Mitä asioita 80-luvulla oli huonosti?
Olen syntynyt 80-90-luvun taitteessa, joten en oikeasti tiedä kasarin huonoja puolia, mutta minulle 80-luku esittäytyy vähän joka saralla huippuvuosikymmenenä. Mutta kai siinä jotain huonoa oli?
Kommentit (1293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Data- eli modeemiyhteydet eivät olleet halpoja. Isä ei tykännyt puhelinlaskuista,
joten se kaiuttimen rääkkääminen sai jäädä.
Puhutko Funet-yhteydestä, joka aukeni 1988? Ei kasarilla vielä ollut internetiä tavisten käytössä. Voisitko selventää?
Kasarilla otettiin modeemilla yhteyksiä BBS-palveluihin, eli "purkkiin" joka muistutti alkeellista nettiä. Lisäksi sähköposti ja Usenet ("nyyssit") olivat jo olemassa mutta niiden käyttö oli mahdollista lähinnä yliopistoissa tms. paikoissa.
Mutta että jollain listalaisen kotona olisi ollut tällainen? Kenen kanssa siellä sit viestin kirjoittaja nuorena/lapsena viestitteli?
Enpä nyt äkkiseltään keksi muuta kuin että turvavöitä ei ollut kaikissa autoissa (etenkään takapenkillä) ja tupakoida sai joka paikassa, myös ahtaissa tiloissa eli esim. lentokoneissa. Elin kasarilla oman nuoruuteni. Olen syntynyt -71.
Mulla ärsytti opettajat. Yritettiin niistää yksilöllisyyttä kaikilla mahdollisilla keinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiihtarit ja olkatoppaukset🤣
Hiihtareita oli 90-luvulla. Muistan jopa opettajan yläasteella, jolla oli tunnilla usein hiihtarit.
Mulla myös oli hiihtarit 90-luvulla 🤣sisäkäyttöön omat ja vielä ulkokäyttöön toiset, vähän paksumpaa kangasta olevat. Ja muutamalla kaverilla oli myös. Oltiin jotain 10-12-vuotiaita.
Kiitos Ap:lle ja kaikille kommentoijille tästä "aikamatkasta" 80-luvulle, joka palasi aika elävänä mieleen. Siellä oli paljon hyvää, tuo rentous ja tulevaisuudenusko.
Jotenkin arvot olivat myös kovia, piti pärjätä yksin vaikka ver.enmaku suussa, nykyisin yhteisöllisyyttä ja yksilöllisyyttä arvostetaan enemmän. Tähän vaikuttivat varmasti kunkin taustat ja kokemukset, ei pätenyt kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 80-luvun alussa oli syytä olla kritisoimatta Neuvostoliittoa. Paitsi jos nimenomaan halusi itselleen neuvostovastaisen leiman.
Ihmisoikeuksista puhuminen oli tuolloin reaganilaista propagandaa. Muurit, piikkilangat ja ihmisten ampuminen rajoilla olivat O.K. juttu monille sosialismia kannattavalle.
Kyllä, sosialismia tuli suojella rappio-demokratioiden tiedustelupalveluiden ja viihdeteollisuuden harjoittamalta mädätykseltä ja f as ismilta.
terv: Edistyksellinen humanisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Data- eli modeemiyhteydet eivät olleet halpoja. Isä ei tykännyt puhelinlaskuista,
joten se kaiuttimen rääkkääminen sai jäädä.
Puhutko Funet-yhteydestä, joka aukeni 1988? Ei kasarilla vielä ollut internetiä tavisten käytössä. Voisitko selventää?
Kasarilla otettiin modeemilla yhteyksiä BBS-palveluihin, eli "purkkiin" joka muistutti alkeellista nettiä. Lisäksi sähköposti ja Usenet ("nyyssit") olivat jo olemassa mutta niiden käyttö oli mahdollista lähinnä yliopistoissa tms. paikoissa.
Mutta että jollain listalaisen kotona olisi ollut tällainen? Kenen kanssa siellä sit viestin kirjoittaja nuorena/lapsena viestitteli?
Nuo kaikki on olemassa edelleen. Usenet / "nyyssit " on käytettävissä nettiselaimella (ei ehkä uusimmilla) BBS-palvelut on tavoitettavissa netin kautta, (niile BBS softille on vuosien saatossa tehty päivityksiä koska lankalinja yhteyksiä ei juuri kellään ole) jollain Telnet ohjelmalla. Kaikissa windowsseissa varmaan ainakin XP:hen saakka oli Telnet ohjelma mukana.
En minä silloin 80-luvulla niitä käyttänyt, mutta olen myöhemmin ottanut "vahingon takaisin". Itse olen viestitellyt niissä ihan random nyyssi käyttäjien kanssa, milloin mistäkin aihepiiristä. BBS / purkeissa joskus myös niitä ylläpitävien henkilöiden kanssa. Jostakin esim. Texasissa "purkkia" ylläpitävästä harrastajasta on hauska kuulla millaisella retro välineistöllä joku käyttäjä jostain Suomesta hänen purkkiin on yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Helsingin keskustassa sai pelätä suomalaisia, väkivaltaisia juoppoja.
Häiriötä aiheuttavat aina ne, jotka ovat yhteiskunnassa huonossa sosioekonomisesti asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset olivat kännissä väkivaltaisempia.
Joka aikakaudella on ongelmansa.
Millä tapaa väkivaltaisempia? Tottakai joka aikakaudella on omat ongelmansa, mutta yleensä voi yksilöidä tiettyjä tiettyyn aikaan. 90-luku saa ehdottomasti laman viitan itselleen ja sen seuraukset niin yksilöissä kuin perheissäkin, niin työttömissä ja yrittäjissä, se kosketti kaikkia hyvin eri tavoin. Mutta mitä ongelmia 80-luvulla oli?
No miten sitä ollaan väkivaltaisempia? Tarviitko opetuksen?
Vedä käteesi, ääluö, tai pakene Ruotsiin homoksi.
Tosiaan kaupat menivät aikaisemmin kiinni 1980-luvulla. Kioskit korjasivat tätä, myös huoltoasemilta oli myynnissä jotain elintarvikkeita tai ainakin karkkeja.
Toivottavasti näitä ei ole vielä kovin montaa kertaa sanottu.
Särkylääkkeinä syötiin pahanmakuisia aspiriineja ja disperiinejä, jotka eivät edes auttaneet kaikkeen särkyyn.
Hammaslääkärit porasivat hampaita ilman puudutusta.
Naisten kuukautissuojat olivat onnettomia paksuja möykkyjä, jotka eivät imeneet juuri mitään...niinpä alkkaripyykkiä sai pestä usein.
Rasvatonta maitoa ei tarjoiltu kouluissa, kaupoissa ei myyty maustettuja rahkoja, sipsihyllyissä oli myynnissä vain muutamaa tuotetta. Valmiiksi viipaloituja tuotteita, kuten leipiä ja juustoja, ei juurikaan ollut.
Jos juotiinalkoholia, sitä tehtiin lähinnä päihtymistarkoituksessa, ja erilaisia makuja oli niukasti.
Ei ollut robottiruohonleikkureita, robotti-imureita tai ikkunanpesureita.
Materiaaleja ei kauheasti kierrätetty.
Minä muutin kotoa omilleni 1980-luvulla ja kun ei ollut varaa lankapuhelinliittymään, piti soittaa kaikki puhelut puhelinkopista tai lennättimestä. Se oli hankalaa. Asuttiin poikaystävän kanssa hieman syrjemmässä, niin meille oli hankala tulla kavereiden kylään kun eivät saaneet etukäteen kysyttyä ollaanko just silloin kotona.
Mielenterveysasiat olivat aikamoinen tabu 80-luvulla. Niistä ei puhuttu ja avun saaminen ei ollut yksinkertaista silloinkaan.
Ylipäänsä olisi pitänyt olla tietynlainen ihminen että olisi tullut hyväksytyksi. Nuori mies saattoi saada turpaansa pelkästään pitkien hiusten takia.
Minä käytän aspiriinia edelleen
😄Ja nykyään on sipsejä liikaakin erilaisia
Täällä ketjussa olikin jo aiemmin huonokuntoisista, hylätyistä autoista teiden varsilla tai muualla. Jätehuolto oli vähäistä: rikkinäisiä, hylättyjä kodinkoneita oli viety metsiin, syrjäisten pikkuteiden varrelle, samoin vanhoja sohvia ym. huonekaluja. Tätä oli tosin varmaan jo 70-luvullakin, luultavasti 80-luvun jälkeenkin.
Kännykät pätki ja internet oli hidas.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti näitä ei ole vielä kovin montaa kertaa sanottu.
Särkylääkkeinä syötiin pahanmakuisia aspiriineja ja disperiinejä, jotka eivät edes auttaneet kaikkeen särkyyn.
Hammaslääkärit porasivat hampaita ilman puudutusta.
Naisten kuukautissuojat olivat onnettomia paksuja möykkyjä, jotka eivät imeneet juuri mitään...niinpä alkkaripyykkiä sai pestä usein.
Rasvatonta maitoa ei tarjoiltu kouluissa, kaupoissa ei myyty maustettuja rahkoja, sipsihyllyissä oli myynnissä vain muutamaa tuotetta. Valmiiksi viipaloituja tuotteita, kuten leipiä ja juustoja, ei juurikaan ollut.
Jos juotiinalkoholia, sitä tehtiin lähinnä päihtymistarkoituksessa, ja erilaisia makuja oli niukasti.
Ei ollut robottiruohonleikkureita, robotti-imureita tai ikkunanpesureita.
Materiaaleja ei kauheasti kierrätetty.
Huomaa että olen jo aika vanha kun en käytä vieläkään noita kaikenmaailman robotteja.😄
Ruoka oli huonompaa, tylsempää ja kalliimpaa.
Vaatteet ja kengät olivat laadukkaampia mutta superkalliita. Sama huonekaluissa.
Ulkona syöminen oli kallista ja laatu oli keskinkertaista.
Matkailu oli kallista ja harva kävi kauempana kuin Euroopassa. Perheet lasten kanssa eivät mstkustaneet ulkomaille. Ehkä vanhemmat kävi ja lapset jäi kotiin. Perheet matkustelivat kotimaassa autolla, mökkeiltiin ja käytiin tuttujen luona yökylässä.
Tekniikka (tv yms) ja viihde (levyt) maksoivat paljon. Siksi lainattiin ja kopioitiin paljon.
Liikkuminen ja energia (lämmitys, lämmin vesi) oli superkallista. Autoilu oli kallista. Käveltiin ja pyöräiltiin, mentiin bussilla.
Diinaritb olivat osittain tyhmää jengiä. En muistele lämmöllä
Eivät olleet. Jos itse esim poltti tupakkaa ja seisoi kadunkulmassa niin 100% varmaa oli että tuli joku juoppo pummaamaan tupakkaa, ja jos ei tarjonnut oli varmaa että ruvettiin haastamaan riitaa.