Saako rauta-arvoja käytännössä nostettua ilman punaisen lihan syöntiä?
En välittäisi syödä punaista lihaa mutta rauta-arvoja pitäisi saada nostettua. Onnistuuko arvojen nostaminen oikeasti ilman punaista lihaa? jos niin mitä pitäisi syödä? Olen yrittänyt lukea kaikenlaisia ohjesivustoja mutta alkaa tuntua jo toivottomalta kun aina joku fytaatti tai toisen kasviksen ainesosa estää raudan imeytymistä, ja kun se kasviperäinen rauta imeytyy valmiiksi jo niin heikosti. Mitä tehdä, mitä syödä?
Kommentit (240)
Jos pinaattilettuihin laittaa maitoa, se estää sen raudan imeytymisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tosiaan taivun syömään purkin rautaa mieluummin kuin alan syödä lihaa.
Suosituksia rautatabletista joka ei sekoittaisi vatsaa? Nestemäistä rautamehua käytin joskus kun veriarvoni olivat matalia mutta niillä en saanut arvoja nostettua. Söin silloin kuurin jotakin rautatablettia mutten muista enää minkä nimistä se oli.
Sideral. Mulle lääkäri sanoi, että rautaa pitää ottaa joka toinen päivä.
Ap
Siis ei tietenkään ap. En tiedä, mistä toi tuli.
Apteekista löytyy edullinen vahva vegaaninen rautalisä. Sillä nostin ferritiinin alle kymmenestä normaaliksi (yli 50). Mulla jostain syystä ei rauta imeydy helposti. Olen kyllä kasvissyöjä, mutta kärsin alhaisesta ferritiinistä myös lihansyöntiaikoinani.
Tuosta vegaanisesta rautalisästä ei ole tullut myöskään vatsaongelmia. Jos meinaa liikaa tummua uloste tai kovettua, niin ottaa sitten joka toinen päivä. Joskus myös pidän pidemmän tauon välissä, vaikka niin ei kai tarvitsisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Apteekista löytyy edullinen vahva vegaaninen rautalisä. Sillä nostin ferritiinin alle kymmenestä normaaliksi (yli 50). Mulla jostain syystä ei rauta imeydy helposti. Olen kyllä kasvissyöjä, mutta kärsin alhaisesta ferritiinistä myös lihansyöntiaikoinani.
Tuosta vegaanisesta rautalisästä ei ole tullut myöskään vatsaongelmia. Jos meinaa liikaa tummua uloste tai kovettua, niin ottaa sitten joka toinen päivä. Joskus myös pidän pidemmän tauon välissä, vaikka niin ei kai tarvitsisi tehdä.
Ja mikähän rautalisä se oli? 🙄
Se ulosteen tummeneminen ei haittaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Saako pinaatti- ja verilettuja nykyään jostakin jo gluteenittomina? Ei ainakaan täältä meidän peräkyliltä... Verilettuja en osaa alkaa kokkaamaan itse...
T. aloittaja
Osaatpas, kun etsit reseptin. Lettutaikina verestä se on, ei sen kummoisempi. Keliaakikot käyttävät vehnäjauhojen tilalla tattarijauhoja. Älä heittäydy avuttomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö yleinen neuvo ole se, että rautavalmisteita otetaan joka toinen päivä, koska liian usein syötynä se ei vain imeydy?
Se yksi purkki rautaa ei todellakaan välttämättä riitä korjaamaan ja pitämään yllä riittäviä rautavarastoja mikäli varastoraudan puute on jatkunut pitkään. Paljonko olivat hemoglobiini ja ferritiini? Tavan lääkäri voi sanoa ferritiinin olevan hieman matalahko vaikka rautavarasto olisi täysin tyhjillään, eli kaikki arvot alle 30 ug/l. Puutetta voi olla vielä vaikka ferritiini olisi 200. Rautaa annoksella 100-200 mg voi joutua syömään vuoden parikin säännöllisesti, jotta varastot täyttyvät(ei kuitenkaan omin päin vaan osaavan lääkärin ohjeistamaan), tämän jälkeen vielä mahdollisesti ylläpitoannosta ja seuranta verikokein. Lääkärin kuuluisi ohjeistaa sinulle lisäraudan käyttö ja raudanpuutteen syy on hyvä selvittää, mikäli mahdollista, samoin hakeutua raudanpuutetta ymmärtävälle lääkärille. Pinaatin väitetty korkea rautapitoisuus on myytti joka perustuu pilkkuvirheeseen 1800-luvulta. Eli pinaatti ei sisällä enempää rautaa kuin muutkaan tummanvihreät kasvikset, vaan 1,3 mg per 100 g, ei 13 mg. Kasvikunnan ei-hemirauta myös yleensä imeytyy heikommin kuin eläinperäinen hemirauta.
Jos sinulla on raudanpuute, ei siihen auta lihansyönti vaan rautalisä.
Vierailija kirjoitti:
Suositelkaahan herkkävatsaiselle parhaiten sopiva rautatabletti joka nostaa hyvin hempparia ja ferritiiniä. Onko sellaista olemassa?
T. eri
Sideralia suositteli minulle gastrologi. Nyt syönyt sitä 13 kk ja vain 30:een on ferritiini noussut, mikä on hematologi Tom Wideniuksen mukaan yhtä kuin nolla, luin netistä hänen julkaiseman artikkelin.Terveyskeskuslääkäri ei ymmärrä ferritiiniasioista yhtään mitään tai sitten heittäytyy tyhmäksi. Ferritiiniarvon pitäisi olla vähintään 100. Jos sairastaa kroonista vatsakataria ja kilpirauhasen vajaatoimintaa, niin eipä se rauta tahdo imeytyä millään. Terveyskeskuslääkäri kielsi ehdottomasti rautainfuusion välittämättä tippaakaan huonovointisuudestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yleinen neuvo ole se, että rautavalmisteita otetaan joka toinen päivä, koska liian usein syötynä se ei vain imeydy?
Kyllä imeytyy.
Oon lukenut jostain, että kannattaa tehdä ruokia valurautapannulla. Siitä liukenee ihan vähän rautaa ruokaan. Ja rautapitoisten ruokien kanssa kannattaa syödä c-vitamiinia, se tehostaa raudan imeytymistä.
Hemirauta imeytyy paremmin kuin kasvisperäinen ja ehkä se sen raudanpuutteen korjaisi, mutta toisaalta silläkin on joidenkin tutkimusten mukaan haitallisia vaikutuksia terveyteen, esim. diabeteksen ja syöpäriskin suhteen.
Eikös joku kalkki-rautatabletti aiheuttanut nimenomaan naisille sydänvaivoja? Nuo tablettien haittavaikutuksetkin kannattaisi tutkia ensin ennen kuin niitä työntää naamaansa.
Sideralia on lääkäri neuvonut mulle ottamaan joka päivä koska siinä on rautaa vaan 30 mg. Mutta senhän pitäisi olla erittäin hyvin imeytyvässä muodossa eivätkä mitkään ruoatkaan ilmeiseti estä sen imeytymistä koska siinä on jonkinlainen uusi tekniikka. Sain itse nostettua sillä hyvin hemoglobiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän se semmoinen "yleinen" neuvo? Yleisin neuvo on ottaa päivittäin. Joillekin neuvotaan ottamaan jopa kahdesti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä hyötyä tästä viestistäsi oli, jos et kerro tuotetta!
Vierailija kirjoitti:
Eikös joku kalkki-rautatabletti aiheuttanut nimenomaan naisille sydänvaivoja? Nuo tablettien haittavaikutuksetkin kannattaisi tutkia ensin ennen kuin niitä työntää naamaansa.
En oikein usko, että noita olisi samassa tabletissa, kun kalsium estää raudan imeytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän se semmoinen "yleinen" neuvo? Yleisin neuvo on ottaa päivittäin. Joillekin neuvotaan ottamaan jopa kahdesti päivässä.
No mulle on parikin lääkäriä sanonut noin ja kerran apteekissa. Sen verran monta kertaa tullut tuo, ja eräälle ystävälle myös neuvottiin noin.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kommentoi: Olen keliaakikko joten ruis ja kaura eivät valitettavasti käy minulle. Olen myös paprikalle allerginen.
Pinaattia ja vihreitä kasviksia yritän syödä paljon mutta luin juuri jostain että niitä pitäisi syödä kilokaupalla että niistä saisi merkittävissä määrin rautaa.
Hedelmiä syön paljon ja muitakin kasviksia sekä siemeniä ja pähkinöitä jonkin verran.
Sun kyllä kannattaa ottaa rautalisää. Ohjeet apteekista, ei omin päin.
Nopeimmin saat ratkaistua ongelmasi ostamalla einesverilettuja ja nautit niitä puoli pakettia päivässä puolukkahillon kanssa parin viikon kuureina. Tämä tuli todettua endometrioosia sairastavana ex-vegetaristina.
Sideral. Mulle lääkäri sanoi, että rautaa pitää ottaa joka toinen päivä.
Ap