Saako rauta-arvoja käytännössä nostettua ilman punaisen lihan syöntiä?
En välittäisi syödä punaista lihaa mutta rauta-arvoja pitäisi saada nostettua. Onnistuuko arvojen nostaminen oikeasti ilman punaista lihaa? jos niin mitä pitäisi syödä? Olen yrittänyt lukea kaikenlaisia ohjesivustoja mutta alkaa tuntua jo toivottomalta kun aina joku fytaatti tai toisen kasviksen ainesosa estää raudan imeytymistä, ja kun se kasviperäinen rauta imeytyy valmiiksi jo niin heikosti. Mitä tehdä, mitä syödä?
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kommentoi: Olen keliaakikko joten ruis ja kaura eivät valitettavasti käy minulle. Olen myös paprikalle allerginen.
Pinaattia ja vihreitä kasviksia yritän syödä paljon mutta luin juuri jostain että niitä pitäisi syödä kilokaupalla että niistä saisi merkittävissä määrin rautaa.
Hedelmiä syön paljon ja muitakin kasviksia sekä siemeniä ja pähkinöitä jonkin verran.
Kvinoa sopii keliaakikolle ja saat yhdestä annoksesta (kuivapaino 45g) saman verran rautaa kuin syömällä 100g jauhelihaa
No ei saa samaa määrää. Sitä paitsi se kasviperäinen rauta ei imeydy yhtä hyvin kuin eläinperäinen hemirauta.
Kasviferritiini imeytyy jopa paremmin kuin hemirauta. En muista missä muodossa rauta kvinoassa on, mutta palkokasveissa on kasviferritiiniä.
Lihan syönti on se terveellisin vaihtoehto sillä ihminen on luontojaan lihan ja eläinrasvan syöjä. Muuten kannattaa syödä purkista ettei myrkytä itseään kasvikunnan tuotteilla. Esim. pinaatissa on paljon epäterveellisiä oksalaatteja.
> Ketä uskot näissä asioissa mitä tulee omaan terveyteen? Lääkäriä, jolla voisi kuvitella olevan teoria sekä käytäntö hallussa asian suhteen, vai vauvapalstaa?
Kannattaa ottaa itse selvää eikä uskoa suomalaista lääkäriä ravitsemusasioissa lainkaan. Annetut ohjeet ovat täysin virheellisiä mikä on tullut huomattua 2 tyypin diabeetikkona.
Onneksi saan rauta-annokseni infuusiona suoneen aina tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Lihan syönti on se terveellisin vaihtoehto sillä ihminen on luontojaan lihan ja eläinrasvan syöjä. Muuten kannattaa syödä purkista ettei myrkytä itseään kasvikunnan tuotteilla. Esim. pinaatissa on paljon epäterveellisiä oksalaatteja.
Väite ei pidä paikkaansa, koska ihminen on aina sopeutunut syömään kulloinkin tarjolla olevaa ravintoa. Joskus jossain päin maailmaa se on ollut pelkkää kasvista ja joskus jossain päin lähinnä pelkkää lihaa ja joskus molempia. Tiede tutkinut.
Vierailija kirjoitti:
Mullekin on lääkäri sanonut että Sideral nostaa yleensä raudan niilläkin joilla muut tuotteet eivät ole nostaneet, mutta se tekee sen _hitaasti.
Paljonko sulla numero 150 oli noussut Sideralilla ja missä ajassa? Kysyy Nimimerkki Vasta kuurin aloittanut, kolme kuukautta ja vaivaiset 2 pykälää nousua sekä hempparissa että ferrissä. Lääkärin mukaan jatketaan samalla tavalla ja mitataan arvot taas _aikaisintaan kolmen kuukauden kuluttua, mieluummin 6 kk kuluttua.
Olen tuo sama, jolla nousi 7 pykälää 7 kuukaudessa. Mulla on ollut koko ikäni raudanpuute pienillä tauoilla. Ja juu, kun on pitkäaikainen, nousu lienee hitaampaa.
Ihmettelen, kun ne nopeasti Sideralilla nostaneet eivät voi kertoa paljonko heillä nousi? Esim neljässä kuukaudessa? Tai mikä kenelläkin oli mittausten väli?
Mä sain 12-vuotiaana koulun terkan Hb-mittauksessa lukeman 125. Terkka kehotti ottamaan B- ja C-vitamiinilisää. Näin tein (valmisteiden nimiä en enää muista, mutta ihan suositusten mukaista päiväannosta otin). Puolen vuoden kuluttua Hb:ni oli 152! Ja siis mitään ruokavaliomuutoksia en tehnyt - normi sekaruokavalio - enkä syönyt rautalisää.
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten saat? Yksityiseltäkö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin on lääkäri sanonut että Sideral nostaa yleensä raudan niilläkin joilla muut tuotteet eivät ole nostaneet, mutta se tekee sen _hitaasti.
Paljonko sulla numero 150 oli noussut Sideralilla ja missä ajassa? Kysyy Nimimerkki Vasta kuurin aloittanut, kolme kuukautta ja vaivaiset 2 pykälää nousua sekä hempparissa että ferrissä. Lääkärin mukaan jatketaan samalla tavalla ja mitataan arvot taas _aikaisintaan kolmen kuukauden kuluttua, mieluummin 6 kk kuluttua.
Olen tuo sama, jolla nousi 7 pykälää 7 kuukaudessa. Mulla on ollut koko ikäni raudanpuute pienillä tauoilla. Ja juu, kun on pitkäaikainen, nousu lienee hitaampaa.
Ihmettelen, kun ne nopeasti Sideralilla nostaneet eivät voi kertoa paljonko heillä nousi? Esim neljässä kuukaudessa? Tai mikä kenelläkin oli mittausten väli?
Etkö sä nyt tajua, että kaikki ei päivystä täällä kaiken aikaa aamusta iltaan?! Toisilla ihmisillä katsos on elämäkin.
"Ketä uskot näissä asioissa mitä tulee omaan terveyteen? Lääkäriä, jolla voisi kuvitella olevan teoria sekä käytäntö hallussa asian suhteen, vai vauvapalstaa?"
Voi taivas... järkevä ihminen voi ottaa asioista selvää ihan itsekin. Nykypäivänä se on helpompaa kuin koskaan. Ja aina, siis AINA, voi pyytää toista mielipidettä terveysalan ammattilaiselta. Ei nekään siellä kaikkea kaikesta tiedä. Ei ne mitään kaikkitietäviä jumalia ole kuten näytät luulevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kommentoi: Olen keliaakikko joten ruis ja kaura eivät valitettavasti käy minulle. Olen myös paprikalle allerginen.
Pinaattia ja vihreitä kasviksia yritän syödä paljon mutta luin juuri jostain että niitä pitäisi syödä kilokaupalla että niistä saisi merkittävissä määrin rautaa.
Hedelmiä syön paljon ja muitakin kasviksia sekä siemeniä ja pähkinöitä jonkin verran.
Kvinoa sopii keliaakikolle ja saat yhdestä annoksesta (kuivapaino 45g) saman verran rautaa kuin syömällä 100g jauhelihaa
No ei saa samaa määrää. Sitä paitsi se kasviperäinen rauta ei imeydy yhtä hyvin kuin eläinperäinen hemirauta.
Kasviferritiini imeytyy jopa paremmin kuin hemirauta. En muista missä muodossa rauta kvinoassa on
Älä jauha jaskaa, kaikki tutkimukset kertovat aivan toista kuin sinä. Ja johan sen järkikin sanoo, että kvinoan rauta on kasviperäistä rautaa. Eihän se mikään eläin ole!
Viinirypäleissä on rautaa samoin pinaatissa. Mustamakkara sekä terveyskaupan nestemäinen rauta.Tomaatissa on jotain myös. Kauramaito siinä on rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä näitä rautatabletteja syö ilman, että lääkäri on määrännyt? Aika hurjaa puoskarointia.
Moni julkisen lääkäri väheksyy raudanpuutetta. He sanovat, ettei sitä ole, jos ferritiini on viitteissä, alaraja n. 15.
Moni rautalääkäri tai hematologi kertoo, että 30 ferritiini on tyhjät rautavarastot. Ja että olo alkaa kohentua tuossa yli 65 kohdalla.
Rautatableteilla on haittavaikutuksia eli pahimmillaan saat haitat ilman hyötyjä jos syö ilman lääkärin tutkimuksia.
Tyypillisimmin ne lääkärin "tutkimukset" on juuri ne perusverikokeet ja pari hassua kysymystä kuukautisista ja ruokavaliosta. Sitten määrätään rautakuurille. That's it. Eipä tuo juuri mitään ammattitaitoa vaadi.
Porkkanassa on A vitamiinia sekä kalassa. Lasten piltti purkeissa on soseena vanhuksille sopivaa c vitamiinia kuten mustikka ja luumu sekä mango. Raudan imeytymiseen tarvitaan C vitamiinia ja näkökykyyn A vitamiinia. Pilteissä on porkkanaa.
KAURA MAIDOSSA purkissa oikein lukee RAUTAA.
Vierailija kirjoitti:
Elävän ravinnon siemenpirtelö esim.seesaminsiemenistä. Siemenet liotetaan jolloin niistää vähenee/poistuu gytaatti. Siemeniä ei tosin saisi syödä kuin 3rkl/pv niiden sisältämien raskasmetallien (kadmium?) takia. Ehkä luomusiemeniä voisi syödä enemmän. Sopiva viljoja voisi myös liottaa ja idättää. C-vitaliini parantaa raudan imeytymistä. Jos päädyt syömään lihaa, niin kasvisten rauta imeytyy paremmin eläinkunnan tuotteiden raudan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elävän ravinnon siemenpirtelö esim.seesaminsiemenistä. Siemenet liotetaan jolloin niistää vähenee/poistuu gytaatti. Siemeniä ei tosin saisi syödä kuin 3rkl/pv niiden sisältämien raskasmetallien (kadmium?) takia. Ehkä luomusiemeniä voisi syödä enemmän. Sopiva viljoja voisi myös liottaa ja idättää. C-vitaliini parantaa raudan imeytymistä. Jos päädyt syömään lihaa, niin kasvisten rauta imeytyy paremmin eläinkunnan tuotteiden raudan kanssa.
Gytaatti siis vähenee
C-vitamiinillä on ainakin hemoglobiiniin iso vaikutus. Eli kirpeitä marjoja, puolukkaa, herukoita, paljon. En tiedä vaikuttaako ferritiiniin, koska multa ei ole ferritiiniä koskaan mitattu, mutta hemoglobiiniin varmasti vaikuttaa, koska syön paljon c-vitamiinipitoista ravintoa, mutten juuri lainkaan punaista lihaa ja mulla on ihanteellinen hemoglobiini.
Ystävä oli hedelmöityshoidoissa, missä todettiin alhainen ferritiini. Alkoi syödä itse paistettuja verilättyjä. Ferritiini nousi. Tuli raskaaksi.
Nokkosta suositti aikoinaan opettaja. Oli hänen raskaana olevalla tyttärellä auttanut rauta-arvoihin paremmin kuin rautatabletit eikä sekoita mahaa. Sitä voi kuivattuna murennella vaikka kaikkiin ruokiin, ei tarvitse paistaa nokkoslättyjä, joissa rasva ja muna voi heikentää imeytymistä. Mutta kannattaa kerätä itse puhtaalta paikalta tai hankkia luotettavalta tutulta taholta, koska muuten voi olla kerätty mistä vaan saksalaisen motarin rampilta. Saa vähän muitakin metalleja kuin rautaa siinä sivussa.
Ketä uskot näissä asioissa mitä tulee omaan terveyteen? Lääkäriä, jolla voisi kuvitella olevan teoria sekä käytäntö hallussa asian suhteen, vai vauvapalstaa?