Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloiset - onko muilla sama ongelma, että kaikki on kallistunut niin paljon, että rahat ei enää tahdo riittää koko kuukaudeksi

Vierailija
27.09.2024 |

Onko muut havahtunut siihen, että rahat on sinänsä aikaisemmin riittänyt kohtuudella kuukauden menoihin, mutta pikkuhiljaa alkaa homma valua siihen, että ei ne enää tahdo riittää ja sama homma kuukaudesta toiseen? Mietin tässä, onko oma kulutustottumus jotenkin vääristynyt ja muuttunut, vai onko muillakin sama homma. Yksin asun ja pari teiniä elätettävänä.

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että parisuhteessa eläessä nämä talouden heilahtelut näkyisivät niin rajusti, olettaen, että työpaikat olisivat säilyneet. Ero on tullut kuitenkin joitakin vuosia sitten toisen tahdosta eli tätä nykyä on ollut vain yhden aikuisen kohtuulliset tulot (ei tule ruokkoja tai lapsilisää kummempia tukia). Palkka on hivenen noussut aikojen saatossa, mutta kovempaa tahtia menot ovat kasvaneet ja siihen päälle tosiaan teiniksi varttuneet poikalapset. Asumiskustannukset nousseet, korot, vastikkeet, laskut. Ruokakauppalaskut eivät ole entisellään, vaikka Lidliä ja tarjouksia suositaan. Syy selvästi nousseet hinnat ja kovempi ruokakulutus. Auto on pakollinen pitää, sillä julkista liikennettä ei ole paikkakunnalla nimeksikään ja töissä on pakko kulkea. Ei onnistuisi myöskään ruokakassien raahaaminen kilometrien päästä ilman autoa (monesti noin 4 säkkiä ruokaa, kun käyn kaupassa). Suurimmilla kaupoilla ei ole kotiinkuljetusta, mutta parilla pikkukaup

Verotuksessa voitaisiin kyllä lapsiperheitä tukea sen verran, että palautettaisiin lapsivähennys ja huomioitaisiin näin se elätettävien määrä.  Vaihtoehtoisesti tuntuva korotus lapsilisään.

Vierailija
82/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viera kirjoitti:

En usko, että parisuhteessa eläessä nämä talouden heilahtelut näkyisivät niin rajusti, olettaen, että työpaikat olisivat säilyneet. Ero on tullut kuitenkin joitakin vuosia sitten toisen tahdosta eli tätä nykyä on ollut vain yhden aikuisen kohtuulliset tulot (ei tule ruokkoja tai lapsilisää kummempia tukia). Palkka on hivenen noussut aikojen saatossa, mutta kovempaa tahtia menot ovat kasvaneet ja siihen päälle tosiaan teiniksi varttuneet poikalapset. Asumiskustannukset nousseet, korot, vastikkeet, laskut. Ruokakauppalaskut eivät ole entisellään, vaikka Lidliä ja tarjouksia suositaan. Syy selvästi nousseet hinnat ja kovempi ruokakulutus. Auto on pakollinen pitää, sillä julkista liikennettä ei ole paikkakunnalla nimeksikään ja töissä on pakko kulkea. Ei onnistuisi myöskään ruokakassien raahaaminen kilometrien päästä ilman autoa (monesti noin 4

Verotuksesta rutisee vain hyväosain

Pienituloisten verotus keveni enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole tuollaista huomannut omalla kohdallani. Asun yksin 156 neliön omakotitalossa,  olen 2 koiran yh ja tienaan jopa hieman keskimääräistä vähemmän. Vain 3400€/kk . Epäilen vahvasti, että kulutustottumuksissasi on jotain pahasti pielessä.

Vierailija
84/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole tuollaista huomannut omalla kohdallani. Asun yksin 156 neliön omakotitalossa,  olen 2 koiran yh ja tienaan jopa hieman keskimääräistä vähemmän. Vain 3400€/kk . Epäilen vahvasti, että kulutustottumuksissasi on jotain pahasti pielessä.

Tuossa oli pielessä asuntolaina ilman korkosuojausta. Yhtäkkiä rahaa jääkin käytettäväksi muuhun paljon vähemmän.

Vierailija
85/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että parisuhteessa eläessä nämä talouden heilahtelut näkyisivät niin rajusti, olettaen, että työpaikat olisivat säilyneet. Ero on tullut kuitenkin joitakin vuosia sitten toisen tahdosta eli tätä nykyä on ollut vain yhden aikuisen kohtuulliset tulot (ei tule ruokkoja tai lapsilisää kummempia tukia). Palkka on hivenen noussut aikojen saatossa, mutta kovempaa tahtia menot ovat kasvaneet ja siihen päälle tosiaan teiniksi varttuneet poikalapset. Asumiskustannukset nousseet, korot, vastikkeet, laskut. Ruokakauppalaskut eivät ole entisellään, vaikka Lidliä ja tarjouksia suositaan. Syy selvästi nousseet hinnat ja kovempi ruokakulutus. Auto on pakollinen pitää, sillä julkista liikennettä ei ole paikkakunnalla nimeksikään ja töissä on pakko kulkea. Ei onnistuisi myöskään ruokakassien raahaaminen kilometrien päästä ilman autoa (monesti noin 4 säkkiä ruokaa, kun käyn kaupassa). Suurimmilla kaupoi

Tuosta lapsiperheiden tukemisesta olen vahvasti erimieltä, sillä ne eivät ole kovinkaan tuottavia valtion vetotulojen kannalta. Ennemmin suosittelisin keventämään yksin elävien sinkkumiesten verotusta ja näin kannustaisin heitä tekemään enemmän työtä.

Vierailija
86/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa oli pielessä asuntolaina ilman korkosuojausta. Yhtäkkiä rahaa jääkin käytettäväksi muuhun paljon vähemmän.

Asuntolainaa en osannut huomioida varsinaisena menona vaan säästönä. Ikäänkuin talletuksena, sillä asuntovelan lyhennys kartuttaa omaisuutta, ei vähennä sitä.

Vierailija
87/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, jos keskituloiset laskevat senttejään niin miten suomessa pärjäävät pienituloiset? Entäpä tukien varassa olijat?

Vierailija
88/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0rpon agenda  on ajaa köyhyyttä/orjuutta.

Vierailija
89/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan keskituloinen talous kun on töitä. Silloin tehdään esim. remonttia autoon ja muuhun ja jotain hankintoja jos on ja säästöönkin jää ihan mukavasti. Nyt ollaan taas työttöminä, voi olla pidempi jakso edessä. Hinnat on nousseet jonkun verran parin viime vuoden aikana, etenkin ruuan hinta. Ennenhän ruoka olikin aika edullista kun liityttyyin EU: hen. Ei ongelmia, on totuttu tulemaan toimeen vähällä eikä mitään himokuluttajia olla oltu koskaan. Tietysti käyttötavaraa on ostettu jos on edullisesti ollut tarjolla. Eniten "pakollisista" kuluista on ehkä nousseet vakuutusmaksut. Auto- ja dieselvero ei, polttoaine vähän, vuokra 5% ja sähkö saman verran kymmenessä vuodessa, vesimaksu laski. Toisesta käyttöautosta luovuttiin pari vuotta sitten, nyt sitten pitää toisella olla mahdollinen työpaikka bussireitin varrella, muuten ei onnistu.

Vieras
90/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää ole, sannulin aikaan oli tosi kallista, nyt hinnat alempana ja korotkin taas kahdessa prosentissa

Riikkulin aikana (vuosi) kaikki on kallistunut niin paljon, että todella tarkkaan pitää miettiä, mihin on varaa. Kaikki ylimääräinen, kuten ravintolassa syöminen on pitänyt jättää. Ennen riikkulia kävimme kerran kuukaudessa syömässä lähiravintollassa koko perhe. Ei enää ole varaa. Kiitos riikkulin. Myös ravintoloitsija kiittää menettämiensä (muutkin kuin me) asiakkaiden takia.  

Vierailija
91/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viera kirjoitti:

V

Tuossa oli pielessä asuntolaina ilman korkosuojausta. Yhtäkkiä rahaa jääkin käytettäväksi muuhun paljon vähemmän.Asuntolainaa en osannut huomioida varsinaisena menona vaan säästönä. Ikäänkuin talletuksena, sillä asuntovelan lyhennys kartuttaa omaisuutta, ei vähennä sitä.

Asuntojen arvot laskevat rankasti.

Vierailija
92/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hyvätuloinen, mutta kaikki on kallistunut niin, ettei säästöön jää juuri yhtään.  Kulutustottumukseni ovat sen vuoksi muuttuneet ja katson hintalappuja tarkkaan sekä pyrin ostamaan halpaa. Silti vain tuntuu, että kaikki menee mikä tulee. 

Juu, tämä on outo yhtälö. Köyhän kohdalla suurin osa rahoista voi mennä ruokaan ja meneekin, mutta hyvätuloisen kohdalla sen 200-300 euroa kuussa pitäisi olla korkeintaan 10% tuloista. Vai mitä ostelet? 

Vierailija
93/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menoja on ollut pakko karsia. Salivuorot, erilaiset tapahtumat , kulttuuri ja ylikallis ruoka on jäänyt pois.

Samoin. Tulee etsittyä ja käytyä lähinnä ilmaisissa tai edullisissa tapahtumissa/ paikoissa. Olusilla tai ravintolassa syömässä käyminen on kutistunut edullisiin lounasruokailuihin silloin tällöin. Onneksi on tarjolla tosi hyviä lounaspaikkoja nykyään. Baareissa ja rafloissa ruokailut jääneet kokonaan Viron reissuille ja kotimaan matkailukin hiipunut aika lailla. Rahat kyllä riittää ihan hyvin mutta mielellään säästetään eikä tuhlailla.

Vierailija
94/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen saanut rahaa ennemmän säästöön, kun hallituksen työelämäheikennykset myötä aloitin rahankäytön optimoinnin ja jätin kaiken turhan pois, kuten kampaamot, ravintolat, kotimaiset sisutus desingtuotteet, kotimaan hotellilomat. 

Vaatteissa ole siirtynyt kapselivaatekaappi tyyppiseen ratkaisuun ja tilaan vaatteet (kun pakko) tietyn nettikaupan alesta, joten ei tule käytyä kaupoissa. 

Viikonlopun irtiottona olen käyttänyt vanhempieni kuivaamaan mökkiä, jota aiemmin en arvostanut kovin korkealle. 

Huomaan että suhde rahaan on muuttunut ja nykyään esim. 30€ brunssi tuntuu isolta rahalta ja sitä harkitsee pitkään. Ennen vaan meni. 

Ja olen siis aiemminkin säästänyt jonkin verran, mutta en näin paljon. 

Ja siis itsellä kanssa kaksi urheilevaa teiniä ja ruoan kulutus on suurta. 

Vierailija
95/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahallista hyötyä yhteiskunnalta saa lasten ollessa pieniä. Maksetaan lapsilisät, ilmainen terveydenhoito, erittäin voimakkaasti subventoitu varhaiskasvatus, ilmainen koulutus.

Tuossa sun listassa on pelkästään lapsilisä, mikä on vanhempien rahallista hyötyä. Muut ovat lapselle tarjottuja palveluita. Ja vanhemmille maksettava lapsilisäkin on paljon pienempi kuin mitä lapseen menevä raha. Lisäksi vanhempien tuloja verotetaan edelleen yhtä raskaasti, vaikka pahimmillaan yhden ihmisen tuloilla joudutaan kustantamaan usean ihmisen menot.

Vierailija
96/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsä neuvo: pidä 1 kk tarkkaa kirjanpitoa.  Sarakkeet joka kululajille, siis joka lajille.

Sitten lasket yhteen, jollei ole exceliä..

Näin voit itse miettiä, mikä on turhaa. Noutokahvit, lehtien irtonumerot, arvat, keräykset, mässypussit, tupakka jne. Sitten karsit sen turhan pois ja laitat ne rahat vaikka jemmatilille tai edes purkkiin kotivaraksi.

Vierailija
97/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainaa en osannut huomioida varsinaisena menona vaan säästönä. Ikäänkuin talletuksena, sillä asuntovelan lyhennys kartuttaa omaisuutta, ei vähennä sitä.

Mutta korko ei kartuta omaisuutta vaan on kulu. Ennen korkotasolla ei ollut niin suurta merkitystä kun ainakin osan asuntolainan koroista sai vähentää verotuksessa.  Näin ihmiset selvisivät jopa yli 15%n asuntolainojensa koroista .

Vierailija
98/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0rpon agenda  on ajaa köyhyyttä/orjuutta.

Tekijöistä on puutetta. Amis koulutus ja 3000e/kk alkupalkka.

Vierailija
99/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei enää ole, sannulin aikaan oli tosi kallista, nyt hinnat alempana ja korotkin taas kahdessa prosentissa

Riikkulin aikana (vuosi) kaikki on kallistunut niin paljon, että todella tarkkaan pitää miettiä, mihin on varaa. Kaikki ylimääräinen, kuten ravintolassa syöminen on pitänyt jättää. Ennen riikkulia kävimme kerran kuukaudessa syömässä lähiravintollassa koko perhe. Ei enää ole varaa. Kiitos riikkulin. Myös ravintoloitsija kiittää menettämiensä (muutkin kuin me) asiakkaiden takia.  

Kunnia sinne minne se kuuluu eli Marinin hallitukselle, joka kylvi velkarahaa ympäriinsä ja paisutti dote-kulit kestämättömälle tasolle.  Toki koronalla ja Putinin hyökkäyksellä Ukrainaan on oma osuutensa. Orpo ja Purra yrittää nyt korjailla edellisen hallituksen tekemiä tuhoja. Ja tämä on pakko tehdä tai tulee Eulta runtua.

Vierailija
100/130 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat riittää, mutta elinkustannusten hinta on noussut huomattavasti. Asuminen, auto, vaatteet, ruoka, sähkö, liittymämaksut jne. maksaa paljon enemmän kun palkkakehitys ei vastaa kulujen nousun kehitystä. Joitain vuosia sitten pääsi jopa lomille kun taas niidenkin hinta on karannut sellaisiin sfääreihin että en voi maksaa viikosta kuukausipalkkaa vastaavaa summaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi