Onko iäkkäiden vanhempien pakko antaa edunvalvontavaltuutukset ja ottaa pankkitunnukset, vaikka eivät halua?
Meillä on sisarukset kovaa vaatimassa näitä vanhemmillemme ja vielä niin, että nämä sisarukset sitten käyttäisi niitä pankkitunnuksia, asioiden hoitoon esim. Kelassa. Vanhemmilla ei mitään laitteita netin käyttöön ole, eikä tule.
Vanhemmat ovat sitä mieltä että eivät halua pankkitunnuksia hankkia, eivätkä halua myöskään edunvalvontavaltuutuksia. Heillä on keskinäinen valtuutus siitä että saavat toistensa asioita hoitaa, jos toinen esim. sairastuu vakavasti.
Olen itse sitä mieltä että jos vanhukset itse eivät noita kertakaikkiaan halua, niin se on sitten niin ja sitä päätöstä on muiden kunnioitettava. Mutta olenko väärässä? Tiedän kyllä että valtuutukset olisi hyvä olla olemassa, mutta jos eivät todellakaan halua, niin eikö sitten pitäisi vaan antaa olla?
Kommentit (408)
Vaikeita asioita monessa perheessä. Oma leskeksi jäänyt vanhempani havahtui miettimään asioitaan 89-vuotiaana. En puolella sanalla ehdotellut hänelle edunvalvontavaltuutuksen tekemistä ensimmäisen aivoinfarktin jälkeenkään. Epäluuloinen isäni olisi kuvitellut, että käytän rahansa ja hän ei näe, mitä tapahtuu, kun ei osaa käyttää verkkopankkia.
En ole suostunut hänen edunvalvojakseen samasta syystä. Totesin, että veljeni voi hoitaa, jos häneen luotat. Ei ole mitään tapahtunut, vaikka kehotin menemään yhdessä pankkilakimiehen pakeille ja selvittämään vaihtoehdot.
Suoraveloitus ja ne pankin maksukuoret käytössä esimerkiksi sairaalamaksujen vuoksi.
Isäni ei koskaan osannut ajatella, että vanhenee siinä, missä muutkin ja että sairauksia tulee. Äidilla oli samaa oireyhtymää kunnes dementia vei. En oikein käsitä sellaisia harhoja, että liki 80-vuotiaana on vielä ikinuori eikä voi käyttää mitään apuvälineitä, vaikka tarve on. Mielummin kaatuili kuin käytti rollaattoria. Suuttui, kun kysyin, onko parempi vaihtoehto tosiaan se, että naapurit nostelevat sinua jostain kävelytien varrelta ja taluttavat kotiin. Tai että hampaat suusta lentelevät, kun kaadut naamallesi portaissa.
Olen itse tehnyt edunvalvontavaltuutuksen. Ensisijaisesti asioitani hoitaa mieheni ja toissijaisesti lapseni kumpikin suostumuksensa mukaan. Eihän se elämääni vaikuta mitenkään ennen kuin terveys joskus romahtaa ja/tai järki katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen suuresti ap:n vanhempien käytöstä. Me olemme ikääntyneitä yli 80v. Jo 5 v sitten täytimme edunvalvontavaluutusasiakirjan ,jossa valtuutettuna on tyttäremme ja myös yksi perheen ulkopuolinen.
Vaikka nyt hallitsemme täydellisesti nämä digijutut ja hoidamme sujuvasti itse , niin jos toiselle tulee muistisairaus ja toinen saa slaakin ,on tilanne heti toinen.
Meitä ohjeistettiin aikanaan, että ei kannata valtuuttaa toista VANHUSTA, no eipä tietenkään.
Jo nyt tyttärellämme on tilinkäyttöoikeudet pankkeihin ,missä on talletuksia sekä suomi.fi tietoihin.Ts. Hän voi tarvittaessa asioida esim apteekissa puolestamme, saa tiedot terveydenhoidosta sairaaloissa , jos tulee sellainen tilanne. On täysin tietoinen rahavaroistamme ect, ect
Suosittelen kaikille toimia näin.
Kyllä se toinen vanhus kannattaa valtuuttaa. Elämä on huomattavasti yksinkertaisempaa, kun toimintakykyinen ja oikeustoimikelpoinen puoliso hoitaa osin yhteisiä asioita.
Aloituksesta: "Heillä on keskinäinen valtuutus siitä että saavat toistensa asioita hoitaa, jos toinen esim. sairastuu vakavasti."
Vierailija kirjoitti:
Ap, luottavatko vanhempasi sinuun siinä, ettet painosta heitä tai halua etua itsellesi? Jos luottavat, niin auta heitä hoitamaan asiat sellaiseen kuntoon, että sisaruksesi eivät pääse vetämään välistä. Ehdota vaikka, että käytte yhdessä lakimiehen puheilla selvittämässä mitä kaikkea pitää tehdä, että kaikki tulee oikeasti hoidettua asianmukaisesti.
Luottavat. Nyt kerroin heille suomi.fi -valtuuksista ja että niiden kautta, jos hoidettavia asioita on esim. Kela, kanta.fi tai vaikka tietyt ajanvaraukset, asiat hoituu yhtä lailla mutta ILMAN pankkitunnuksia. Tunnuksia ei siis todellakaan tarvitse hankkia. Ihmettelivät, miksi sisaruksillani juuri ne ovat niin kiivas vaatimus. Sanoin myös että pankista ei kuulu pankkitunnuksia edes antaa, jos siellä "lipsauttaa" että menevät lapsen käyttöön. Tästä olivat erityisen helpottuneita.
Myös edunvalvontavaltuutuksesta puhuttiin, että vaikka paperit tekisi, ei se astu voimaan ennen kuin terveydentila on niin heikko, että lääkäri siitä antaa lausunnon, ja voimaantulo haetaan ja myönnetään dvv:sta. Suosittelin jälleen, että varaisivat lakimiehelle ajan, jotta saavat näistä kaikesta paremmin ja puolueettomasti selvyyttä. Tai soittaisivat esim. Kansalaisneuvontaan.
Sen vielä sanon että ihmetyttää jotkut kommentit, joiden mukaan minun ja sisarusten "kuuluisi" jatkossa kieltäytyä auttamasta vanhempia, jos eivät näitä valtuutuksia ym nyt tee. Niin että kostaako pitäisi? Ei todellakaan, tällaiseen kostamiseen ja kiristämiseen ei tulisi mieleenkään lähteä. He ovat vanhempiani ja auttaneet meitä lapsia koko ikänsä kaikin mahdollisin tavoin, välillä oman hyvinvointinsakin kustannuksella. Se että eivät käytä nettiä, tai jos eivät luota tällaisiin valtuutuksiin tai sellaisia halua, ei ole mikään syy hylätä ketään. Tottakai autan heitä jatkossakin kaikessa missä voin ja varmasti enenevissä määrin. Se on aivan päivänselvä asia. Ap
Ei ole siskolla puhtaat jauhot pussissa. Selvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, luottavatko vanhempasi sinuun siinä, ettet painosta heitä tai halua etua itsellesi? Jos luottavat, niin auta heitä hoitamaan asiat sellaiseen kuntoon, että sisaruksesi eivät pääse vetämään välistä. Ehdota vaikka, että käytte yhdessä lakimiehen puheilla selvittämässä mitä kaikkea pitää tehdä, että kaikki tulee oikeasti hoidettua asianmukaisesti.
Luottavat. Nyt kerroin heille suomi.fi -valtuuksista ja että niiden kautta, jos hoidettavia asioita on esim. Kela, kanta.fi tai vaikka tietyt ajanvaraukset, asiat hoituu yhtä lailla mutta ILMAN pankkitunnuksia. Tunnuksia ei siis todellakaan tarvitse hankkia. Ihmettelivät, miksi sisaruksillani juuri ne ovat niin kiivas vaatimus. Sanoin myös että pankista ei kuulu pankkitunnuksia edes antaa, jos siellä "lipsauttaa" että menevät lapsen käyttöön. Tästä olivat erityisen helpottuneita.
Myös edunvalvontavaltuutuksesta puhut
Ap, kiitos kun kirjoitit tänne, millaisia keskusteluja olet käynyt vanhempiesi kanssa tämän palstan kannanottojen jälkeen. On helppoa olla kanssasi kaikesta samaa mieltä, ja on ilo kuulla, että vanhempasi ovat nyt paremmin perillä asioista ja vaihtoehdoista. Selkeästi tuo sisaruksesi kova halu päästä vanhempiesi pankkitileille on vaivannut vanhempiasikin.
Kiitos, kun teit aloituksen. Tästä ketjusta on itseni lisäksi varmasti saanut oppia, ymmärrystä, näkökulmia ja neuvoja itseni lisäksi myös moni muu. Yksi tämän (toisinaan sekavan ja hankalan) palstan parhaimpia puolia: tästä voi olla aidosti hyötyä tärkeissä asioissa.
Kiitos.
Kerroin nyt sisaruksillenikin että olen suositellut vanhemmille suomi.fi-tunnuksia, ja että niillä saa hoidettua yhtä lailla Kela-asiat ym, eikä pankkitunnuksia tarvitse hankkia. Taisivat suuttua 😄 Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Kerroin nyt sisaruksillenikin että olen suositellut vanhemmille suomi.fi-tunnuksia, ja että niillä saa hoidettua yhtä lailla Kela-asiat ym, eikä pankkitunnuksia tarvitse hankkia. Taisivat suuttua 😄 Ap
Taisi olla tarkoituskin niin. Hyvin varmasti vanhemmat pärjää kun lapset riitelee keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvontaan pitää hakea vanhustaan, jos kokee ettei hän enää pärjää. Se prosessi alkaa siitä, että hankitaan lääkärintodistus, jossa todetaan, että hän ei kykene hoitamaan enää asioitaan.
Sitäkään ei ihan helposti saa, kriteeerit on tiukat.
Edunvalvonta on jokseenkin työläs, koska jokaisesta ostoksesta pitää olla kuitti ja ne pitää viranomaiselle toimittaa kuukausittaan.
Tietysti virkaedunvalvojiakin on.
Ja se myös maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerää valtuuttaa toinen vanhus! Usein on niin myöhemmällä iällä ,että toinen on muistisairas ja toinen vaan muuten niin sairas ,ettei pysty hoitamaan asioita.
Silloin ,kun on vielä virkeä ja terävä, pitää asiat kertoa selkeästi lapselleen tai muulle luotetulle tutulleen ja tehdä se eduvalvontavaltakirja.Nuortenkin se kannattaa tehdä, kaikkea sattuu valitettavasti.
Jos varsinainen edunvalvontavaltuutettu ei pystykään hoitamaan tehtävää, otetaan nimetyistä seuraava. Ihan yksinkertaista. Siinä ei ole mitään järkeä, että edunvalvontavaltakirjalla viedään terveeltä puolisolta oikeus hoitaa häneen itseensä vaikuttavia asioita.
Tietääkseni se edunvalvonta valtuutus tarvitaan silti, mitkään Suomi piste fi kevyt valtuutukset ei käy siinä vaiheessa enää... kaikkien kuitenkin (nuorten ja vanhempien ihmisten) kannattaisi tehdä valtuutus asiat kuntoon. Myös hoitotahto, hoivatahto yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Taisi olla tarkoituskin niin. Hyvin varmasti vanhemmat pärjää kun lapset riitelee keskenään.
Jos hetken mietit niin hoksaat, että minä en riitaa aiheuta. Olen ilmoittanut heille vain ja ainoastaan hyvän asian. Jos asian näkee toisin, vika on katsojassa. Ap
Toki kannattaa olla. Pankkitunnukset on hyvät, jos käy omakannassa.
Minun mummoni ei anna valtuutusta kenellekään eikä pysty itse laskujaan maksamaan. E-laskuksi on pyydetty kaikki mikä mahdollista. Kuitenkin aina kun tulee terveyskeskuksen lasku, joku muu joutuu sen tililtään maksamaan ja mummo antaa käteistä rahaa laskun verran. Silloin entisaikaan hän kävi pankin tiskillä maksamassa laskut, mutta eihän sellaista palvelua enää ole. Onneksi hänellä on pankkikortti ja muistaa vielä tunnusluvun, mutta kuitenkin se on aina pelkona, että kun vanhenee ja ysikymppisellä on jo monia sairauksia, niin mikä päivä se rahan nosto ei onnistukaan. Kaupassa hän käy harvemmin. Äitini ei enää elä, mutta lähellä asuva siskoni vie viikoittain ruokaa kaupasta ja saa mummolta käteisellä kuittia vastaan rahat. Nyt se vielä toimii, mutta jos kaupat kieltäytyy ottamasta rahaa maksuvälineenä, eihän minunkaan siskoni sitä sitten enää huoli. Sellaisia bensiiniasemia on jo paljon, jossa ei voi tankata ollenkaan käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko antaa. Ne voi myöhemminkin hoitaa, sitten jos on sellainen tilanne, ehkä sitä ei tule tai hyvin myöhäisessä vaiheessa. Ei saa väkisin vaatia, se voi järkyttää vanhemmat ja ahdistaa. Ehkä luottamus vaan menee. Suomessa pitäisi tehdä mahdolliseksi hoitaa asioita ilman edunvalvontasopimustakin, jos on asiallinen sukulainen tai henkilö. Ettei kaikki valta siirry sukulaiselle joka asiassa, pitäähän iäkkäällä olla omakin tahto. Mutta vanhemman muistiongelmissa hankalia asioita, kaikille ei tule sitä.
Nyt on alkanut toisella olla muistiongelmaa. Mutta heillä tosiaan keskinäinen valtuutus. Ap
Entä jos parempikuntoinen kuoleekin ensin? Edunvalvontavaltuutus ei tarkoita edunvalvontaa. Sen voi rajata esim siten, että astuu voimaan, jos hoivaava osapuoli kuolee tai on itse estynyt. Asioista voi tulla todella vaikeita, jos leski ei pysty enää hoitamaan mitään, eikä kukaan muukaan saa hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Toki kannattaa olla. Pankkitunnukset on hyvät, jos käy omakannassa.
Minun mummoni ei anna valtuutusta kenellekään eikä pysty itse laskujaan maksamaan. E-laskuksi on pyydetty kaikki mikä mahdollista. Kuitenkin aina kun tulee terveyskeskuksen lasku, joku muu joutuu sen tililtään maksamaan ja mummo antaa käteistä rahaa laskun verran. Silloin entisaikaan hän kävi pankin tiskillä maksamassa laskut, mutta eihän sellaista palvelua enää ole.
Eikö mummosi ole kuullut maksupalvelusta?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Ap. Olet yksiselitteisesti väärässä ja neuvot vanhempiasi väärin. Edunvalvontavaltuutus ja pankkitunnukset olisivat hyvä ja tärkeä juttu nimenomaan siihen tilanteeseen kun vanhempasi eivät enää pysty. Nyt he vielä pystyvät, joten vielä asiakirjojen puutteen aiheuttamat ongelmat eivät näy.
Vanhempiesi pitäisi saada tietää, että jos he eivät itse tuota tee, niin pahan sattuessa heille voidaan määrätä täysin tuntematon ulkopuolinen edunvalvojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Ap. Olet yksiselitteisesti väärässä ja neuvot vanhempiasi väärin. Edunvalvontavaltuutus ja pankkitunnukset olisivat hyvä ja tärkeä juttu nimenomaan siihen tilanteeseen kun vanhempasi eivät enää pysty. Nyt he vielä pystyvät, joten vielä asiakirjojen puutteen aiheuttamat ongelmat eivät näy.
Vanhempiesi pitäisi saada tietää, että jos he eivät itse tuota tee, niin pahan sattuessa heille voidaan määrätä täysin tuntematon ulkopuolinen edunvalvojaksi.
Olen neuvonut heitä täysin oikein. Eli jos nyt vaan suostuisivat nuo valtuutukset tekemään niin olisi hyvä, mutta pankkitunnuksia EI tarvita. Olen neuvonut myös että jos jossain vaiheessa, ennen mahdollisen ev-valtuutuksen hakemista, haluavat jonkun hoitavan heidän raha-asioitaan niin se hoidetaan pankissa muulla tavoin, EI niin että hakevat itselleen pankkitunnukset joita joku muu käyttää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Väärässä olet yksiselitteisesti sinä. Pankkitunnuksia ei pidä missään nimessä hankkia, jos niitä ei osaa itse käyttää. Ei ole mitään laillista tapaa, jolla joku pystyisi käyttämään toisen henkilön pankkitunnuksia. Kaikki tällaiset käytöt ovat laittomia ja hyvin riskialttiita väärinkäytöksille. Edes edunvalvoja ei saa päämiehensä pankkitunnuksia, vaan hän käyttää päämiehensä pankkiasioita omilla tunnuksillaan. Näin järjestelmiin jää aina jälki siitä, kuka toimenpiteen on oikeasti tehnyt.
Se on totta, että jokaisen kannattaisi tehdä edunvalvontavaltuutus, mutta siihen ei voi vanhempia pakottaa vastoin näiden tahtoa.
Terv. Edunvalvoja
Toisen ihmisen verkkopankkitunnuksia ei saa käyttää edes tunnusten omistajan luvalla. Hyvin yksinkertaista. Suomi.fin kautta voi antaa valtuuksia toiselle, jos haluaa. Silloin valtuutettu käyttää toisen puolesta asiointiin omia tunnuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Pokkana levität väärää tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Pokkana levität väärää tietoa?
Se on se sisko?
Jos varsinainen edunvalvontavaltuutettu ei pystykään hoitamaan tehtävää, otetaan nimetyistä seuraava. Ihan yksinkertaista. Siinä ei ole mitään järkeä, että edunvalvontavaltakirjalla viedään terveeltä puolisolta oikeus hoitaa häneen itseensä vaikuttavia asioita.