Miten ihmisillä riittää aika liikunnalliseen elämään?
Vilpittömästi kysyn! Oma arkipäiväni:
- herätys klo 7, aamutoimet lasten kanssa 25 min, työmatka bussilla ja metrolla 25-30 min, työpäivä 8 tuntia sis. lounastauon, kotimatka 30 min.
Kotiin päästessäni kello on yleensä 16.30-16.45, riippuen siitä meneekö ylitöiksi ja jääkö bussi ruuhkaan. Jos yhdistän kotimatkaan kaupassa käynnin 20 min, olen kotona noin klo 17.05. Sitten:
- ruoanlaitto 20-40 min, samalla laitan pyykit pyörimään, luen uutiset, soitan vanhemmilleni, vastaan viesteihin jne muuta mitä työpäivän aikana ei ehtinyt, ruokailu 20-30 min, sitten lasten läksyjen tsekkaus 10 min, päivittäissiivous 10 min.
Noin klo 18.15-18.30 jälkeen olen vapaalla ellei lasten harrastuksiin liity jotain erityistä säätöä, kuten noin joka toinen viikko pelien takia on; otteluiden takia joudumme varaamaan pelkkiin matkoihin julkisilla 20min-1,5 tuntia/suunta. 2x viikossa käyn itse harrastamassa: ma joogassa ja ti nikkaroimassa. Klo 20 on viimeistään oltava kotona laittamassa lapsille iltapalaa, samalla ripustan pyykit. Klo 20-21 välillä teen 15 min 2x viikossa kotitreenin. Yritän lukea joka päivä vähintään 30min ja nukahtaa klo 22.30.
Uimassa käydään lasten aina välillä ja viikonloppuisin heitellään koreja, potkitaan futista, käydään retkillä jne joten aktiivista elämää sinänsä.
En kuitenkaan ymmärrä missä kohdin pystyisin päivittäin kävelemään 10.000 askelta (noin 1,5 tuntia minun vauhdillani), juoksemaan lenkkejä 3-4 krt/vko ja käymään kuntosalilla 2-5 krt/vko kuten kaikki terveyssuositukset jatkuvasti muistuttavat. Kaikki ihmisen vapaa-aika menisi vain yksinään liikkumiseen niiden mukaan!! Olen jo nyt joutunut luopumaan kuorosta, koska en voinut yhdistää sitä yhden vanhemman kodin arkeen.
Kommentit (163)
Mulla on aikaa liikkua vain työttömänä tai viikonloppuisin. Haluaisin liikkua aina iltaisin, mutta työt menee liian myöhään.
Se masentaa, koska olen oikeasti tosi liikunnallinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minulla toimii hyötyliikunta.
- Menen esimerkiksi osan matkasta kävellen (usein kotimatkan, koska hikoilu)
- kauppatavarat tilaan kotiin ruoan kotiinkuljetuksella, pikkutavarat ja pillaantuvat tuotteet käyn ostamassa kilometrin päässä olevasta kaupasta jalan
-lapset päiväkotiin vien jalan, näin lapsetkin saa liikuntaa ja ulkoilua vanhempiensa kanssa (isäkin joskus vie, joskus mennään kaikki yhdessä)
- kun lapset on harrastuksissa, niin siitä ajasta 1/3 käytän sähköpostien ja muiden yhteydenpitojuttujen hoitamiseen ja loput sitten kuntoiluun (voin vaikka mennä jonkun toisen vanhemman kanssa lenkkeilemään sillä aikaa)
- ktona sitten venttelyä esim. telkkaa katsoessa tai joku pieni kuntopiiri telkkaa katsoessa. joskus jopa maataan sohvalla.
- jos innostuttaa, niin illalla vielä joku pieni lenkki korttelin ja lähikorttelien ympäri, aina ei innos
tarpeeksi reippaasti kun kävelee 27 asteen helteessä, niin ihme on, jos hiki ei ala virrata
Minä en usko että ihmiset valitsee mitään teitä elämässään. Muuten olisi kaikki liikunnallisia.