Miten ihmisillä riittää aika liikunnalliseen elämään?
Vilpittömästi kysyn! Oma arkipäiväni:
- herätys klo 7, aamutoimet lasten kanssa 25 min, työmatka bussilla ja metrolla 25-30 min, työpäivä 8 tuntia sis. lounastauon, kotimatka 30 min.
Kotiin päästessäni kello on yleensä 16.30-16.45, riippuen siitä meneekö ylitöiksi ja jääkö bussi ruuhkaan. Jos yhdistän kotimatkaan kaupassa käynnin 20 min, olen kotona noin klo 17.05. Sitten:
- ruoanlaitto 20-40 min, samalla laitan pyykit pyörimään, luen uutiset, soitan vanhemmilleni, vastaan viesteihin jne muuta mitä työpäivän aikana ei ehtinyt, ruokailu 20-30 min, sitten lasten läksyjen tsekkaus 10 min, päivittäissiivous 10 min.
Noin klo 18.15-18.30 jälkeen olen vapaalla ellei lasten harrastuksiin liity jotain erityistä säätöä, kuten noin joka toinen viikko pelien takia on; otteluiden takia joudumme varaamaan pelkkiin matkoihin julkisilla 20min-1,5 tuntia/suunta. 2x viikossa käyn itse harrastamassa: ma joogassa ja ti nikkaroimassa. Klo 20 on viimeistään oltava kotona laittamassa lapsille iltapalaa, samalla ripustan pyykit. Klo 20-21 välillä teen 15 min 2x viikossa kotitreenin. Yritän lukea joka päivä vähintään 30min ja nukahtaa klo 22.30.
Uimassa käydään lasten aina välillä ja viikonloppuisin heitellään koreja, potkitaan futista, käydään retkillä jne joten aktiivista elämää sinänsä.
En kuitenkaan ymmärrä missä kohdin pystyisin päivittäin kävelemään 10.000 askelta (noin 1,5 tuntia minun vauhdillani), juoksemaan lenkkejä 3-4 krt/vko ja käymään kuntosalilla 2-5 krt/vko kuten kaikki terveyssuositukset jatkuvasti muistuttavat. Kaikki ihmisen vapaa-aika menisi vain yksinään liikkumiseen niiden mukaan!! Olen jo nyt joutunut luopumaan kuorosta, koska en voinut yhdistää sitä yhden vanhemman kodin arkeen.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
No minä pystyn. Ensinnäkin lapset ovat osanneet varsin pienestä pitäen tehdä välipalansa itse ja aika aikaisin ruokaakin.
olen myös vastuuttanut heitä kotitöihin. Pesevät itse pyykkiä. Nyt ovat jo kolme tasapainoista, koulussa hyvin menestyvää teiniä, joilla on itsenäiseen elämään tarvittavat taidot.
harrastuksiinsa menevät julkisilla tai pyörällä.
Käytetään myös paljon valmisruokia. Lapset voivat itsekin käydä kaupassa.
Olen aina laittanut liikunnan siistin kodin edelle. Lähden lenkille ennen kuin siivoan.
Käyn lähes joka päivä töiden jälkeen juoksulenkillä tai ryhmäliikuntatunnilla, koska silloin jaksan paremmin illan.
Kun lapset oli pieniä, liikuttiin yhdessä. Käytiin boulderoimassa, hyppimässä trampalla, ulkoliikunapaikoilla, hiihtämässä, luistelemassa. Jos
Jotkut eivät halua syöttää lapsilleen jatkuvasti eineksiä. Jotkut, kuten vastikään eronneiden vanhempien lapset, eivät myöskään halua olla pitkiä aikoja yksin. Vanhemman henkinen läsnäolo on myös aika tärkeää. Ja ap kertoi jo avauksessa liikkuvansa lasten kanssa vapaa-ajalla. On myös eri asia että teinit liikkuvat yksin harrastuksiin kuin ekaluokkalaiset.
Herää aiemmin. Klo 7 on oikeasti aika myöhäinen herätys ellet nyt sitten valvo joka ilta tosi myöhään. Herään itse klo 5, käyn salilla ja kotona suihkussa ja menen julkisilla töihin, jotka aloitan klo 8. Suosittelen, illalla sitten keskittyminen arjen pyöritykseen.
Ap, sullahan menee ihan hyvin. Harva vanhempi liikkuu tuotakaan määrää.
Itsellä ei ole lapsia ja työskentelen osa-aikaisena siksikin että jaksaisin liikkua.
Ja 10,000 askelta on tutkimusten mukaan aika hatusta vedetty luku. Suuret vaikutukset on jo 7k askeleella.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdat äänikirjoihin ja käyt lenkillä kirja-aikanasi?
Jos ihminen haluaa pitää aivoistaan huolta, hän lukee eikä kuuntele äänikirjoja. Lukeminen sitäpaitsi on hyvä unilääke.
Luulen, että ap:lla tulee kyllä askelia. Kun menee paikasta toiseen ja kotonakin puuhailee, niin joskus niitä askelia tulee huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdat äänikirjoihin ja käyt lenkillä kirja-aikanasi?
Jos ihminen haluaa pitää aivoistaan huolta, hän lukee eikä kuuntele äänikirjoja. Lukeminen sitäpaitsi on hyvä unilääke.
Liikuntakin auttaa myös aivoja. Ja liikunta parantaa untakin.
Vierailija kirjoitti:
Herää aiemmin. Klo 7 on oikeasti aika myöhäinen herätys ellet nyt sitten valvo joka ilta tosi myöhään. Herään itse klo 5, käyn salilla ja kotona suihkussa ja menen julkisilla töihin, jotka aloitan klo 8. Suosittelen, illalla sitten keskittyminen arjen pyöritykseen.
Jos ap menee nukkumaan 22.30 niin klo 5 herätys meinaisi 6,5 yöunia. Aivan liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap menee nukkumaan 22.30 niin klo 5 herätys meinaisi 6,5 yöunia. Aivan liian vähän.
Menee aikaisemmin nukkumaan. Lapset on niin pieniä että heidän pitäisi olla sängyssä jo ennen ysiä.
En yhtään ihmettele suomalaisten pisa-tulosten heikentymistä, yksinäisyyden lisääntymistä ja masennuksen yleisyyttä. Kulttuuri, sosiaaliset suhteet ja itsensä kehittäminen ja sivistäminen ovat ihan öö-tason prioriteetteja liikuntaan verrattuna.
Täällä on kyllä selittelyjen kisa käynnissä. 😁 mikään ei kelpaa
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele suomalaisten pisa-tulosten heikentymistä, yksinäisyyden lisääntymistä ja masennuksen yleisyyttä. Kulttuuri, sosiaaliset suhteet ja itsensä kehittäminen ja sivistäminen ovat ihan öö-tason prioriteetteja liikuntaan verrattuna.
No suurin osa liikkuu liian vähän joten ei ainakaan liikunnasta johdu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Jos on noin aktiivinen, pelkkä satunnainen kuntotreeni ja hyvä ruokavalio riittää. Jos istumatyö niin ehkä sitten vaikka kevyttä joogaa päivittäin, ettei paikat jumiudu.
Käsitin että avauksen pointtina on ihmetellä noita kansallisia liikuntasuosituksia. Veikkaan että 80% suomalaisista ei kävele 10.000 askelta päivässä, ja vain kolmannes harrastaa liikuntaa suositusten mukaisesti. Ap vaikuttaa suorastaan reippaalta!
Ei ole lapsia, ja työt on etänä. Helposti jää aikaa vaikka 3h joka päivä. Valintakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Käsitin että avauksen pointtina on ihmetellä noita kansallisia liikuntasuosituksia. Veikkaan että 80% suomalaisista ei kävele 10.000 askelta päivässä, ja vain kolmannes harrastaa liikuntaa suositusten mukaisesti. Ap vaikuttaa suorastaan reippaalta!
Ei suositus voi oikein perustua siihen mikä olisi kiva ihmisten mielestä. Se perustuu siihen millä tutkimusten mukaan pysyy kunnossa. Harminpaikka ettei moni siihen yllä, mutta sitten voi olla että tulee haittavaikutuksia liian vähäisestä liikkumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelen 10 kilometriä joka päivä. Kävelen töihin ja takaisin, työmatka yhteen suuntaan 2km. Kun tulen töistä kotiin, vaihdan urheiluvaatteet päälle ja lähden vielä 6 kilometrin kävelylle. Siihen menee noin tunti. Kello on 17.30, kun tulen takaisin kotiin. Päivällinen on tehty aina edellisenä iltana, joten siitä vaan suoraan pöytään syömään.
Nukkumaan meillä mennään 22-23, joten päivällisen jälkeen on 4-5 tuntia aikaa tehdä mitä vaan, vaikka urheilla lisää.
Kolme lasta, ei eläimiä.
Työpaikka 2km kävelymatkan päässä jossain landella on hieman eri kuin työpaikka 10km päässä toisella puolella Helsinkiä.
Minulla työmatka 8km, asun myös Helsingissä.Töihin pyöräilen (poikkeuksena kovat pakkaset tai "pääkallokeli"), koska julkisilla matka vaihtojen kanssa kestäisi kauemmin.
Kotityöt eivät paljon rasita. Teen ruokaa kerralla ison annoksen, osa pakastetaan. Pyykkiä pestään yleensä vain kerran viikossa pari koneellista. Päivittäin pientä siistimistä, harvoin mitään suursiivouksia. Lapset osallistuivat jo pieninä kotitöihin, nyt osaavat tehdä lähes mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelen 10 kilometriä joka päivä. Kävelen töihin ja takaisin, työmatka yhteen suuntaan 2km. Kun tulen töistä kotiin, vaihdan urheiluvaatteet päälle ja lähden vielä 6 kilometrin kävelylle. Siihen menee noin tunti. Kello on 17.30, kun tulen takaisin kotiin. Päivällinen on tehty aina edellisenä iltana, joten siitä vaan suoraan pöytään syömään.
Nukkumaan meillä mennään 22-23, joten päivällisen jälkeen on 4-5 tuntia aikaa tehdä mitä vaan, vaikka urheilla lisää.
Kolme lasta, ei eläimiä.
Työpaikka 2km kävelymatkan päässä jossain landella on hieman eri kuin työpaikka 10km päässä toisella puolella Helsinkiä.
Minulla työmatka 8km, asun myös Helsingissä.Töihin pyöräilen (poikkeuksena kovat pakkaset tai "pääkallokeli"), koska julkisilla matka vaihtojen kanssa kestäisi kauemmin.<
Ja olet kasvattanut lapset yksinhuoltajana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suositus voi oikein perustua siihen mikä olisi kiva ihmisten mielestä. Se perustuu siihen millä tutkimusten mukaan pysyy kunnossa. Harminpaikka ettei moni siihen yllä, mutta sitten voi olla että tulee haittavaikutuksia liian vähäisestä liikkumisesta.
Niin, mutta ei kyse ollut siitä mikä on kivaa vaan mikä on yh-vanhemmalle mahdollista arjessa. Psyyke siinä hajoaa lopulta jos elämää suorittaa minuuttiaikataululla.
Tai tee kumpaakin! Minäkin kirjoittelen tänne kyykkysettien välissä