Onko iäkkäiden vanhempien pakko antaa edunvalvontavaltuutukset ja ottaa pankkitunnukset, vaikka eivät halua?
Meillä on sisarukset kovaa vaatimassa näitä vanhemmillemme ja vielä niin, että nämä sisarukset sitten käyttäisi niitä pankkitunnuksia, asioiden hoitoon esim. Kelassa. Vanhemmilla ei mitään laitteita netin käyttöön ole, eikä tule.
Vanhemmat ovat sitä mieltä että eivät halua pankkitunnuksia hankkia, eivätkä halua myöskään edunvalvontavaltuutuksia. Heillä on keskinäinen valtuutus siitä että saavat toistensa asioita hoitaa, jos toinen esim. sairastuu vakavasti.
Olen itse sitä mieltä että jos vanhukset itse eivät noita kertakaikkiaan halua, niin se on sitten niin ja sitä päätöstä on muiden kunnioitettava. Mutta olenko väärässä? Tiedän kyllä että valtuutukset olisi hyvä olla olemassa, mutta jos eivät todellakaan halua, niin eikö sitten pitäisi vaan antaa olla?
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten pitää muistaa, että kenellekään ei pidä antaa pankkitunnuksiaan tai korttiaan. Kyllä se pitää mennä virallisen kaavan mukaan, jos ei enää kykene itse hoitamaan raha-asioitaan.
Soittaa vaikka poliisit, vaikka oma lapsi tulisi "auttamaan" raha-asioissa ilman valtuutusta.
Olen heille sanonutkin, että lain mukaan omia pankkitunnuksia ei saa antaa muille ja muut eivät saa niillä asioita hoitaa. Vaikka sisarukset muuta väittää.
Tämä sisarusten painostus voisi viedä siihen pisteeseen saakka että he istuttavat vanhemmat autoon ja sanovat että nyt ne tunnukset haetaan ja sillä hyvä. Ja vievät pankkiin. Jos näin kävisi niin toivon kyllä että heidän epäröintinsä siellä tulee ilmi ja virkailija sen huomaa, eikä tunnuksia myönnetä, kuten täällä jotkut on kertoneet. Tämä olisi tosi hyvä. Ja ei, sisarukseni eivät ole rikollisia, vaan ihan tavallisi
Voisikohan tuosta asiasta sanoa sinne vanhempien pankkiin, että kirjaavat asiakastietoihin tämän vaaran mahdollisuuden. Että jos molemmat tai jompikumpi vanhempi tulee lapsensa kanssa yrittämään verkkopankkitunnusten tekoa, siihen ei pidä suostua, koska ei ole takeita siitä, etteivätkö nämä verkkopankkitunnukset päätyisi laittomasti näiden aikuisten lasten käsiin.
En tiedä, onko tuo mahdollista, mutta luulisi, että asiakastietoihin voi kirjata erilaisia asioita. Olisi hyvä jos joku pankkitoimihenkilö vastaisi siihen, onko mahdollista vai ei.
Tällä tavalla voitaisiin ennaltaehkäistä tuo skenaario kokonaan.
Ap, luottavatko vanhempasi sinuun siinä, ettet painosta heitä tai halua etua itsellesi? Jos luottavat, niin auta heitä hoitamaan asiat sellaiseen kuntoon, että sisaruksesi eivät pääse vetämään välistä. Ehdota vaikka, että käytte yhdessä lakimiehen puheilla selvittämässä mitä kaikkea pitää tehdä, että kaikki tulee oikeasti hoidettua asianmukaisesti.
Mä sanoisin tuosta edunvalvontavaltuutuksesta vielä sen verran, että se on vähän niinkuin testamentti. Testamenttikin astuu voimaan vasta sitten, kun testamentin tekijä kuolee. Ei sitä ennen. Edunvalvontavaltuutus astuu voimaan vasta sitten, kun lääkäri on todennut valtuutuksen tekijän kykenemättömäksi hoitamaan itse asioitaan JA Digi- ja viestintävirasto on käsitellyt asian ja hyväksynyt edunvalvonnan. Edunvalvontavaltuutus ei siis astu heti voimaan, kun valtuutettu ja kaksi todistajaa laittavat nimensä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Noita käytetään kyllä törkeästi hyväksi. Vanhus halutaan saattaa avuttomaksi, esimerkiksi vaikuttamalla hänet että asiat on hoidettava diginä. Että muu ei ole mahdollista. Tällä tavalla saadaan henkisesti nujertettua vanhus.
Yksi sisaruksista on kaapannut edunvalvonnan ja vanhempien pankkitunnukset ja toimii oman mielensä mukaisesti. Vanhemmat eivät edes tiedä paljonko rahaa heillä tileillä on. Ei voi mitään.
Voi paljonkin. Jos sisarus on vanhempien virallinen edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu, voi ilmoittaa edunvalvojia valvovalle DVV:lle havaitsemistaan epäkohdista ja väärinkäyttöepäilyistä.
Jos taas sisarus on "kaapannut edunvalvonnan" epävirallisesti, voi ilmoittaa pankille, että toinen henkilö käyttää vanhusten pankkitunnuksia (edunvalvoja/valtuutettu ei koskaan käytä päämiehen pankkitunnuksia, vaan aina omiaan), ja tehdä myös tutkintapyynnön poliisille, jos on perusteltuja syitä epäillä väärinkäytöksiä.
Terv. Edunvalvoja
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mä sanoisin tuosta edunvalvontavaltuutuksesta vielä sen verran, että se on vähän niinkuin testamentti. Testamenttikin astuu voimaan vasta sitten, kun testamentin tekijä kuolee. Ei sitä ennen. Edunvalvontavaltuutus astuu voimaan vasta sitten, kun lääkäri on todennut valtuutuksen tekijän kykenemättömäksi hoitamaan itse asioitaan JA Digi- ja viestintävirasto on käsitellyt asian ja hyväksynyt edunvalvonnan. Edunvalvontavaltuutus ei siis astu heti voimaan, kun valtuutettu ja kaksi todistajaa laittavat nimensä siihen.
Juuri näin. Ja tarvittaessa ennen edunvalvontavaltuutuksen astumista voimaan voi antaa valtakirjan jonkin yksilöidyn asian hoitamista varten.
Ihmettelen suuresti ap:n vanhempien käytöstä. Me olemme ikääntyneitä yli 80v. Jo 5 v sitten täytimme edunvalvontavaluutusasiakirjan ,jossa valtuutettuna on tyttäremme ja myös yksi perheen ulkopuolinen.
Vaikka nyt hallitsemme täydellisesti nämä digijutut ja hoidamme sujuvasti itse , niin jos toiselle tulee muistisairaus ja toinen saa slaakin ,on tilanne heti toinen.
Meitä ohjeistettiin aikanaan, että ei kannata valtuuttaa toista VANHUSTA, no eipä tietenkään.
Jo nyt tyttärellämme on tilinkäyttöoikeudet pankkeihin ,missä on talletuksia sekä suomi.fi tietoihin.
Ts. Hän voi tarvittaessa asioida esim apteekissa puolestamme, saa tiedot terveydenhoidosta sairaaloissa , jos tulee sellainen tilanne. On täysin tietoinen rahavaroistamme ect, ect
Suosittelen kaikille toimia näin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen suuresti ap:n vanhempien käytöstä. Me olemme ikääntyneitä yli 80v. Jo 5 v sitten täytimme edunvalvontavaluutusasiakirjan ,jossa valtuutettuna on tyttäremme ja myös yksi perheen ulkopuolinen.
Vaikka nyt hallitsemme täydellisesti nämä digijutut ja hoidamme sujuvasti itse , niin jos toiselle tulee muistisairaus ja toinen saa slaakin ,on tilanne heti toinen.
Meitä ohjeistettiin aikanaan, että ei kannata valtuuttaa toista VANHUSTA, no eipä tietenkään.
Jo nyt tyttärellämme on tilinkäyttöoikeudet pankkeihin ,missä on talletuksia sekä suomi.fi tietoihin.Ts. Hän voi tarvittaessa asioida esim apteekissa puolestamme, saa tiedot terveydenhoidosta sairaaloissa , jos tulee sellainen tilanne. On täysin tietoinen rahavaroistamme ect, ect
Aloittajahan on esimerkillään tuonut ilmi miksi nimenomaan ei voi kaikille suositella tilinkäyttöoikeuksia ja rahavarojen näkemistä.
Vierailija kirjoitti:
Jo nyt tyttärellämme on tilinkäyttöoikeudet pankkeihin ,missä on talletuksia sekä suomi.fi tietoihin.Ts. Hän voi tarvittaessa asioida esim apteekissa puolestamme, saa tiedot terveydenhoidosta sairaaloissa , jos tulee sellainen tilanne. On täysin tietoinen rahavaroistamme ect, ect
Kyllä se toinen vanhus kannattaa valtuuttaa. Elämä on huomattavasti yksinkertaisempaa, kun toimintakykyinen ja oikeustoimikelpoinen puoliso hoitaa osin yhteisiä asioita.
Ihan typerää valtuuttaa toinen vanhus! Usein on niin myöhemmällä iällä ,että toinen on muistisairas ja toinen vaan muuten niin sairas ,ettei pysty hoitamaan asioita.
Silloin ,kun on vielä virkeä ja terävä, pitää asiat kertoa selkeästi lapselleen tai muulle luotetulle tutulleen ja tehdä se eduvalvontavaltakirja.
Nuortenkin se kannattaa tehdä, kaikkea sattuu valitettavasti.
Pese kätsi asiasta pois.Lääkäri päätää koska henkilö tarvitsee edunvalvojan.Ottakaa silloin valtion virallinen edunvalvoja.Niin säästytte lähisuku riidoilta.Aikuisten lasten jotka eivät asu kotona.Ei pakko ryhtyä vanhempien edunvalvojiksi,Ei edes hautaamaan ja perunkirjotuksia tekemään.Toimeksi anto niistä sossulle.
Jos he kykenevät hoitamaan asiansa, he hoitavat ne juuri niin kuin haluavat. Juu, olisi ehkä järkevää varautua siihen tähän ja tuohon, mutta jokainen päättäö tästä ITSE, niin kauan kuin pystyy. Onhan se sitten työläämpää hoitaa asia kuntoon siinä vaiheessa, kun on jo pakko, mutta niin se vain menee.
Ei iäkästäkään ihmistä voi pakottaa hoitamaan asioitaan lasten mielestä järkevämmin, jos ne asiat tulee kuitenkin hoidettua. Harva nuoremmistakaan pitää siitä, että muut tulevat pyytämättä neuvomaan miten asiansa pitäisi hoitaa, vaikka neuvot olisi ihan järkeviäkin. Miksi sitten tietyssä iässä se onkin yhtäkkiä ihan ok muilta päsmäröidä?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat sitten hoitavat omat asiansa vaikka tulisi muistisairaus. Oma valinta.
Voi tehdä huoli-ilmoituksen ja sitten alkaa edunvalvontaan hakeminen. Virkaholhooja varmaan on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Jos he kykenevät hoitamaan asiansa, he hoitavat ne juuri niin kuin haluavat. Juu, olisi ehkä järkevää varautua siihen tähän ja tuohon, mutta jokainen päättäö tästä ITSE, niin kauan kuin pystyy. Onhan se sitten työläämpää hoitaa asia kuntoon siinä vaiheessa, kun on jo pakko, mutta niin se vain menee.
Ei iäkästäkään ihmistä voi pakottaa hoitamaan asioitaan lasten mielestä järkevämmin, jos ne asiat tulee kuitenkin hoidettua. Harva nuoremmistakaan pitää siitä, että muut tulevat pyytämättä neuvomaan miten asiansa pitäisi hoitaa, vaikka neuvot olisi ihan järkeviäkin. Miksi sitten tietyssä iässä se onkin yhtäkkiä ihan ok muilta päsmäröidä?
Se iäkäs vastarannankiiski olettaa, että jälkikasvu tulee hoitamaan asioita satojen kilometrien päästä jatkuvasti, kun hän itse ei enää pysty.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä tästä. Valitettavan moni vanhus kuitenkin ajattelee, että sitten kun on pakko hoitaa asiat kuntoon, joku muu - yleensä siis vanhuksen lapset - hoitavat asian kuntoon. Lapset taas - jos heillä on tietämystä asiasta - haluaisivat, että vanhus itse hoitaisi asiansa kuntoon silloin, kun siihen vielä pystyy, eikä jättäisi asioiden hoitamista lastensa harteille. Suomessa on kuitenkin se hyvä puoli, että lapsilla ei ole velvollisuutta hoitaa vanhempiensa asioita. Lapsikin voi nk pestä kätensä vanhempiensa asioiden hoitamisesta ihan kuten vanhuksetkin voivat pestä kätensä omien asioidensa hoitamisesta. Mitään pakkoa vanhusten asioiden hoitamiseen ei heidän lapsillaan ole. Moni kuitenkin välittää vanhemmistaan eikä haluaisi vanhempiensa päätyvän siihen tilanteeseen, että eivät itse kykene hoitamaan asioitaan, mutta lapsetkaan eivät hoida. Itse ainakin haluan, että musta on mahdollisimman vähän (mieluiten ei lainkaan) vaivaa lapsilleni. Sen vuoksi mulla menee laskut suoraveloituksena, on tehtynä edunvalvontavaltuutus, hoitotahto ja testamentti. Kissan ja koiran eläinlääkärikuluja varten on erillinen tili, johon mun pojallani on käyttöoikeus ja oma pankkikortti. Sille tilille voisi kyllä laittaa vielä lisääkin rahaa sitä tilannetta varten, että mulle tulisi jotain sairaalalaskuja, lääkekuluja tms, joista en kykenisi itse huolehtimaan. Ne laskut pitäisi kuitenkin käydä maksamassa pankin konttorissa ellen sitten hommaa pojalleni verkkopankkitunnuksiakin siihen tiliin.
Ei pelkällä edusvalvontavaltuuksella pysty vielä asioita hoitamaan. Sen käyttöönottoa pitää hakea digi- ja väestötietovirastosta, ja siihen vaaditaan lääkärin lausunto, ettei valtuutuksen kohde kykene enää hoitamaan omia asioitaan.
Pankkitunnukset taas on hyvä olla jokaisella, ne helpottavat huomattavasti asiointia. Toki pitää sitten sopia, kuka niitä saa käyttää, missä tilanteessa ja mihin tarkoitukseen. Sekä noudattaa sitä, mitä on sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkällä edusvalvontavaltuuksella pysty vielä asioita hoitamaan. Sen käyttöönottoa pitää hakea digi- ja väestötietovirastosta, ja siihen vaaditaan lääkärin lausunto, ettei valtuutuksen kohde kykene enää hoitamaan omia asioitaan.
Pankkitunnukset taas on hyvä olla jokaisella, ne helpottavat huomattavasti asiointia. Toki pitää sitten sopia, kuka niitä saa käyttää, missä tilanteessa ja mihin tarkoitukseen. Sekä noudattaa sitä, mitä on sovittu.
Ei ole mitään järkeä hankkia pankkitunnuksia vanhukselle, joka ei pysty niitä itse käyttämään. Tällöin ei ole mitään tapaa käyttää niitä tunnuksia laillisesti, ja väärinkäytösten riski on suuri.
Asiat pitää tällöin hoitaa toisin: Jos vanhus haluaa, hän voi antaa luotetulle läheiselle luvan hoitaa pankkiasioitaan läheisen omilla pankkitunnuksillaan. Vanhus voi myös halutessaan antaa läheiselleen suomi.fi-valtuutuksen, jolloin läheinen voi hoitaa vanhuksen muita asioita netissä läheisen omilla pankkitunnuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun apua alkaa tarvita, on turha vinkua kun omaiset ei pysty auttamaan, kun tarvittavia asioita ei ole tehty valmiiksi.
Paljon helpompaa omaisen auttaan kotona pankkitunnusten kanssa laskun maksamisessa, kuin alkaa roudata muistamatonta vanhudta pankkiin.
Ja jos edunvalvontavaltuutusta ei ole tehty ajoissa, niin sitten on jo myöhäistä kun se muistisairaus iskee. Ja prosessi ilman papereita on muutenkin paljon raskaampi.
Aika pitkälle saa muistisairauskin edetä että vielä voi sen edunvalvontavaltuutuksen kirjoittaa. Kokemuksesta.
Päinvastoin, juuri hyvissä ajoin ja selkeäjärkisenä se edunvalvontavaltuutus pitäisi kirjoittaa. Sen vahvistamista sen sijaan haetaan DVV:sa sitten kun ihminen ei enää kykene itse hoitamaan asioita. Siihen tarvitaan lääkärinlausunto sitten.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä tästä. Valitettavan moni vanhus kuitenkin ajattelee, että sitten kun on pakko hoitaa asiat kuntoon, joku muu - yleensä siis vanhuksen lapset - hoitavat asian kuntoon. Lapset taas - jos he
Tuo tili on kyllä loistava idea! Mulla on jo eläimille sellainen, mutten ollut ajatellut, että sinne olisi hyvä aikuisen lapsenkin päästä. Ihan jo siksikin, että hän hoitaa yleensä eläimiä, jos olen matkoilla. Siispä hankkimaan käyttöoikeus hänelle siihen.
Kiitos taas, Lammas!
Noita käytetään kyllä törkeästi hyväksi. Vanhus halutaan saattaa avuttomaksi, esimerkiksi vaikuttamalla hänet että asiat on hoidettava diginä. Että muu ei ole mahdollista. Tällä tavalla saadaan henkisesti nujertettua vanhus.
Yksi sisaruksista on kaapannut edunvalvonnan ja vanhempien pankkitunnukset ja toimii oman mielensä mukaisesti. Vanhemmat eivät edes tiedä paljonko rahaa heillä tileillä on. Ei voi mitään.