Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle

Vierailija
19.10.2024 |

Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.

Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.

Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä. 

Kommentit (1282)

Vierailija
1001/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mies, jonka mielestä teen kotityöt väärin tai huonosti. Ei se mua estä niitä tekemästä. Enhän nyt voi näkemyseron takia luistaa omasta osuudestani.

Sitten vaan teen ne samat työt vittuuntuneena mieheen.

Miksi miehet kuvittelee että he voivat luistaa töistä, jos toinen ei kehu ja kiitä? Kiitätkö itse?

Vierailija
1002/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisia ahdistaa kun mies ei tee ihan kaikkea ja  maksa ihan kaikkea jonka jälkeen pitäisi vielä huomioida naista ja lasta koko ajan että nainen voi sulkeutua vauvakuplaan ja kaikesta mies saa kiitokseksi valituksen, nalkutuksen, vittuilun ja lisä vaatimukset. 

Eihän tässäkään ketjussa yksikään nainen edes puhu MEIDÄN vauvasta vaan ihan jokainen nainen puhuu MINUN vauvasta niin eikös tuo puhe jo kerro että lapsi on yksin naisen projekti mihin mies ei saa osallistua?

Vauvakuplaan sulkeutuminen.. HAHAHAHA!!!

Tarkoittaa käytännössä 24/7 kovaa työtä vauvasta huolehtien. Ei ole mikään lekottelukupla. Naisen saa pois vauvakuplasta, kun hoitaa itsekin sitä omaa lastaan ja päästää naisen viettämään omaa aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Fjjf
1003/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku v.......i kysyi 5 sivua sitten. Miksi hänen pitäisi olla tehokas ja mietti et sitä joutuis tekemään koko päivän hommia..

No ei se niin mene.. Jos sä olisit tehokas ja organisoiva sulla loppuisi ne hommat nopeasti.. ei kukaan tee kotitöitä 5-12h päivä jos niitä tekee järkevästi. Puhutaan oikeasti 30min -1.5h.

Vierailija
1004/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Joku v.......i kysyi 5 sivua sitten. Miksi hänen pitäisi olla tehokas ja mietti et sitä joutuis tekemään koko päivän hommia..

No ei se niin mene.. Jos sä olisit tehokas ja organisoiva sulla loppuisi ne hommat nopeasti.. ei kukaan tee kotitöitä 5-12h päivä jos niitä tekee järkevästi. Puhutaan oikeasti 30min -1.5h.

Paitsi että minä ja moni muu teemme myös 8-10h työpäivän. Ei meiltä tekeminen lopu. Me ollaan semmoisia veronmaksajia, tiedätkös.

Vierailija
1005/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta miehenä sanon että usein näissä siivousasioissa noudatetaan naisen siisteyskäsitystä mutta vaaditaan kotitöiden puolitusta. Minun mielestäni reiluin jako on se, että kumpaa häiritsee enemmän niin se siivoaa. Omassa entisessä suhteessa kotityöt oli tarkoitus jakaa puoliksi, mutta tämä puolitus toimi vain naiselle. Minä tein noin kymmenkertaisen määrän kotitöitä siihen verrattuna mitä tein kun elin yksin. Nykyään taas yksin eikä ole kukaan enää nalkuttamassa.

Totta ja ei totta. Mullekin eksä sanoi että se siivoaa jota häiritsee. Häntä ei häirinnyt se että kaikki astiat olivat likaisina. Hän alkoi ostamaan mikroaterioita ja pahvimukeja kahville. Oli salamannopeasti exä. Nykyinen mies ymmärtää normaalin siivouskäsityksen, ja sen lisäksi laittaa mun kanssa semmoisia turhia juttuja kuten verhojen vaihtoa ja kynttilöitä vaikkeivät ne häntä kiinnostakaan

Vierailija
1006/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ottaa tasapuolisena vastuunsa kantavana puolisona koppia kotitöistä niin tuskin hänen työnjäljessään on paljoakaan huomauttamista.

Ne on eri ne sluipaajat, jotka käskettynä ja v.ttuuntueena nousevat vastahankaisena sohvalta rääpimään jotakin sinnepäin tarkoituksenaankin tehdä niin huonosti ettei toiste kysytä. Sitten vongataan alentuvan sävyyn mauttoman vitsikkäästi, että kai tämä uroteko sitten palkitaan p. llulla illalla. Ei kuulkaa paljon naurata. 

Vierailija
1007/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mes vie 1 lapsen harrastuksiin 3krt/vko ja hoitaa kaupassakäynnit, sekä yleensä se on hän joka kuskaa lapset jos joku meno (esim. kaverisynttärit ehkä pari krt/kk). Minä teen kaiken muun; hoidan lasten arkiaamut, vien pienemmän päiväkotiin ja haen sieltä, teen lapsille ruoat, hoidan kaikki Wilma-hommat ja huolehdin että lapsilla oikeat varusteet koulussa/päiväkodissa/harrastuksissa, kirjanpito pienistä vaatteista ja niistä mitä tarvii hankkia, pyykinpesu + ripustaminen +kaappeihinvienti, viestittelyt synttärikutsuihin/leikkitreffeille, siivoaminen (paitsi nykyään en enää oikein jaksa niin kämppä kuin pommin jäljiltä), jnejnejne.

Aina kun mainitsen etten jaksa enää, niin mies ottaa esiin kuinka HÄN hoitaa AINA kuskaamisesta + kauppahommat. Tiedän kyllä, että siinä on hommaa, mutta mielestäni minulla on kyllä enemmän, ja kaikki ajattelutyö siihen päälle. Tunnen olevani aivan loppu. Kuulostaako tämä teidän mielestä reilulta j

Vaihtakaa osia vaikka kuukaudeksi? Sinä kuskaat lapset ja käyt kaupassa. Katsokaa, miten toimii.

Vierailija
1008/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on yleinen, mutta tähän nyt epäsuosittua miesnäkökulmaa. Nämä asiat olen nähnyt useissa parisuhteissani.

- Kun täytän tiskikoneen, niin kumppani valittaa, että väärin tehty ja menee tekemään sen uudestaan

- Kun täytän pesukoneen, niin senkin olen tehnyt väätin

- Kun laitan pyykit kuivumaan, niin sekin on tehty väärin tai väärällä tavalla

- Kun imuroin, niin valitetaan että tuosta olisi pitänyt imuroida paremmin

- Kun lajittelen roskia, niin siihenkin puututaan

- Kun vien roskat, niin vien ne kuulema liian harvoin

Olen oppinut ja tämä ei nyt koske kaikkia naisia, mutta oman kokemuksen mukaan useimpia. Eli naiset vaatii ja haluaa, että asia kuin asia tehdään vain heidän haluamallaan tavalla. Jos ei tee samalla tavalla kuin nainen, niin tekee asian väärin tai huonosti (vaikka tästä ei olisikaan kyse).

Yleensä näihin valituksiin on joku järkevä s

Eipä kyllä usein näinkään. Vaan siihen mieheen puretaan sitä pahaa oloa valittamalla turhasta. 

Vierailija
1009/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia ahdistaa kun mies ei tee ihan kaikkea ja  maksa ihan kaikkea jonka jälkeen pitäisi vielä huomioida naista ja lasta koko ajan että nainen voi sulkeutua vauvakuplaan ja kaikesta mies saa kiitokseksi valituksen, nalkutuksen, vittuilun ja lisä vaatimukset. 

Eihän tässäkään ketjussa yksikään nainen edes puhu MEIDÄN vauvasta vaan ihan jokainen nainen puhuu MINUN vauvasta niin eikös tuo puhe jo kerro että lapsi on yksin naisen projekti mihin mies ei saa osallistua?

Tarkoittaa käytännössä 24/7 kovaa työtä vauvasta huolehtien. Ei ole mikään lekottelukupla. Naisen saa pois vauvakuplasta, kun hoitaa itsekin sitä omaa lastaan ja päästää naisen viettämään omaa aikaa.

Miten teille kaikki on niin pirun kovaa työtä? Minä asuin vaimon kotimaassa kaksi ekaa vuotta hoitaen vauvaamme ihan yhtä paljon kuin vaimokin, alussa ehkä jopa enemmän. Lapsi syntyi sektiolla ja leikkaushaava tietenkin kipeä todella pitkään. Siellä ei käytetä kertakäyttövaippoja, pyykit pestään pulsaattorikoneella, lapsen kylpyvesi lämmitetään kaasuliedellä jne. Hienosti pärjättiin ja vaimo ei kertaakaan rutissut, että pääsisi viettämään omaa aikaa. Vauva nukkui yöt hyvin, joten mekin nukuimme paria ekaa viikkoa lukuunottamatta varsin hyvin.

Vierailija
1010/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies ottaa tasapuolisena vastuunsa kantavana puolisona koppia kotitöistä niin tuskin hänen työnjäljessään on paljoakaan huomauttamista.

Ne on eri ne sluipaajat, jotka käskettynä ja v.ttuuntueena nousevat vastahankaisena sohvalta rääpimään jotakin sinnepäin tarkoituksenaankin tehdä niin huonosti ettei toiste kysytä. Sitten vongataan alentuvan sävyyn mauttoman vitsikkäästi, että kai tämä uroteko sitten palkitaan p. llulla illalla. Ei kuulkaa paljon naurata. 

Ei kukaan meistä voi tulla heittämään tuollaista miestä ulos elämästäsi. Sen voit tehdä vain sinä itse. 

Vierailija
1011/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Tosi hyvä idea! Vauvalle voi vaihtaa viisi vaippaa peräkanaa, niin seuraava vaipanvaihto on puoli vuorokautta myöhemmin. Lapsille voi antaa kaikki päivän ateriat yhdellä kertaa, niin sen päivän aikana ei tarvitse enää niitä ruokkia eikä tule tiskiä.

Nuorena yksi tuttu mies sanoi, että hän kyllä tekisi kaikki päivän kotityöt vaikka vasemmalla kädellä eikä siihen menisi kuin tunti. Heille syntyi lapsi, joka oli hyvin vaativa, eikä sen jälkeen mies puhunut enää mitään, että kaikki kotityöt voi hoitaa tehokkaasti kerralla.

Djfj
1012/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Paitsi että minä ja moni muu teemme myös 8-10h työpäivän. Ei meiltä tekeminen lopu. Me ollaan semmoisia veronmaksajia, tiedätkös.

Niin? Silti niihin kotitöihin ei kulu 5-10h aikaa vaan 30-1.5h päivässä.   Siinä jää vielä 8h työpäivän jälkeen aika monta h aikaa tehdä muuta kuin kotitöitä. 

Vierailija
1013/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ihmettele. Miehet on sellaisia poispaapottuja vauvoja.

Vierailija
1014/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun menit naimisiin tällaisen kanssa

On ollut hyvä tuuri kun on naimisissa, ajattele jos ei olisi naimisissa niin mitä sitten voisi tehdä kun arjen pyörittäminen vaan ei onnistu???

Silloin joutuisi tekemään kaiken yksin.

Miettikääpä yksinhuoltajia. Eivät voi valittaa miehen osuudesta ja hoitavat lapset 24/7. Aina. Respektit!

Vierailija
1015/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teille kaikki on niin pirun kovaa työtä? Minä

No haloo, nehän täällä valittavat, joiden puoliso ei hoida edes sitä omaa puolikastaan, saati enempää. Eihän sun vaimosi ole sen enempää sankari kuin muutkaan, hänelle nyt vaan sattui osallistuva kuoliso. Sellainen pitäisi kaikilla olla, niin ei kukaan kärsisi pirun kovasta työstä.

Fjfj
1016/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Tosi hyvä idea! Vauvalle voi vaihtaa viisi vaippaa peräkanaa, niin seuraava vaipanvaihto on puoli vuorokautta myöhemmin. Lapsille voi antaa kaikki päivän ateriat yhdellä kertaa, niin sen päivän aikana ei tarvitse enää niitä ruokkia eikä tule tiskiä.

Nuorena yksi tuttu mies sanoi, että hän kyllä tekisi kaikki päivän kotityöt vaikka vasemmalla kädellä eikä siihen menisi kuin tunti. Heille syntyi lapsi, joka oli hyvin vaativa, eikä sen jälkeen mies puhunut enää mitään, että kaikki kotityöt voi hoitaa tehokkaasti kerralla.

Tässä ei nyt prinsessa puhuta susta. Vaan laajemmin. Ei puhuta vauva arjesta. Puhutaan yleisesti parisuhteessa olevista miehistä ja naisista.

Vierailija
1017/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yleensä näihin valituksiin on joku järkevä syy, kuten: 

- Tiskikone täytetään niin että astiat menevät päällekäin..."

Heteromiehenä en ole päässyt toteamaan moisia virheitä miehiltä, mutta naisilla aika yleisiä juttuja.

Eräs nainen oli siten tarkka, että ruokailuvälineet piti kaikki olla omissa lokeroissaan ja samanlaiset lautaset peräkkäin, kuten samanlaiset lasitkin vierekkäin. Aivan turhaa pikkutarkkuutta.

Vierailija
1018/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut miehet näkee ihan hirveän paljon vaivaa ettei tarvitse tehdä mitään kotona. Vaimon he näkee lähinnä vihollisena eikä he tykkää edes omista lapsistakaan, mutta perhe pitää silti olla.

Jep. Ainoa ymmärrettävä selitys tälle on että pidetään itseä vain yksinkertaisesti ylempiarvoisena kuin naista. Oikeutetaan tällainen käytös. Syvällä sisimmässään nämä miehet kokee että naisen kuuluu palvella miestä. Naisen kuuluu hoitaa koti ja lapset. Aina vaan hullummaksi menee kun nykyään naisten kuuluu usein maksaakin enemmän perheen yhteisistä menoista. Nainen on miehelle yksinkertaisesti hyödyke. 

Sen kuuluisikin oikeasti olla naisviha näkyväksi. Pelkkää projosointia toisinpäin. 

Vierailija
1019/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yleensä näihin valituksiin on joku järkevä syy, kuten: 

- Tiskikone täytetään niin että astiat menevät päällekäin..."

Heteromiehenä en ole päässyt toteamaan moisia virheitä miehiltä, mutta naisilla aika yleisiä juttuja.

Eräs nainen oli siten tarkka, että ruokailuvälineet piti kaikki olla omissa lokeroissaan ja samanlaiset lautaset peräkkäin, kuten samanlaiset lasitkin vierekkäin. Aivan turhaa pikkutarkkuutta.

Sinäkö sen määrittelet? Samalla itket ja kiukuttelet kun et löydä tavaroitasi Ymmärrätkö yksinkertaisia syy-seuraus-suhteita? Tällaiset kommentit aina saa pohtimaan vastaajan älykkyyttä

Vierailija
1020/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun menit naimisiin tällaisen kanssa

Kyllähän ne yleensä osaa esittää ihan kunnollista. Sitten lasten tultua sitä hoidettavaa vaan olisi paljon enemmän, ja siinä kohtaa miehellä putoaa hanskat tiskiin. 

Ja hemmettiäkö sitten väännätte niitä kersoja?

Emme me enää väännäkään. Siitähän on jo paljon panikoivia lehtijuttuja, kun ihmiset (naiset) eivät enää tee lapsia Suomessakaan. On laskettu, että vuoteen 2023 mennessä 45% 25-44 -vuotiaista naisista on lapsettomia sinkkuja. Ja hyvästä syystä, kun miehet ovat sellaisia lapamatoja, että eivät viitsi kantaa vastuutaan mistään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi