Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä asioita 80-luvulla oli huonosti?

Vierailija
16.10.2024 |

Olen syntynyt 80-90-luvun taitteessa, joten en oikeasti tiedä kasarin huonoja puolia, mutta minulle 80-luku esittäytyy vähän joka saralla huippuvuosikymmenenä. Mutta kai siinä jotain huonoa oli?

Kommentit (1293)

Vierailija
1201/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka oli huonompaa, tylsempää ja kalliimpaa.

Vaatteet ja kengät olivat laadukkaampia mutta superkalliita. Sama huonekaluissa.

Ulkona syöminen oli kallista ja laatu oli keskinkertaista.

Matkailu oli kallista ja harva kävi kauempana kuin Euroopassa. Perheet lasten kanssa eivät mstkustaneet ulkomaille. Ehkä vanhemmat kävi ja lapset jäi kotiin. Perheet matkustelivat kotimaassa autolla, mökkeiltiin ja käytiin tuttujen luona yökylässä.

Tekniikka (tv yms) ja viihde (levyt) maksoivat paljon. Siksi lainattiin ja kopioitiin paljon.

Liikkuminen ja energia (lämmitys, lämmin vesi) oli superkallista. Autoilu oli kallista. Käveltiin ja pyöräiltiin, mentiin bussilla.

Ja koska käveltiin ja pyöräiltiin paljon ja herkkuja mässytettiin vähemmän oltiin hoikempia. Minäkin.

Vierailija
1202/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Data- eli modeemiyhteydet eivät olleet halpoja. Isä ei tykännyt puhelinlaskuista,

joten se kaiuttimen rääkkääminen sai jäädä.

Puhutko Funet-yhteydestä, joka aukeni 1988? Ei kasarilla vielä ollut internetiä tavisten käytössä. Voisitko selventää?

Kasarilla otettiin modeemilla yhteyksiä BBS-palveluihin, eli "purkkiin" joka muistutti alkeellista nettiä. Lisäksi sähköposti ja Usenet ("nyyssit") olivat jo olemassa mutta niiden käyttö oli mahdollista lähinnä yliopistoissa tms. paikoissa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/BBS

Käytin tietokonetta vasta ysärillä😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykät pätki ja internet oli hidas.

80-luvulla kellään ei ollut kännyköitä ja internet oli vasta ideatasolla; jossain USA:n yliopistojen sisäisessä käytössä.

Kännykät tuli yleiseen käyttöön 90-luvun puolessavälissä. Meiliosoitteet tuli 90-luvun alussa. Netissä ei ollut paljon mitään vielä 90-luvulla. Nettiosoitteet oli pitkiä litanioita.

80-luvulla oli satelliittipuhelia jotka oli isoja mötiköitä. Puhelut maksoi maltaita. Isoilla pomoilla oli sellainen joskus reissussa.

Vierailija
1204/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirvee musiikki ja muoti. Ihmiset juoksi rahan perässä, matkittiin suurta maailmaa, piti esittää ja näyttää jotain suurta. Hirveetä tuhlausta.

Onneksi oli punk ja uusi aalto 😄

Vierailija
1205/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun saisi jostain semmoiset kivat hiihtohousut😄

Vierailija
1206/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykät pätki ja internet oli hidas.

Mitkä kännykät ja mikä internet? Ei niitä kellä.vaan ollut käytössä

Vierailija
1207/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980-luvulla oli yleisesti köyhempää. Eipä silti, ainakin meidän perheessä oli silti ihan ok elintaso. Ulkomailla reissaaminen ym. oli enemmän luxusta, kuin nykyään. Myös elektroniikka ja tietotekniikka (silloin vielä lapsenkengissään) oli yleisesti huomattavasti kalliimpaa. Tv-kanavia oli vähemmän ja ohjelmatarjonta oli melko ummehtunutta. 

Tykkäsin 1980-luvusta näistä listaamistani puutteista huolimatta. Se oli jotenkin rehellisempää aikaa ja vinguttiin vähemmän turhista asioista.

Totta. Ei ollut samanlaista vinkumista ja vänkymistä.

Vierailija
1208/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut koko ketjua, mutta 80-luvun teinityttönä sanon että ahdistelua piti vain kestää. Sitä ei paheksuttu kuten nykyään, vaikka nuoria ahdistellaan edelleenkin sikäli kuin olen ymmärtänyt, vaan uhria syyllistettiin täysillä ja "pojat oli poikia". Monilla ahdistelevilla kännisedillä oli pskainen takatukka ja kalapuikkoviikset. Homofo bia oli väkevää, moni naureskeli julkisesti ja häpeilemättä "hi ntta reille". AIDSia joutui pelkäämään, oli suv aitsevainen tai ei, sillä 80-luvulla hiv oli kuolemantuomio. Aloittele siinä sek sielämää sitten. 

Autot olivat turvattomampia, esim. turvavyöpakko oli saatu vasta edellisellä vuosikymmenellä. Diskot menivät kiinni kello 01 (paikalle tosin mentiin silloin jo iltakuuden, seiskan aikoihin dokaamaan ja tupakkaa polttamaan). Musiikki ja elokuvat eivät levinneet maailman ympäri heti julkaisuhetkellään, vaan piti odotella että fyysiset levyt tai kasetit tulivat Anttilan musaosastolle ja elokuvat filmikopiona leffateatteriin tai vhs-kasetilla keffavuokraamoon. Iltaisin piti kytätä Ylen radion rinnakkaisohjelma-kanavalta rock- ja popmusiikkia, joita soitettiin vain tunnin verran joka ilta. Kaikkea musiikkia ei tuolloinkaan ehtinyt kuulla ja leikkimielellä visioimme, että "olisipa siistiä jos olisi joku laite, joka tunnistaisi kaikki maailman kappaleet" ja sitten naurettiin. Nykyään puhelimessa on ilmainen Shazam.

Kasvisruokien valikoima oli kaupoissa ja ravintoloissa olematon ja Neuvostoliitto ja jenkit uhkasivat tuhota maailman ydinaseilla. Baltiaan ja Puolaan ei menty tuosta vaan viikonloppureissulle. Vain Suomen kohteisiin mentiin ja laivaristeilylle Tukholmaan, koska lentoliput olivat erittäin kalliita. Omat kotioloni olivat myös paljon ikävämmät kuin nyt aikuisena eikä silloin kukaan mistään tunnetaidoista puhunut. Elettiin vielä toisen maailmansodan jälkimainingeissa hyvässä mutta myös pahassa.

Vierailija
1209/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltiin täysin valehtelevien ja propagandaa tuottavien hallintojen ja päämedioiden tiedon varassa, ei ollut mitään keinoja verrata eri medioita annettuun propagandaan

nyt voidaan todeta kaikkien päämedioiden tuottavan päivittäin propagandaa, disinformaatiota ja misiformaatiota

globaali verenhimoinen eliitti on hallinnut maailmaa mutta nyt sen alasajo on alkanut

Vierailija
1210/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet olivat komeita, nykymiehet ovat rumia ja näyttävät hyypiöiltä.

Naiset myös olivat luonnollisen kauniita.

Vierailija
1211/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa oli et asiat oli liiankin hyvin

Vierailija
1212/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joulupaketteja lähetettiin ja vastaanotettiin 1980-luvulla enemmän  ja postejakin oli enemmän, itsepalvelua ei vielä tuolloin ollut. Jonot posteissa olivat pitkiä joulun alla ja  jonotus paksuissa talvivaatteissa oli tuskastuttavaa. 

Vierailija
1213/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovinismi kukoisti. Naiset olivat objekteja, seksismiä oli avoimesti jopa mainoksissa. 

Jos/KUN joku äijä lääppi, ei sopinut sanoa mitään, muuten sai kuulla olevansa lesbo. Piti olla tyytyväinen kun joku osoitti kiinnostusta. 

Naisia ahdisteltiin joka paikassa, vaikka             -kappas vaan, ei ollut etnistä porukkaa katukuvassa. 

Kun mentiin johonkin kuppilaan kavereiden kanssa ihan vain juttelemaan ja päihtymään, joku äijä aina oli tanssiin pyytelemässä ja millään ei meinannut uskoa, kun sanottiin että ei kiitos. Suuttuivat tuosta ja alkoivat haukkua ikään kuin tytöt olisi baariin menneet heitä varten. Tuo oli tosi rasittavaa.

Vierailija
1214/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ollut huonosti.

Vierailija
1215/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

karmeaa aikaa ainaki se 1987-1992 suomen talous sukelsi kunnolla.. Holkerin ja ahon hallitusten toimesta.. luulen et 1984-1986 oli seesteisyyden aikaa

Vierailija
1216/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80luvun kesät Amerikassa tuntui jotenkin turvattomalta koska vaikutti siltä, että lapsia jatkuvasti kaapattiin. Jäänyt mieleen ne maitotölkit jossa oli aina lapsien kuvia. Mutta en tiedä oliko asiat todellisuudessa niin huonosti vai onko siitä vain jäänyt minulle sellainen mielikuva, koska olin itsekin lapsi. Olen siis itse puoli-jenkki. 

Vierailija
1217/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten ja pikkutyttöjen ahdistelu oli hyväksyttävää. Puristelu rinnoista ja takapuolesta, tyttöjen rintojen kasvusta kysely, avoimesti limainen tuijottaminen jne röhönaurun kera 

Hyi olkoon, ei ole ikävä.

Kuka ahdisteli pikkutyttöjä? Ahdistelivatko pikkupojat ikäisiään tyttöjä? 

Mä näin joskus koulussa kun viidesluokkalaiset pojat läpsi saman luokan tyttöä takapuolelle, enkä muista että heille olisi mitään sanomista tullut. Voi olla ettei tyttö kertonut opettajalle, tai sitten vastaus oli tyyliin "pojat on poikia, älä välitä niistä".

Tätä olen kokenut myös itse.

Terv. 15-vuotias vuonna 1982.

Minun keskikoulussani oli niin päin, että näin kun teinityttö laittoi välitunnilla kätensä saman luokan pojan vaatteiden sisään ja selitti, että kun minun käsiäni paleltaa ja täällä on lämmintä. 

Ei ollut kasarilla keskikouluja. Peruskouluun siirryttiin jo 70-luvulla.

Vierailija
1218/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi TV-kanavaa, joista lähetystä ehkä kuutisen tuntia päivässä. Radiossa ei yhtään rentoa kanavaa tai nuorisolle suunnattua.

Ei nyt sentään noin ankeaa ollut! Kyllä telkkarista ohjelmaa tuli enemmän kuin tuo 6 h päivässä ja esimerkiksi meillä (ja monilla muilla) oli satelliittilautanen, jolla katsottiin MTV:tä ynnä muuta Ameriikan ohjelmaa. Ja länsirannikolla näkyi Ruotsin telkkarikanavat. Ennen paikallisradioaikaa Ylellä oli jo Rock-radio.

Vierailija
1219/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kasari oli oikeasti mitenkään sen ihmeellisempää kuin muutkaan vuosikymmenet. Siitä on vain jäänyt sen ajan teineille ja nuorille aikuisille maaginen mielikuva, onhan nuoruus aina ihmeellistä aikaa, kaikki on uutta ja jännää. Itse olin nuori ysärillä ja se taas tuntuu minulle kaikkein ihanimmalta vuosikymmeneltä. 

Vierailija
1220/1293 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainojen korot oli huikeita. Eka asuntolaina oli 11 % vaikka oli omia ASP-säästöjä.

Toisaalta esimerkiksi valtion 5 vuoden obligaatiosta maksettiin 9 % korkoa ja pankkien debentuurien tuotot olivat parhaimmillaan 13 %.  Tavallisen säästötilin korkoakin taisi olla noin 4 % tienoilla. Kyllä se korkokanta toimi tosinkin päin eikä vain lainan korkojen osalta. Se ei ollut mitään nollakorkojen aikaa ja se kannusti samalla lyhentämään lainaa nopeammin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä