokalaji kypsyi.
Ai niin, unohdin kertoa että lihapullien pyörittelyn ja keittiön siivouksen välissä pesin saunan ja haravoin pihan. Olen nähkääs Työn Sankari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään ja huomenna syödään mun tekemää lohta, suppilovahvero kastiketta ja muusia. Kylkeen teen porkkana raasteen.
Ja nuo saat aikaan 10-20 minuutissa?
Olen eri ja tein viikonloppuna suppiskeiton, kuorin perunat ja porkkanat muusia varten ja pyöritin lihapullat paistinpannulle. Kun kaikki oli kypsymässä ja olin siivonnut keittiön aikaa oli kulunut ehkä 25 minuuttia. Siinä oli vielä hetki aikaa neuloa ennen kuin eka ruokalaji kypsyi.
Ai niin, unohdin kertoa että lihapullien pyörittelyn ja keittiön siivouksen välissä pesin saunan ja haravoin pihan. Olen nähkääs Työn Sankari.
Olet sinä plussapallo todella hölmö.
Tässä yhdenlainen arjenpyörittäjä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/5788846/perheenaiti-miia-syottaa-lapsil…
Ongelma on yleinen, mutta tähän nyt epäsuosittua miesnäkökulmaa. Nämä asiat olen nähnyt useissa parisuhteissani.
- Kun täytän tiskikoneen, niin kumppani valittaa, että väärin tehty ja menee tekemään sen uudestaan
- Kun täytän pesukoneen, niin senkin olen tehnyt väätin
- Kun laitan pyykit kuivumaan, niin sekin on tehty väärin tai väärällä tavalla
- Kun imuroin, niin valitetaan että tuosta olisi pitänyt imuroida paremmin
- Kun lajittelen roskia, niin siihenkin puututaan
- Kun vien roskat, niin vien ne kuulema liian harvoin
Olen oppinut ja tämä ei nyt koske kaikkia naisia, mutta oman kokemuksen mukaan useimpia. Eli naiset vaatii ja haluaa, että asia kuin asia tehdään vain heidän haluamallaan tavalla. Jos ei tee samalla tavalla kuin nainen, niin tekee asian väärin tai huonosti (vaikka tästä ei olisikaan kyse).
Yleensä näihin valituksiin on joku järkevä syy, kuten:
- Tiskikone täytetään niin että astiat menevät päällekäin jolloin ne eivät puhdistu. Tai sitten täytetään niin ettei sinne mahdu tarpeeksi astioita kerralla (säästää vettä ja sähköä). Käytännössä ne vaan heitetään sinne sikin sokin, yleensä vielä niin että osa kipoista kääntyy väärinpäin pesun aikana ja ne on sitten täynnä sitä vettä kun kone on valmis.
- Pesukoneeseen on heitetty kaikki pyykit kerralla eri värisiä pyykkejä myöten. Pesuohjeita ei noudateta ja lopputuloksena on joko värjäytyneitä tai liian pieniä vaatteita. Joskus nenäliinakin oli jätetty taskuun ja koko koneellinen oli täynnä pientä valkoista nukkaa. Liian paljon jos laittaa koneeseen, ja valitsee väärän pesuohjelman niin pyykit eivät puhdistu.
- Pyykit ripustetaan kuivumaan niin, että ne vaan heitetään narulle ja jäävät ryttyyn. Eivät kuivu ja alkavat haista.
- Roskien lajittelu se vasta vaikeaa on, ei eroteta mikä on muovikippo ja mikä pahvia. Ja jos muovikipossa on pahvikääre, niin sitä ei jakseta irroittaa.
- Roska-astiat on yleensä tupaten täynnä ja silti roskia heitetään vielä siihen päälle keoksi. Jännitysnäytelmä siitä pysyykö roska keon päällä vai tippuuko se sinne kaapin pohjalle. Lopulta tarvitaan kaksi pussia että sen voi edes tyhjentää ja viedä.
En usko, että kukaan naisesi on turhasta valittanut esim. siitä että sukat ovat pyykkinarulla väärässä järjestyksessä. Yleensä nalkuttamisen syy johtuu tekojen lopputuloksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun menit naimisiin tällaisen kanssa
On ollut hyvä tuuri kun on naimisissa, ajattele jos ei olisi naimisissa niin mitä sitten voisi tehdä kun arjen pyörittäminen vaan ei onnistu???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu kun korjailen autoa, tietokonetta, taloa tai hoidan metsää.
Nainen käyttää heti weaponized incompetencea eikä muka osaa.
Osaat korjata autoa, tietokonetta ja taloa, mutta ei onnistu tiskikoneen ja imurin käyttö? Jepjep.
Mä olen myös kuullut, että vedotaan renkaiden vaihtoon eikä siksi tarvitse enää osallistua kodin töihin. Ne renkaat vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa ja silti jollain äijällä on pokkaa vedota tuohon.
Onneksi ei tarvitse omassa kodissa katsella yhtäkään kaksilahkeista. Enkä tule katselemaankaan. Suurin osa miehistä on äitinsä passaamia ja siksi jääneet teinipojan tasolle.
Meillä myös mies on kaikkien talouden töide
Olisi kyllä jo aika kauheaa, että joku purkaa seiniä ja kattoja, eikä edes huomaa. Tässä tapauksessa ei ehkä menty ihan täysillä valoilla tms.
Täällä joku kirjoitti kymmeniä sivuja sitten, miten lasten vaatteidenkin ostamisen voi tehdä helposti. Että menee vaan kauppaan ja ostaa mitä haluaa. Pätee kyllä jos rahaa on tuhlattavaksi asti, en vain tiedä kenellä perheellä nykyään on varaa vain marssiq kauppaan ja ostaa lapsille tarvittavat suoraan rekistä. Ollaan keskituloinen perhe ja meilläkin on nykyään niin tiukkaa rahallisesti, että etenkin pienimmälle lapselle ostetaan mahdollisimman paljon käytettynä kausivaatteet. Ei ole todellakaan varaa ostella uutena.
Meillä mies on nyt lapsen taaperoaikana osallistunut koko ajan enemmän ja tällä hetkellä vastuut menevät melkein tasan, minä teen edelleenkin hieman enemmän (ja myös tienaan enemmän). Mutta olen helpottunut nykytilanteesta, missä mies vihdoinkin haluaa viettää lapsen kanssa koko ajan enemmän ja enemmän aikaa.
Kai se vaimo nyt paskantaakin puolestasi :D Siis jos sulla vaimo olisi.