Keskituloiset - onko muilla sama ongelma, että kaikki on kallistunut niin paljon, että rahat ei enää tahdo riittää koko kuukaudeksi
Onko muut havahtunut siihen, että rahat on sinänsä aikaisemmin riittänyt kohtuudella kuukauden menoihin, mutta pikkuhiljaa alkaa homma valua siihen, että ei ne enää tahdo riittää ja sama homma kuukaudesta toiseen? Mietin tässä, onko oma kulutustottumus jotenkin vääristynyt ja muuttunut, vai onko muillakin sama homma. Yksin asun ja pari teiniä elätettävänä.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, miksi keskituloisen pitäisi tyytyä samaan elintasoon kuin vähävaraisten? Joku tässä maassa mättää.
Koska tässäkin tapauksessa on hankittu tuloihin nähden liian kallis asunto. Omistusasunto on osa elintasoa, johon vähävaraisilla ei ole mahdollisuuksia. Elämä on täynnä tällaisia valintoja. Ostanko asunnon ja kartutan omaisuutta vai asunko vuokralla ja humputan kuluttaa rahani.
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu enää sama elintaso kuin muutama vuosi sitten, syynä sähkön hinnan tuplaantuminen (iso sähkölämmitteinen ok-talo) asuntolainan koron nousu ja ruuan kallistuminen. Autoista ei voi luopua töiden takia.
Joo, kyllähän isolla suorasähköllä lämpiävällä vanhalla talolla varakaskin saa tarvittaessa rahansa haaskattua. Itse en ole koskaan edes harkinnut ostavani moista, juuri em. syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos keskituloisella on rahaongelmia niin se on edelleen vain oma syy.
Niin, keskituloisen pitäisi opetella elämään kuten pienituloisten. Turhat autot ja harrastukset pois. Halvemmallakin voi asua. Ostaa punalappuisia. Karsii ravintolat ja kampaamokäynnit pois. Kyllä raha alkaa riittämään.
Kuule nämä on tehty jo vuosi pari sitten! Useamman lapsen perhe vaan nyt tarvitsee tietyn kokoisen asunnon suhteellisen läheltä työpaikkoja.
Harmi sinänsä, ettemme ole enää pariin vuoteen pystyneet käyttämään edellä mainittuja kampaamopalveluita. Ei meidän itsemme kannalta, vaan kampaamoyrittäjien ja yhteiskunnan verotulojen kannalta.
Sama summa mikä ennen riitti ei riitä enää, jos ei ole muuttanut tottumuksiaan. Mutta kyllä ainakin meidän keskituloisessa taloudessa on sen verran väljyyttä, että niitä säästökohteita on kyllä helppo löytää.
Voisi olla oma aloitukseni. Onhan tämä ihan älytöntä, kun ei hyvälläkään palkalla meinaa pärjätä! ELätän kahta nuorta aikuista, mikä on tietenkin oma valinta, samoin kallis asuminen. Mutta aiemmin pärjättiin palkallani melko hyvin, nyt ei voi sanoa samaa.
Ruoka kallistuu edelleen; lähikaupan hinnoissa tapahtui äskettäin jopa kymmenien prosenttien hinnannousu, vaikkei alv-noston pitänyt vaikuttaa elintarvikkeisiin. Ilmeisesti joku välillinen vaikutus kuitenkin tämän aiheutti. Sähkösopimusta ei saa enää niin huokealla kuin esim. 5 vuotta sitten. Bensan hinta on pysyvästi lähellä 2 euroa/litra. Ja niin edelleen.
Ja kuinka montaa lasta, eli tulevaa veronmaksajaa, te samalla elätätte ja uitatte siellä Karibialla?
Keskiluoka kurjuuden yhtälö on tällä hetkellä asuntolaina, sähkölämmitteinen talo ja useampi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ongelmia.
Olen aina sopeuttanut menot tulojen mukaan..
Niin mekin. Teineiltä lähti kummaltakin yksi harrastus pois koska eivät olleet enää kovin motivoituneita emmekä maksa turhasta kun rahaa vähemmän pakollisten jälkeen. Luovuimme myös autosta koska ollut vain oikeastaan mukavuussyistä ja nyt itse kuljemme työmatkat muuten. Työpaikat siis lähellä. Nyt rahaa onkin aivan eri tavoin.
Joo. Ennen pystyi keskituloisena hyvin ylläpitämään vanhaa rintamamiestaloa ja kahta alle 10 vuotta vanhaa autoa. Nykyään tekee tiukempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen jäi säästöön (sijoituksiin yms.) pari tonnia kuussa. Jos nyt jääkin muutama satanen vähemmän, niin ei tunnu missään. En tosin ole huomannut, että jäisi yhtään aiempaa vähemmän. Ihmiset taitavat olla yleisestikin aika surkeita taloudessaan, jos keskituloisena on kusessa kun joku maksu hieman nousee.
Kusessa eivät ole ne joiden joku maksu hieman nousee. Kusessa ovat ne joiden KAIKKI maksut hieman nousee kerrottuna esim. Kolmella jos lapsia on kolme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla rahat riittää mutta kaikki on kyllä kallistunut tosi paljon. Maksoin itse asuntolainani pois silloin kun korot alkoi nousta. Nyt vaikka mulla ei ole lainaa maksettavana niin saman verran mulla menee kuussa rahaa kuin silloin kun lainaa vielä maksoin. Toki lapset ovat mullakin nyt teinejä ja teineihin tuntuu uppoavan loputtomasti.
Ei niiden kaikkia vinkaisuja ole pakko toteuttaa.
Ne syö paljon, ikävää kuunnella teinien vinkaisevat nälkäänsä. Kasvavat ja paljon liikkuvat teinit syövät kolme lämmintä ateriaa päivässä ja välipalat päälle. Viime talven takit vinkaisevat saumoistaan, kun ovat jääneet pieniksi.
Kaksi lämmintä ateriaa riittää- lounas ja päivällinen. Onnistuu kun aamupala on riittävän runsas ja sisältää myös valkuaista. Sama välipalojen suhteen. Ruokailu rytmi pitää pitää tasaisena. Ikinä ei tarvitse vinkua nälästä. Ravitsemusterapeutti opastaa tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla oma aloitukseni. Onhan tämä ihan älytöntä, kun ei hyvälläkään palkalla meinaa pärjätä! ELätän kahta nuorta aikuista, mikä on tietenkin oma valinta, samoin kallis asuminen. Mutta aiemmin pärjättiin palkallani melko hyvin, nyt ei voi sanoa samaa.
Ruoka kallistuu edelleen; lähikaupan hinnoissa tapahtui äskettäin jopa kymmenien prosenttien hinnannousu, vaikkei alv-noston pitänyt vaikuttaa elintarvikkeisiin. Ilmeisesti joku välillinen vaikutus kuitenkin tämän aiheutti. Sähkösopimusta ei saa enää niin huokealla kuin esim. 5 vuotta sitten. Bensan hinta on pysyvästi lähellä 2 euroa/litra. Ja niin edelleen.
Tässä tapauksessa helpoin tapa säästää on keskittää ruokaostokset yhteen kaupassakäynti kertaan/ vk. Kaupaksi kannattaa valita jokin edullisempi kauppa kuin lähikauppa. Jos sattuu huomaamaan milloin kaupassa on tarjolla punalaputettuja tuotteita niin ajoittaa käynnit siihen. Muutoin hyödyntää K-plussa, s-ryhmän ja Lidlin tarjoukset . Pakastin on hyvä apu.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään sähkösopimusta ei saa samalla hinnalla kuin 5 vuotta sitten, kuten ei mitään muutakaan. Tämä on täysin normaalia. Bensan hinta on laskenut, enkä itse edes muista koska viimeksi tankkasin yli 1,80€/l bensaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen jäi säästöön (sijoituksiin yms.) pari tonnia kuussa. Jos nyt jääkin muutama satanen vähemmän, niin ei tunnu missään. En tosin ole huomannut, että jäisi yhtään aiempaa vähemmän. Ihmiset taitavat olla yleisestikin aika surkeita taloudessaan, jos keskituloisena on kusessa kun joku maksu hieman nousee.
Kusessa eivät ole ne joiden joku maksu hieman nousee. Kusessa ovat ne joiden KAIKKI maksut hieman nousee kerrottuna esim. Kolmella jos lapsia on kolme.
Jep, eli ihan omista valinnoista johtuva tilanne. Ei pidä tehdä kolmea lasta, jos ei ole siihen varaa.
Olin viime kesään asti vuosia keskituloinen, nettopalkka vaihteli välillä 1700-2400/kk ja lisäksi lapsilisät ja elarit lasten isältä yht n 650-750/kk. Pärjäsin aina hyvin ja teineille oli kaikki tarvittava ja vähän ekstraakin. Sain rahaa säästöön ja minulla oli puskuritili auton huoltoihin ja rikkoutuvien kodinkoneiden varalle.
Sitten sairastuin vakavasti ja nyt nettotuloni on n 1400/kk, abi asuu vielä kotona, mutta hänestä ei saa enää lapsilisää tai elarustukea. Olen syönyt pikku hiljaa koko puskuritilin tyhjiin ja lisäksi visalta mennyt melkein 2 tonnia. Autosta en voi luopua, koska sitten en pääse kauppaan, eikä abi tärkeään harrastukseensa. Ruokakuljetus maksaa meille 12-15 euroa, turvauduin siihen ekat 3 kuukautta, mutta sitten ei ollut enää varaa. Samanaikaiaesti kaikki kallistuu koko ajan, jos jostain nipistää, mitään hyötyä ei jää.
En tokikaan ole enää keskituloinen, mutta keskituloisesta tällaiselle hädin tuskin pärjäämisen rajalle tippuminen on itse kullakin vain yhden päivystyskäynnin päässä.
Eli jos keskituloisilla ei meinaa riittää, niin ne pienituloiset?
Kyllä entisellä kulutuksella rahaa jää selvästi vähemmän säästöön kuin aiemmin. Mutta en ole ennenkään kuluttanut kaikkea mitä saan, joten siitä ei ole tullut ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, säästöön jää edelleen noin 1500-2000€ kk.
Eli et ole keskituloinen.
Tienaan 2840€/kk netto, olen keskituloinen.
2000e säästöön, 840e riittää kaikkeen muuhun, ei sulla suuret menot ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla rahat riittää mutta kaikki on kyllä kallistunut tosi paljon. Maksoin itse asuntolainani pois silloin kun korot alkoi nousta. Nyt vaikka mulla ei ole lainaa maksettavana niin saman verran mulla menee kuussa rahaa kuin silloin kun lainaa vielä maksoin. Toki lapset ovat mullakin nyt teinejä ja teineihin tuntuu uppoavan loputtomasti.
Ei niiden kaikkia vinkaisuja ole pakko toteuttaa.
Ne syö paljon, ikävää kuunnella teinien vinkaisevat nälkäänsä. Kasvavat ja paljon liikkuvat teinit syövät kolme lämmintä ateriaa päivässä ja välipalat päälle. Viime talven takit vinkaisevat saumoistaan, kun ovat jääneet pieniksi.
Kaksi lämmintä ateriaa riittää- lounas ja päivällinen. Onnistuu kun aamupala on riittävän runsas
Yllättäen eilisen torstain urheiluillassa puhuttiin ravitsemuksesta ja ravitsemusterapeutti antoi ohjeita.
Kuuntele Yle Areenassa:
https://areena.yle.fi/1-71609965
Alkaa suunnilleen kohdasta 1.23.43
Kyllä! Nyt on ekaa kertaa tilanne aikuisiällä, että rahavarat on oikeasti vähissä. Syyskuuhun on kasaantunut isoja samanaikaisia maksuja jotka aiemmin ei olisi tuottaneet ongelmaa. Outo tunne kun tilillä ei ole rahaa ja pitää miettiä että mitä voi tehdä.
Ei se mitään siipeilyä ole, kun molemmat maksavat osansa.