YLE teki taas laskelmat: Pörssisähkö on edullisempi kuin 8,8 sentin kiinteähintainen. 😄😁
Vaikka lämmittäisi isoa omakotitaloa pakkasilla, pörssisähkö tuo muhkeaa säästöä. Nykyaikaisessa omakotalossahan automaatio ohjaa sähkön käyttöä ja säästö on vielä valtavampi kuin YLEn laskelmissa.
On se vaan tyhmää maksaa liikaa.
Ja se tuo mielenrauhaa, kun tietää ettei maksa sähköstä liikaa.
Kommentit (294)
Meillä ok-talossa Excell näytti, että kiinteähintainen ja pörssisähkö olivat lähes saman hintaisia vuoden tarkastelujaksolla. Uusiittiin siis 8,4 snt kiinteä soppari.
Pörssisähkön edullisuus tulee vain siitä, että kytätään halpoja tunteja ja säädetään elämä niiden mukaan. Kiinteällä sopparilla ostetaan mielenrauhaa ja mukavaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kesäkuun säästö ei paljoa lämmitä, jos ei pysty maksamaan tammikuun sähkölaskua.
Öö... mihin ne helmi-marraskuun säästöt oikein katoavat, jos keskitalven sähkölaskujen maksamiseen ei löydy rahaa?
Määrikseltä ei mikään monimutkaisempi ajattelu onnistu.
Vitsi on siinä, että ilman kiinteähintaisia sopimuksia pörssisähkö olisi kalliimpaa kuin on. Eli lällättelijät saa pörssisähköön siirtyjät nostamaan pörssisähkön hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vitsi on siinä, että ilman kiinteähintaisia sopimuksia pörssisähkö olisi kalliimpaa kuin on. Eli lällättelijät saa pörssisähköön siirtyjät nostamaan pörssisähkön hintaa.
Ei olisi vaan edelleen markkinahintaista.
Minulla on 8,5 cnt:in kiinteä ja aurinkopaneelit. Ei tarvi mietiskellä hintoja ja ylimääräisestä tuotosta saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tammikuussa 2024 kulutus 1200kwh ja määräaikaisen sopimuksen mukaan sähköenergia maksoi silloin mulle 98e.
Puolisolla oli pörssisähkö ja 755kwhn kulutuksella lasku tammikuussa oli enemmän...
Jos mulla on tonnin nettotulot niin maksan ennemmin tasaisen varmaa kuin yllätyksiä talvella, joihin ei kyllä ole oikeasti varaa.
Juu, se meni tyyliin maksoi muutaman euron tammikuussa enemmän. Helmi, maalis, huhtikuussa jne säästi sen rahan takaisin ja lopuksi paljon enemmänkin.
Tuossakin varmaan sen sähkölasku oli 20-30€ enemmän kuin määräaikaisella. Kenellä ei ole tuon verran ylimääräistä? Ihan mielenvikaisia nää "mieluummin maksan enemmän jottei tammikuussa tarvii maksaa niin paljon". Pikavippilainakin tulisi edullisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Se kesäkuun säästö ei paljoa lämmitä, jos ei pysty maksamaan tammikuun sähkölaskua.
Ainoa jolloin ei meinannut pystyä maksamaan sähkölaskua oli toissa talvena kun sähkön hinnoista peloteltiin ja otettiin kiinteä. Ei ikinä enää. Onneksi sen aikainen hallitus tuli vastaan laskuissa.
Niin no en minä enää näillä hinnoilla ottaisikaan kiinteähintaista. Pointti on ottaa se kiinteähintainen tarjouksesta monta kuukautta aiemmin alkamaan joskus syys-lokakuun paikkeilla. Turha verrata nyt näihin syksyn hintoihin. Toki se tiedetään, että pörssisähkö tulee pitkällä aikavälillä halvemmaksi. Itse vaihdankin pörssisähköön kesäksi. Ja syy valita kiinteähintainen ei ole se, että kukaan luulisi sen olevan halvempi vaan se, ettei jotkut halua yllätyksiä etenkään lämmityskaudella.
Vierailija kirjoitti:
Juu annetaan kiinteähintaista sähköä ostavien maksaa sähköyhtiöiden muhkeat tuotot niin ne voivat sitten myydä pörssisähköä meille muille lähes nollamarginaalilla. :D
Eräs pariskunta jolla on pörssisähkö käytti talvella takkaa , kaasugrilliä sun muita keinoja tasatakseen laskua, mutta mielestäni tässä tapauksessa kulut takkapuista ja kaasusta tulee sisällyttää laskelmiin mukaan . Ei nekään ilmaisia ole.
Suomen kalleimmat kiinteähintaiset sopimukset olivat 63,3 senttiä kilowattitunnilta. Siinä on ollut mummoilla ja papparaisilla vähän maksamista, kun laskun aika on koittanut... Ja pörssisähkön keskihinnaksi tuli kuitenkin vain jotain 7 senttiä. :D
Minulle tyrkytettiin lähes 30 sentin hintaista kiinteää sopparia. Onneksi otin pörssisähkön, koska sen hinta oli vain noin 25% tuosta. Säästin aivan järkyttävän määrän rahaa ja hermoja kiitos pörssisähkön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tammikuussa 2024 kulutus 1200kwh ja määräaikaisen sopimuksen mukaan sähköenergia maksoi silloin mulle 98e.
Puolisolla oli pörssisähkö ja 755kwhn kulutuksella lasku tammikuussa oli enemmän...
Jos mulla on tonnin nettotulot niin maksan ennemmin tasaisen varmaa kuin yllätyksiä talvella, joihin ei kyllä ole oikeasti varaa.
Mun koko vuoden kulutus on 1200kwh.😂
Ok. Meillä 3 hengen taloudessa 5500kwh/v. Kesällä riippuen ilpin ja hellan käytöstä 100-350kwh/kk. On traktoreita, työkoneita ja autoja. Satasen keskimääräinen kuukausikulutus on aika normaali esim. kerrostaloasunnossa, jos asut okt:ssa niin käytännössä sulla ei ole mitään mikä vie sähköä. Asutaan sen verran askeettisesti kuitenkin, ei esim. sisäsuihkua lainkaan, joten aika hyvin tiedän että satasen kk- kulutukseen päästäkseen ei pahemmin ruokia kotona hellalla tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti jos ei ole muuta tekemistä kuin kytätä pörssisähkön hintaa ja juoda kaljaa niin mikä ettei!
Ilmankos ukko on kaljaan menevä. Kuvittelee säästävänsä sähköä kittaamalla sitä.
Pörssiläinen vs määris - vuosisadan ottelu
Vierailija kirjoitti:
Miksi tää aiheuttaa niin paljon mielipahaa niissä, jotka käyttää jotain muuta kuin mitä ite? En ymmärrä! Ei ole mun rahoista tai elämästä pois, jos toinen käyttää toista muotoa kuin mä. Ei pitäisi olla muidenkaan.
Omat huonot valinnat harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Näissä on oikeasti ihan sama maksaako kiinteästä 8,8 vai pörssistä vaikka 12, kun se todellinen kulu on siinä sähkönjakelussa. Siitä pitäisi meuhkata. Meilläkin 3 kuukauden sähkölasku oli 47 euroa, mutta Fortumin sähkönjakelulasku melkein 130 euroa samalta ajalta.
Ajatelkaa jos muissakin asioissa olisi näin. Ostat 10 litraa bensaa ja saat melkein kolminkertaisen lisälaskun siitä, että se bensa valui sun tankkiin letkua pitkin.
Järvi-Suomen energialla perusmaksu 42e/kk ja sitten n. 7,5snt/kwh lisäksi plus verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, se meni tyyliin maksoi muutaman euron tammikuussa enemmän. Helmi, maalis, huhtikuussa jne säästi sen rahan takaisin ja lopuksi paljon enemmänkin.
Tuossakin varmaan sen sähkölasku oli 20-30€ enemmän kuin määräaikaisella. Kenellä ei ole tuon verran ylimääräistä? Ihan mielenvikaisia nää "mieluummin maksan enemmän jottei tammikuussa tarvii maksaa niin paljon". Pikavippilainakin tulisi edullisemmaksi.
Jokainen valitkoon sähkönsä miten haluaa. Ei kai siitä tarvitse sen enempää kinastellaan. Itse en jaksaisi seurailla pörssisähkö vaan haluan elää normaalisti sähköä käyttäen. Meillä vielä suora sähkölämmitys jota ei voi laittaa pois sillä muuten putket jäätyy.
Halvalla jatkuu ja jatkuu ja jatkuu. Määris maksaa ja maksaa ja maksaa 8c aina.
Ihan ok, jos yli varojensa eläneet ja itsestään liikoja kuvitelleet ihmiset joutuvat sähkön hinnan vuoksi luopumaan omakotitaloistaan.
Tulee hyvää vaihtuvuutta ja sosiaalista liikkuvuutta. Kaikki voittavat.
Näinhän se on. Sähköä käytetään ympäri vuoden läpi elämän eikä siinä mitkään pörssisähkön hintapiikit dominoi.
Mekin lopetimme pörssisähkön hintaseurannan, kun huomasimme että pörssisähköllä sähkölaskut ovat pieniä vaikka sähkön käyttöä ei ajastaisikaan. Joulukuulta ja marraskuulta tulee lasku, mutta kun ne muut 10 kuukautta sähköä on lähes ilmaista tai ilmaista... :D