Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako rauta-arvoja käytännössä nostettua ilman punaisen lihan syöntiä?

Vierailija
14.09.2024 |

En välittäisi syödä punaista lihaa mutta rauta-arvoja pitäisi saada nostettua. Onnistuuko arvojen nostaminen oikeasti ilman punaista lihaa? jos niin mitä pitäisi syödä? Olen yrittänyt lukea kaikenlaisia ohjesivustoja mutta alkaa tuntua jo toivottomalta kun aina joku fytaatti tai toisen kasviksen ainesosa estää raudan imeytymistä, ja kun se kasviperäinen rauta imeytyy valmiiksi jo niin heikosti. Mitä tehdä, mitä syödä?

Kommentit (240)

Vierailija
41/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopeimmin saat ratkaistua ongelmasi ostamalla einesverilettuja ja nautit niitä puoli pakettia päivässä puolukkahillon kanssa parin viikon kuureina. Tämä tuli todettua endometrioosia sairastavana ex-vegetaristina.

Aloittaja kertoi olevansa keliaakikko.

Vierailija
42/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös neuvo ottaa rautatabletti vain joka toinen päivä ole jo todettu vanhentuneeksi neuvoksi? Tai ehkä se neuvo voi koskea joitakuita jos lääkäri niin näkee parhaimmaksi hänen kohdallaan, mutta mikään yleinen neuvo se ei kyllä tietääkseni ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositelkaahan herkkävatsaiselle parhaiten sopiva rautatabletti joka nostaa hyvin hempparia ja ferritiiniä. Onko sellaista olemassa? 

T. eri

On. Obsidan 100 mg Fe2+ joka toinen päivä (tosin itse syön sitä maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina). Lääkäri kirjoitti siitä minulle reseptin koska hemoglobiini oli mieheksi liian matalalla syöpähoitojen jälkeen. Olen kyllä sekasyöjä että silleen.

Vierailija
44/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sideralia on lääkäri neuvonut mulle ottamaan joka päivä koska siinä on rautaa vaan 30 mg. Mutta senhän pitäisi olla erittäin hyvin imeytyvässä muodossa eivätkä mitkään ruoatkaan ilmeiseti estä sen imeytymistä koska siinä on jonkinlainen uusi tekniikka. Sain itse nostettua sillä hyvin hemoglobiinia.

Se tekniikka on se, että Sideralin rauta hajoaa ja imeytyy vain maksassa. Perinteinen rauta imeytyy suolistosta. Jotkut sanovat, että Sideralilla ei noussu arvot, toisilla nousee. 

Vierailija
45/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekista löytyy edullinen vahva vegaaninen rautalisä. Sillä nostin ferritiinin alle kymmenestä normaaliksi (yli 50). Mulla jostain syystä ei rauta imeydy helposti. Olen kyllä kasvissyöjä, mutta kärsin alhaisesta ferritiinistä myös lihansyöntiaikoinani. 

Tuosta vegaanisesta rautalisästä ei ole tullut myöskään vatsaongelmia. Jos meinaa liikaa tummua uloste tai kovettua, niin ottaa sitten joka toinen päivä. Joskus myös pidän pidemmän tauon välissä, vaikka niin ei kai tarvitsisi tehdä.

Ja mitä hyötyä tästä viestistäsi oli, jos et kerro tuotetta!

En tiennyt saako täällä "mainostaa", niin en laittanut nimeä. Mutta siis Yliopiston apteekin oma tuote, ei siinä purkissa ole mitään muuta nimeä kuin YA rauta+c vitamiini 100mg+200mg.

Vierailija
46/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlata rautarikkaat ruoka-aineet ja nostaa niiden syöntiä.

Tabletit ovat hankalia koska ovat usein liian voimakkaita, voivat jopa syövyttä limakalvoja (jos tabletti jää sinne kiinni) tai vetää vatsan kovaksi. Tipat on ok. Mutta tosiaan rautapitoinen ruoka on tärkein.

Maito heikentää imeytymistä, c-vitamiini parantaa eli ota tipat vaikka appelsiinimehun kanssa. Ja ei tarvitse ottaa joka päivä, silloin tällöin riittää.

Vierailija
47/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös neuvo ottaa rautatabletti vain joka toinen päivä ole jo todettu vanhentuneeksi neuvoksi? Tai ehkä se neuvo voi koskea joitakuita jos lääkäri niin näkee parhaimmaksi hänen kohdallaan, mutta mikään yleinen neuvo se ei kyllä tietääkseni ole.

Kyllä. Ammoisina aikoina sanottiin, että ottakaa rautalisä joka päivä tyhjään mahaan. Sitten yhtäkkiä tuli, että ottakaa se sittenkin joka toinen päivä. Ja sitten nyt viimeisin on taas se alkuperäinen ohje eli ottakaa rautalisä joka päivä.

Tästä oli tehty verrokkitutkimus. Kaksi ryhmää, toinen ryhmä otti joka päivä ja toinen ryhmä joka toinen päivä.

Muistaakseni just sillä ryhmällä nousi rauta-arvot paremmin, jotka otti raudan joka aamu tyhjään mahaan.

Vierailija
48/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kommentoi: Olen keliaakikko joten ruis ja kaura eivät valitettavasti käy minulle. Olen myös paprikalle allerginen.

Pinaattia ja vihreitä kasviksia yritän syödä paljon mutta luin juuri jostain että niitä pitäisi syödä kilokaupalla että niistä saisi merkittävissä määrin rautaa.

Hedelmiä syön paljon ja muitakin kasviksia sekä siemeniä ja pähkinöitä jonkin verran.

Kvinoa sopii keliaakikolle ja saat yhdestä annoksesta (kuivapaino 45g) saman verran rautaa kuin syömällä 100g jauhelihaa

No ei saa samaa määrää. Sitä paitsi se kasviperäinen rauta ei imeydy yhtä hyvin kuin eläinperäinen hemirauta. 

Finelistä katsomalla näet, että saa :) Ja itse asiassa kvinoasta tulee enemmän kuin naudan jauhelihasta annoskoosta puhuttaessa joten vastauksessani oli huomioitu, että hemirauta imeytyy paremmin eli nämä antavat suurin pirtein saman verran :)

Vierailija
49/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdistamon Triplarauta on itselläni toiminut. 

Vierailija
50/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositelkaahan herkkävatsaiselle parhaiten sopiva rautatabletti joka nostaa hyvin hempparia ja ferritiiniä. Onko sellaista olemassa? 

T. eri

On. Obsidan 100 mg Fe2+ joka toinen päivä (tosin itse syön sitä maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina). Lääkäri kirjoitti siitä minulle reseptin koska hemoglobiini oli mieheksi liian matalalla syöpähoitojen jälkeen. Olen kyllä sekasyöjä että silleen.

Mulle taas Obsidan 100 mg Fe2+ ei sopinut yhtään. Sain järkyttäviä vatsakipuja, ripulia ja ummetustakin.

Ihmettelen, että sitä kaupitellaan, että sopisi muka herkkävatsaisille!

Vierailija
51/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tosiaan taivun syömään purkin rautaa mieluummin kuin alan syödä lihaa.

Suosituksia rautatabletista joka ei sekoittaisi vatsaa? Nestemäistä rautamehua käytin joskus kun veriarvoni olivat matalia mutta niillä en saanut arvoja nostettua. Söin silloin kuurin jotakin rautatablettia mutten muista enää minkä nimistä se oli.

Sideral. Mulle lääkäri sanoi, että rautaa pitää ottaa joka toinen päivä.

Ap

Ei pidä, vaan joka päivä. Periaatteessa rauta imeytyy paremmin joka toinen päivä otettuna, mutta jos esim. 100 mg imeytyisi 75 mg joka toinen päivä otettuna ja 50 mg joka päivä otettuna kahdessa päivässä imeytyisi 75 mg vs. 100 mg (luvut keksitty). Sideral voi tulla aika kalliiksi, kun rautaa pitäisi syödä vähintään 100 mg.

Vierailija
52/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdistamon rautavalmiste on hyvä. Samoin Just Women Iron, joka liukenee kielen alla. Itse olen nostanut ferritiinin näillä 75. 

Vierailija
53/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä katsotaan riittäväksi nousuksi että jotain tiettyä rautavalmistetta kannattaa käyttää jatkossakin? Mietin  kun olen itse syönyt SiderAlia nyt 4 kk ja vaivaiset 4 pykälää oli ferritiini noussut. Lääkäri kehotti jatkamaan sen syömistä mutta minua hieman mietityttää koska muistelen että olisin joskus aikoinaan nostanut jollakin muulla valmisteella rauta-arvoja paljon nopeammin. 

Vierailija
54/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaatin rautapitoisuus on mielenkiintoinen asia. Ennen sen rautapitoisuus oli iso. Myöhemmin havaittiin, että laboratoritutkimuksissa oli laskuvirhe. Tämä on nykyisissä arvoissa korjattu. Pinaatissa on rautaa saman verran kuin muissakin kasviksissa.

Vierailija
55/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö verilettuja. 

Vierailija
56/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sideralia on lääkäri neuvonut mulle ottamaan joka päivä koska siinä on rautaa vaan 30 mg. Mutta senhän pitäisi olla erittäin hyvin imeytyvässä muodossa eivätkä mitkään ruoatkaan ilmeiseti estä sen imeytymistä koska siinä on jonkinlainen uusi tekniikka. Sain itse nostettua sillä hyvin hemoglobiinia.

Se tekniikka on se, että Sideralin rauta hajoaa ja imeytyy vain maksassa. Perinteinen rauta imeytyy suolistosta. Jotkut sanovat, että Sideralilla ei noussu arvot, toisilla nousee. 

Olisikohan sama juttu kuin kodeiinin, esim panacod, kanssa? Eli joillakin on maksassa se entsyymi, joka muuttaa kodeiinin morfiiniksi, jolloin se auttaa kipuun. Toisilla, kuten ilmeisesti minulla, tätä entsyymiä ei ole eikä kodeiini silloin toimi kipulääkkeenä. Eli ainakaan mun ei silloin kannata tuota Sideralia edes kokeilla.

Vierailija
57/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vanha hyvä nestemäinen kasviperäinen rautatuote on Salus Floradix. Siis toi on raudan myynnin markkinajohtaja ja heidän tuotteensa on ollu markkinoilla jo yli 100 vuotta.

Yhdessä annoksessa on rautaa vain 15 mg, mutta annoksen voi kolmin- tai nelinkertaistaa, jotta saat 60 mg per päivä rautaa.

Nostaa kuulemma sekä hemoglobiinia ja ferritiinia tehokkaasti, kunhan tosiaan otat nelinkertaisen määrän tuotetta. Tätä Floradixia myydään ihan joka paikassa, saa niin Prismoista, Cittareista, Tokmanneilta, apteekeista jne.

https://floradix.co.uk/the-salus-family/

Tuossa vähän infoa, joita kiinnostaa historia.

Vierailija
58/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekista löytyy edullinen vahva vegaaninen rautalisä. Sillä nostin ferritiinin alle kymmenestä normaaliksi (yli 50). Mulla jostain syystä ei rauta imeydy helposti. Olen kyllä kasvissyöjä, mutta kärsin alhaisesta ferritiinistä myös lihansyöntiaikoinani. 

Tuosta vegaanisesta rautalisästä ei ole tullut myöskään vatsaongelmia. Jos meinaa liikaa tummua uloste tai kovettua, niin ottaa sitten joka toinen päivä. Joskus myös pidän pidemmän tauon välissä, vaikka niin ei kai tarvitsisi tehdä.

OT: Ei hyvää päivää tätä ihmisten käytöstapojen puutetta nykyään. Mikset kirjoittanut vaikka, että "voisitko vielä sanoa mikä sen tuotteen nimi oli, kiitos!"? 

Vierailija
59/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt saako täällä "mainostaa", niin en laittanut nimeä.

🤦🏻

Vierailija
60/240 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on maltofer-tipat jo 10v käytössä. Juon appelsiinimehun kanssa, en ota joka päivä. Vatsa kestää nyt hyvin, tabletit olivat vatsalle liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän