Onko iäkkäiden vanhempien pakko antaa edunvalvontavaltuutukset ja ottaa pankkitunnukset, vaikka eivät halua?
Meillä on sisarukset kovaa vaatimassa näitä vanhemmillemme ja vielä niin, että nämä sisarukset sitten käyttäisi niitä pankkitunnuksia, asioiden hoitoon esim. Kelassa. Vanhemmilla ei mitään laitteita netin käyttöön ole, eikä tule.
Vanhemmat ovat sitä mieltä että eivät halua pankkitunnuksia hankkia, eivätkä halua myöskään edunvalvontavaltuutuksia. Heillä on keskinäinen valtuutus siitä että saavat toistensa asioita hoitaa, jos toinen esim. sairastuu vakavasti.
Olen itse sitä mieltä että jos vanhukset itse eivät noita kertakaikkiaan halua, niin se on sitten niin ja sitä päätöstä on muiden kunnioitettava. Mutta olenko väärässä? Tiedän kyllä että valtuutukset olisi hyvä olla olemassa, mutta jos eivät todellakaan halua, niin eikö sitten pitäisi vaan antaa olla?
Kommentit (408)
Olen 57 v ja edunvalvontavaltuutus valmiina (laaja sellainen), kopiot on kolmella vastuuihmisellä. Ei maksanut mitään, koska se on pohjana on sukulaiselle, asiantuntijan tekemä valtuutus. Katsotaan koska se laitetaan DVVlle, toivottavasti ei pitkään aikaan. Mutta itsellä on jotenkin levollisempi mieli, kun se tuli tehtyä. Ei varmaan olisi tullut mieleenkään aiemmin, mutta lähipiirissä tuli ajankohtaiseksi, aivan viime tingassa sekin. Helpotti kuitenkin todella paljon asioiden hoitoa.
Kuten moni on sanonut, tämä olisi syytä tehdä ajoissa. Mutta usein tulee tilanteita, missä omaiset joutuu kädettömäksi, läheisen jääräpäisyyden/seniiliyden vuoksi. Ap on saanut hyviä vinkkejä jo, toivottavasti asiat hoituu.
"Heitteillejättökin tuntuu aika radikaalilta. Ei osata hoitaa laskuja, ei mennä lääkäriin, ei hankkia lääkkeitä. Voimassaolevia henkkareita ei ole. Kaupassa ei pystytä käymään. Annetaan homehtua ja kuolla kämppään? "
Ilman edunvalvonta valtuutuutustakin läheisen voi toimittaa lääkäriin. Soitaa hätäkeskukseen tai tehdä huoli-ilmoituksen. Juuri enempää et voi tehdä vaikka se valtuutus olisi olemassa jos se läheinen kieltäytyy kaikesta tarjotusta avusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ap.n vanhemmat kovin järjissään olevilta vaikuta. Jos olisivat, heillä olisi vuosiksudet olleet pankkitinnukset ja hoitaisivat asiansa netissä.
Kaikki ihmiset eivät ole työssään joutuneet käyttämään tietokonetta ja nettiä, siksi ko asiat saattavat pelottaa. Jo se, että eteen saattaa ruudulle lävähtää joku englanninkielinen lause, jota ei vain ymmärrä. Sisareni ihmetteli sanaa "play" ja mitä nyt pitää tehdä.
201: Ottaa yhteyttä vanhuksen asuinpaikan hyvinvointialueen vanhustyön sosiaalityöntekijään ja kertoo, että osoitteessa Kotikatu 1 B 12 asuu Maija Meikäläinen, jolla ei ole ruokaa, lääkkeitä yms ja joka ei itse kykene enää hoitamaan asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Oma päätös . En anna tätä omille lapsille luultavasti kun olen vanha. Ei kuulu heille.
Älä myöskään odota, että he voisivat hoitaa sinun asioitasi jos satut apua tarvitsemaan etkä ole enää itse oikeustoimikelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää ne asiakirjat valmiiksi, vaikkei niitä vielä tarvitakaan. Jossain kohtaa nimittäin tarvetta todennäköisimmin tulee, ja jos ei edunvalvonta-asioita ole etukäteen mietitty, niin pulassa olette.
Edunvalvontavaltuutus on aivan eri asia, kun sen ottaminen käyttöön. Tässä asiassa ei kannata työntää päätä pensaaseen, vaan ottaa elämän realitetit huomioon. Äitini on tehnyt edunvalvontavaltuutuksen yli kymmenen vuotta sitten, mutta hoitaa toistaseksi itse asiansa. Anoppini teki miehelleni edunvalvontavaltuutuksen, jonka DVV vahvisti pari vuotta sitten. Vaihtoehto olisi ollut, että DVV olisi määrännyt hänelle edunvalvojan - ikävämpi vaihtoehto se olisi ollut.
Juurikin näin. Minulle on annettu kyseinen valtuutus, vaikka vanhempani eivät ole vielä edes eläkkeellä eikä heillä ole terveydellisiä ongelmia. Tavallisia viisikymppisiä. Oppivat kuulemma kantapään kautta isovanhempieni kohdalla.
En ymmärrä, että miksi ihmiset eivät tee edunvalvontavaltakirjoja. Naapurissa asuva alle viisikymppinen pariskunta teki ne juuri viime viikolla (vaimon läheinen sukulainen kuoli vastikään suunnilleen saman ikäisenä). Olemme itsekin täyttäneet 50 ja tarkoitus on tehdä valtakirjat pian kuntoon.
Kannattaa huomata, että tili käyttöoikeudet lakkaavat kun ihminen kuolee, eikä vainajan tililtä voi maksaa kaikkia kuluja ennen perunkirjoitusta, joten omaa rahaa voi joutua käyttämään.
Vanhempien keskinäinen valtakirja ei auta,.jos esim. tervepäinen puoliso kuolee ennen muistisairasta.
Omilla vanhemmillani oli valtakirjat kunnossa. Äiti oli täysin terve, kun sairastui ja kuoli äkillisesti syöpään. Isä taas sairasti pitkälle edennyttä Alzheimeria. Edunvalvontavaltuutuksen vahvistamisessa meni silti aikansa ja jouduin maksamaan laskuja omista rahoistanu. Äidillä oli lähes kaikki laskut e-laskuina mutta silti eräs lasku oli joutunut paperisena ties minne ja se uhkasi mennä ulosottoon.
Voi tulla lisäksi monia tilanteita, joissa edunvalvontavaltuutus on tarpeen (kiinteistön myynti, metsänhoito/-myynti jne.).
Vierailija kirjoitti:
No ei pelkkä vanhuus oikeutus edunvalvontaan. Mikä tarve niillä lapsilla on kontrolloida vanhempien rahoja? Estää kuluttamasta omaa perintöä?
Tämä on just sitä, haaskansyöjät saalistaa jo elävänä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on oikeasti mahdollista? Kuinka pirun vanhoja sinun vanhempasi oikein ovat? Minä olen käyttänyt tietokonetta ja Internetiä säännöllisesti parin kuukauden päästä 30 vuotta. Miten on mahdollista, että joku vanha höynä ei ole vielä edes pankkiin päässyt, vaikka ilman sitä ei voi tehdä maailmassa yhtään mitään?
Minun sisareni ja veljeni eivät joutuneet koskaan työelämässään käyttämään tietokonetta. Ja heidän ikänsä 72 ja76. ja kumpikaan ei omista tietokonetta. Siskolla kyllä on älykännykkä ja lukee sen kautta Iltasanomia ja käyttää whatsappia, mutta muuten ei käytä nettiä. Pankkimaksut hoitaa poikansa.
Veli vie laskut pankkiin ja suurin osa suoraveloituksena. Hän asuu pienellä paikkakunnalla, pankkiin voi vain kävellä sisään, samoin tk:n, jos jotain mielen päällä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, että miksi ihmiset eivät tee edunvalvontavaltakirjoja. Naapurissa asuva alle viisikymppinen pariskunta teki ne juuri viime viikolla (vaimon läheinen sukulainen kuoli vastikään suunnilleen saman ikäisenä). Olemme itsekin täyttäneet 50 ja tarkoitus on tehdä valtakirjat pian kuntoon.
Kannattaa huomata, että tili käyttöoikeudet lakkaavat kun ihminen kuolee, eikä vainajan tililtä voi maksaa kaikkia kuluja ennen perunkirjoitusta, joten omaa rahaa voi joutua käyttämään.
Vanhempien keskinäinen valtakirja ei auta,.jos esim. tervepäinen puoliso kuolee ennen muistisairasta.
Omilla vanhemmillani oli valtakirjat kunnossa. Äiti oli täysin terve, kun sairastui ja kuoli äkillisesti syöpään. Isä taas sairasti pitkälle edennyttä Alzheimeria. Edunvalvontavaltuutuksen vahvistamisessa meni silti aikansa ja jouduin maksamaan laskuja omista rahoistanu. Äidillä oli lähes kaikki laskut e-laskuina mutta silti eräs
Noihin viimeksimainittuihin joutuu joka tapauksessa odottamaan viranomaispäätöksen edunvalvonnasta - olipa sitä valtuutusta tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Omilla vanhemmillani oli valtakirjat kunnossa. Äiti oli täysin terve, kun sairastui ja kuoli äkillisesti syöpään. Isä taas sairasti pitkälle edennyttä Alzheimeria. Edunvalvontavaltuutuksen vahvistamisessa meni silti aikansa ja jouduin maksamaan laskuja omista rahoistanu. Äidillä oli lähes kaikki laskut e-laskuina mutta silti eräs
Kuolemantapauksessa voimassa ei ole mitkään sopimukset. Ei ole enää oikeutta kuolleet tiliinkäyttöön ei ole valtuutuksia eikä kuolleen etuja valvota edunvalvonnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap.n vanhemmat kovin järjissään olevilta vaikuta. Jos olisivat, heillä olisi vuosiksudet olleet pankkitinnukset ja hoitaisivat asiansa netissä.
Kaikki ihmiset eivät ole työssään joutuneet käyttämään tietokonetta ja nettiä, siksi ko asiat saattavat pelottaa. Jo se, että eteen saattaa ruudulle lävähtää joku englanninkielinen lause, jota ei vain ymmärrä. Sisareni ihmetteli sanaa "play" ja mitä nyt pitää tehdä.
Tämä. Teen työtäni ihan työikäisten ihmisten parissa, ja heissäkin on PALJON sellaisia, jotka eivät osaa käyttää nettiä/tietokonetta. Että ei ole mikään ihme, että monet eläkeläiset ja varsinkaan esim. 80-vuotiaat eivät osaa.
Minusta on jotenkin kummallista että joku edes kuvittelee,.että nykyään kaikki osaavat noita käyttää. Miten mustavalkoinen maailma...
Vierailija kirjoitti:
Vainajan tililtä voi maksaa vainajalle osoitetut laskut sekä hautajaisista aiheutuneet laskut ennen perunkirjoitusta, jos vain tilillä on tarpeeksi rahaa. Omaiseni kuoli noin vuosi sitten ja olin yllättnyt siitä, kuinka helposti vainajan laskujen maksu kävi ainakin Nordeassa. Ei tarvinnut käydä kertaakaan pankkikonttorissa laskujen maksamiseksi eikä olisi tarvinnut edes itse olla Nordean asiakas.
Edunvalvontavaltuutus lakkaa valtuuttajan kuolemaan, joten siitä ei ole enää kuoleman jälkeen mitään apua vainajan raha-asioiden hoidossa. Toki valtuutuksen tekeminen on muuten hyvin suositeltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on oikeasti mahdollista? Kuinka pirun vanhoja sinun vanhempasi oikein ovat? Minä olen käyttänyt tietokonetta ja Internetiä säännöllisesti parin kuukauden päästä 30 vuotta. Miten on mahdollista, että joku vanha höynä ei ole vielä edes pankkiin päässyt, vaikka ilman sitä ei voi tehdä maailmassa yhtään mitään?
Minun sisareni ja veljeni eivät joutuneet koskaan työelämässään käyttämään tietokonetta. Ja heidän ikänsä 72 ja76. ja kumpikaan ei omista tietokonetta. Siskolla kyllä on älykännykkä ja lukee sen kautta Iltasanomia ja käyttää whatsappia, mutta muuten ei käytä nettiä. Pankkimaksut hoitaa poikansa.
Veli vie laskut pankkiin ja suurin osa suoraveloituksena. Hän asuu pienellä paikkakunnalla, pankkiin voi vain kävellä sisään, samoin tk:n, jos jotain mielen päällä.
Voi olla, että pian mihinkään pankkiin ei enää vain kävellä. Varsinkin pienillä paikkakunnilla konttoreita suljetaan koko ajan. Minusta ikä, varsinkaan vähän päälle 70v. ei ole sinänsä mikään perustelu, ettei osaa käyttää tietokonetta, vaikka sitä ei olisi työelämässä koskaan tarvinnutkaan. Minulla on pari työkaveria ikähaarukassa 50 - 55v., jotka naamioivat haluttomuuden ja osaamattomuuden tietokoneen käyttöön kiireen syyksi. Että ei ehdi lukea viestejä ja ohjeistuksia, kun on niin kiire koko ajan. Silti heillä on sama aika tehdä se, kuin muillakin.
On niitä ysikymppisiäkin, jotka hoitavat asioitaan netissä tuosta vain. Noista suoraveloituksista ja laskujen viemisestä pankkiin tulee helposti ajatelleeksi, kuinka kallista se on jo nykyään hoitaa laskut noin?
Pitää muistaa se, että kun ikää tulee, äkillisen sairauskohtauksen riski kasvaa koko ajan. Kuten aivoinfarktin esimerkiksi. Aina sitä aikaa ei ole, kuin se käsillä oleva hetki.
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa se, että kun ikää tulee, äkillisen sairauskohtauksen riski kasvaa koko ajan. Kuten aivoinfarktin esimerkiksi. Aina sitä aikaa ei ole, kuin se käsillä oleva hetki.
Eihän sitä muutenkaan ole vaikka ei tulisi edes sairauskohtausta eikä olisi kovin iäkäskään.
Vierailija kirjoitti:
Noista suoraveloituksista ja laskujen viemisestä pankkiin tulee helposti ajatelleeksi, kuinka kallista se on jo nykyään hoitaa laskut noin?
Suoraveloituksista / e-laskuista ei tarvitse yleensä maksaa mitään ylimääräistä. Maksupalvelun käyttäminen maksaa pankin mukaan yleensä 2-4 € / lasku, mutta ei näitä laskuja yleensä tule kovin monta, jos kaikki säännölliset laskut menevät suoraveloituksena / e-laskuina. Ei kai kukaan enää vie laskuja pankin tiskille maksettavaksi muuten kuin poikkeustapauksessa. Yleensä vanhuksetkin osaavat käyttää maksupalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista suoraveloituksista ja laskujen viemisestä pankkiin tulee helposti ajatelleeksi, kuinka kallista se on jo nykyään hoitaa laskut noin?
Suoraveloituksista / e-laskuista ei tarvitse yleensä maksaa mitään ylimääräistä. Maksupalvelun käyttäminen maksaa pankin mukaan yleensä 2-4 € / lasku, mutta ei näitä laskuja yleensä tule kovin monta, jos kaikki säännölliset laskut menevät suoraveloituksena / e-laskuina. Ei kai kukaan enää vie laskuja pankin tiskille maksettavaksi muuten kuin poikkeustapauksessa. Yleensä vanhuksetkin osaavat käyttää maksupalvelua.
Kalliimmaksi se laskujen maksu tulee jokatapauksessa yleensä siellä tiskillä ellei sitten kyse ole siitä että laskuja tulee vain muutama vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pelkkä vanhuus oikeutus edunvalvontaan. Mikä tarve niillä lapsilla on kontrolloida vanhempien rahoja? Estää kuluttamasta omaa perintöä?
Tämä on just sitä, haaskansyöjät saalistaa jo elävänä.
Vaikutat niin ikävältä jäärältä, ettei sua kukaan haluais auttaakaan. Saat homehtua kämpääsi rauhassa.
Heitteillejättökin tuntuu aika radikaalilta. Ei osata hoitaa laskuja, ei mennä lääkäriin, ei hankkia lääkkeitä. Voimassaolevia henkkareita ei ole. Kaupassa ei pystytä käymään. Annetaan homehtua ja kuolla kämppään?