Jälleen yksi esimerkki miten yhteiskunta on syrjinyt miehiä: koulujen puutyötuntien vaarallisius
Olen käynyt alaluokat 70--luvulla jolloin koivusta tehtiin kaikenlaista ja sitä hiottiin ilman mitään hengityssuojaimia. Ja hiottiin paljon! Muistan kun oltiin aivan pölyn peitossa.
Nykytiedon mukaan koivun hiontapöly on syöpävaarallinen aine.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Ne oli valinnaisia. Mikään ei estänyt poikia valitsemasta rättikässää.
Ai olisin valinnut vapaaehtoisesti kiusaamisen ja homottelun koko yläasteen ajaksi??? HUOH!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut käytännössä.
Teidän koulussa on voinut noin, muualla eri lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja teknisen työn tunneilla joita oli vielä yläasteella 80-luvulla käsiteltiin vaikka mitä vaarallista ilman suojaimia.
Pelottavaa ajatella että 15 kesäiset käyttää hitsauslaitteita itsenäisesti. Eihän siellä mitään sattunut, mutta olisi voinut sattua.
Kyllä. Eikä siihen perehdytyskään ollut kummoista muistaakseni. Näytettiin nopeasti, että tuosta päälle ja ei kun hitsaamaan, katsokaas näin.
Vierailija kirjoitti:
Rättikässässä työpari painoi ompelukoneen neulan alas - suoraan läpi sormeni. Verta tuli melkoisesti.
Voisin melkein vannoa, että tämänkin ketjun aloitti joku psykopersu incel - ovat parhaita uhriutumisessa. Sä et ole mitään todellista vaaraa nähnytkään.
Se sormi ei tapa sinua kuin keuhkosyöpä.
Mä ainakin olin tyttönä aina puutöissä. Ehkä se oli pojille isompi kynnys mennä käsitöihin. Mutta, jos mieli teki, niin olisi kannattanut. Ties minkä vaatesuunnittelijan maailma on menettänyt pojissa, jotka eivät käsitöihin uskaltaneet.
Saanen huomauttaa arvon rouville mikä haloo nousisi jos nykyään jossain koulussa hiottaisiin koivupuuta ilman hengityssuojaimia.
Tässä näkyy suomimiesten taso - ulistaan ja uhriudutaan ihan olemattomista asioista. Ei ihme että naiset hakee miehet muualta.
Vierailija kirjoitti:
Sehän oli valinnainen aine, jonka kukaan voi ottaa. Olin itsekin 80-luvulla puukässässä ja olen nainen. Ei tämä siis sukupuoleen liity, vaikka suojaimia siellä varmaan olisi nykytiedon mukaan tarvittukin.
Oli meidänkin ryhmässä yksi tyttö. Kaikki tiesi että se on lesbo.
Olen nuorempi kuin ap ja ihan saman verranhan tytöt ja pojat niitä hommia teki🤔
Mutta ennen kaikki olikin huonommin. Onneksi nyt paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut käytännössä.
Miten niin? Kyllä sai valita.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkyy suomimiesten taso - ulistaan ja uhriudutaan ihan olemattomista asioista. Ei ihme että naiset hakee miehet muualta.
Suominaiset ne vasta uliseekin. Tämän tasa-arvoisempaa maata ei ole olemassakaan, ja silti femakkoulina on sietämätöntä.
Maailman terveysjärjestön WHO:n osana toimivan Kansainvälisen Syöväntutkimuskeskus IARC:n arvioinnin mukaan puupöly on syöpävaarallista ihmiselle (karsinogeeninen ihmiselle, IARC:n karsinogeenisuusryhmä 1). Tuoreimmassa, vuoden 2012 arvioinnissa todetaan, että puupöly aiheuttaa nenän ja nenän sivuonteloiden (sinonasaali-) syöpää sekä nenänielun syöpää. Tämä arviointi kattaa kaikista puulajeista syntyvän pölyn, eikä kovapuusta (lehtipuut) tai pehmytpuusta (havupuut) muodostuvaa pölyä eritellä.
https://www.ttl.fi/teemat/tyoturvallisuus/altistuminen-tyoympariston-ha…
Jälleen uusi esimerkki miten ahdasmielinen mennyt maailma oli.
Pojat eivät kehdanneet tiukkojen roolimallien takia valita muuta kuin ne puutyöt. Onneksi maailma on mennyt eteenpäin ja nyt pojatkin saavat virkata. Malja tälle!
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin olin tyttönä aina puutöissä. Ehkä se oli pojille isompi kynnys mennä käsitöihin. Mutta, jos mieli teki, niin olisi kannattanut. Ties minkä vaatesuunnittelijan maailma on menettänyt pojissa, jotka eivät käsitöihin uskaltaneet.
Niin minäkin olin ja muitakin tyttöjä. Ihan saatiin valita kasarin lopussa. Sain käyttää kaikkia uuden puukäsityöluokan laitteita, kun olin niin huolellinen ja vastuullinen. Pojatkin saivat valita, mutta jostain syystä uusi ompelukoneluokka ei innostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän oli valinnainen aine, jonka kukaan voi ottaa. Olin itsekin 80-luvulla puukässässä ja olen nainen. Ei tämä siis sukupuoleen liity, vaikka suojaimia siellä varmaan olisi nykytiedon mukaan tarvittukin.
Oli meidänkin ryhmässä yksi tyttö. Kaikki tiesi että se on lesbo.
Ei tiennyt eikä ollut.
Miehiä syrjitty, kun kaikki saivat vapaasti valita haluamansa kädentaidot, ja muut miehet sitten kiusasi ja hakkasi jos valitsi väärin. Miksi te miehet syrjitte toisianne? Kannattaisiko lopettaa?
Mä olin veistotunneilla luokat 3-9, ei ollut tavatonta 80 -90-luvuilla. En ole lesbo. 😃
Minä sain armeijassa kuulovamman v 1988. Kuulosuojaimia ei siinä tilanteessa ollut tarjolla.
SEKIN ON VAPAAEHTOISTA TEILLE AKOILLE!!!
Vierailija kirjoitti:
Jälleen uusi esimerkki miten ahdasmielinen mennyt maailma oli.
Pojat eivät kehdanneet tiukkojen roolimallien takia valita muuta kuin ne puutyöt. Onneksi maailma on mennyt eteenpäin ja nyt pojatkin saavat virkata. Malja tälle!
Sori vaan mutta mua kiinnosti puutyöt todella paljon enemmän kuin neulominen.
M55
Onneksi et saanut pesäpallomailasta päähäsi!