Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko iäkkäiden vanhempien pakko antaa edunvalvontavaltuutukset ja ottaa pankkitunnukset, vaikka eivät halua?

Vierailija
11.10.2024 |

Meillä on sisarukset kovaa vaatimassa näitä vanhemmillemme ja vielä niin, että nämä sisarukset sitten käyttäisi niitä pankkitunnuksia, asioiden hoitoon esim. Kelassa. Vanhemmilla ei mitään laitteita netin käyttöön ole, eikä tule.

Vanhemmat ovat sitä mieltä että eivät halua pankkitunnuksia hankkia, eivätkä halua myöskään edunvalvontavaltuutuksia. Heillä on keskinäinen valtuutus siitä että saavat toistensa asioita hoitaa, jos toinen esim. sairastuu vakavasti.

Olen itse sitä mieltä että jos vanhukset itse eivät noita kertakaikkiaan halua, niin se on sitten niin ja sitä päätöstä on muiden kunnioitettava. Mutta olenko väärässä? Tiedän kyllä että valtuutukset olisi hyvä olla olemassa, mutta jos eivät todellakaan halua, niin eikö sitten pitäisi vaan antaa olla?

Kommentit (408)

Vierailija
161/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oikeus äitini pankkitiliin, ja maksan hänen laskut sielä ihan omilla pankkitunnuksillani. Minulla on myös suomi.fi valtuutuksen kautta pääsy omilla pankkitunnuksillani esim omakantaan ja verottajan sivuille

Onko teillä siis edunvalvonta tehty? Miten se muuten voisi onnistua?

Onnistuu ihan siten, että antaa omaan pankkitiliinsä toiselle käyttöoikeuden. 

Erikseen tosin yleensä vaaditaan oikeudet myös siihen että saa oikeudet käyttää pankkitiliä verkkopankissa/mobiilisti.

Vierailija
162/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hoitavat nyt pankkiasiansa?

Tai ylipäänsä mitään asioitaan? Lähes kaikki on netissä ja tunnistautua pitää.

Mahdotonta. Auttaa kuitenkin jos pystyt auttamaan vanhusta pistämään laskut suoraveloitukseen tai e-laskuiksi.

Täällä hyvinvointialue lähettää kaikki laskus paperisina, eli lääkäri- ja sairaalalaskut pitää joka tapauksessa maksaa erikseen. Puhelinlaskut, sähkö ym. pystyy tietysti laittamaan suoraveloitukseen ja kannattaakin laittaa.

Kaikki laskut voi siirtää suoraveloitukseen/e-laskuksi, e-laskun jälkeen niitä ei lähetetä enää paperisina. Tein oman hyvinvointialueen laskujen kanssa e-sopimuksen, siihen loppui paperin tulo. Ei tässä ole mitään poikkeusta, hoidapa tuo asia kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin pärjäisin kun joku ruokaraha kerran viikossa ja vaateraha kerran vuodessa.  Sitä en tiedä alkaisiko ahdistaa kun joku muu päättäisi asioistani.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oikeus äitini pankkitiliin, ja maksan hänen laskut sielä ihan omilla pankkitunnuksillani. Minulla on myös suomi.fi valtuutuksen kautta pääsy omilla pankkitunnuksillani esim omakantaan ja verottajan sivuille

Kyllä minä voin antaa kenelle tahansa käyttöoikeudet tililleni ja voin myös antaa kenelle tahansa suomi.fi-valtuutukset hoitaa asioitani netissä ilman mitään edunvalvontaa. Edunvalvonnan ero on se, että jos olen jonkun edunvalvoja, voin hoitaa hänen taloudellisia asioitaan ilman, että hän on erikseen valttuuttanut minut juuri tämän asian hoitoon. Voin esim. mennä pankkiin edunvalvontapapereiden kanssa ja avata päämiehelleni uuden tilin. Päämieheltäni ei tällöin kysytä mitään. Tosin esim. Kela-asioita edunvalvoja/edunvalv

Juuri näin. Mulla on yksi pankkitili, jossa 6000€ rahaa ja siihen olen antanut pojalleni käyttöoikeuden. Molemmilla on pankkikortit tälle tilille. Tämä tili on sitä varten, että jos syystä tai toisesta en itse pystyisi viemään kissaani tai koiraani eläinlääkäriin, niin mun poikani sitten vie. Ja jotta hänen ei tarvitse maksaa eläinlääkärilaskua omasta pussistaan, niin käyttäisi siinä tilanteessa tuon tilin pankkikorttia. 

Vierailija
165/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin pärjäisin kun joku ruokaraha kerran viikossa ja vaateraha kerran vuodessa.  Sitä en tiedä alkaisiko ahdistaa kun joku muu päättäisi asioistani.

Pankkitunnusten käyttö ei kyllä tarkoita sitä että joku päättäisi asioista puolestasi.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu ihan siten, että antaa omaan pankkitiliinsä toiselle käyttöoikeuden. 

Erikseen tosin yleensä vaaditaan oikeudet myös siihen että saa oikeudet käyttää pankkitiliä verkkopankissa/mobiilisti.

Totta. Verkkopankkitunnuksia ei olla hommattu tohon tiliin mun pojalleni, koska sen tilin käyttötarkoitus ei edellytä verkkopankkitunnuksia. Mutta olisi siihen mahdollista saada pojalle omat verkkopankkitunnuksetkin. 

Vierailija
167/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole pakko, mutta kyllä se alustava sopimus kannattaa silti virastoon toimittaa. Ja luvat antaa puolisolle omakannassa.

Ongelma tulee kuitenkin siinä, jos joutuvat vaikkapa onnettomuuteen yhdessä. Tai jos kummankin todellisuudentaju reistailee. Sitä varten kannattaa tosiaan tehdä edes sellainen rajattu, tarpeen tullen voimaantuleva valtuutus, jolla antaa erilaisia oikeuksia eri ihmisille esimerkiksi asioiden hoitoon ja tiedonsaantiin liittyen. 

Vierailija
168/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Mulla on yksi pankkitili, jossa 6000€ rahaa ja siihen olen antanut pojalleni käyttöoikeuden. Molemmilla on pankkikortit tälle tilille. Tämä tili on sitä varten, että jos syystä tai toisesta en itse pystyisi viemään kissaani tai koiraani eläinlääkäriin, niin mun poikani sitten vie. Ja jotta hänen ei tarvitse maksaa eläinlääkärilaskua omasta pussistaan, niin käyttäisi siinä tilanteessa tuon tilin pankkikorttia. 

Tuo voikin olla hyvä vaihtoehto, jos ei halua antaa läheiselle pääsyä kaikkiin raha-asioihin, mutta haluaa varmistaa, että läheinen pystyy tarvittaessa maksamaan laskuja, jos ei itse pysty siihen. Perustaa yhden tilin, siirtää sille tarpeeksi rahaa ja antaa läheiselleen käyttöoikeudet ja verkko/mobiilipankkioikeudet tähän tiliin. Näin läheinen pystyy maksamaan laskuja tältä tililtä, mutta ei näe lainkaan muiden tilien tietoja. Tämä toki vaatii sitä, että on tarpeeksi ylimääräistä rahaa pidettävänä tällä tilillä.

Vierailija
169/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap.n vanhemmat kovin järjissään olevilta vaikuta. Jos olisivat, heillä olisi vuosiksudet olleet pankkitinnukset ja hoitaisivat asiansa netissä.

Vierailija
170/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanha, yli 90v vanhempi ei halunnut kuunnella mitään edunvaltuutusasiosta, kun niistä yritin puhua. Joutui sitten sairaalakierteeseen ja sitä kautta lopulta hoivakotiin. Kaikki sairaalalaskut ja apteekkilaskut nyt maksamatta, kun edunvalvojaa haettu hoitopaikasta kevättalvella, vieläkään asia ei ole tullut päätökseensä. Että kannattaisi kuunnella kun omainen yrittää ajoissa auttaa. 

Oletteko edes kysyneet pankista, miten nämä voisi hoitaa? Hyvin todennäköisesti tuohonkin olisi löytynyt jokin ratkaisu, jolla vanhemman omalta tililtä olisi pystynyt maksamaan hänelle osoitettuja laskuja niin pitkään, että edunvalvoja on määrätty. Yksinkertaisinta on, jos vanhempi pystyy vielä allekirjoittamaan valtakirjan pankkiasioiden hoitoon, mutta jos tämä ei onnistu, pankilla voi olla jokin muukin ratkaisu. Olennaista on silloin se, että laskut on osoitettu vanhemmalle itselleen. Myös laskuttajilta voi tällaisessa tapauksessa pyytää lisää maksuaikaa.

Vierailija
171/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ap.n vanhemmat kovin järjissään olevilta vaikuta. Jos olisivat, heillä olisi vuosiksudet olleet pankkitinnukset ja hoitaisivat asiansa netissä.

Jääräpäisiltä ehkä mutta eihän se ole sama kun eivät olisi järjissään. Jääräpäisyydestä silti on harmia yleensä eniten itselle.

Vierailija
172/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanha, yli 90v vanhempi ei halunnut kuunnella mitään edunvaltuutusasiosta, kun niistä yritin puhua. Joutui sitten sairaalakierteeseen ja sitä kautta lopulta hoivakotiin. Kaikki sairaalalaskut ja apteekkilaskut nyt maksamatta, kun edunvalvojaa haettu hoitopaikasta kevättalvella, vieläkään asia ei ole tullut päätökseensä. Että kannattaisi kuunnella kun omainen yrittää ajoissa auttaa. 

Oletteko edes kysyneet pankista, miten nämä voisi hoitaa? Hyvin todennäköisesti tuohonkin olisi löytynyt jokin ratkaisu, jolla vanhemman omalta tililtä olisi pystynyt maksamaan hänelle osoitettuja laskuja niin pitkään, että edunvalvoja on määrätty. Yksinkertaisinta on, jos vanhempi pystyy vielä allekirjoittamaan valtakirjan pankkiasioiden hoitoon, mutta jos tämä ei onnistu, pankilla voi olla jokin muukin ratkaisu. Olennaista on silloin se, että laskut on osoitettu vanhemmalle itselleen. M

On yritetty selvittää. Pankkitunnukset vaatisivat voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen, jota ei ole enää vuosiin ollut ja nyt jo ajat sitten oli jo siinä kunnossa ettei niitä pystytty hankkimaan. 

Eli näin voi mennä kaikki asiat pieleen ku  vanhempi ei halua näitä ajoissa hoitaa kuntoo

Vierailija
173/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On yritetty selvittää. Pankkitunnukset vaatisivat voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen, jota ei ole enää vuosiin ollut ja nyt jo ajat sitten oli jo siinä kunnossa ettei niitä pystytty hankkimaan. 

Ei laskujen maksamiseen tarvita pankkitunnuksia. Ne voi hyvin hoitaa esim. maksupalvelun kautta. Hoivakoti lähettää laskut omaiselle, joka laittaa ne maksupalveluun. Tämä vaatii kuitenkin sen, että pankin kanssa on tehty maksupalvelusopimus. Usein vanhuksilla se on jo tehty ennestään.

Vierailija
174/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi mutta mulle tästä ketjusta tulee kyllä vahvasti mieleen perinteinen perheen sisäinen vallankäyttö. Ajatellaan että jos jollakin on mahdollista käyttää mun rahoja johonkin niin kaikki päätäntävalta on automaattisesti sillä jolla on rahoja oikeus käyttää riippumatta siitä millaiseen sopimukseen se rahojen käyttöoikeus perustuu. Perinteisestihän se on ollut niin että naisella ei käyttöoikeutta rahoihin ole ollut eikä näin ollen valtaa myöskään päättää asioistaan.

Vierailija
175/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei laskujen maksamiseen tarvita pankkitunnuksia. Ne voi hyvin hoitaa esim. maksupalvelun kautta. Hoivakoti lähettää laskut omaiselle, joka laittaa ne maksupalveluun. Tämä vaatii kuitenkin sen, että pankin kanssa on tehty maksupalvelusopimus. Usein vanhuksilla se on jo tehty ennestään.

EI omainen voi laittaa laskuja maksupalveluun, jos hänellä ei ole tiliin oikeutta. Ja jos vanhuksella ei ole henkkareita tai pankkitunnuksia, hän ei voi oikeuksia edes antaa.

Vierailija
176/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olis yhtään huono, jos lakisääteisesti kaikilla pitäisi olla edunvalvontavaltuutus tehtynä. Koska vaan voi kelle vaan käydä jotain, eikä itse pysty hoitamaan. Vähintään 60+ ikäisille pitäis ehdottomasti olla pakollinen.

Vierailija
177/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olis yhtään huono, jos lakisääteisesti kaikilla pitäisi olla edunvalvontavaltuutus tehtynä. Koska vaan voi kelle vaan käydä jotain, eikä itse pysty hoitamaan. Vähintään 60+ ikäisille pitäis ehdottomasti olla pakollinen.

En  nyt halua vängätä jatkuvasti, mutta käytännössä tämä edunvaltuutus tapahtuu joka tapauksessa ajastaan, olipa se valtuutus tehty tahi ei. Silloin myös voi lähiomaisena hakeutua tehtävään. Sama rumba ja odotus siinä on, vaikka valtuutus olisi jo tehtykin; lupa haetaan digivirastosta. Ihan pieni epäilys: homma ei ole halpaa pankissa eikä etenkään lakimiehellä. Rahastetaanko ihmisiä käytännössä jollakin, joka hoituu myös ilman tätä ennakointia?

Vierailija
178/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallelle se pakotettaisiin tekemään?

Vierailija
179/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"EI omainen voi laittaa laskuja maksupalveluun, jos hänellä ei ole tiliin oikeutta. Ja jos vanhuksella ei ole henkkareita tai pankkitunnuksia, hän ei voi oikeuksia edes antaa."

Kyllä valtakirjan voi kirjoittaa ilman henkkareitakin. Ei siihen tarvita pankkitunnuksiakaan. Ja jos vanhus vielä pystyy kirjoittamaan allekirjoituksen, voi hän allekirjoittaa laskun, jonka omainen sitten lähettää maksupalveluun.

Vierailija
180/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En  nyt halua vängätä jatkuvasti, mutta käytännössä tämä edunvaltuutus tapahtuu joka tapauksessa ajastaan, olipa se valtuutus tehty tahi ei. Silloin myös voi lähiomaisena hakeutua tehtävään. Sama rumba ja odotus siinä on, vaikka valtuutus olisi jo tehtykin; lupa haetaan digivirastosta. Ihan pieni epäilys: homma ei ole halpaa pankissa eikä etenkään lakimiehellä. Rahastetaanko ihmisiä käytännössä jollakin, joka hoituu myös ilman tätä ennakointia?

Miksi sopimuksen tekemiseen olisi pakko käyttää rahaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän