Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE teki taas laskelmat: Pörssisähkö on edullisempi kuin 8,8 sentin kiinteähintainen. 😄😁

Vierailija
09.10.2024 |

https://yle.fi/a/74-20116669

Vaikka lämmittäisi isoa omakotitaloa pakkasilla, pörssisähkö tuo muhkeaa säästöä. Nykyaikaisessa omakotalossahan automaatio ohjaa sähkön käyttöä ja säästö on vielä valtavampi kuin YLEn laskelmissa.

On se vaan tyhmää maksaa liikaa.

Ja se tuo mielenrauhaa, kun tietää ettei maksa sähköstä liikaa.

Kommentit (294)

Vierailija
281/294 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssistä se kiinteähintainenkin sähkö ostetaan, myyjä vaan vetää välistä aika paljon...

Määrikset maksaa ja sähköpomot hieroo käsiään yhteen.

Siksikö tästä aiheesta niin provosoidutaan, kun määräaikaisen ottaneet kuitenkin perimmältään tuon itsekin tiedostavat?

Minusta näissä ketjuissa nimenomaan pörssisähköä käyttävät provosoituvat ja haukkuvat määräaikaisen sopimuksen valinneita. En tiedä miksi toisten valinnat on niin vaikea hyväksyä.

Vierailija
282/294 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssistä se kiinteähintainenkin sähkö ostetaan, myyjä vaan vetää välistä aika paljon...

Määrikset maksaa ja sähköpomot hieroo käsiään yhteen.

Siksikö tästä aiheesta niin provosoidutaan, kun määräaikaisen ottaneet kuitenkin perimmältään tuon itsekin tiedostavat?

Minusta näissä ketjuissa nimenomaan pörssisähköä käyttävät provosoituvat ja haukkuvat määräaikaisen sopimuksen valinneita. En tiedä miksi toisten valinnat on niin vaikea hyväksyä.

Johtuu siitä että tätäkin keskustelua masinoi yksi seinähullu pösätrolli. Mikä lie potilas jolla ei ole muuta kuin aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/294 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle ihmisistä on vaan ihan liian vaikeaa vertailla ihan itse eri kuukausien sähkön hintoja ja siitä päätellä tuo ihan sama mikä otsikossa oli. Minulla on excel, jossa olen laskeskellut sitä, että millä kiinteällä hinnalla kannattaa ottaa sähkösopimus ja minkä suuruinen on erityisesti talvikuukausien sähkölasku. Minulla on sähkölämmitys, ja talvikuukausina sähkönkulutus on moninkertainen verrattuna kesäkuukausiin, joten halpa pörssisähkö kesällä ei rahassa tunnu yhtään missään. Mutta talvikuukausina kallis pörssisähkö voi tarkoittaa monen sadan euron sähkölaskua yhdeltä kuukaudelta.

Ja jos saan kiinteän sopparin n. 8 - 8,5 sentin hintaan, niin minun kannattaa sellainen ottaa ja näin olen tehnytkin. Ei ole kovin vaikeaa merkitä esim. exceliin joka kuukauden kulutus ja sitten laskea mitä se tekee euroina kun kilowattitunti maksaa x euroa. Ja ihan turha niitä kesäkuukausien puoli-ilmaisia pörssisähkön hintoja tuijotella, minulla kesällä voisi säästää ehkä n. 5-8 e kuukaudessa sillä, että olisi pörssisähkö, olettaen, että se on tosi halpaa.

Vierailija
284/294 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sähkölämmitys, ja talvikuukausina sähkönkulutus on moninkertainen verrattuna kesäkuukausiin, joten halpa pörssisähkö kesällä ei rahassa tunnu yhtään missään. Mutta talvikuukausina kallis pörssisähkö voi tarkoittaa monen sadan euron sähkölaskua yhdeltä kuukaudelta.

Kannattiko ostaa vanha energiasyöppö talo? Saat maksaa kallista sähkölaskua koko loppuelämäsi, mutta uusi energiatehokas talo olisi tarvinnut maksaa vain kerran.

Vierailija
285/294 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sähkölämmitys, ja talvikuukausina sähkönkulutus on moninkertainen verrattuna kesäkuukausiin, joten halpa pörssisähkö kesällä ei rahassa tunnu yhtään missään. Mutta talvikuukausina kallis pörssisähkö voi tarkoittaa monen sadan euron sähkölaskua yhdeltä kuukaudelta.

Kannattiko ostaa vanha energiasyöppö talo? Saat maksaa kallista sähkölaskua koko loppuelämäsi, mutta uusi energiatehokas talo olisi tarvinnut maksaa vain kerran.

Nerokas kommentti. Jos sähköä käyttää millään tavalla lämmittämiseen niin sen aiheuttamat kulut on joka tapauksessa moninkertaiset kesään verrattuna. Meillä esim. kymmenen vuotta "vanha" talo jossa maalämpö. Talven sähkölaskut on kolminkertaiset kesään verrattuna.

Vierailija
286/294 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkö maksaa kilowattitunnilta joitakin senttejä ja sillä sähköllä lämpöpumppu tekee lämpöä neljästä viiteen kilowattituntia. Ei ole niin halpaa polttopuuta, että enää kannattaa puulla lämmittää.

Vierailija
287/294 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiop!!!

Vierailija
288/294 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettu keskihinnoilla taas kerran...

Vierailija
289/294 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri jossain toisessa ketjussa oli laskelmat miten määräaikaisilla sopimuksilla oltiin säästetty muutamassa vuodessa useampi tuhat euroa pörssisähköön verrattuna. Ja tuon ylen jutunkin kommenteissa vastaavia viestejä.

Voihan sitä pörssiä hehkuttaa juuri nyt, mutta laajammin katsottuna pörssi ei tule sen halvemmaksi kuin määräaikaisetkaan.

No tänne voi jokainen kirjoittaa mitä haluaa. Faktaa ei ole joka vauvapalstalla kerrotaan. Sen sijaan haluaisin perustelut tuolle, että "laajammin katsottuna" pörssi ei tule halvemmaksi. On totta, että esimerkiksi vuonna 2020 sai vielä alle neljän sentin määräaikaisia, mutta vuodesta 2022 lähtien ei enkä usko, että noihin määräaikaisten hintoihin palataan enää koskaan. 

Vierailija
290/294 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalle ihmisistä on vaan ihan liian vaikeaa vertailla ihan itse eri kuukausien sähkön hintoja ja siitä päätellä tuo ihan sama mikä otsikossa oli. Minulla on excel, jossa olen laskeskellut sitä, että millä kiinteällä hinnalla kannattaa ottaa sähkösopimus ja minkä suuruinen on erityisesti talvikuukausien sähkölasku. Minulla on sähkölämmitys, ja talvikuukausina sähkönkulutus on moninkertainen verrattuna kesäkuukausiin, joten halpa pörssisähkö kesällä ei rahassa tunnu yhtään missään. Mutta talvikuukausina kallis pörssisähkö voi tarkoittaa monen sadan euron sähkölaskua yhdeltä kuukaudelta.

Ja jos saan kiinteän sopparin n. 8 - 8,5 sentin hintaan, niin minun kannattaa sellainen ottaa ja näin olen tehnytkin. Ei ole kovin vaikeaa merkitä esim. exceliin joka kuukauden kulutus ja sitten laskea mitä se tekee euroina kun kilowattitunti maksaa x euroa. Ja ihan turha niitä kesäkuukausien puoli-ilmaisia pörssisähkön hintoja tuijotella, minul

Kysyn vaan, että miksi ihmeessä laitat Exceliin, kun voisit syöttää suoraan tiedot datahubiin ja siellä pystyisit vertaamaan ihan suoraan. Sinulla ei ilmeisesti yöllä ole sähkönkulutusta? Miten on edes manuaalisesti mahdollista laskea jokaisen tunnin hinta erikseen? Tuohan on ihan järjetön työ. Vai käytätkö pelkästään pörssin keskihintoja?

Vierailija
291/294 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokakuu nyt alle 6cnt/kWh👍

Vierailija
292/294 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos nyt vaan itse asuisit ensin sellaisessa asunnossa (joka ei ole ok-talo), jossa maksat itse lämmityksen osuuden, niin huomaat kyllä mitä sellainen kuluttaa talven pakkasissa. Tai no jos tykkää istua +15 asteessa kotona p huurussa, niin saahan sitäkin tehdä ja sitten väittää, että enempi sähkön kulutus tarkoittaa energiasyöppöä taloa.

Asun v. 2018 rakennetussa rivitaloasunnossa, jossa on uudenaikaiset nibe-systeemit ja vesikiertoinen lattialämmitys. Mutta tämäntyyppisessä asumisessa kukin maksaa veden lämmitykseen ja asunnon lämmitykseen kuluvasta sähköstä itse ja toki yhtiövastike on sitten taas paljon pienempi kuin niissä, joissa tuosta samasta maksetaan yhtiövastikeessa. 

Ja talvella on sähkön kulutus moninkertainen verrattuna kesään, näin se vaan on ihan jokaisessa asunnossa, maksaa siitä sitten yhtiövastikkeessa tai omissa sähkölaskuissaan. 

Vierailija
293/294 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö maksaa kilowattitunnilta joitakin senttejä ja sillä sähköllä lämpöpumppu tekee lämpöä neljästä viiteen kilowattituntia. Ei ole niin halpaa polttopuuta, että enää kannattaa puulla lämmittää.

Meillä on ilmaista.

Vierailija
294/294 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pösä 5.3c tämä vuosi ja viimevuosi 4.6c/kWh. Yle ja tutkija Paananen oli oikeassa.