Saako rauta-arvoja käytännössä nostettua ilman punaisen lihan syöntiä?
En välittäisi syödä punaista lihaa mutta rauta-arvoja pitäisi saada nostettua. Onnistuuko arvojen nostaminen oikeasti ilman punaista lihaa? jos niin mitä pitäisi syödä? Olen yrittänyt lukea kaikenlaisia ohjesivustoja mutta alkaa tuntua jo toivottomalta kun aina joku fytaatti tai toisen kasviksen ainesosa estää raudan imeytymistä, ja kun se kasviperäinen rauta imeytyy valmiiksi jo niin heikosti. Mitä tehdä, mitä syödä?
Kommentit (240)
Kaikki raudat voivat kuormittaa maksaa jos rautaa tulee elimistöön yli sen tarpeen. Mutta sellainen tilanne lienee tosi harvinainen ja se näkyy kyllä verikokeista jos niin on.
Vierailija kirjoitti:
Rauta-arvosi siis paranivat, koska teit itse hoitokokeilun (lääkäri ei varmaan kehottanut syömään rautaa?).
Ei ole enää syytä etsiä syytä raudanpuutteelle, koska terveydenhuollon kontrolleissa todettiin aukottomasti labrakokein, että hb on parantunut. Silti sinulla voi olla kohdussasi kasvaimia, jotka runsaan vuodon aiheuttavat. Useimmiten toki nuo kasvaimet ovat sellaisia ettei tarvitse hoitaa, mutta jos on runsaat vuodot, niin gynekologit mielellään ne kasvaimet poistavat ja samalla ne lähetetään sitten patologille, joka tutkii ettei niissä ole syöpäsoluja. Nyt on siis turha ihmetellä, kun et jatkotutkimuksia saa.
Jos vain hakeutuu gynen vastaanotolle, niin kyllä ne runsaat kuukautiset tutkitaan vaikka rauta-arvot olisivatkin ok. Idioottimainen vastaus sulla siis.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä mistään löydä faktaa tuohon (googlella), että se nestemäinen Kräutersblutsaft eli se Floradix, aiheuttaisi maksaongelmia, vaikka ottaisikin nelinkertaisia annoksia sitä. Kyseessä on kuitenkin erittäin laadukas sveitsiläinen tuote yli sadan vuoden takaa. Eli sitä on käytetty pirun pitkää ja ympäri maailmaa, se on maailman myydyin rautalisä.
Ihan aloe varaakin, ties miten monia satoja vuosia käytetty. Ja jokainen, joka vähänkään seuraa yhtään mitään uutisointia asiasta, tietää, että se voi olla erittäin haitallista maksalle. Jopa pysyvästi tuhoisa. Eihän noita luontaistuotteita ja ravintolisiä edes velvoitetta tutkimaan mmitenkään. Mikä jo sekin kertoo paljon siitä, millaisella varauksella niihin on syytä suhtautua, varsinkin kaiken maailman yrttiseoksiin.
Mitenhän kanan ja kalan rauta imeytyy? Saisiko niitä syömällä nostettua rauta-arvoja, oletteko onnistuneet?
Siis sekaruoalla joka sisältää kasviksia, täysjyväviljaa, kanaa ja kalaa? Onnistuuko nosto?
Kanassa ja kalassa on tosi vähän rautaa verrattuna nautaan tai sikaan mutta ilmeisesti kanan ja kalan rauta on kuitenkin hemirautana hyvin imeytyvää, näin kuvittelisin , mutta varma en ole.
Muakin kiinnostaa tämä. Tiedän ihmisiä jotka eivät saa rauta-arvoja pysymään kunnossa pelkällä kasvisruoalla mutta entä tosiaan sekaruoka ilman punaista lihaa, löytyykö siitä kokemuksia? Onnistuuko useimmilla tai kaikilla pitää veriarvot hyvinä tai nostaa hemoglobiinia ja ferritiiniä syömällä kaikkea muuta mutta ei punaista lihaa?
Minulla korjaantui anemia alettuani kasvissyöjäksi. Ilmeisesti tällä ruokavaliolla rauta imeytyy paremmin. Anemiaa ollut vain väliaikaisesti verenluotutusten jälkeen, mikä on näin naisena täysin normaalia.
Mutta tosissaan, kymmenen vuotta ilman mitään lihaa tai kalaa, ja viimeksi kesällä ennen verenluovutusta Hb oli 134 sekä keväällä työterveyden kautta tarkistettuna ferritiini oli yli 50. Myös vitamiinit oli loistavalla tasolla.
Omasta kokemuksesta ei tarvita lihaa mihinkään.
Osta jostain hyvin varustetusta luontaiskaupasta rautaa lisävää valmistetta. Kysy sieltä neuvoa. Sen lisäksi nokkosteetä, pinaattia ja paljon muutakin vihreää. Äläkä unohda c-vitamiinia näiden ohessa. Itse sain näillä neuvoilla hemoglobiinin kohoamaan verenvuotojen ja syöpäleikkauksen jälkeen. Sairaalassa söin kyllä hieman lihaa, koska sairaalan kasvisruoassa usein aineita, joita en voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän Sideral kuormita maksaa muita rautatabletteja enemmän jos se kerran imeytyy suoraan maksassa? En kyllä muutenkaan ymmärrä mitä se maksassa imeytyminen oikein voi edes tarkoittaa.
Ei maksasta imeydy mikään, maksaan voi kyllä varastoitua.
Onko kolme kuukautta lyhin väli jolla rautatablettien tehoa ja arvojen kohoamista kannattaa tarkastaa? Vai onko joku käynyt mittauttamassa lyhyemmän ajan jälkeen?
Maksalaatikoissa olis paljon rautaa mutta ei hotsittais alkais syömään sitä kun se ei taida olla kovinkaan terveellistä vai miten on? Jalostettu lihavalmiste....
T. Samaa pähkäilevä
Luin jostain että maksaa ei kannata käyttää raudanpuutteen hoitoon koska siinä on niin paljon a-vitamiinia että suurempia määriä maksaa syödessä todellisena vaarana on a-vitamiinin yliannostus. Ja esimerkiksi raskaana oleville naisille ei suositella maksatuotteiden syöntiä ollenkaan, paitsi ainoastaan maksamakkaran, ja siihenkin on tarkat rajat.
Joten ajattelisin niin että maksalaatikko voisi syödä silloin tällöin tyyliin kerran kuukaudessa mutta itse en söisi sitä kyllä sen enempää, enkä ottaisi sen lisäksi maksaa enää muussa muodossa.
En mikä ainakaan ole saanut edes sekaruokavaliolla. Ferritiini on todella alhainen eivätkä apteekin rautapillerit tunnu auttavan nekään. Olen aina ollut sekasyöjä, mutta syönyt hyvin vähän punaista lihaa. Nyt olen lisännyt lihan syöntiä tavoitteena saada olo vähitellen paremmaksi.
saa kestävyysliikunalla ja jos olet nainen, niin kuukautisista eroon pääsemisellä (eli esim. syö yhdstelmäpillereitä ilman taukoviikkoja tai hankkii hormonikierukan. Jos ei enää lapsia, niin sitten vaikka kohdunpoisto tai kohdun limakalvon poltto) ja sitten vain normaalia monipuolista ravintoa.
Aina siis on parempi puuttua syyhyn miksi rauta-arvot alhaalle kuin sitten ottaa purkista rautaa.
ja tuo kestävyysliikunta oikeasti auttaa
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikoissa olis paljon rautaa mutta ei hotsittais alkais syömään sitä kun se ei taida olla kovinkaan terveellistä vai miten on? Jalostettu lihavalmiste....
T. Samaa pähkäilevä
Osta mieluummin aitoa maksaa ja paista se. Puhdasta ravintoa ja taatusti rautapitoista.
Mikähän perhana siinä on että toisilla arvot nousee leikiten ja toisilla ei millään? Ei tarvinne sanoakaan että itsekin kuulun näihin Sideralilla hiiiiiitaaaaastiii nostaviin. No hyvä että nousee kumminkin.
Ja pakko myöntää että punaisen lihan syönti on käynyt minullakin mielessä mutta ainakaan vielä en ole siihen ryhtynyt.
Cashewpähkinöissä on reilusti rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla korjaantui anemia alettuani kasvissyöjäksi. Ilmeisesti tällä ruokavaliolla rauta imeytyy paremmin. Anemiaa ollut vain väliaikaisesti verenluotutusten jälkeen, mikä on näin naisena täysin normaalia.
Mutta tosissaan, kymmenen vuotta ilman mitään lihaa tai kalaa, ja viimeksi kesällä ennen verenluovutusta Hb oli 134 sekä keväällä työterveyden kautta tarkistettuna ferritiini oli yli 50. Myös vitamiinit oli loistavalla tasolla.
Omasta kokemuksesta ei tarvita lihaa mihinkään.
Esa Soppi totesi raudanpuutteen miehellä, jonka ferritiini 57.
Löytyykö tutkittua tietoa siitä että kaikilla ei kasvirauta imeytyisi? Monilla kyllä on sellaisia kokemuksia, sen tiedän, mutta kiinnostaisi myös tietää onko tästä ihan tutkimustietoa.