Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako rauta-arvoja käytännössä nostettua ilman punaisen lihan syöntiä?

Vierailija
14.09.2024 |

En välittäisi syödä punaista lihaa mutta rauta-arvoja pitäisi saada nostettua. Onnistuuko arvojen nostaminen oikeasti ilman punaista lihaa? jos niin mitä pitäisi syödä? Olen yrittänyt lukea kaikenlaisia ohjesivustoja mutta alkaa tuntua jo toivottomalta kun aina joku fytaatti tai toisen kasviksen ainesosa estää raudan imeytymistä, ja kun se kasviperäinen rauta imeytyy valmiiksi jo niin heikosti. Mitä tehdä, mitä syödä?

Kommentit (240)

Vierailija
1/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja jatkaa.  Alanko vaan kylmästi syödä yhden tai kaksi pihviateriaa viikossa? Nouseeko rauta parhaiten sananmukaisella sekaruoalla?

Lääkärissä on käyty ja veriarvot olivat ok mutta hieman matalahkot hb ja ferritiini.

Vierailija
2/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattiletut, ruisleipä, C-vitamiini ?

Miksei voisi vaan vetää nestemäistä rautaa apteekin hyllystä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verta voit syödä lihan sijaan, mutta sitä tuskin hait tässä.

Vierailija
4/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Lihaa ei tarvita yhtään mihinkään. 

Vierailija
5/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paprikaa vaikka, pinaattia, vihreitä kasviksia, ja hedelmiä joissa on c-vitamiinia, ruis-, kaura-, ohraleipää, ja papuja.

Vierailija
6/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kommentoi: Olen keliaakikko joten ruis ja kaura eivät valitettavasti käy minulle. Olen myös paprikalle allerginen.

Pinaattia ja vihreitä kasviksia yritän syödä paljon mutta luin juuri jostain että niitä pitäisi syödä kilokaupalla että niistä saisi merkittävissä määrin rautaa.

Hedelmiä syön paljon ja muitakin kasviksia sekä siemeniä ja pähkinöitä jonkin verran.

Vierailija
7/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja jatkaa vieläkin :)  Olen myös huomannut että kasvisten rautapitoisuuksista ja toisaalta myös raudan imeytymistä estävistä ainesosista löytyy hirmu ristiriitaista tietoa eri lähteistä riippuen. Esimerkiksi soija, soijapapu, soijahiutaleet ja -rouhe: Yhdessä paikassa sanotaan että ne ovat hyviä raudan lähteitä, syö niitä, ja toisessa paikassa sanotaan että soija sisältää aineita jotka jopa estävät muidenkin ruokien raudan imeytymistä, kolmannessa sanotaan jotain tältä väliltä ja niin edelleen. 

Pitäisi vissiin olla ravitsemustieteen ammattilainen että osaisi saada kasvispainotteisesta ruokavaliosta tarpeeksi rautaa.

Vierailija
8/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautasaha ja Fe37 tankoa pätkä. Ota sahauspuru talteen, mausta suolalla, pippurilla ja kaurakermalla.

Nauti tofumujun ja muun vegemoskan lisukkeena!

Vierailija
9/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa ja luonnonmarjoja vaan niin sitä ennenkin syötiin, hedelmät ja kasvikset on hybridejä.

Vierailija
10/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani raskaana neuvolasta sanottiin, että rautavalmistetta apteekista ja oari tuntia sen jälkeen syömättä, jotta imeytyy tehokkaammin. Uskoisin, että sama muidenkin tuotteiden tai ruokien kanssa.

Vierailija
11/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö säännöllisesti rautatabletteja.

Vierailija
12/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten rauta-arvot saa nousemaan rautalisällä. Ei tarvitse syödä lihaa muruakaan.

Vierailija
13/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako rauta ottaa aterioitten välissä, imeytyykö se silloin parhaiten?

Vierailija
14/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositelkaahan herkkävatsaiselle parhaiten sopiva rautatabletti joka nostaa hyvin hempparia ja ferritiiniä. Onko sellaista olemassa? 

T. eri

Vierailija
15/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kommentoi: Olen keliaakikko joten ruis ja kaura eivät valitettavasti käy minulle. Olen myös paprikalle allerginen.

Pinaattia ja vihreitä kasviksia yritän syödä paljon mutta luin juuri jostain että niitä pitäisi syödä kilokaupalla että niistä saisi merkittävissä määrin rautaa.

Hedelmiä syön paljon ja muitakin kasviksia sekä siemeniä ja pähkinöitä jonkin verran.

Kvinoa sopii keliaakikolle ja saat yhdestä annoksesta (kuivapaino 45g) saman verran rautaa kuin syömällä 100g jauhelihaa

Vierailija
16/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tosiaan taivun syömään purkin rautaa mieluummin kuin alan syödä lihaa.

Suosituksia rautatabletista joka ei sekoittaisi vatsaa? Nestemäistä rautamehua käytin joskus kun veriarvoni olivat matalia mutta niillä en saanut arvoja nostettua. Söin silloin kuurin jotakin rautatablettia mutten muista enää minkä nimistä se oli.

Vierailija
17/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaatissa ei ole juurikaan rautaa. Verilettuja ja punajuurimehua suosittelen sekä rautalisää. 

Vierailija
18/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haa, kvinoan olinkin unohtanut! Kiitos muistutukesta :) Sitä löytyy kaapista, pitääkin alkaa valmistaa sitä useammin!

Vierailija
19/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako pinaatti- ja verilettuja nykyään jostakin jo gluteenittomina? Ei ainakaan täältä meidän peräkyliltä... Verilettuja en osaa alkaa kokkaamaan itse...

T. aloittaja

Vierailija
20/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kvinoa sopii keliaakikolle ja saat yhdestä annoksesta (kuivapaino 45g) saman verran rautaa kuin syömällä 100g jauhelihaa

No ei saa samaa määrää. Sitä paitsi se kasviperäinen rauta ei imeydy yhtä hyvin kuin eläinperäinen hemirauta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi