Keskituloiset - onko muilla sama ongelma, että kaikki on kallistunut niin paljon, että rahat ei enää tahdo riittää koko kuukaudeksi
Onko muut havahtunut siihen, että rahat on sinänsä aikaisemmin riittänyt kohtuudella kuukauden menoihin, mutta pikkuhiljaa alkaa homma valua siihen, että ei ne enää tahdo riittää ja sama homma kuukaudesta toiseen? Mietin tässä, onko oma kulutustottumus jotenkin vääristynyt ja muuttunut, vai onko muillakin sama homma. Yksin asun ja pari teiniä elätettävänä.
Kommentit (130)
Tässä hyvä ohje:
1. Kun käyt töissä, yritä elää niin säästeliäästi että saat kasaan kunnon puskurirahaston. Esim.6kk menoja vastaava summa on hyvä. Laita tämä korkeakorkoiselle tilille, saat vuodessa muutaman satasen korkoa.
2. Kun puskurirahasto on koossa, voit alkaa sijoittaa ja maksaa samalla lainoja, myös asuntolainaa, mahdollisimman nopeasti pois. Jos ennen laitoit puskuriin vaikka 500e/kk, niin jatka laittamalla 250e ylimääräisiin lyhennyksiin ja saman verran indeksirahastoihin. Älä missään vaiheessa kasvata kulutusta niin ettei ylimääräistä jää. Älä ota mitään uutta lainaa, tavoitteena on velattomuus.
3. Jos jäät esim työttömäksi, lopeta tarvittaessa tilapäisesti ylimääräiset lainanmaksut ja sijoittaminen. Käytä säästämääsi puskuria vain jos on aivan pakko ja säästä se heti takaisin "täyteen", kun pääset jälleen töihin.
4. Jos ylimääräistä ei jää, pitää etsiä parempipalkkainen työ tai lisätienestejä.
Maailma on nykyään niin epävarma, että tämä on ainoa tie (ja toimii lähinnä jos pysyy terveenä ja työkykyisenä)
Vierailija kirjoitti:
Jos keskituloisella on rahaongelmia niin se on edelleen vain oma syy.
Pointti oli se, että ennen sama raha riitti elintasoon A aivan hyvin, mutta nyt ei todellakaan meinaa enää riittää, koska elintason A ylläpitäminen on tullut hurjasti kalliimmaksi ja se on fakta.
Itse olen samassa tilanteessa. Vuosikaudet tulotaso riitti aivan hyvin tosi mukavaan elintasoon. Riitti jopa lainan lyhennykseen ja autorahoitukseen. Kumpaakaan ei ole enää maksettavana ja ruokakaupassa valkataan halvempia merkkejä ja lihat jätetään täysin ostamatta. Silti tili on lähes tyhjä ennen tilipäivää. Joo, säästötilillä on rahaa, mutta sitä ei olla pystytty kerryttämään isommaksi pitkään aikaan.
Kiitos vinkistä sinulle, joka ehdotit lasten tekemättä jättämistä. Mitä kautta voin perua kaksi teini-ikäistä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos keskituloisella on rahaongelmia niin se on edelleen vain oma syy.
Pointti oli se, että ennen sama raha riitti elintasoon A aivan hyvin, mutta nyt ei todellakaan meinaa enää riittää, koska elintason A ylläpitäminen on tullut hurjasti kalliimmaksi ja se on fakta.
Itse olen samassa tilanteessa. Vuosikaudet tulotaso riitti aivan hyvin tosi mukavaan elintasoon. Riitti jopa lainan lyhennykseen ja autorahoitukseen. Kumpaakaan ei ole enää maksettavana ja ruokakaupassa valkataan halvempia merkkejä ja lihat jätetään täysin ostamatta. Silti tili on lähes tyhjä ennen tilipäivää. Joo, säästötilillä on rahaa, mutta sitä ei olla pystytty kerryttämään isommaksi pitkään aikaan.
Ymmärrän sinua hyvin, ja itsellä sama tilanne (olen eri kuin tuo aiempi kommentoija). Kaikki on kallistunut niin paljon eikä tulotaso ole pysynyt perässä että se vaikuttaa väkisin. Kasvavat lapset kuluttavat myös valtavasti ruokaa ja harrastuksiin ym menee yhä enemmän.
Ainoa keno parantaa tilannetta on tienata enemmän rahaa. Hienoa ettei sinulla ole enää lainas! (Asuntokin maksettu jo?) Pystyisitkö tekemään jotain extratyötä vaikka kevytyrittäjänä muutaman tunnin viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu enää sama elintaso kuin muutama vuosi sitten, syynä sähkön hinnan tuplaantuminen (iso sähkölämmitteinen ok-talo) asuntolainan koron nousu ja ruuan kallistuminen. Autoista ei voi luopua töiden takia.
Niin paljonko sähkö maksoi sannulin aikaan vs nyt
Vierailija kirjoitti:
Mediassa kyllä kiinnitetään huomiota aiheeseen, mutta hallitus ei tee mitään https://veksi.org/2024/09/27/keskituloisten-kamppailu-hintojen-kanssa/
Veksi.org = media? LOL
Vierailija kirjoitti:
Ennen jäi säästöön (sijoituksiin yms.) pari tonnia kuussa. Jos nyt jääkin muutama satanen vähemmän, niin ei tunnu missään. En tosin ole huomannut, että jäisi yhtään aiempaa vähemmän. Ihmiset taitavat olla yleisestikin aika surkeita taloudessaan, jos keskituloisena on kusessa kun joku maksu hieman nousee.
Vähän? Sähkön hinta on noussut neljässä vuodessa 100 %, sama ruokakori, joka vielä koronavuosina maksoi 60 e, maksaa nykyään 95 e ja siihen nykyiseen joutuu ottamaan punalaputettuja ja tarjoustuotteita tai maksaisi vielä enemmän.
Mulla ei ole enää asuntolainaa, ei ole autoa, etätyöläisenä ei ole työmatkakuluja ja lapsetkin ovat aikuisia, joten tietenkin mun tilanteeni on erilainen kuin niillä, joilla on jokin noista tai jopa kaikki. Olen kuitenkin huomannut päivittäistavaroiden hintojen kallistumisen. Muita tavaroita en kovinkaan paljon osta. Hintojen nousulla ei mulle kuitenkaan ole ollut suurta merkitystä, koska jo yli 1,5 vuotta sitten lyhensin työaikaani ja aloin "elää eläkepäivieni elintasolla". Ryhdyin siis kaupassa katsomaan kilohintoja, hyödyntämään tarjouksia ja monia tuotteita vaihdoin edullisempiin merkkeihin. Aiemmin kun ostin mitä halusin katsomatta hintoja enkä ole nyt laskenut, miten paljon menisi enemmän rahaa, jos ostelisin kuten ennenkin. Joku kirjoitti, että on alkanut katsoa tarkemmin hintoja ja vaikka olisikin johonkin ihan hyvin varaa, ei haluakaan maksaa sellaista hintaa vaan on mieluummin ilman. Mulla ihan sama juttu.
Työurani alussa olin pienituloinen, sitten keskituloinen, kymmenkunta vuotta ehdin olla suurituloinen ja nyt taas - omasta tahdostani - olen keskituloinen. Osaan sopeuttaa menojani ja kulutustani kumpaankin suuntaan. Säästöön ja sijoituksiin menee nyt jonkin verran enemmän kuin aikaisemmin ja kulutustani olen vähentänyt samalla summalla. Ihan sitä varten, jos tässä vielä jäisi työttömäksi ennenkuin eläkepäivät kesällä 2026 koittaa.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/