Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jälleen yksi esimerkki miten yhteiskunta on syrjinyt miehiä: koulujen puutyötuntien vaarallisius

Vierailija
29.09.2024 |

Olen käynyt alaluokat 70--luvulla jolloin koivusta tehtiin kaikenlaista ja sitä hiottiin ilman mitään hengityssuojaimia. Ja hiottiin paljon! Muistan kun oltiin aivan pölyn peitossa. 

Nykytiedon mukaan koivun hiontapöly on syöpävaarallinen aine. 

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanen huomauttaa arvon rouville mikä haloo nousisi jos nykyään jossain koulussa hiottaisiin koivupuuta ilman hengityssuojaimia. 

Niin, nykyään. 70-luvulla oli eri maailma muutenkin. Tupakkaa poltettiin kaikkialla, asbestikaan ei tainnut olla vaarallista eikä myöskään formaldehydi. Joten ketään ei syrjitty, vaan se nyt vaan oli normitapa tehdä asoita silloin.

Vierailija
42/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän oli valinnainen aine, jonka kukaan voi ottaa. Olin itsekin 80-luvulla puukässässä ja olen nainen. Ei tämä siis sukupuoleen liity, vaikka suojaimia siellä varmaan olisi nykytiedon mukaan tarvittukin.

Ei poikia valistettu että oppiaine voi aiheuttaa syöpää. Se tyttöjen suosima aine ei lähtökohtaisesti sitä aiheuttanut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä olisin poikana halunnut valita käsityöt? Se ei kiinnostanut minua, kuten ei tyttöjen seura ja kaikki kaverit menivät kuitenkin puutöihin. 

Vierailija
44/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne oli valinnaisia. Mikään ei estänyt poikia valitsemasta rättikässää.

Mikset sinä valinnut puutöitä??? Oliko tuo rÄtTiKÄsSÄ sinulle niin paljon enemmän mieluinen???

Vierailija
45/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä olisin poikana halunnut valita käsityöt? Se ei kiinnostanut minua, kuten ei tyttöjen seura ja kaikki kaverit menivät kuitenkin puutöihin. 

hmm.. poika jota ei kiinnostanut tyttöjen seura.. ehkä se käsityö olisikin ollut sun juttu

Vierailija
46/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole mitään miesten syrjintää, vaan lasten. Onneksi nykyään on lastenkin turvallisuus tärkeää.

Vierailija
47/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän oli valinnainen aine, jonka kukaan voi ottaa. Olin itsekin 80-luvulla puukässässä ja olen nainen. Ei tämä siis sukupuoleen liity, vaikka suojaimia siellä varmaan olisi nykytiedon mukaan tarvittukin.

Monessa koulussa valinnaisuus oli teoreettista. Minun koulussani valinnaisuus hoidettiin 1970-luvulla siten, että ala-asteen opettaja sanoi kerran luokassa: "Eihän kukaan tytöistä halua ottaa poikien käsitöitä tai kukaan pojista tyttöjen käsitöitä?" Sen jälkeen asiaan ei palattu.

Vielä 1980-luvun alussa yksi tuntemani tyttö olisi halunnut valita yläasteelle mennessä tekniset työt, mutta yläasteen rehtori kielsi sen sillä perusteella, että kukaan muu tyttö ei ollut valinnut teknisiä töitä.

Vierailija
48/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä saatanan RÄTTIKÄSSÄ? Kyllä se oli ihan kässä vaan. 

Vierailija
49/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanen huomauttaa arvon rouville mikä haloo nousisi jos nykyään jossain koulussa hiottaisiin koivupuuta ilman hengityssuojaimia. 

Niin, nykyään. 70-luvulla oli eri maailma muutenkin. Tupakkaa poltettiin kaikkialla, asbestikaan ei tainnut olla vaarallista eikä myöskään formaldehydi. Joten ketään ei syrjitty, vaan se nyt vaan oli normitapa tehdä asoita silloin.

Syrjittiin sikäli että miehet automaattisesti laitettiin vaarallisempia tehtäviin. 

Vierailija
50/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei poikia valistettu että oppiaine voi aiheuttaa syöpää. Se tyttöjen suosima aine ei lähtökohtaisesti sitä aiheuttanut. 

No jos sen on todettu aiheuttavan syöpää vasta lähiaikoina eli 2000-luvulla, niin miten olisi 1970-luvulla voitu asiasta edes varoittaa?

Vierailija
51/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää miehet olko niin toksisia. Toksinen maskuliinisuus tappaa.

Vierailija
52/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että väittää puutöiden olleen 70-luvulla pojille valinnainen on saman tason paskaulinaa kuin Työttömyys johtuu itsestä. 

Vierailija
53/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hmm.. poika jota ei kiinnostanut tyttöjen seura.. ehkä se käsityö olisikin ollut sun juttu

Jos poikaa 13-vuotiaana kiinnostaa todella paljon tytöt, kyseessä on muu sukupuolinen. 

Vierailija
54/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että väittää puutöiden olleen 70-luvulla pojille valinnainen on saman tason paskaulinaa kuin Työttömyys johtuu itsestä. 

Eli pojat/miehet ovat lampaita jotka eivät voi tehdä itsenäisiä päätöksiä? 

Vierailija
55/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehiä syrjitty, kun kaikki saivat vapaasti valita haluamansa kädentaidot, ja muut miehet sitten kiusasi ja hakkasi jos valitsi väärin. Miksi te miehet syrjitte toisianne? Kannattaisiko lopettaa? 

Niinpä.

Vierailija
56/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne oli valinnaisia. Mikään ei estänyt poikia valitsemasta rättikässää.

Ai olisin valinnut vapaaehtoisesti kiusaamisen ja homottelun koko yläasteen ajaksi??? HUOH!

Kukaan ei valitse kiusaamista. 

Vierailija
57/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehiä syrjitty, kun kaikki saivat vapaasti valita haluamansa kädentaidot, ja muut miehet sitten kiusasi ja hakkasi jos valitsi väärin. Miksi te miehet syrjitte toisianne? Kannattaisiko lopettaa? 

Te miehet?? Emme me ole mikään yksi joukko samanmielisiä. Lopeta yleistäminen sukupuolen, ihon värin tai minkään muunkaan ominaisuuden perusteella. 

Vierailija
58/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on ongelmia loogisessa ajattelussa. Muutenkin laittaa puurot ja vellit sekaisin.

Luultavasti trolli mutta sanonpa nyt kuitenkin: 70-luvulla tästä vaarasta ei tiedetty. Jos olisi tiedetty niin tuskin niitä poikia (ja tyttöjä) olisi laitettu sitä pölyä hengittämään.

Onneksi maailma on edistynyt ja nämä vaaralliset aineet (kuten mm asbesti, liuottimet, maalit) tutkitaan paremmin ennen käyttöönottoa. 

Vierailija
59/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälleen uusi esimerkki miten ahdasmielinen mennyt maailma oli.

Pojat eivät kehdanneet tiukkojen roolimallien takia valita muuta kuin ne puutyöt. Onneksi maailma on mennyt eteenpäin ja nyt pojatkin saavat virkata. Malja tälle!

Sori vaan mutta mua kiinnosti puutyöt todella paljon enemmän kuin neulominen. 

M55

No onneksi et ole ap joka on tästä selvästi vieläkin katkera.

Vierailija
60/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te miehet?? Emme me ole mikään yksi joukko samanmielisiä. Lopeta yleistäminen sukupuolen, ihon värin tai minkään muunkaan ominaisuuden perusteella. 

Sitten teitä ei tietenkään joukkona myöskään syrjitty, kun kaikki yksilöinä valitsitte sen puukäsityön. Eihän tästä enää tarvitse keskustella.