Miten kestää läheisten jouluhössötys?
Se alkoi jo, jouluhullujen pimahtaminen. Olen sanonut jopa suoraan, että mulle joulu aiheuttaa ahdistusta nimenomaan sen takia, kun siihen vedetään kaikki mukaan ja PITÄÄ käydä joka paikassa syömässä ja tulee huono omatunto kun ei jaksa eikä halua itse osallistua. Erityisesti kun se joulu alkaa näillä jo lokakuun lopussa viimeistään.
Mutta sieltä se eka jouluun liittyvä viesti jo putkahti viime viikolla. Sain välittömän stressi reaktion ja oikeasti itkukin meinasi tirahtaa. Kestäisi tuota korkeintaan kaksi viikkoa ennen joulua. Mitä mun täytyy tehdä, että ihmiset voisivat jotenkin ymmärtää, että se ihan oikeasti stressaa mua ihan S..TANASTI? Itselläni ei ole edes lapsia, eikä joululla ole enää mitään merkitystä (pelkkä kulutusjuhla).
Kommentit (25)
Stressaa? No sanot miten aioit itse joulusi viettää. Siis vikahan on sinussa itsessä, kun et osaa terveellä tavalla vetää rajoja ja kärsit ilman syytä huonosta omasta tunnosta.
Mitäs kestämistä siinä nyt sitten on. On sinulla näköjään muutakin ongelmaa kuin tuo joulu.
Millaisessa työssä nämä superjouluhössöjät ovat jos jaksavat jo nyt aloittaa?
Itse en mitenkään jaksaisi vielä aloittaa. Olen ostanut kaksi joulukorttia siinä kaikki.
Pikkuhiljaa on hyvä valmistautua, mutta ei siihen tarvitse tempoa muita mukaan.
Sinulla on kyllä jotain muita ongelmia taustalla, jos yksi viesti saa aikaan hysteerisen itkun. Sinun pitää itse käsitellä omat ongelmasi. Kavereiden jouluintoilu ei tässä ole se ongelma.
Meidän suvun jouluhullu aloitti ahdistelun jo syyskuussa kun kaupasta löytyi ekat edulliset lantut ja porkkanat. Joka ikinen vuosi käydään samat asiat läpi joka kerta kun tämä jouluhullu aloittaa aiheesta. Joka kerta kerron enemmän ja vähemmän kärsivällisesti, että minulla on vielä niin ja niin paljon palkkatöitä ennen joulua, on neljät synttärit, isänpäivä, pyhäinpäivä sekä itsenäisyyspäivä. En ehdi enkä halua ajatella edes joulua ennen kuin nämä muut on hoidettu alta pois. Palataan asiaan 7.12. aikaisintaan.
Tottakai pitää ymmärtää, että ihmisellä, jolla ei ole muuta tekemistä, kuin ajatella päivät pitkät kaikenlaista, saattaa olla eri määrä energiaa käytössään, kuin ihmisellä, jolla on muutakin elämää ja tekemistä.
Taisi jouluihmisiin nyt osua, koska minulla tosiaan on stressiä jo valmiiksi, mutta entä sitten? Nimenomaan siksi läheisten pitäs ymmärtää, että nyt ei mitään joulujuttuja tuolle. Kun läheinen pimahtaa joulusta, niin siinä ei suoraan puhuminen välttämättä auta. Voi mennä jopa välit kokonaan kun se on joillekin niin tärkeä.
Mitäpä jouluihmiset tuumaisitte, jos lapsenne aikuisena ei haluakaan tulla jouluvalmisteluihin tai edes joulupöytään? Ei se ole niin helppoa kaikille. Siksi kysynkin neuvoja, mutta hirveä hyökkäys ja koko mielenterveyden kyseenalaistaminen.
Jos joululla ei ole mitään merkitystä, niin miten stressannut muiden hössötyksestä? Jätät vain huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvun jouluhullu aloitti ahdistelun jo syyskuussa kun kaupasta löytyi ekat edulliset lantut ja porkkanat. Joka ikinen vuosi käydään samat asiat läpi joka kerta kun tämä jouluhullu aloittaa aiheesta. Joka kerta kerron enemmän ja vähemmän kärsivällisesti, että minulla on vielä niin ja niin paljon palkkatöitä ennen joulua, on neljät synttärit, isänpäivä, pyhäinpäivä sekä itsenäisyyspäivä. En ehdi enkä halua ajatella edes joulua ennen kuin nämä muut on hoidettu alta pois. Palataan asiaan 7.12. aikaisintaan.
Tottakai pitää ymmärtää, että ihmisellä, jolla ei ole muuta tekemistä, kuin ajatella päivät pitkät kaikenlaista, saattaa olla eri määrä energiaa käytössään, kuin ihmisellä, jolla on muutakin elämää ja tekemistä.
Jos/kun et tee lantuilla/porkkanoilla mitään, niin miksi stressaat? Älä lue viestejä 😌
Mitä tota stressaa. Et vain vastaa mitään jouluasioihin. Älä edes lue. Kyllä ne loppuu kun ei reagoi.
Joulu on ihana, tein juuri viimeiset lahjaostokset että varmasti ehtivät :)
Joka päivä hänellä jokin pitkä viesti,joissa käytää samoija lauseita toistuvasti. Vaihtaisi edes kirjotus tyyliä. Sanakaan en usko hänen tekstit. Toki hän saa aiheen ihmisille vastata.
Ap. Anna muiden hössöttää. Sinä itse päätät.
Ap. väitti mm. että hänen "pitää käydä joka paikassa syömässä", eli nähtävästi häntä kutsutaan useammalta taholta jouluruokailemaan. Noista on helppo kieltäytyä, sanoo vaan ettei sovi tai muuta ympäripyöreää.
Minäkään en tykkää jouluhössötyksistä ja siitä, että joulu kuuluu ja näkyy jo kaupoissa ja tuttujenkin elämässä. Mä en vaan välitä noista, ohitan muutoinkin melko hyvin elämässäni sellaiset asiat, jotka ei kiinnosta tai joita peräti inhoan.
En inhoa joulua. Jollain tavalla pienimuotoisesti sitä tulee nykyään vietettyä. Ehkä lapsena opitun perinteen takia.
Vierailija kirjoitti:
Ap. väitti mm. että hänen "pitää käydä joka paikassa syömässä", eli nähtävästi häntä kutsutaan useammalta taholta jouluruokailemaan. Noista on helppo kieltäytyä, sanoo vaan ettei sovi tai muuta ympäripyöreää.
Minäkään en tykkää jouluhössötyksistä ja siitä, että joulu kuuluu ja näkyy jo kaupoissa ja tuttujenkin elämässä. Mä en vaan välitä noista, ohitan muutoinkin melko hyvin elämässäni sellaiset asiat, jotka ei kiinnosta tai joita peräti inhoan.
En inhoa joulua. Jollain tavalla pienimuotoisesti sitä tulee nykyään vietettyä. Ehkä lapsena opitun perinteen takia.
Näistä yleensä etukäteen kysellään, että milloin sopii, siksi siis että varmasti pääsen mukaan. He luulisivat, että en halua juuri heidän kanssaan viettää joulua jos keksisin jotain muuta. Osa on yksinäisiä, joille on siksi tärkeää että pääsen käymään syömässä. Ovat eri puolilta sukua, joten en edes voi käskeä että viettäkää keskenänne.
Helpottaisi suuresti kun vaan ilmoittaisivat, että ruokailu on silloin, tule jos jaksat/pääset. Tämä on siis vaikeasti selitettävä asia, nuo ihmiset ovat minulle tärkeitä ja minä heille, mutta on vaikeaa aikuisena yhtäkkiä muuttaa tapansa kun tuota on tehty koko ikäni. Syöty yhdessä ym. Hankittu lahjat. Saan aina lahjoja, vaikka olen sanonut että en tarvitse. Siksi kai tämä stressaakin, kun asia on heille niin iso, että pitäisi oikeasti sanoa vissiin niin pahasti suoraan, että välit alkaisivat rakoilla ja satuttaisin yhden uskonnollisen uskomuksen takia.
Joulu on oikeasti ihan sairaalloisen tärkeä joillekin, just sillon pitää muka viettää yhdessä aikaa.
Ap, mitä jos ottaisit jouluksi vaikka pienen kylpyläreissun tai risteilyn? Siitä saat hyvän tekosyyn olla menemättä. Tai sanot hyvissä ajoin kaikille, että vietät joulua muualla, voit tulla vierailulle toiste. Selkärankaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En inhoa joulua. Jollain tavalla pienimuotoisesti sitä tulee nykyään vietettyä. Ehkä lapsena opitun perinteen takia.Näistä yleensä etukäteen kysellään, että milloin sopii, siksi siis että varmasti pääsen mukaan. He luulisivat, että en halua juuri heidän kanssaan viettää joulua jos keksisin jotain muuta. Osa on yksinäisiä, joille on siksi tärkeää että pääsen käymään syömässä. Ovat eri puolilta sukua, joten en edes voi käskeä että viettäkää keskenänne.
Helpottaisi suuresti kun vaan ilmoittaisivat, että ruokailu on silloin, tule jos jaksat/pääset. Tämä on siis vaikeasti selitettävä asia, nuo ihmiset ovat minulle tärkeitä ja minä heille, mutta on vaikeaa aikuisena yhtäkkiä muuttaa tapansa kun tuota on tehty koko ikäni. Syöty yhdessä ym. Hankittu lahjat. Saan aina lahjoja, vaikka olen sanonut että en tarvitse. Siksi kai tämä stressaakin, kun asia on heille niin iso, että pitäisi oikeasti sanoa vissiin niin pahasti suoraan, että välit alkaisivat rakoilla ja satuttaisin yhden uskonnollisen uskomuksen takia.Joulu on oikeasti ihan sairaalloisen tärkeä joillekin, just sillon pitää muka viettää yhdessä aikaa.
No ymmärtäähän tuo, että kysytään milloin syödään ja kuka on paikalla. Olisihan se hankalaa muuten ruoanlaittajalle. Ja ainakin minusta olisi ikävää, että kutsuisin ihmisiä tule jos jaksat-periaatteella. Entäs jos laittaa kymmenenelle henkilölle ruokaa ja kukaan ei sitten pääsisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En inhoa joulua. Jollain tavalla pienimuotoisesti sitä tulee nykyään vietettyä. Ehkä lapsena opitun perinteen takia.Näistä yleensä etukäteen kysellään, että milloin sopii, siksi siis että varmasti pääsen mukaan. He luulisivat, että en halua juuri heidän kanssaan viettää joulua jos keksisin jotain muuta. Osa on yksinäisiä, joille on siksi tärkeää että pääsen käymään syömässä. Ovat eri puolilta sukua, joten en edes voi käskeä että viettäkää keskenänne.
Helpottaisi suuresti kun vaan ilmoittaisivat, että ruokailu on silloin, tule jos jaksat/pääset. Tämä on siis vaikeasti selitettävä asia, nuo ihmiset ovat minulle tärkeitä ja minä heille, mutta on vaikeaa aikuisena yhtäkkiä muuttaa tapansa kun tuota on tehty koko ikäni. Syöty yhdessä ym. Hankittu lahjat. Saan aina lahjoja, vaikka olen sanonut että en tarvitse. Siksi kai tämä stressaakin, kun asia on heille niin iso, että pitäisi oikeasti sanoa vissiin niin pahasti suoraan, että välit alkaisivat rakoilla ja satuttaisin yhden uskonnollisen uskomuksen takia.Joulu on oikeasti ihan sairaalloisen tärkeä joillekin, just sillon pitää muka viettää yhdessä aikaa.
Kierrät koko suvun kilttinä ihmisenä? Menköön kutsumatta toisilleen syömään.
Minä ottaisin ap:n tilanteessa leppoisasti sen, että minulla olisi joka päivä jossain jouluruoka valmiina. Ei tarvitse itse laittaa mitään, sen kun vain menee paikalle. Helppoa.
Lisään vielä, että kaikille noille siis sopii nimenomaan, että jouluateria ei ole jouluaattona, vaan jos lähtisin reissuun niin se järjestettäisi sitten todennäköisesti jossain joulun tuntumilla. Sitten kun olen palannut reissusta. Koska onhan se niin ihanaa, kaikki jouluperinteet ja hössöttäminen, minä näin tämän lahjan ja se oli ihan sun näköinen. Minä en nyt muuta lahjaa keksinyt. Mitä haluaisit syödä. Oispa kiva jos joku auttaisi (en tarjoudu, olen sanonut tuollaiseen että eihän niitä ole mikään pakko tehdä jos ei jaksa, kuka pakottaa?).
Olen viimeiset 20v. (lapsena siis vielä tykkäsin joulusta) sanonut noihin, että ei ois tarvinnut mitään, en tarvitse mitään. Ainoa mitä voin tarjota on minun epäkohtelias tapa tulla suoraan joulupöytään tarjoamatta itse apua. Tylyä ja hirveää, mutta pakollista.
"Jouluhulluista" puhun nimenomaan siksi, että he unohtavat täysin järjen ja menevät sen oman joulurakkauden mukana, unohtaen täysin mitä muut haluavat.
Siis saat viestistä hermoromahduksen? Heikosti sujuu. Senkus ilmoitat, että et juhli joulua. Pysyttelet yksinään, niin ongelma on ratkaistu.