Miksi koko ajan toitotetaan että syntyvyys heikkenee 30 ikävuoden jälkeen?
Kyllähän sen jokainen tietää, olemme olleet biologian tunneilla.
Vauvattomuudessa on kyse enemmänkin siitä ettei lapsia haluta saada.
Itselläni ainakin oli.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Tiedostan hedelmällisyyden laskun, mutta se ei kiinnosta minua. Syy: en halua lapsia. Tämä on varmaan totuus aika monen muunkin kolmekymppisen lapsettoman kohdalla.
N32
Ja tämän pitäisi riittää. En tahdo, piste.
Jotenkin aika naiivia kuvitella että naiset eivät tietäisi hedelmällisyytensä perusasioita ja eivät siksi tulisi raskaaksi. Naisilla on keinonsa ehkäistä raskautta ja myöskin jättää se ehkäisy pois että raskaus alkaisi, jos se tosiaan on oma toive.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedostan hedelmällisyyden laskun, mutta se ei kiinnosta minua. Syy: en halua lapsia. Tämä on varmaan totuus aika monen muunkin kolmekymppisen lapsettoman kohdalla.
N32
Jotenkin aika naiivia kuvitella että naiset eivät tietäisi hedelmällisyytensä perusasioita ja eivät siksi tulisi raskaaksi. Naisilla on keinonsa ehkäistä raskautta ja myöskin jättää se ehkäisy pois että raskaus alkaisi, jos se tosiaan on oma toive.
Ongelma onkin että se on usein pelkkä miehen tai vaikka suvun toive, eikä naisen joka sen lapsen kantaa, synnyttää ja joka kantaa koko elämänsä ajan päävastuun.
Vierailija kirjoitti:
N32
Ok. Suurin osa kuitenkin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
Ongelma onkin että se on usein pelkkä miehen tai vaikka suvun toive, eikä naisen joka sen lapsen kantaa, synnyttää ja joka kantaa koko elämänsä ajan päävastuun.
Pääasia, ettei ole vastuita. Ei varsinkaan läheisistä tai omista lapsistaan. Vai olisiko elämässä sittenkin kyse jostain muusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
Hyvä. Sitten koko syntyvyysongelma on keksitty juttu.
Vierailija kirjoitti:
N32
Sama täällä. Minulla on moniakin syitä miksi lapsettomuus tuntuu oikealta ratkaisulta mutta yksi suurimmista on se valtava vastuu mikä niiden mukana tulee. Elämä on paljon helpompaa ilman. Nuorempana koin suhteessa ollessani hetkellisen vauvakuumeen, mutta luojan kiitos suhde päättyi ennen kuin menin pilaamaan elämäni. Nyt tiedän paremmin mitä haluan ja mitä en. N30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimaisesti suurin osa lapsista syntyy yli 30-vuotiaille. Harvalla alle 30-vuotiaalla on puitteet kunnossa lastensaantia varten.
Se taitaa olla osa pointtia. Kun naisilla ei ole puitteet itsellään kunnossa, he tulevat lapsen myötä riippuvaisiksi miehistä.
Miten niin? Miehethän tässä eivät halua lapsia.
No kun ottaa huomioon että ihmiset syntyvät yleensä alle 1 vuotiaita, on selvää että 30 vuotiaiden syntyvyys on oltava melko alhainen.
Miksi? Ehkä koska se on totta. Tiede jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
Hyvä. Sitten koko syntyvyysongelma on keksitty juttu.
Aina pelkkä halu ei riitä, eikä kaikki halukkaat ja onnistuvat tee niin paljon, että se kattaisi haluttomien aiheuttaman vajeen.
Tuo heikkenee 30v on aika teoreettinen, heikkenee mutta todlela vähän, että kyllä se valtaosalla pysyy lähes yhtä todennäköisenä lähes 40v asti.
Vierailija kirjoitti:
Sekopää asiantuntijat ei millään usko, että nykyään moni on lapseton ihan omasta halusta. Lapset on hirveä riesa, en naisena keksi yhtään syytä miksi hommaisin vauvan vaivoikseni, tosin en kaipaa elämääni isompia lapsiakaan.
Itse haluaisin lapsen, jos puitteet on kunnossa. En haluaisi lasta jos olisin huonossa työtilanteessa/silpputyössä ja yksinäinen nainen. Huutava käärö ja huono taloudellinen tilanne ei kuulosta houkuttelevalta. Tai se vaatii paljon, jos silloin lapsen haluaisi ja yksin. Jos johonkin tilanteisiin voin vaikuttaa, sen teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
Pääasia, ettei
Mutta helppohan niiden on toisaalta vaatia, joiden elämään lapsen tulo ei niin kovasti vaikuta? Eli noihin vaatimuksiin tulisi suhtautua varauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
Sama täällä. Minulla on moniakin syitä miksi lapsettomuus tuntuu oikealta ratkaisulta mutta yksi suurimmista on se valtava vastuu mikä niiden mukana tulee. Elämä on paljon helpompaa ilman. Nuorempana koin suhteessa ollessani hetkellisen vauvakuumeen, mutta luojan kiitos suhde päättyi ennen kuin menin pilaamaan elämäni. Nyt tiedän paremmin mitä haluan ja mitä en. N30
Eli vastuiden pelko ja helppouden tavoittelu on pullamössösukupolven perimmäinen syy. Tai siis osan heistä.
Tutkijat ei kykene millään ymmärtämään, että naisella on elämässä muita mielenkiinnon kohteita kuin lapset. Yhteiskunnat kaikkialla on kuitenkin vuosisatoja tuputtaneet ajatusta että naisen hartain halu on saada lapsia.
Aloituksen väitehän ei pidä paikkaansa. Syystä tai toisesta tää hedelmällisyyden heikkeneminen iän myötä ei ole nuorilla kunnolla tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Tutkijat ei kykene millään ymmärtämään, että naisella on elämässä muita mielenkiinnon kohteita kuin lapset. Yhteiskunnat kaikkialla on kuitenkin vuosisatoja tuputtaneet ajatusta että naisen hartain halu on saada lapsia.
Kuten some, deittailu, työ, Netflix ja syöminen. Matkustelua unohtamatta.
Turhaa pelottelua. Raskautua voi niin kauan kun tulee kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Jos meillä Suomessa mennään pian jenkkilän tietä niin kannattaa oikeasti käydä sterilisaatiossa jos ei lapsitoiveita ole. Siellä kun vaikka tulee raiskatuksi niin ei voi teettää aborttia joissakin osavaltioissa.
Sterilisaatiolla voi pyrkiä parhaiten varmistamaan ettei lapsia koskaan tule.
Niin. Sterkka ja munasolujen pakastus on käypä vaihtoehto jos misogynia lisääntyy. Saapahan edes jonkin päätösvallan asioihinsa.
Miksi? Siksi, että niin monet tuntuu kuvittelevan, ettei hedelmällisyyden lasku kosketa juuri heitä. Lastensaanti-ikä on kaiken aikaa noussut. Osa todella ei ehdi saada lapsia ollenkaan. Osa ei saa niin monta kuin on haaveillut. Osa onnistuu, mutta usein vasta kalliiden hoitojen jälkeen.