Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE teki taas laskelmat: Pörssisähkö on edullisempi kuin 8,8 sentin kiinteähintainen. 😄😁

Vierailija
09.10.2024 |

https://yle.fi/a/74-20116669

Vaikka lämmittäisi isoa omakotitaloa pakkasilla, pörssisähkö tuo muhkeaa säästöä. Nykyaikaisessa omakotalossahan automaatio ohjaa sähkön käyttöä ja säästö on vielä valtavampi kuin YLEn laskelmissa.

On se vaan tyhmää maksaa liikaa.

Ja se tuo mielenrauhaa, kun tietää ettei maksa sähköstä liikaa.

Kommentit (294)

Vierailija
141/294 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on määräaikainen soppari vielä yli vuoden ja hinta on 7,7snt/kWh 🤷

Vierailija
142/294 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain täysi hölmö ottaa pörssisähkön omakotitaloon jossa sähköä tarvitaan oleellisesti lämmittämiseen. Psähköllä pystyy kikkailemalla saamaan muutaman sentin edullisemman keskihinnan mutta se vaatii jatkuvaa kyttäämistä ja kyylämistä joka on stressaavaa. Laskussa se näkyy näinä aikoina n.0-10e. 

Kuten aiemminkin olen tässä ketjussa vastannut: "kyttäämiseen" menee 20 sekuntia päivässä. Max.

Sen viisi käyttää huonomminkin vaikka röökiä poltellen, eikö? 

Vuositasolla säästöä tulee n 400-450e mistä olen ihan tyytyväinen. Helpoimmat koskaan tienaamani eurot.

Tämäkin kk sähkölämmitteisessä okt:ssa alle määriksen:)

Niin no sähkön hinnan kytttäämiseen menee se 10-20 sek, mutta lä

Ja osa ei uskalla sytyttää edes yhtä led-valaisinta vaan polttelevat kalliita kynttilöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/294 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö on, on aina ollut ja tulee jatkossakin olemaan, halvin.

sanoi hän siemenneste suusta roiskuen

Vierailija
144/294 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköpulan aikaan ne, jotka pystyvät vähentämään sähkön käyttöään, ovat sankareita. Taloudellinen kannuste on monesti paras motivaatio, ja pörssisähkön käyttäjät ovat jo lähtökohtaisesti valmiita ottamaan harteilleen tuota sankarin viittaa. Riippumatta siitä, mikä on motivaatio vähentää sähkönkäyttöään tilanteen niin vaatiessa, jos sen tekee, se alentaa sähkön hintaa ihan jokaiselle käyttäjälle.

Oli aika kauheaa viime talven pakkasten ja sähkön hintapiikkien aikaan lukea joidenkin id*oottien kerskuntaa, miten he eivät todellakaan vähennä sähkönkäyttöään vaan päinvastoin pistävät kaikki uunit ja saunat täysillä päälle. Siinä päärooliin pääsi jokin outo periaate sekä uhmaikäisen uskomus siihen, että juuri itse omine mielipiteineen on oikeassa.

Pääasia on, että on valinnanvaraa niin, että jokainen kotitalous saa solmia juuri omaan käyttöönsä sopivan sopimuksen.

Vähän sama asia kuin et

minkä vidun sähköpulan? realisoituiko tämä pula ikinä miksikään ongelmaks?

Vierailija
145/294 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen. Piti kuulemma olla "lähes ilmaista" eikä "halvempi kuin jne"..

Vierailija
146/294 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 8,4 c sopimus. Ja vanha omakotitalo joka ei itse osaa säädellä yhtään mitään. Ennemmin otan luotettavan tasahinnan kuin et mietin joka kk et mitähän sieltä taas tulee tai seison kellon kanssa kattilan vieressä et koska uskaltaa lämmittää.

Vierailija
147/294 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tänään ekat laskut 8.8. alkaneista määris-sopimuksista. Toinen on 83 senttiä(!!), toinen 5,40€. Perusmaksu molemmissa on 0€/kk.

Vierailija
148/294 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elbörsens el kostar genomgående mest under de timmarna då el mest används. De dyraste timmarna är kring morgonen och på eftermiddagen efter arbetsdagen. Yle beaktade inte detta på något sätt i sin missvisande kalkyl. Under de dyraste timmarna värmer majoriteten vattnet i sina hus samt lagar mat och använder andra elapparater. Hur många badar bastu efter klo 24:00 på en vardag eller mellan 13:00 - 16:00?

Då elen säljs per timme, bör även kalkylen vara per timme och inte enligt snittpriser. Ingen konsumerar enligt snittpriset.

No, voihan noita laskelmia kritisoida, ja toivottavasti tehdään uusia tuntikohtaisiakin laskelmia.

Monissa urheilukeskuksissa ja uimahalleissa on halvemmat hinnat päiväaikaan. Miksi ihmeessä sama ei saisi päteä sähköön? Jos pörssisähkö kannustaa yökyöpeleitä käymään saunassa puolenyön jälkeen tai ketä tahansa päivällä kl

Det går helt förbi poängen. Ja, det är billigare mitt i natten och mitt på dagen med all möjligt. Det ändrar inte på faktumet att el generellt används då den behövs och då är börsens el alltid som dyrast. Snittprisen är betydelselösa då elen på börsen har ett individuellt pris under 24 * 365 h =  8.760 olika priser vareviga år.

Vierailija
149/294 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö on, on aina ollut ja tulee jatkossakin olemaan, halvin.

No mitä sitten kitisitte esim tammikuussa ? Ei voinut keittää kahvia, ei lämmittää taloa eikä mitään muuta kuin istua pimeässä 

Vierailija
150/294 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla taas loppuviikon käytännösä ilmaista sähköä.

Hais vit!! Maksan 8c aina ja joka tunti. Vidun pörssipelle.

Määris

Vierailija
151/294 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kun toiset saa halvalla ja välillä niille jopa maksetaan.

Määris

Vierailija
152/294 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kesäkuun säästö ei paljoa lämmitä, jos ei pysty maksamaan tammikuun sähkölaskua. 

Laita hyvä ihminen se säästö säästöön tammikuun laskua varten. 

This.

Kylmät kädet Ry

Vierailija
153/294 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssipellet on säälittäviä kun ne maksaa liian vähän. Tosimies maksaa aina 8c kesät talvet.

Vierailija
154/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvella korkeilla pörssihinnoilla jää saunomiset sunmuut tekemättä. Onneksi riittää rahat määräaikaiseen niin voi kuluttaa juuri silloin kun huvittaa.

Kun sähkön pörssihinta on talvella suurimmillaan, on se merkki siitä, että sähköä on tarpeeseen nähden liian vähän tarjolla. Ei siitä kauaa ole, kun siinä tilanteessa yritettiin saada kaikki ihmiset sopimusmuodosta riippumatta säästämään sähköä sellaisina hetkinä. Oli kampanjaa jos jonkinmoista.

Eikö sinua hävetä olla noin loputtoman itsekäs "voi kuluttaa juuri silloin kun huvittaa"? Samaan aikaan, kun muut ajattelevat kokonaisuutta ja muitakin ihmisiä ja asioita, kuin omaa huvitusta?

Saisit kyllä hävetä.

Vierailija
155/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kun toiset saa halvalla ja välillä niille jopa maksetaan.

Määris

Miksi se sinua ärsyttää? Mitä se sinulle edes kuuluu, miten toisilla on asiat - etenkin kun pörssisähkön käyttäjät (taloudellisista syistä, muun muassa) ovat valmiita tuunaamaan omaa sähkönkulutustaan, jotta kaikille riittää sähköä.

Vierailija
156/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tammikuussa 2024 kulutus 1200kwh ja määräaikaisen sopimuksen mukaan sähköenergia maksoi silloin mulle 98e.

Puolisolla oli pörssisähkö ja 755kwhn kulutuksella lasku tammikuussa oli enemmän...

Jos mulla on tonnin nettotulot niin maksan ennemmin tasaisen varmaa kuin yllätyksiä talvella, joihin ei kyllä ole oikeasti varaa.

Omituinen logiikka maksaa muina kuukausina enemmän, jotta yhtenä kuukautena olisi sitten pienempi lasku. 

Vierailija
157/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elbörsens el kostar genomgående mest under de timmarna då el mest används. De dyraste timmarna är kring morgonen och på eftermiddagen efter arbetsdagen. Yle beaktade inte detta på något sätt i sin missvisande kalkyl. Under de dyraste timmarna värmer majoriteten vattnet i sina hus samt lagar mat och använder andra elapparater. Hur många badar bastu efter klo 24:00 på en vardag eller mellan 13:00 - 16:00?

Då elen säljs per timme, bör även kalkylen vara per timme och inte enligt snittpriser. Ingen konsumerar enligt snittpriset.

No, voihan noita laskelmia kritisoida, ja toivottavasti tehdään uusia tuntikohtaisiakin laskelmia.

Monissa urheilukeskuksissa ja uimahalleissa on halvemmat hinnat päiväaikaan. Miksi ihmeessä sama ei saisi päteä sähköön? Jos pörssisähkö kannustaa yökyöpeleitä käymään saunassa

Ei tässä puhuta asian ohi, vaan molemmat todetaan samaa asiaa. Jos ja kun on ihmisiä, jotka voivat ja haluavat sopeuttaa sähkönkäyttöään niin, että suurin käyttö osuu niille tunneille, jolloin muilla ei ole niin suurta tarvetta, niin eikös se ole yksinomaan hyvä asia?

Kun he eivät ole käyttämässä sähköä klo 7-9 ja 18-20 arkipäivinä (keskiarvoinen sähkönkäytön huippuaika), niin sähköä ei tarvita aivan niin paljoa tuolloin. Tällöin sähkö tulee kaikille halvemmaksi - sitä vain eivät määrähintasopimuksen ottaneet itse näe niin eivät tajua.

Jos pystyy joustamaan, ja jos siihen vielä on taloudellinen kannustin, niin missä on ongelma?

Vierailija
158/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tammikuussa 2024 kulutus 1200kwh ja määräaikaisen sopimuksen mukaan sähköenergia maksoi silloin mulle 98e.

Puolisolla oli pörssisähkö ja 755kwhn kulutuksella lasku tammikuussa oli enemmän...

Jos mulla on tonnin nettotulot niin maksan ennemmin tasaisen varmaa kuin yllätyksiä talvella, joihin ei kyllä ole oikeasti varaa.

Omituinen logiikka maksaa muina kuukausina enemmän, jotta yhtenä kuukautena olisi sitten pienempi lasku. 

Niin on.

Vierailija
159/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituisen paljon muiden ihmisten valinnat joitain kiinnostaa. Toivottavasti jokainen valitsee omaan arkeensa sopivimman vaihtoehdon. Muiden valinnat eivät vaikuta mitenkään minun tekemiseen.

Vierailija
160/294 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteällä hinnalla ei tarvi menettää hermojaan, haaskata aikaansa hinnantarkkailuun ja kulutuksen pikkutarkkaan säätelyyn tunti tunnilta. Voisi laskea itselleen hinnan ylimääräisestä työstä, mikä kuluu reagointiin sähköhinnan vaihteluihin.

Jotkut ajattelee, että se on laiskuutta, kun ei jaksa kokoajan säätää ja nähdä vaivaa. Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat.

Itse valitsin kiinteän juuri siksi, kun olen aika laiska. Kauhea säätäminen vuositasolla lopulta muutaman kymmenen euron säästön vuoksi.

Jos senkin ajan hakkaa polttopuita, niin on säästänyt paljon enemmän. Saati, että tekisi omaa palkkatyötään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän