Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko iäkkäiden vanhempien pakko antaa edunvalvontavaltuutukset ja ottaa pankkitunnukset, vaikka eivät halua?

Vierailija
11.10.2024 |

Meillä on sisarukset kovaa vaatimassa näitä vanhemmillemme ja vielä niin, että nämä sisarukset sitten käyttäisi niitä pankkitunnuksia, asioiden hoitoon esim. Kelassa. Vanhemmilla ei mitään laitteita netin käyttöön ole, eikä tule.

Vanhemmat ovat sitä mieltä että eivät halua pankkitunnuksia hankkia, eivätkä halua myöskään edunvalvontavaltuutuksia. Heillä on keskinäinen valtuutus siitä että saavat toistensa asioita hoitaa, jos toinen esim. sairastuu vakavasti.

Olen itse sitä mieltä että jos vanhukset itse eivät noita kertakaikkiaan halua, niin se on sitten niin ja sitä päätöstä on muiden kunnioitettava. Mutta olenko väärässä? Tiedän kyllä että valtuutukset olisi hyvä olla olemassa, mutta jos eivät todellakaan halua, niin eikö sitten pitäisi vaan antaa olla?

Kommentit (408)

Vierailija
141/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei pelkkä vanhuus oikeutus edunvalvontaan. Mikä tarve niillä lapsilla on kontrolloida vanhempien rahoja? Estää kuluttamasta omaa perintöä?

Höpsis! Meillä on se tilanne, kuten varmaan suurimmalla osalla, että äitini asuu yksin ja me lapset kaukana eri paikkakunnilla. Äidillä ei ole nettiä, ei osaa käyttää. Jos hän sairastuu, joutuu vaikka sairaalaan, kuka maksaa laskut ja miten? Olisi hyvä jos jollakin valtuutuksella saisi pankkitiliin verkkopankkitunnukset että laskut voisi maksaa helposti kotikoneelta ilman että tarvitsee ajaa ensin satoja kilometrejä hakemaan paperilaskut joka viikko ja viedä ne postilaatikkoon pankin kuoressa. Posti sitten viivyttelee ja kuori jää välille viikkokausiksi ja eräpäivä tuli ja meni. Nyt eletään 2020-lukua eikä näihin ole tullut mitään selvyyttä. Kukaan, tai ainakaan minä en halua äitini rahoja väärinkäyttää vain hoitaa hänen pankkiasiansa sentilleen oikein. Perintöäkään en ole vailla, on ihan omaa rahaa riittävästi. Miten helkkarissa tätäkään asiaa ei nykyteknologialla saa helpommaksi?

Vierailija
142/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku soittaa puhelimella ja kysyy pankkitunnuksia niin kyllä ne on paras antaa kun ei niitä huvikseen kysellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ovat siis tehneet edunvalvontavaltuutuksen toistensa hyväksi? Siihen kannattaisi lisätä myös toissijainen valtuutettu kaiken varalta, jos se ensisijainen on kykenemätön toimimaan edunvalvojana. Sen voi myös määritellä hyvin tarkkaan, missä vaiheessa edunvalvonta tulee kysymykseen, eli valtuutuksen tekeminen ei tarkoita, että sisaruksesi pääsisivät nyt heti hoitamaan vanhempienne asioita.

He ovat tehneet lakimiehen avustuksella jonkunlaisen valtuutuksen siitä, että toinen saa päättää asioista, jos toinen ei enää kykene. Sisältöä en sen tarkemmin tiedä. Ap

Vierailija
144/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo on oikeasti mahdollista? Kuinka pirun vanhoja sinun vanhempasi oikein ovat? Minä olen käyttänyt tietokonetta ja Internetiä säännöllisesti parin kuukauden päästä 30 vuotta. Miten on mahdollista, että joku vanha höynä ei ole vielä edes pankkiin päässyt, vaikka ilman sitä ei voi tehdä maailmassa yhtään mitään?

Vierailija
145/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhempi on järjissään niin miksi hän ei hoitaisi asioita itse vaikka ne valtuutukset ja pankkitunnukset olisi olemassa?

Tässä ilmeisesti on sisaruksilla ajatuksena että kun he pankkitunnukset saavat, he hoitavat jatkossa kaiken vanhempien puolesta. Kun ne pankkitunnukset on heille tärkeämpiä, kuin se valtuutus. Ehdotin joskus mobiilivarmennetta (kun olin vielä vanhassa tiedossa että sen saa ilman pankkitunnuksia), se ei sisarusten mielestä ollut lainkaan aiheellinen. Pankkitunnukset kuulemma on.

Eli vanhemmat varmaan pelkäävät sitä tilannetta kun pankkitunnukset saavat, ja nämä aikuiset lapset vaativat ne itselleen. Ap

Vierailija
146/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on oikeasti mahdollista? Kuinka pirun vanhoja sinun vanhempasi oikein ovat? Minä olen käyttänyt tietokonetta ja Internetiä säännöllisesti parin kuukauden päästä 30 vuotta. Miten on mahdollista, että joku vanha höynä ei ole vielä edes pankkiin päässyt, vaikka ilman sitä ei voi tehdä maailmassa yhtään mitään?

Esimerkiksi vuonna 1930 syntyneet pääsivät eläkkeelle viimeistään vuonna 1995, jolloin tietokoneet olivat työpaikoilla vielä melko harvinaisia. Ja silloin oli paljon töitä, joissa tietokonetta ei tarvittu.

Vierailija
147/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhempi on järjissään niin miksi hän ei hoitaisi asioita itse vaikka ne valtuutukset ja pankkitunnukset olisi olemassa?

Tässä ilmeisesti on sisaruksilla ajatuksena että kun he pankkitunnukset saavat, he hoitavat jatkossa kaiken vanhempien puolesta. Kun ne pankkitunnukset on heille tärkeämpiä, kuin se valtuutus. Ehdotin joskus mobiilivarmennetta (kun olin vielä vanhassa tiedossa että sen saa ilman pankkitunnuksia), se ei sisarusten mielestä ollut lainkaan aiheellinen. Pankkitunnukset kuulemma on.

Eli vanhemmat varmaan pelkäävät sitä tilannetta kun pankkitunnukset saavat, ja nämä aikuiset lapset vaativat ne itselleen. Ap

Jos vanhemmat on ns järjissään miten se edes onnistuisi että hoitaisivat kaiken ilman vanhempien suostumusta vaikka ne tunnukset olisi olemassa?

T:lapsi jolla on tunnukset äidin käyttötiliin vaikka äiti edelleen hoitaa asiansa itse. Ei ne laskut minulle tule vaan äidille. Enkä mä voisi edes avata niitä kirjeitä (laskuja) vaikka ne jostain syystä minun kautta tulisikin.

Vierailija
148/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ovat siis tehneet edunvalvontavaltuutuksen toistensa hyväksi? Siihen kannattaisi lisätä myös toissijainen valtuutettu kaiken varalta, jos se ensisijainen on kykenemätön toimimaan edunvalvojana. Sen voi myös määritellä hyvin tarkkaan, missä vaiheessa edunvalvonta tulee kysymykseen, eli valtuutuksen tekeminen ei tarkoita, että sisaruksesi pääsisivät nyt heti hoitamaan vanhempienne asioita.

He ovat tehneet lakimiehen avustuksella jonkunlaisen valtuutuksen siitä, että toinen saa päättää asioista, jos toinen ei enää kykene. Sisältöä en sen tarkemmin tiedä. Ap

Eli edunvalvontavaltuutus. Valtuutuksesta ei ole mitään hyötyä siinä vaiheessa, jos kumpikaan ei ole enää kykenevä päättämään asioista. Silloin edunvalvojan päättäminen on huomattavasti hankalampaa, prosessi on pitkä eikä sen aikana voi tehdä päätöksiä. Siksi heidän kannattaisi valita toissijainenkin edunvalvoja, koska sellaisen nimeäminen ei vaikuta millään tavalla niin kauan kuin he itse pystyvät toimimaan normaalisti. Edunvalvoja voi myös olla joku muu kuin lähisukulainen. Jos sinulla ei ole intressiä sekaantua heidän asioihinsa tai tyrkyttäytyä edunvalvojaksi, he saattaisivat kuunnella sinua tässä asiassa. Kannattaa ottaa puheeksi rauhassa teidän kolmen kesken sellaisessa tilanteessa, kun kukaan sisaruksistasi ei ole juuri painostanut asiassa.

Vierailija
149/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat ilmeisesti, että ei ole vielä päässyt verkkopankkiin? Kertoisitko, mitä asiaa ei pysty nykyisin tekemään ilman sinne pääsyä jollakin toisella tavalla? Olisin utelias kuulemaan. Hoidan kyllä omat asiani verkkopankkitunnuksilla netissä, mutta en ole vielä huomannut yhtään asiaa, jota 92-vuotias äitini ei pystyisi hoitamaan ihan itse ilman niitä.

Vierailija
150/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko, mutta sitten kun se muistisairaus on jo päällä on myöhäistä.

Siinä sitten vanhemmat sekoilevat asioidensa hoitamisessa, eivätkä lapset voi auttaa vaikka haluaisivatkin.

Vierailija
151/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli edunvalvontavaltuutus. Valtuutuksesta ei ole mitään hyötyä siinä vaiheessa, jos kumpikaan ei ole enää kykenevä päättämään asioista. Silloin edunvalvojan päättäminen on huomattavasti hankalampaa, prosessi on pitkä eikä sen a

Kiitos sinulle neuvosta! Juttelen heidän kanssaan. Ap

Vierailija
152/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat ilmeisesti, että ei ole vielä päässyt verkkopankkiin? Kertoisitko, mitä asiaa ei pysty nykyisin tekemään ilman sinne pääsyä jollakin toisella tavalla? Olisin utelias kuulemaan. Hoidan kyllä omat asiani verkkopankkitunnuksilla netissä, mutta en ole vielä huomannut yhtään asiaa, jota 92-vuotias äitini ei pystyisi hoitamaan ihan itse ilman niitä.

Pääsen tietenkin verkkopankkiin ja voisin maksaa myös niitä äitini laskuja jos hän asioiden hoitamisen haluaisi minulle luovuttaa ja minä niitä asioita hoitaa. Tässä vaiheessa siihen ei kuitenkaan ole mitään tarvetta. Äiti hoitaa asiansa itse. Ehkä yhden tai kaksi laskua ole hänen puolestaan hoitanut kun syystä tai toisesta hän on ne estynyt ajallaan hoitaa.

Vierailija
153/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hoitavat nyt pankkiasiansa?

Tai ylipäänsä mitään asioitaan? Lähes kaikki on netissä ja tunnistautua pitää.

Mahdotonta. Auttaa kuitenkin jos pystyt auttamaan vanhusta pistämään laskut suoraveloitukseen tai e-laskuiksi.

Vierailija
154/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdotonta. Auttaa kuitenkin jos pystyt auttamaan vanhusta pistämään laskut suoraveloitukseen tai e-laskuiksi.

Täällä hyvinvointialue lähettää kaikki laskus paperisina, eli lääkäri- ja sairaalalaskut pitää joka tapauksessa maksaa erikseen. Puhelinlaskut, sähkö ym. pystyy tietysti laittamaan suoraveloitukseen ja kannattaakin laittaa.

Vierailija
155/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oikeus äitini pankkitiliin, ja maksan hänen laskut sielä ihan omilla pankkitunnuksillani. Minulla on myös suomi.fi valtuutuksen kautta pääsy omilla pankkitunnuksillani esim omakantaan ja verottajan sivuille

Onko teillä siis edunvalvonta tehty? Miten se muuten voisi onnistua?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on oikeus äitini pankkitiliin, ja maksan hänen laskut sielä ihan omilla pankkitunnuksillani. Minulla on myös suomi.fi valtuutuksen kautta pääsy omilla pankkitunnuksillani esim omakantaan ja verottajan sivuille

Onnistuu ihan siten, että antaa omaan pankkitiliinsä toiselle käyttöoikeuden. 

Vierailija
157/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanha, yli 90v vanhempi ei halunnut kuunnella mitään edunvaltuutusasiosta, kun niistä yritin puhua. Joutui sitten sairaalakierteeseen ja sitä kautta lopulta hoivakotiin. Kaikki sairaalalaskut ja apteekkilaskut nyt maksamatta, kun edunvalvojaa haettu hoitopaikasta kevättalvella, vieläkään asia ei ole tullut päätökseensä. Että kannattaisi kuunnella kun omainen yrittää ajoissa auttaa. 

Vierailija
158/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu ilman edunvalvontaa kun tarvittavat sopimukset on tehty.

Vierailija
159/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä voin antaa kenelle tahansa käyttöoikeudet tililleni ja voin myös antaa kenelle tahansa suomi.fi-valtuutukset hoitaa asioitani netissä ilman mitään edunvalvontaa. Edunvalvonnan ero on se, että jos olen jonkun edunvalvoja, voin hoitaa hänen taloudellisia asioitaan ilman, että hän on erikseen valttuuttanut minut juuri tämän asian hoitoon. Voin esim. mennä pankkiin edunvalvontapapereiden kanssa ja avata päämiehelleni uuden tilin. Päämieheltäni ei tällöin kysytä mitään. Tosin esim. Kela-asioita edunvalvoja/edunvalvontavaltuutettu ei voi hoitaa päämiehensä puolesta vielä netissä, vaan ne pitää hoitaa paperilomakkeilla.

Vierailija
160/408 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä hyvinvointialue lähettää kaikki laskus paperisina, eli lääkäri- ja sairaalalaskut pitää joka tapauksessa maksaa erikseen.

Vaikea uskoa, että näitä laskuja ei pystyisi tilaamaan e-laskuina. Se voi tosin vaatia sen, että on ensin saanut yhden paperilaskun, jonka tietojen avulla voi tilata seuraavat laskut e-laskuina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän