Keskituloiset - onko muilla sama ongelma, että kaikki on kallistunut niin paljon, että rahat ei enää tahdo riittää koko kuukaudeksi
Onko muut havahtunut siihen, että rahat on sinänsä aikaisemmin riittänyt kohtuudella kuukauden menoihin, mutta pikkuhiljaa alkaa homma valua siihen, että ei ne enää tahdo riittää ja sama homma kuukaudesta toiseen? Mietin tässä, onko oma kulutustottumus jotenkin vääristynyt ja muuttunut, vai onko muillakin sama homma. Yksin asun ja pari teiniä elätettävänä.
Kommentit (130)
Ei onnistu enää sama elintaso kuin muutama vuosi sitten, syynä sähkön hinnan tuplaantuminen (iso sähkölämmitteinen ok-talo) asuntolainan koron nousu ja ruuan kallistuminen. Autoista ei voi luopua töiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla rahat riittää mutta kaikki on kyllä kallistunut tosi paljon. Maksoin itse asuntolainani pois silloin kun korot alkoi nousta. Nyt vaikka mulla ei ole lainaa maksettavana niin saman verran mulla menee kuussa rahaa kuin silloin kun lainaa vielä maksoin. Toki lapset ovat mullakin nyt teinejä ja teineihin tuntuu uppoavan loputtomasti.
Ei niiden kaikkia vinkaisuja ole pakko toteuttaa.
En tainnut sanoa toteuttavani kaikkia vinkaisuja. Kuten totesin, rahat mulla riittää. Lähinnä jätän joitain vinkaisuja toteuttamatta kasvatuksellisista syistä. En siksi että mulla ei riitä rahat. Toisaalta miksi kieltäisin teineiltäni esimerkiksi mopokortit ja mopot kun se helpottaa harrastuksiin kulkemista.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on vielä korkeammassa korossa laina kiinni, joulukuuta ja alempaa korkoa odotellessa...
t. Ap
Tämä tilanne koskee ennen kaikkea niitä, joilla asuntolainojen korkokulut ovat nousseet roimasti. Pelkät kuluttajahintojen nousut olisi vielä handlattavissa, mutta siihen päälle merkittävästi nousseet korkokulut ja sähkökulut.
Sinänsä minulla on aloittajan kanssa hieman sama tilanne, että joulukuussa helpottaa, kun lainan lyhennys loppuu. Sitä odotellessa saa kyllä olla todella talous tarkka. Rahat eivät riitä, vaikka kuluja on karsittu vaikka kuinka. Kaikki eivät ymmärrä sitä, että lapsiperheessä esim. Ruokakorin kallistuminen kumuloituu todella nopeasti, kun syöjiä on paljon, mutta maksajia vain yksi tai kaksi.
Jos keskituloisella on rahaongelmia niin se on edelleen vain oma syy.
Minä olen hyvätuloinen, mutta kaikki on kallistunut niin, ettei säästöön jää juuri yhtään. Kulutustottumukseni ovat sen vuoksi muuttuneet ja katson hintalappuja tarkkaan sekä pyrin ostamaan halpaa. Silti vain tuntuu, että kaikki menee mikä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Niin, keskituloisen pitäisi opetella elämään kuten pienituloisten. Turhat autot ja harrastukset pois. Halvemmallakin voi asua. Ostaa punalappuisia. Karsii ravintolat ja kampaamokäynnit pois. Kyllä raha alkaa riittämään.
Ei ole sama homma. Rahat riittävät vähintään yhtä hyvin kuin aiemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, säästöön jää edelleen noin 1500-2000€ kk.
Eli et ole keskituloinen.
Tienaan 2840€/kk netto, olen keskituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyvätuloinen, mutta kaikki on kallistunut niin, ettei säästöön jää juuri yhtään. Kulutustottumukseni ovat sen vuoksi muuttuneet ja katson hintalappuja tarkkaan sekä pyrin ostamaan halpaa. Silti vain tuntuu, että kaikki menee mikä tulee.
Outoa. Minä olen vain keskituloinen, mutta en ole huomannut mitään kallistumista. Kaupassa en todellakaan katsele hintoja, vaan ostan laadukasta ja verrattaen kallista. Käyn myös laaturavintoloissa ja muissa ajanvietteissä säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos elintaso on edelleen sen mukainen, mitä se muutama vuosi sitten oli niin ongelmissahan ihmiset on kun kaikki on kallistunut.
On. Odotan vain, että asuntolainan ja rahoitusvastikkeen korontarkistus jo tulisi. Meidän asumismenot nousivat 600 e kk niiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, keskituloisen pitäisi opetella elämään kuten pienituloisten. Turhat autot ja harrastukset pois. Halvemmallakin voi asua. Ostaa punalappuisia. Karsii ravintolat ja kampaamokäynnit pois. Kyllä raha alkaa riittämään.
Ei pidä. Asun uudehkossa omistusasunnossa, ostan laatua, harrastan ravintoloita ja muutakin, ja ajan uudehkolla autolla. Ei mitään ongelmaa.
Toisaalta, miksi keskituloisen pitäisi tyytyä samaan elintasoon kuin vähävaraisten? Joku tässä maassa mättää.
Kulutus vaan täytyy sopeuttaa niihin tuloihin ja toimia suunnitelmallisesti.
Olemme keskituloisia ja elämme kuin ennenkin. Matkustetaan tosi paljon. Nytkin viikon päästä matkalle. Muuten ollaan taviksia. Ei meillä ole design-lamppua katossa ja keittiönpöytäkin ostettiin torista käytettynä. Auto 7 vuotta vanha, hiukset värjään itse ja vaatteet ostan jostain marketista. En ole eläessäni maksanut kuin kerran yli 100 Euroa kengistä (gore-texit talviulkoiluun) Takit maksaa alle satkun jne. Olen monessa asiassa aika tarkka. Erityisesti materian suhteen. Riittävän hyvä riittää. Koti on tavallinen ja ei huvittaisi lukea sisutuslehtiä ja ostella aina jotain uutta. Vanhat kelpaa. Mutta nautinnoista maksan. Hieronta, matka, ravintolaillallinen jne. Ne on rahansa arvoisia. Materia on menettänyt siinä mielessä merkityksensä, etten kaipaa uusia tavaroita, huonekaluja jne. Keittiö ja kylppäri on 16 vuotta vanhat ja tarvinnee jossain vaiheessa uusia, mutta jos ei rakennesyistä tarvisi joissain vaiheessa kylppäriä remontoida, voisin elää nykyisen kanssa kuolemaani saakka. Silläkin hinnalla syö monet hyvät pihvit, juo shampanjaa Roomassa tai ui Karibian meressä.
Vierailija kirjoitti:
Mediassa kyllä kiinnitetään huomiota aiheeseen, mutta hallitus ei tee mitään https://veksi.org/2024/09/27/keskituloisten-kamppailu-hintojen-kanssa/
Orpo-Purran hallitus haluaa Suomesta luokkayhteiskunnan, jossa on kaksi luokkaa: pieni määrä rikkaita, jotka omistavat kaiken tärkeän, ja suuri orjareservi, joka pakotetaan palvelemaan edellistä. Keskiluokkaa ei tuossa mallissa tarvita.
Ennen jäi säästöön (sijoituksiin yms.) pari tonnia kuussa. Jos nyt jääkin muutama satanen vähemmän, niin ei tunnu missään. En tosin ole huomannut, että jäisi yhtään aiempaa vähemmän. Ihmiset taitavat olla yleisestikin aika surkeita taloudessaan, jos keskituloisena on kusessa kun joku maksu hieman nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla rahat riittää mutta kaikki on kyllä kallistunut tosi paljon. Maksoin itse asuntolainani pois silloin kun korot alkoi nousta. Nyt vaikka mulla ei ole lainaa maksettavana niin saman verran mulla menee kuussa rahaa kuin silloin kun lainaa vielä maksoin. Toki lapset ovat mullakin nyt teinejä ja teineihin tuntuu uppoavan loputtomasti.
Ei niiden kaikkia vinkaisuja ole pakko toteuttaa.
Ne syö paljon, ikävää kuunnella teinien vinkaisevat nälkäänsä. Kasvavat ja paljon liikkuvat teinit syövät kolme lämmintä ateriaa päivässä ja välipalat päälle. Viime talven takit vinkaisevat saumoistaan, kun ovat jääneet pieniksi.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, miksi keskituloisen pitäisi tyytyä samaan elintasoon kuin vähävaraisten? Joku tässä maassa mättää.
Mättää näköjään monien kyky hoitaa talouttaan.
Uuu..sulla on mies..siinä siipeilet