Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elinikä pitenee, mutta se pitenee sieltä loppupäästä. Ihmisen kehityskaari ei ole muuttunut. Keski-ikä ei ole pidempi.

Vierailija
09.10.2026 |

Ikääntyneellä pitää olla oikeus levätä. Oikea ikä eläkkeelle olisi 60 vuotta ja joissain ammateissa jo aiemmin. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusvärit ja plastiikkakirurgia ovat hämärtäneet käsitystämme ikääntymisestä.

Vierailija
2/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala sitä alkupäästä onkin pidentää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauttikaa naiset elämänne kymmenestä viimeisestä vuodesta Alzheimerissa vaipoissa:

Vierailija
4/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauttikaa naiset elämänne kymmenestä viimeisestä vuodesta Alzheimerissa vaipoissa:

Vierailija
5/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valheellinen kuvitelma siis on että ihmisen elämän keskivaihe pitenisi, eli työkuntoisia vuosia tulisi mukamas lisää. Niinhän se ei mene. Kehityskaari on sama ja vain se raihnainen elämänvaihe pitenee. 

Vierailija
6/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema vapauttaa elämän kahleista.

Vierailija
7/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän minä olen teille sanonut. Ihmiset elävät pidempään kuin koskaan, mutta ovat myös sairaampia kuin koskaan. Kaiken maailman sikailijoita voidaan myös tekohengittää kalliilla lääkkeillä ja siksi Suomen sotemenot ovat 35 miljardia ja se ainoa syy miksi kaikki menee päin persettä. Paskakasat pitäisi kaapia kompostiin eikä sairaaloihin haisemaan ihmisten harmiksi.

Vierailija
8/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän muusta kuin loppupäästä se voisi pidentyä?

Vierailija
9/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valheellinen kuvitelma siis on että ihmisen elämän keskivaihe pitenisi, eli työkuntoisia vuosia tulisi mukamas lisää. Niinhän se ei mene. Kehityskaari on sama ja vain se raihnainen elämänvaihe pitenee. 

Historiantutkija on tästä kyllä eri mieltä. Työolojen ja ravitsemusolojen parantaminen on merkittävästi pidentäneet työkykyistä elinikää verrattuna esim teollistumisen alkuvaiheisiin tai vaikka vielä sadan vuoden takaiseen. Monissa ammateissa kolmekymppinen oli silloin jo lopussa kulumien ja vammautumisten ja esim keuho-ongelmien takia.

Vierailija
10/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-iällä ei ole tarkkaa määritelmää. Se voi pidentyä, jos niin ajatellaan. 

Mutta ei se lisää elämän pituutta. Elämän pituus voi muuttaa keski-ikää. Ja Kielitoimisto. 

Vierailija
11/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän minä olen teille sanonut. Ihmiset elävät pidempään kuin koskaan, mutta ovat myös sairaampia kuin koskaan. Kaiken maailman sikailijoita voidaan myös tekohengittää kalliilla lääkkeillä ja siksi Suomen sotemenot ovat 35 miljardia ja se ainoa syy miksi kaikki menee päin persettä. Paskakasat pitäisi kaapia kompostiin eikä sairaaloihin haisemaan ihmisten harmiksi.

Aika moinen asenne.  Elämä siis pitää lopettaa. Millä spekseillä? Miksi eduskunta ei saa edes eutanasiaa käyttöön? Miellän sen kuitenkin eri asiaksi kuin teloituksen. 

Vierailija
12/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin pidentää siitä keskeltä? Silleen että olisin 30-40v ikäisenä parikyt vuotta pidempään?

Vierailija
13/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri. Näin nelikymppisenä alkaa jo hirvittää miten sinne yli 60-vuotiaaksi asti edes jaksaa, kun saa nyt jo tehdä töitä oman jaksamisen eteen. Ennen kuin joku antaa "hyviä" vinkkejä niin treenaan salilla kaksi kertaa viikossa, lenkkeilen erivauhtisia lenkkejä useamman kerran viikossa, syön kasvispainoitteisesti ja käytän lisäravinteita. Elämänrytmi on melko säännöllinen ja yöunet yli 7 tuntia yössä. Silti tuntuu, että jatkuvasti ilmenee uusia vanhenemisen merkkejä, jotka vaikuttavat jaksamiseen. En ymmärrä miten epäterveellisesti elävät ihmiset jaksavat yhtään mitään.

Vierailija
14/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Vanhukset ovat nykyään tutkitusti parempikuntoisempia kuin 1990-luvulla. 90 on uusi 70.

Vierailija
15/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kuoleman jälkeenkään voi pidentää`?

Vierailija
16/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin pidentää siitä keskeltä? Silleen että olisin 30-40v ikäisenä parikyt vuotta pidempään?

Just tuota samaa olin itsekin ehdottamassa, että voi kun elämä pitenisi siitä parhaasta kohdastaan kun ei ole enää nuori mutta ei vielä vanhakaan eikä ihan keski-ikäinenkään.  Se ajanjakso on oikeasti tosi lyhyt kun elää elämänsä parhaita vuosia ja se alamäki alkaa yllättävän nuorena ettei huominen enää olekaan tasan samanlainen tai jopa parempi kuin eilinen vaan se kääntyy siihen, että tänään on huonommin mitä eilen mutta paremmin kuin huomenna.

Lisäksi elämänlaatua ei mitata päivien määrällä. Ne viimeiset vuodet mahdollisesti liikuntakyvyttömänä ja/tai muistinsa menettäneenä ei ole oikeasti elämisen arvoisia eikä ne ole myöskään ihmisarvoisia. 

Vierailija
17/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geriatrian professorin mukaan tämän päivän 85 -vuotiaat ovat samassa kunnossa mitä 75 -vuotiaat 20 vuotta sitten. Ja keskimäärin biologinen vanhuus alkaa tänäpäivänä 80 vuotiaana. Eli kyllä ns. keski- ikä on pidentynyt, jos sen katsotaan olevan toimintakykyisen aikuisen määre. Samaan aikaan kuitenkin vanhuus on pidentynyt, eli kun ennen vanhus kuoli vuodessa parissa, niin nykylääketieteen ansioista vanhus kituu useita vuosia.

Vierailija
18/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on muuten hassua et nykyään 35 vuotiaaksi asti ollaan nuoria.. Itse tunnen itseni jo keski-ikäiseksi ja olen 34v

Vierailija
19/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kaikkeen ei tarvitse alistua. Ihmisiä ne päättäjätkin ovat, lihaa ja verta. Heitä on vain kourallinen miljooniin tavallisiin kansalaisiin verrattuna. Vallan voi aina vaihtaa. Ei tarvitse alistua tähänkään eikä rehkiä hautaan asti. Kunhan sanon. 

Vierailija
20/25 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on muuten hassua et nykyään 35 vuotiaaksi asti ollaan nuoria.. Itse tunnen itseni jo keski-ikäiseksi ja olen 34v

Yksilöllistä. Olen 35-vuotias ja koen itseni edelleen nuoreksi aikuiseksi ja niin muutkin, kun kerran tavallisesti veikataan 20-25-vuotiaaksi. Mutta varmaan minäkin kymmenen vuoden kuluttua koen jo olevani keski-ikäinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä