Keskituloiset - onko muilla sama ongelma, että kaikki on kallistunut niin paljon, että rahat ei enää tahdo riittää koko kuukaudeksi
Onko muut havahtunut siihen, että rahat on sinänsä aikaisemmin riittänyt kohtuudella kuukauden menoihin, mutta pikkuhiljaa alkaa homma valua siihen, että ei ne enää tahdo riittää ja sama homma kuukaudesta toiseen? Mietin tässä, onko oma kulutustottumus jotenkin vääristynyt ja muuttunut, vai onko muillakin sama homma. Yksin asun ja pari teiniä elätettävänä.
Kommentit (130)
Ei koska viimeinenkin lapsi muutti pois omilleen.
No mulla on vielä korkeammassa korossa laina kiinni, joulukuuta ja alempaa korkoa odotellessa...
t. Ap
Mulla rahat riittää mutta kaikki on kyllä kallistunut tosi paljon. Maksoin itse asuntolainani pois silloin kun korot alkoi nousta. Nyt vaikka mulla ei ole lainaa maksettavana niin saman verran mulla menee kuussa rahaa kuin silloin kun lainaa vielä maksoin. Toki lapset ovat mullakin nyt teinejä ja teineihin tuntuu uppoavan loputtomasti.
On! Ihme juttu. Ei enää riitä rahat mihinkään. Miten tässä näin on käynyt?
Ihan ok pärjään, mutta en olekaan mikään törsääjä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla rahat riittää mutta kaikki on kyllä kallistunut tosi paljon. Maksoin itse asuntolainani pois silloin kun korot alkoi nousta. Nyt vaikka mulla ei ole lainaa maksettavana niin saman verran mulla menee kuussa rahaa kuin silloin kun lainaa vielä maksoin. Toki lapset ovat mullakin nyt teinejä ja teineihin tuntuu uppoavan loputtomasti.
Ei niiden kaikkia vinkaisuja ole pakko toteuttaa.
Ei ole ongelmia.
Olen aina sopeuttanut menot tulojen mukaan..
Aamulla siirsin ässä tilille niin ei jäänyt kun 540€ käyttötilille, eläke tulee ensi viikolla.
Kaikki on juu kallistunut, mutta mulla jää puolet palkasta löysää silti säästöön ja sijoituksiin vaikka maksan miehen kans puoliksi lainaa omakotitalosta ja muita taloon liittyviä kuluja. Perheessä on yksi lapsi myös. Mulla on myös auto kun päivittäin ajan 80km työmatkoja.
Tosin mä elän muuten melko lailla opiskelijabudjetilla kun tykkään elää pihisti. Taloni kaikki pinnat ovat alkuperäiset, keittiökin ruskeilla kaakeleilla suoraan 80- luvulta. (Talossa ei ole kosteusongelmia silti, kattoa yms oleellista, ei kosmeettista, on rempattu)
Ei, koska
- olen luopunut auton käytöstä
- en syö enää punaista lihaa
- teen mahd. paljon etätyötä, säästää vaatekuluissa ja matkakuluissa
- ei enää jaksa matkustella kuten ennen, kotona on kivaa
- ruoka tulee kerran viikossa verkkokaupasta kotiin kuljetettuna, ei tule heräteostoksia ja hävikki vähentynyt
- suurin osa ostoksista teen verkossa harkiten, ei tule heräteostoksia.
Säästyneillä rahoilla avitan opiskelevaa jälkikasvua.
Aiemmin jäi ihan kivasti plussalle ennen seuraavaa palkkapäivää ja sai säästöön ihan hyvin. Nykyään ennen seuraavaa palkkapäivää alkaa jo tili olemaan tyhjä ja joutuu siirtään puskuritililtä rahaa käyttötilille. Vaikka ei meidän kulutustarpeet ole sen kummemmin muuttuneet viime vuosina. Huomaa sen miten kaikki on kallistunut, mutta palkka junnaa paikallaan.
Saa koko ajan miettiä missä voisi nipistää ja mihin oikeesti on enää varaa.
Ei ole koska olen aina elänyt säästeliäästi ja laittanu 10% tuloista säästöön. Saan edelleen saman säästöön mut oon tinkiny ruokamenoista muuttamalla halvempiin tuotemerkkeihin
Mediassa kyllä kiinnitetään huomiota aiheeseen, mutta hallitus ei tee mitään https://veksi.org/2024/09/27/keskituloisten-kamppailu-hintojen-kanssa/
Ei ole, säästöön jää edelleen noin 1500-2000€ kk.
Ehkä vähän vähemmän jää säästöön, mutta muuta muutosta en ole huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden kaikkia vinkaisuja ole pakko toteuttaa.
Ei niin mutta muutama vuosi sitten kun kaksi nuorinta oli lukiossa ja kaikki piti maksaa itse, rahat olivat tiukilla. Lisänä molemmilla pitkään jatkunut harrastus ja muut normaalit menot. t. ex-yh
Vierailija kirjoitti:
Mä aloin jo muutama vuosi sitten lyhentämään asuntolainaa extraa. Yhdessä kk lyhensin 2 e, yhdessä kymmeniä tuhansia, kun myin mökin.
Sain jopa pankista soiton, kannattaisi sijoittaa rahat eikä lyhentää lainaa.
Otin aikoinaan 25 v lainan ja nyt voin päättää paljonko maksan, kun oon maksanut niin paljon extraa.
Mun ratkaisu on extratulot ja olen vähentänyt menoja. Tili on tyhjä kuun lopussa
Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa. Kun ei ole näitä elämän suurimpia kuluja pärjään oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, säästöön jää edelleen noin 1500-2000€ kk.
Eli et ole keskituloinen.
Ei enää ole, sannulin aikaan oli tosi kallista, nyt hinnat alempana ja korotkin taas kahdessa prosentissa