Miten ihmisillä riittää aika liikunnalliseen elämään?
Vilpittömästi kysyn! Oma arkipäiväni:
- herätys klo 7, aamutoimet lasten kanssa 25 min, työmatka bussilla ja metrolla 25-30 min, työpäivä 8 tuntia sis. lounastauon, kotimatka 30 min.
Kotiin päästessäni kello on yleensä 16.30-16.45, riippuen siitä meneekö ylitöiksi ja jääkö bussi ruuhkaan. Jos yhdistän kotimatkaan kaupassa käynnin 20 min, olen kotona noin klo 17.05. Sitten:
- ruoanlaitto 20-40 min, samalla laitan pyykit pyörimään, luen uutiset, soitan vanhemmilleni, vastaan viesteihin jne muuta mitä työpäivän aikana ei ehtinyt, ruokailu 20-30 min, sitten lasten läksyjen tsekkaus 10 min, päivittäissiivous 10 min.
Noin klo 18.15-18.30 jälkeen olen vapaalla ellei lasten harrastuksiin liity jotain erityistä säätöä, kuten noin joka toinen viikko pelien takia on; otteluiden takia joudumme varaamaan pelkkiin matkoihin julkisilla 20min-1,5 tuntia/suunta. 2x viikossa käyn itse harrastamassa: ma joogassa ja ti nikkaroimassa. Klo 20 on viimeistään oltava kotona laittamassa lapsille iltapalaa, samalla ripustan pyykit. Klo 20-21 välillä teen 15 min 2x viikossa kotitreenin. Yritän lukea joka päivä vähintään 30min ja nukahtaa klo 22.30.
Uimassa käydään lasten aina välillä ja viikonloppuisin heitellään koreja, potkitaan futista, käydään retkillä jne joten aktiivista elämää sinänsä.
En kuitenkaan ymmärrä missä kohdin pystyisin päivittäin kävelemään 10.000 askelta (noin 1,5 tuntia minun vauhdillani), juoksemaan lenkkejä 3-4 krt/vko ja käymään kuntosalilla 2-5 krt/vko kuten kaikki terveyssuositukset jatkuvasti muistuttavat. Kaikki ihmisen vapaa-aika menisi vain yksinään liikkumiseen niiden mukaan!! Olen jo nyt joutunut luopumaan kuorosta, koska en voinut yhdistää sitä yhden vanhemman kodin arkeen.
Kommentit (163)
Mä ehdin, näillä keinoin:
Lapsi jo yli 10v, kulkee Hgissä julkisilla/pyörällä treeneihin x 3/vko, joihin pääsee ilman vaihtoja. Jos pelejä kauempana, toinen vanhempi kuskaa (joka myös joukkueen toiminnassa mukana) tai kimppakyydein. Odota, kyllä ne lapset kasvaa.
Omat harrastukset: 4-5 krt/vko iltaisin/vloppuisin pyörä-/kävelyetäisyydellä kotoa. Hyötyliikuntaa ja matka-aikaa säästyy. Jumppaan myös kotona.
Työ: etätöissä aina kun mahd. N. 1 krt/vko toimistolla johon 10 min kävelymatka. Vaihdoin tarkoituksella lähemmäs ajansäästön vuoksi.
Puhelut yms. soittelen lenkillä, kuulokkeet vaan mukaan. Wa-viestit yms. hoidan työpäivän aikana tauoilla, samaten pesen usein pyykkiä päiväsaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vaadi miestäsi tekemään yhtään mitään, todella outo tehtäväjako ?
Lapset asuvat kanssani arjet, ja vierailevat isällään joka toinen viikonloppu.
- Ap
Minä ehdin koska:
- etätyöt, eli matkoihin ei mene aikaa
- on vain yksi lapsi, joka iso koululainen ja reipas ja omatoiminen
- liikun hänen harrastustensa aikana (4 kertaa viikossa, tosin mies tai kaverin vanhemmat hoitavat osan kuljetuksista), koska siellä joka tapauksessa joutuu odottamaan harrastuksen ajan, sillä asumme syrjässä. Yleensä käyn lenkillä tai uimahallissa. En edes raaskisi ajella uimahallille vain itseni takia, kun sinne on 30km. Onneksi lapsella on yksi harrastus siinä vieressä 2 kertaa viikossa.
- liukuva työaika, joten välillä aloitan vasta 9-10 aikaan ja käyn lenkillä tai teen etäjoogatunnin aamulla
- en todellakaan tee ruokaa joka päivä. Yleensä syödään 2 päivää samaa, ja usein hyödynnetään myös valmissalaatteja. Lapsen harrastus alkaa 2 päivänä viikossa viideltä ja kerran kuudelta, joten en edes ehtisi laittaa ruokaa, kun lopetan työt vasta juuri ennen lähtöä.
- pyykkiä ei pestä kuin pari koneellista viikossa, ja siivoan lähinnä kun on ihan pakko tai on tulossa vieraita, enkä koskaan arkena.
Vierailija kirjoitti:
Mä ehdin, näillä keinoin:
Lapsi jo yli 10v, kulkee Hgissä julkisilla/pyörällä treeneihin x 3/vko, joihin pääsee ilman vaihtoja. Jos pelejä kauempana, toinen vanhempi kuskaa (joka myös joukkueen toiminnassa mukana) tai kimppakyydein. Odota, kyllä ne lapset kasvaa.
Omat harrastukset: 4-5 krt/vko iltaisin/vloppuisin pyörä-/kävelyetäisyydellä kotoa. Hyötyliikuntaa ja matka-aikaa säästyy. Jumppaan myös kotona.Työ: etätöissä aina kun mahd. N. 1 krt/vko toimistolla johon 10 min kävelymatka. Vaihdoin tarkoituksella lähemmäs ajansäästön vuoksi.
Puhelut yms. soittelen lenkillä, kuulokkeet vaan mukaan. Wa-viestit yms. hoidan työpäivän aikana tauoilla, samaten pesen usein pyykkiä päiväsaikaan.
Ap ei voi tehdä etätöitä ja ilmeisesti lasten isä ei ole kuvioissa mukana. Kaikkien ex-puolisot eivät myöskään pysty kuskaamaan lapsia eron jälkeen arki-iltoisin, vaikka ehkä haluaisivatkin.
Olen etätöissä. Mies taas reissutöissä ja puolet ajasta pois. Herään aamulla 5:30-6:30 riippuen vähän aamusta. Lenkitän koiraa 30-45min. Lounastauolla 5min pikaulkoilu koiran kanssa. Töiden jälkeen lenkitän koiran ja juoksen oman treenin. Kerran viikossa teen pilatesta. Päivästä riippuen juoksen joko lapsen treenien aikana tai lenkitän koiran sinä aikana. Se on kuitenkin varsin hyvää liikunta-aikaa. Juoksut yleensä 3-16 arkena riippuen päivästä. Koiran kanssa 60-90min lenkki. Lapsen treenit osittain toisessa kaupungissa, osittain tuossa ihan lähellä.
Askeleita tulee 10-25 tuhatta päivästä riippuen. Pyykkejä pesen ja siivoan enimmäkseen viikonloppuisin ja esim. tiskit on lapsen vastuulla. Pari kertaa viikossa lapsi siivoaa kaiken pois lattioilta, että saadaan roboimuri pyörimään. Jäljet siivoaa jokainen itse. Ruokaa tehdään vuorotellen lapsen kanssa. Lapsi on 11-vuotias. Tiivistä arkea, mutta liikunta ja terveys on prioriteetti.
Ihan naurettavaa että isompien lasten toisen vanhemman kanssa kodin jakava, etätöitä tekevä ja autoileva valkokauluskeskiluokka jostain skutsista täällä antaa neuvoja ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Tuo luettelemasi ei liene kuitenkaan jokaisen päivän rutiini ?
Miten työssä käyvän ihmisen arkipäivissä ei muodostuisi säännöllisiä rutiineja 🤔
Vähän aikaa sitten oli lehdessä juttu, että ihminen pysyy kotiaskareiden ja hyötyliikunnan avulla melkoisen hyvässä kunnossa. Ilman erillistä liikuntatuokiota. Ja siinä kun teet kaikki perheen kotihommat yksin, liikutat tenavat jne., niin tarviiko tuota enempää nyt liikkuakaan?
Itse perheettömänä käyn kuntorapuilla, ja kyllähän se ottaa matkoineen ja suihkuineen muutaman tunnin aina. Olen kanssa ihmetellyt, että miten työssä käyvät perheelliset voi liikkua niin paljon... Mutta luultavasti siihen ei muuta elämää sitten mahdukaan, kuin työ, liikuntatuokio ja siinä sivussa ehkä perhe. Ilman kotitöitä ;)
Herranjestas mikä viikkoaikataulu.
Kaikki kunnioitus sulle!
Vähän armoa, ei kannata stressata. Varmasti saat jo ihan hyvin liikuntaa. Näin kiireisessä elämänvaiheessa ei ehkä kannata edes sujauttaa mitää kovin raskasta. Jatka vain aktiivista liikkumista lasten kanssa ja viikonloput on hyvää ulkoiluaikaa. Sekä onhan niitä sisäleikkipuistoja ja Suomessa pystyy ympärivuoden harrastaa vaikka mitä lajeja :)
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa että isompien lasten toisen vanhemman kanssa kodin jakava, etätöitä tekevä ja autoileva valkokauluskeskiluokka jostain skutsista täällä antaa neuvoja ap:lle.
Eli onko vinkit, että kannattaa liikkua lasten harrastusten aikana, vähentää siivoamista tai hyödyntää valmisruokia jotenkin vähempiarvoisia, jos ne tulee maalla asuvilta? Miten ajattelet, että 50 -100 km pakollista autoilua päivässä helpottaa arkea, verrattuna niihin kenellä lapset pystyvät kulkemaan kavereille ja harrastuksiin itsenäisesti? Eikä lapsen toisen vanhemman kanssa eläminen tarkoita, että se toinen vanhempi olisi siinä vieressä auttamassa jatkuvasti. Esimerkiksi mun mies reissaa paljon, helposti 2-3 viikkoa kuukaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten oli lehdessä juttu, että ihminen pysyy kotiaskareiden ja hyötyliikunnan avulla melkoisen hyvässä kunnossa. Ilman erillistä liikuntatuokiota. Ja siinä kun teet kaikki perheen kotihommat yksin, liikutat tenavat jne., niin tarviiko tuota enempää nyt liikkuakaan?
Itse perheettömänä käyn kuntorapuilla, ja kyllähän se ottaa matkoineen ja suihkuineen muutaman tunnin aina. Olen kanssa ihmetellyt, että miten työssä käyvät perheelliset voi liikkua niin paljon... Mutta luultavasti siihen ei muuta elämää sitten mahdukaan, kuin työ, liikuntatuokio ja siinä sivussa ehkä perhe. Ilman kotitöitä ;)
Ja ilman seksiä, spontaaniutta jne
Aloituksen toiselta riviltä löysin syyn siihen miks liikunnalliseen elämään ei riitä aika: lapset.
Jätin lapset tekemättä ja aikaa on vaikka kuinka. Mä meen salille aamuisin klo 7, eli silloin kun sä syötät ja puet niitä lapsiasi.
Kas näin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että pidät itsestäsi ihan hyvää huolta, joten en niin stressaisi noista suositusmääristä. Pystyisit ehkä kävelemään enemmän esim. viikonloppuisin. Onnistuisko osa työmatkoista pyöräillen?
Aloittajan kannattaisi lisätä mahdollisuuksien mukaan hyötyliikuntaa kuten kävelyä ja pyöräilyä työmatkojen ja kauppareissujen yhteydessä. Illalla voi tehdä 30-60 minuutin kävelylenkin lähiympäristöön kevyen liikenteen väylien avulla ja käydä mahdollisesti metsäisemmässä maastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli onko vinkit, että kannattaa liikkua lasten harrastusten aikana, vähentää siivoamista tai hyödyntää valmisruokia jotenkin vähempiarvoisia, jos ne tulee maalla asuvilta? Miten ajattelet, että 50 -100 km pakollista autoilua päivässä helpottaa arkea, verrattuna niihin kenellä lapset pystyvät kulkemaan kavereille ja harrastuksiin itsenäisesti? Eikä lapsen toisen vanhemman kanssa eläminen tarkoita, että se toinen vanhempi olisi siinä vieressä auttamassa jatkuvasti. Esimerkiksi mun mies reissaa paljon, helposti 2-3 viikkoa kuukaudesta.
Miksi pitää asua jossain hornan tuutissa? Lapset voisivat ihan hyvin harrastaa juoksua ja piirtämistä jos kerta harrastuksiin on noin pitkät matkat. Tosi epäekologista tollanen autoilu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kunnioitus sulle!
Vähän armoa, ei kannata stressata. Varmasti saat jo ihan hyvin liikuntaa. Näin kiireisessä elämänvaiheessa ei ehkä kannata edes sujauttaa mitää kovin raskasta. Jatka vain aktiivista liikkumista lasten kanssa ja viikonloput on hyvää ulkoiluaikaa. Sekä onhan niitä sisäleikkipuistoja ja Suomessa pystyy ympärivuoden harrastaa vaikka mitä lajeja :)
Minusta olisi erittäin ahdistaavaa elää tuommoisen minuuttiaikataulun mukaan ilman todellista vapaa-aikaa, jolloin ehtii miettiä mitähän tekisi seuraavaksi.
Mulla on kotona urheiluvälineitä; juoksumatto ja puntteja. En jaksaisi lähteä minnekään kodin ulkopuolelle kuntoilemaan, vaikka minulla ei ole edes lapsia.
Aikaa olisi jos saisi aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kunnioitus sulle!
En ole yh mutta mun silmiin toi oli aika normi viikkoaikataulu. Jos haluaa tehdä puhtaista raaka-aineista ruoat, niin 20 min on peräti nopea aika siihen! Joillekin sopii myös paremmin esim. päivittäinen siivous niin ei tarvii vapaapäivänä käyttää siihen tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kunnioitus sulle!
Minusta olisi erittäin ahdistaavaa elää tuommoisen minuuttiaikataulun mukaan ilman todellista vapaa-aikaa, jolloin ehtii miettiä mitähän tekisi seuraavaksi.
Arvaan: olet työtön ja lapseton? Aloittajan päiväaikataulu on minusta ns. normaali päivärytmi, harva äiti skippaa lapsen päivällisen jotta saisi todellista vapaa-aikaa.
Ja tähän päälle 10000 askelta/päivä.
Ihan oikein ap avauksessa sanoi, että juosta tai pyöräillä pitäisi about 3krt/viikko ja lihaskuntoa vähintään 2krt/vko. Ne jotka huutelevat tämän olevan joku fitness-suositus eivät todellisesta urheilusta kyllä tiedä mitään. Fitnessissäkin pitää treenata aika paljon enemmän kuin vähimmäissuositukset.