Saako rauta-arvoja käytännössä nostettua ilman punaisen lihan syöntiä?
En välittäisi syödä punaista lihaa mutta rauta-arvoja pitäisi saada nostettua. Onnistuuko arvojen nostaminen oikeasti ilman punaista lihaa? jos niin mitä pitäisi syödä? Olen yrittänyt lukea kaikenlaisia ohjesivustoja mutta alkaa tuntua jo toivottomalta kun aina joku fytaatti tai toisen kasviksen ainesosa estää raudan imeytymistä, ja kun se kasviperäinen rauta imeytyy valmiiksi jo niin heikosti. Mitä tehdä, mitä syödä?
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on alhaisesta ferritiinistä, niin ymmärtääkseni sitä voi olla mahdotonta nostaa pelkän ravinnon avulla. Eli jonkinlainen rautalisä tarvitaan. Sideral Forte ei aiheuta vatsaoireita ainakaan itselleni. Sideral Fortea ottaessa ei tarvitse myöskään kikkailla ajoituksen ym. kanssa.
Jos kyse siitä, niin lääkärille selvittämään. Missään nimessä ei pidä lähteä oma-aloitteisesti syömään rautatabuja.
Jos kyse olisi alhaisesta hemoglobiinista eli anemiasta, niin silloin lääkärille. Valitettavan harvoin alhaiseen ferritiiniin lääkärit sen sijaan harvoin ottautuvat. Rautaa voi ottaa itsekin, ei se aina lääkärin valvontaa vaadi. Toki pitäen järki päässä niiden annosten kanssa.
itsehoito ja hoitokokeilut vasta sen jälkeen, kun raudanpuutteen syy on selselvitetty.
Se on yleensä kuukautiset naisilla. Ei siinä sen kummempaa tarvita.
En tiedä. Punaisen lihan syömisestä on niin paljon muutakin hyötyä, että järjetöntä jättää se pois ruokavaliosta.
"Se on yleensä kuukautiset naisilla. Ei siinä sen kummempaa tarvita."
Menee toisinpäin. Raudanpuute tekee epänormaalit kuukautiset.
Miksi joillakin nousee rauta niin tavattoman hitaasti että kestää jopa vuoden tai kaksikin saada rautavarastot täyteen, kun taas joillakin nousee arvot muutamassa kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on alhaisesta ferritiinistä, niin ymmärtääkseni sitä voi olla mahdotonta nostaa pelkän ravinnon avulla. Eli jonkinlainen rautalisä tarvitaan. Sideral Forte ei aiheuta vatsaoireita ainakaan itselleni. Sideral Fortea ottaessa ei tarvitse myöskään kikkailla ajoituksen ym. kanssa.
Jos kyse siitä, niin lääkärille selvittämään. Missään nimessä ei pidä lähteä oma-aloitteisesti syömään rautatabuja.
Jos kyse olisi alhaisesta hemoglobiinista eli anemiasta, niin silloin lääkärille. Valitettavan harvoin alhaiseen ferritiiniin lääkärit sen sijaan harvoin ottautuvat. Rautaa voi ottaa itsekin, ei se aina lääkärin valvontaa vaadi. Toki pitäen järki päässä niiden annosten kanssa.
syy pitää selvittää, pelkkä oletus ei siihen riitä
Voi olla suolistoverenvuotoakin. Siksi syy pitä selvittää ja hoitaa.
Nestemäisillä ja suihkeilla ei arvoja nosteta. Rauta joka imeytyy nostaa arvot.
Eli välttäen ruokailua ja c-vitamiinin kanssa itselle sopiva valmiste.
Muutaman mittauksen jälkeen tiedät miten rauta nousee niin ei tarvi jatkuvasti mittailla.
Vierailija kirjoitti:
Suositelkaahan herkkävatsaiselle parhaiten sopiva rautatabletti joka nostaa hyvin hempparia ja ferritiiniä. Onko sellaista olemassa?
T. eri
Sideral forte, erittäin hyvä.
Miten nopeasti ootte saaneet tolla Sideral Fortella nostettua? Se näyttää sisältävän niin kovin vähän rautaa vaikka sen sanotaan toki imeytyvän erityisen hyvin. Mutta mitä tämä tarkoittaa, missä ajassa tällä saa nostettua ja paljonko?
Oletteko syöneet kuitenkin erityisen rautapitoista ruokaa Sideral-kuurin yhteydessä?
Ja toimiiko tämä siis kaikilla koska ei imeydy suolistosta?
Vierailija kirjoitti:
Miten nopeasti ootte saaneet tolla Sideral Fortella nostettua? Se näyttää sisältävän niin kovin vähän rautaa vaikka sen sanotaan toki imeytyvän erityisen hyvin. Mutta mitä tämä tarkoittaa, missä ajassa tällä saa nostettua ja paljonko?
Oletteko syöneet kuitenkin erityisen rautapitoista ruokaa Sideral-kuurin yhteydessä?
Itselläni raudan puutosoireet helpottivat näkyvästi jo parissa kuukaudessa ja nyt puolen vuoden jälkeen olen kuin uudesti syntynyt. Sideralissa on se hyvä puoli että kahvi ja maitotuotteet eivät vaikuta sen imeytymiseen koska se ei imeydy mahalaukusta vaan vasta suolistossa, ei siis tarvitse tarkkailla mitä voi syödä tai juoda jotta rauta imeytyisi optimaalisesti. Kyllä tämä imeytyy kaikilla samoin minun nähdäkseni. Kasvissyönti ja runsaat kuukautiset ovat minulla johtaneet puutostilan syntyyn. Edelleen syön vaan kasviksia, kuukautisten aikana otan Buranaa joka vähentää vuotoa huomattavasti. Sideralia aion syödä vielä puoli vuotta ja sen jälkeen kuuriluontoisesti jotta rauta-arvot pysyvät hyvinä kun en ravinnosta saa sitä riittävästi. Sideral on kallis mutta ollut ehdottomasti hintansa arvoinen.
chlorella-levä kuulemma sisältää runsaasti rautaa ( veriletut myös, mutta ne eläinperäisiä )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tosiaan taivun syömään purkin rautaa mieluummin kuin alan syödä lihaa.
Suosituksia rautatabletista joka ei sekoittaisi vatsaa? Nestemäistä rautamehua käytin joskus kun veriarvoni olivat matalia mutta niillä en saanut arvoja nostettua. Söin silloin kuurin jotakin rautatablettia mutten muista enää minkä nimistä se oli.
Sideral. Mulle lääkäri sanoi, että rautaa pitää ottaa joka toinen päivä.
Ap
Mulle ei käynyt sideral. Lääkäri neuvoi ottamaan päivittäin. Tuli raskauspahoinvoinnin kaltainen olo ja vatsakipuja. Viisi päivää sinnittelin ja sitten piti luovuttaa, meni pari päivää että olo helpotti. Kokeilin uudestaan ja taas tuli huono olo. Nyt otan jotain ruokakaupan rautalisää ja sitä maha on kestänyt. Sitä en vaan tiedä että nostaako rauta-arvoja. Verikoe parin viikon päästä.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Miksi joillakin nousee rauta niin tavattoman hitaasti että kestää jopa vuoden tai kaksikin saada rautavarastot täyteen, kun taas joillakin nousee arvot muutamassa kuukaudessa?
Kuukautiset poistaa rautaa sitä kukaan kun syömällä sitä yrittää nostaa.
Ketkä näitä rautatabletteja syö ilman, että lääkäri on määrännyt? Aika hurjaa puoskarointia.
Vierailija kirjoitti:
Ketkä näitä rautatabletteja syö ilman, että lääkäri on määrännyt? Aika hurjaa puoskarointia.
Ilmeisen yleisesti ihmiset alkavat ensin lääktä itseään, kun huomaavat jonkun oireen (ja sitä ennen tietenkin kysytään vauvalta tai vastaavasta muusta palvelusta, että mikähän on diagnoosi ja hoito ja sen mukaan mennään).
Sain tajuta tämän, kun olin itse erikoissairaanhoidon tutkimuksissa liian runsaiden menkkojen vuoksi ja gyne aika alussa jo kysyi mitä itsehoitoja, käytänkö jotain lisäravinteita, tai rautaa. Sanoin etten ole mitään itsehoitoa kokeillut säkrylääkettä lukuunottamatta, en lisävitamiineja, en edes d-vitamiinia tarpeeksi usein, koska unohdan enkä lisärautaakaan ole ottanut. Gyne oli mielissään ja sanoi, että harmillisen usein potilaat aloittavat itsehoitokokeiluilla eikä niistä kerrota ja tämä voi johtaa sitten vääriin diagnooseihin, tai jopa olla syynä oireiluille. Esim. omegarasvahapot voivat itsessään olla syynä liian runsaaseen kuukautisvuotoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tosiaan taivun syömään purkin rautaa mieluummin kuin alan syödä lihaa.
Suosituksia rautatabletista joka ei sekoittaisi vatsaa? Nestemäistä rautamehua käytin joskus kun veriarvoni olivat matalia mutta niillä en saanut arvoja nostettua. Söin silloin kuurin jotakin rautatablettia mutten muista enää minkä nimistä se oli.
Sideral. Mulle lääkäri sanoi, että rautaa pitää ottaa joka toinen päivä.
Ap
Mulle ei käynyt sideral. Lääkäri neuvoi ottamaan päivittäin. Tuli raskauspahoinvoinnin kaltainen olo ja vatsakipuja. Viisi päivää sinnittelin ja sitten piti luovuttaa, meni pari päivää että olo helpotti. Kokeilin uudestaan ja taas tuli huono olo. Nyt otan jotain ruokakaupan rautalisää ja sitä maha on kestänyt. Sitä en vaan tiedä että nostaako rauta-arvoja. Verikoe parin viikon
Tarkoititko sitä pullossa myytävää kasvisuutejuomaa? Sillä olen saanut rauta-arvot nousemaan eikä ole mikään ongelma ottaa sitä sellaiseen aikaan, että ei syö samoihin aikoihin mitään maitoruokaa vaan mieluummin hedelmiä.
"Tarkoititko sitä pullossa myytävää kasvisuutejuomaa? Sillä olen saanut rauta-arvot nousemaan eikä ole mikään ongelma ottaa sitä sellaiseen aikaan, että ei syö samoihin aikoihin mitään maitoruokaa vaan mieluummin hedelmiä."
On sitä muitakin, esim Ferroforte, jota suosittelen ennemmin kuin täällä mainostettu floradix. Jälkimmäinen kaikkine yrtteineen voi olla herkästi maksatoksinen ja aiheuttaa myös yhteisvaikutuksia, jos on jotain lääkityksiä. Sitä suosittelen välttämään.
Vihreät pavut ja parsakaali ovat esimerkiksi hyviä paljon rautaa omaavia kasviksia. Vihreät kasvikset yleensäkin.
Vierailija kirjoitti:
"Se on yleensä kuukautiset naisilla. Ei siinä sen kummempaa tarvita."
Menee toisinpäin. Raudanpuute tekee epänormaalit kuukautiset.
Höpöhöpö. Kyllä ne kuukautiset on usein se syy, joka aiheuttaa sen raudanpuutteen. Toki raudanpuute voi vaikuttaa kuukautisiin, mutta se alkuperäinen syy-seuraussuhde menee kuitenkin niin kuin sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni raudan puutosoireet helpottivat näkyvästi jo parissa kuukaudessa ja nyt puolen vuoden jälkeen olen kuin uudesti syntynyt. Sideralissa on se hyvä puoli että kahvi ja maitotuotteet eivät vaikuta sen imeytymiseen koska se ei imeydy mahalaukusta vaan vasta suolistossa, ei siis tarvitse tarkkailla mitä voi syödä tai juoda jotta rauta imeytyisi optimaalisesti. Kyllä tämä imeytyy kaikilla samoin minun nähdäkseni. Kasvissyönti ja runsaat kuukau
Kaikilla rautalisillä oireet helpottavat viimeistään siinä parin kuukauden aikana. Toisilla usein jo aiemmin. Toki riippuu paljolti lähtötilanteestakin. Ja kuten täällä on JO USEAMPI SANONUT, NIIN EI TOIMI KAIKILLA. Toisilla se ei nosta arvoja juuri yhtään, koska tosiaan ei imeydy samalla tavalla kuin muut valmisteet. Sinun näkemyksesi on vain pelkkää omaa kuvitelmaa ja mututuntumaa, jonka pystyy helposti kumoamaan, kun edes pikkasen viitsii katsoa muidenkin kokemuksia. Jos ei siis halua ottaa kallista riskiä toimimattomasta tuotteesta, niin kannattaa kokeilla jotain muuta.
Monessa paikassa lukee, että Fe2+ imeytyy paremmin kuin tuo Fe3+
Hyvä jos on auttanut.