YLE teki taas laskelmat: Pörssisähkö on edullisempi kuin 8,8 sentin kiinteähintainen. 😄😁
Vaikka lämmittäisi isoa omakotitaloa pakkasilla, pörssisähkö tuo muhkeaa säästöä. Nykyaikaisessa omakotalossahan automaatio ohjaa sähkön käyttöä ja säästö on vielä valtavampi kuin YLEn laskelmissa.
On se vaan tyhmää maksaa liikaa.
Ja se tuo mielenrauhaa, kun tietää ettei maksa sähköstä liikaa.
Kommentit (294)
Kiinteällä hinnalla ei tarvi menettää hermojaan, haaskata aikaansa hinnantarkkailuun ja kulutuksen pikkutarkkaan säätelyyn tunti tunnilta. Voisi laskea itselleen hinnan ylimääräisestä työstä, mikä kuluu reagointiin sähköhinnan vaihteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Elbörsens el kostar genomgående mest under de timmarna då el mest används. De dyraste timmarna är kring morgonen och på eftermiddagen efter arbetsdagen. Yle beaktade inte detta på något sätt i sin missvisande kalkyl. Under de dyraste timmarna värmer majoriteten vattnet i sina hus samt lagar mat och använder andra elapparater. Hur många badar bastu efter klo 24:00 på en vardag eller mellan 13:00 - 16:00?
Då elen säljs per timme, bör även kalkylen vara per timme och inte enligt snittpriser. Ingen konsumerar enligt snittpriset.
No, voihan noita laskelmia kritisoida, ja toivottavasti tehdään uusia tuntikohtaisiakin laskelmia.
Monissa urheilukeskuksissa ja uimahalleissa on halvemmat hinnat päiväaikaan. Miksi ihmeessä sama ei saisi päteä sähköön? Jos pörssisähkö kannustaa yökyöpeleitä käymään saunassa puolenyön jälkeen tai ketä tahansa päivällä klo 13-16 välisenä aikana, niin hyvä asiahan se on! Ihmiset pääsevät "halvalla" saunaan, kun kaikki eivät käy samaan aikaan ja siten kuluta sähköverkkoa.
Vain täysi hölmö ottaa pörssisähkön omakotitaloon jossa sähköä tarvitaan oleellisesti lämmittämiseen. Psähköllä pystyy kikkailemalla saamaan muutaman sentin edullisemman keskihinnan mutta se vaatii jatkuvaa kyttäämistä ja kyylämistä joka on stressaavaa. Laskussa se näkyy näinä aikoina n.0-10e.
Eikö sen pitänyt olla ilmaista? Nyt onkin "vain halvempaa" kuin 8,8 snt kiinteähintainen?
Vierailija kirjoitti:
Vain täysi hölmö ottaa pörssisähkön omakotitaloon jossa sähköä tarvitaan oleellisesti lämmittämiseen. Psähköllä pystyy kikkailemalla saamaan muutaman sentin edullisemman keskihinnan mutta se vaatii jatkuvaa kyttäämistä ja kyylämistä joka on stressaavaa. Laskussa se näkyy näinä aikoina n.0-10e.
Etkö lukenut vai etkö ymmärtänyt? Ei tarvi kikkailua, että pörssisähkö on edullisempi.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on, on aina ollut ja tulee jatkossakin olemaan, halvin.
Nykyään suuri osa ihmisistä asuu kerrostaloissa jolloin sähkön kulutusta ei voi siirtää yölle vaan se on tasainen.
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä on turvallisuushakuisempia kuin toiset. Osa ajattelee laajemmin: että jos on rahallinen kannuste nähdä vaivaa sen eteen, tuulettomana pakkaspäivänä koko Suomen sähkönkulutus saadaan edes vähän pienemmäksi, tehdään sitten niin.
Jos on ylivoimaisen vaikeaa ja haluaa käyttää aikaansa siihen, että laskee itselleen "tuntipalkkaa" sähkönhinnan seuraamisesta (tai laskee sitä pörssisähköä käyttävälle ja sähkönkulutustaan sopeuttavalle naapurille), niin hyvänen aika, ei ole mikään pakko ottaa pörssisähkösopimusta.
Ihmiset on erilaisia, ja erilaisille ihmisille on onneksi tarjolla erilaisia sopimuksia. Raha on hyvä motivaattori, ja siksi on hyvä, että asiaa myös selvitetään ja tehdään laskelmia, missä määrin ja missä olosuhteissa minkäkinlainen sopimus on "kannattavin".
Minä laskin viimeisen 12 kuukauden toteutuneen kuukausikohtaisen kulutuksen ja pörssisähkön kuukauden keskihinnan mukaan ja päädyin lähes tarkalleen samaan lukuun. Yle on siis myös laskenut vain kuukausitasolla. Oikea vertailu olisi laskea tuntikohtainen kulutus ja hinta, joilloin ero revähtää vielä paljon suuremmaksi määräaikaisen sopimuksen eroksi.
Mutta minulle tuo laskelma riiti. Määräaikainen tulee ainakin minun tapauksessani nykyhinnoilla halvemmaksi, siksi jatkoin sellaisella eikä tarvitse stressata sitä milloin voi käyttää sähköä ja milloin ei. Minulla on maalämpötalo ja sen verran vanha järjestelmä että siinä ei ole mitään sähkönhintaan perustuvaa automatiikkaa. Pörssisähköllä ainut keino olisi siiis sammuttaa lämpöpumppu ja palella kun hinta on tapissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuten aiemminkin olen tässä ketjussa vastannut: "kyttäämiseen" menee 20 sekuntia päivässä. Max.
Sen viisi käyttää huonomminkin vaikka röökiä poltellen, eikö?
Vuositasolla säästöä tulee n 400-450e mistä olen ihan tyytyväinen. Helpoimmat koskaan tienaamani eurot.
Tämäkin kk sähkölämmitteisessä okt:ssa alle määriksen:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten aiemminkin olen tässä ketjussa vastannut: "kyttäämiseen" menee 20 sekuntia päivässä. Max.
Vuositasolla säästöä tulee n 400-450e mistä olen ihan tyytyväinen. Helpoimmat koskaan tienaamani eurot.
Sori virhe - ei 20 vaan 10 sek päivässä! Typoerror
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori virhe - ei 20 vaan 10 sek päivässä! Typoerror
Samaa mieltä. Normiarjessa riittää, jos katsoo kerran päivässä sovellusta. Lisäksi jos sähkön hinta on epätavallisen alhainen tai korkea, siitä kyllä mediat (HS, IS, IL, joskus Ylekin) huutaa sen verran isolla huutomerkillä, että sitten katsoo tarkemmin. Omalla mediaseurannalla ei voi mennä ohi, jos sähkön hinta on useissa kymmenissä senteissä.
Joillekuille tuntuu olevan vahva periaatekysymys, sarjaa "minä olen oikeassa", kun pitää tulla tänne kirjoittamaan, miten hankalaa on jatkuva kyttääminen ja miten stressaavaa se on. Tuonkin valitusviestin kirjoittamiseen kuluneet sekunnit olisivat riittäneet yli viikon kestävään sähkön pörssihinnan seurantaan kännykkäsovelluksesta.
Mutta, kukin tyylillään. Itseäni nämä keskustelut motivoivat siksi, että haluan kehottaa ihmisiä nimenomaan tarkkailemaan omaa sähkönkulutustaan. Siihen ei välttämättä ole motivaatiota, jos siihen ei ole taloudellisia kannustimia. Vaikka siitä, että kaikki vähentäisimme sähkön käyttöä sekä optimoisimme sitä niihin hetkiin, kun sähköä on paljon tarjolla, olisi sekä lyhyemmällä että pidemmällä tähtäimellä hyötyä ihan kaikille.
Ja jos joku ei sitä halua tehdä, periaatesyistä tai koska on muiden asioiden kanssa kiireinen (ihan relevantit syyt), niin sitten on ihan hyvä, että hän maksaa tuosta huolettomuudestaan enemmän kuin muut.
Talvella korkeilla pörssihinnoilla jää saunomiset sunmuut tekemättä. Onneksi riittää rahat määräaikaiseen niin voi kuluttaa juuri silloin kun huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no sähkön hinnan kytttäämiseen menee se 10-20 sek, mutta lämpöpumpun sammuttamiseen oikealla hetkellä menee myös aikaa. Ja entä jos on silloin vaikka työpaikalla? Lisäksi pitää palella kotonaan kun sähkö on liian kallista.
Mutta, turha kai tästä on vängätä. Yle:n testin mukaan määräaikainen kannattaa ottaa jos sen saa hintaan 8,8 snt / kWh tai halvemmalla. Minä sain ainakin muutama viikko sitten, tämän päivän hintaa en tarkistanut.
Ylen jutussa käytetty vuotta 2023 joka historiallisesti on ollut ainoa vuosi jolloin pörssisähkö on ollut halvempi kuin samoihin aikoihin saatavat parhaat määräaikaiset sopimukset. Tuo juttu siis pitää paikkansa, mutta vain siksi että vertailu on tehty vuoden 2023 datan perusteella.
Eihän tuossa ylen vertailussa ollut edes pörssisähkön marginaalia / toimitusmaksua mukana. Hyvin menee..
Taitaa olla taas loppuviikon käytännösä ilmaista sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Onko se sulta jotenkin pois, että joku tosiaan on niin hölmö, että ottaa pörssisähkön omakotitaloon.
Todennäköisesti se hölmö vaikuttaa ensi talvenakin siihen, että kaikille riittää sähköä. Myös sulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no sähkön hinnan kytttäämiseen menee se 10-20 sek, mutta lämpöpumpun sammuttamiseen oikealla hetkellä menee m
Kyllä tästä asiasta on ihan turha vängätä, koska osa ei edes tiedä kuinka sitä aitoa säästöä tehdään, vaan sammuttelevat pumppuja pakkasella ja hajottavat niitä, sekä aiheuttavat itselleen vain suurempia kulutuspiikkejä. Silloin on parempikin, kun ei ota pörssisähköä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti pörssisähkö on pääsääntöisesti edullisempi. Kiinteähintainen on eräänlainen sähkösopimuksen korkokatto, ja korkokatto ei ole ilmainen.
Silti, kun sähkönhinnat huitelivat viime talvena huippulukemissa, olin ihan tyytyväinen alle 4snt/kWh sopimukseeni.
Missä tuollaisia neljän sentin soppareita on ollut tarjolla viime vuosina?
I Ambolandet och och i drömmarna.
Nej, nej. Du Googla?
Sähköpulan aikaan ne, jotka pystyvät vähentämään sähkön käyttöään, ovat sankareita. Taloudellinen kannuste on monesti paras motivaatio, ja pörssisähkön käyttäjät ovat jo lähtökohtaisesti valmiita ottamaan harteilleen tuota sankarin viittaa. Riippumatta siitä, mikä on motivaatio vähentää sähkönkäyttöään tilanteen niin vaatiessa, jos sen tekee, se alentaa sähkön hintaa ihan jokaiselle käyttäjälle.
Oli aika kauheaa viime talven pakkasten ja sähkön hintapiikkien aikaan lukea joidenkin id*oottien kerskuntaa, miten he eivät todellakaan vähennä sähkönkäyttöään vaan päinvastoin pistävät kaikki uunit ja saunat täysillä päälle. Siinä päärooliin pääsi jokin outo periaate sekä uhmaikäisen uskomus siihen, että juuri itse omine mielipiteineen on oikeassa.
Pääasia on, että on valinnanvaraa niin, että jokainen kotitalous saa solmia juuri omaan käyttöönsä sopivan sopimuksen.
Vähän sama asia kuin että ihmiset ovat erilaisia ja se on hyvä asia. Jotkut ovat turvallisuushakuisempia, kiireisiä tai vain laiskoja (mikä sallittakoon), kun taas toiset ovat valmiita hieman näkemään vaivaa. Kiinnostavaahan se on, että lasketaan, onko vaivannäöstä eli etukäteisharkinnasta ja suunnitelmallisuudesta taloudellista hyötyä vai ei. On hyvä asia, jos siitä on taloudellista hyötyä, koska se kannustaa jatkossakin miettimään omaa sähkönkäyttöään - josta siis hyötyy viime kädessä koko yhteiskunta. Ja jos tutkimukset / selvitykset osoittavat, että yhteiskuntaa sähköpulassa auttaneet kotitaloudet ovat lopulta saaneet siitä taloudellista "voittoa" suhteessa turvallisuushakuisempiin, niin se on erittäin hyvä asia. Jos haluaa turvaa ja varmuutta, sitten siitä pitää olla myös valmis vähän maksamaankin. Aivan kuin vakuutuksistakin.