Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä riittää aika liikunnalliseen elämään?

Vierailija
11.09.2024 |

Vilpittömästi kysyn! Oma arkipäiväni:

- herätys klo 7, aamutoimet lasten kanssa 25 min, työmatka bussilla ja metrolla 25-30 min, työpäivä 8 tuntia sis. lounastauon, kotimatka 30 min.

Kotiin päästessäni kello on yleensä 16.30-16.45, riippuen siitä meneekö ylitöiksi ja jääkö bussi ruuhkaan. Jos yhdistän kotimatkaan kaupassa käynnin 20 min, olen kotona noin klo 17.05. Sitten:

- ruoanlaitto 20-40 min, samalla laitan pyykit pyörimään, luen uutiset, soitan vanhemmilleni, vastaan viesteihin jne muuta mitä työpäivän aikana ei ehtinyt, ruokailu 20-30 min, sitten lasten läksyjen tsekkaus 10 min, päivittäissiivous 10 min. 

Noin klo 18.15-18.30 jälkeen olen vapaalla ellei lasten harrastuksiin liity jotain erityistä säätöä, kuten noin joka toinen viikko pelien takia on; otteluiden takia joudumme varaamaan pelkkiin matkoihin julkisilla 20min-1,5 tuntia/suunta. 2x viikossa käyn itse harrastamassa: ma joogassa ja ti nikkaroimassa. Klo 20 on viimeistään oltava kotona laittamassa lapsille iltapalaa, samalla ripustan pyykit. Klo 20-21 välillä teen 15 min 2x viikossa kotitreenin. Yritän lukea joka päivä vähintään 30min ja nukahtaa klo 22.30.

Uimassa käydään lasten aina välillä ja viikonloppuisin heitellään koreja, potkitaan futista, käydään retkillä jne joten aktiivista elämää sinänsä.

En kuitenkaan ymmärrä missä kohdin pystyisin päivittäin kävelemään 10.000 askelta (noin 1,5 tuntia minun vauhdillani), juoksemaan lenkkejä 3-4 krt/vko ja käymään kuntosalilla 2-5 krt/vko kuten kaikki terveyssuositukset jatkuvasti muistuttavat. Kaikki ihmisen vapaa-aika menisi vain yksinään liikkumiseen niiden mukaan!! Olen jo nyt joutunut luopumaan kuorosta, koska en voinut yhdistää sitä yhden vanhemman kodin arkeen.

Kommentit (163)

Vierailija
81/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitin että avauksen pointtina on ihmetellä noita kansallisia liikuntasuosituksia. Veikkaan että 80% suomalaisista ei kävele 10.000 askelta päivässä, ja vain kolmannes harrastaa liikuntaa suositusten mukaisesti. Ap vaikuttaa suorastaan reippaalta!

Ei suositus voi oikein perustua siihen mikä olisi kiva ihmisten mielestä. Se perustuu siihen millä tutkimusten mukaan pysyy kunnossa. Harminpaikka ettei moni siihen yllä, mutta sitten voi olla että tulee haittavaikutuksia liian vähäisestä liikkumisesta.

Niin, mutta ei kyse ollut siitä mikä on kivaa vaan mikä on yh-vanhemmalle mahdollista arjessa. Psyyke siinä hajoaa lopulta jos elämää suorittaa minuuttiaikataululla.

Tottakai, ja elämässä on erilaisia vaiheita. Ruuhkavuosina joutuu tinkimään jostain, mutta ehkä se tulee takaisin kun aikaa taas on paremmin. 

Vierailija
82/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdat äänikirjoihin ja käyt lenkillä kirja-aikanasi?

Jos ihminen haluaa pitää aivoistaan huolta, hän lukee eikä kuuntele äänikirjoja. Lukeminen sitäpaitsi on hyvä unilääke.

Tosiaan, koskaan ihmishistorian aikana ei tarinoita tai uutisia ole jaettu kirjoittamatta niitä ylös. Aivan luonnotonta sellainen. 

Jos aivoistaan haluaa pitää huolta, harrastaa liikuntaa, opiskelee kieliä ja matematiikkaa, syö terveellisiä rasvoja, pitää verenpaineen kurissa, pitää huolta sosiaalisista suhteistaan, harrastaa käsitöitä, nukkuu hyvin ja huolehtii raittiin ulkoilman saamisesta. Jos silmien käyttäminen olisi välttämätöntä, sokeat eivät voisi pitää aivoistaan huolta ja lukutaidottomat olisivat pulassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuulostaa siltä että otat liikaa paineita tuosta liikkumisesta. Olet varmasti hyvä äiti, vaikket tekisikään HIIT-treeniä kentän laidalla. Sitäpaitsi liikut ihan suositusten mukaisesti, jos viikonloppuihin tai lasten kanssa pelaamiseen jne liittyy sykkeen nousua. 

Hyvä että olet pitänyt omista harrastuksistasi kiinni, älä lipsu niistä! Myös kädentaidot ja lukeminen ovat tärkeitä ja annat hyvän mallin lapsellesi niiden kautta. 

Sinun on kuitenkin hyvä muistaa palautumisen merkitys. Käsitin, että olet eronnut lasten isästä aika vähän aikaa sitten. Muutos on niin valtava, että te kaikki tarvitsette myös vain iloa ja rentoutta elämään. Jatka samaan tahtiin, tiedät jo esikoisen myötä että kohta nuorimmainenkin huitelee kavereiden kanssa, ja saat enemmän omaa aikaa.

Vierailija
84/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdat äänikirjoihin ja käyt lenkillä kirja-aikanasi?

Jos ihminen haluaa pitää aivoistaan huolta, hän lukee eikä kuuntele äänikirjoja. Lukeminen sitäpaitsi on hyvä unilääke.

Tosiaan, koskaan ihmishistorian aikana ei tarinoita tai uutisia ole jaettu kirjoittamatta niitä ylös. Aivan luonnotonta sellainen. 

Jos aivoistaan haluaa pitää huolta, harrastaa liikuntaa, opiskelee kieliä ja matematiikkaa, syö terveellisiä rasvoja, pitää verenpaineen kurissa, pitää huolta sosiaalisista suhteistaan, harrastaa käsitöitä, nukkuu hyvin ja huolehtii raittiin ulkoilman saamisesta. Jos silmien käyttäminen olisi välttämätöntä, sokeat eivät voisi pitää aivoistaan huolta ja lukutaidottomat olisivat pulassa. 

Lukeminen ja kirjoittaminen ovat kaikkien sivilisaatioiden pohjalla.

Vierailija
85/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herää aiemmin. Klo 7 on oikeasti aika myöhäinen herätys ellet nyt sitten valvo joka ilta tosi myöhään. Herään itse klo 5, käyn salilla ja kotona suihkussa ja menen julkisilla töihin, jotka aloitan klo 8. Suosittelen, illalla sitten keskittyminen arjen pyöritykseen. 

Jos ap menee nukkumaan 22.30 niin klo 5 herätys meinaisi 6,5 yöunia. Aivan liian vähän.

Mä herään joka aamu klo 5, myös viikonloppuisin. Nukkumaan meen 21-23. Hyvin jaksaa.

Vierailija
86/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan eri asia, jos elää sinkkuna, yh:na tai puolison kanssa. Sinkkuna on helpompi lähteä ja itselle aikaa enemmän. Puolison kanssa eläessä puoliso voi välillä vahtia lapsia. Jne.

Vierailija
87/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herää aiemmin. Klo 7 on oikeasti aika myöhäinen herätys ellet nyt sitten valvo joka ilta tosi myöhään. Herään itse klo 5, käyn salilla ja kotona suihkussa ja menen julkisilla töihin, jotka aloitan klo 8. Suosittelen, illalla sitten keskittyminen arjen pyöritykseen. 

Jos ap menee nukkumaan 22.30 niin klo 5 herätys meinaisi 6,5 yöunia. Aivan liian vähän.

Mutta herätys klo 6.00 tarkoittaisi 7,5 h unia eli aivan riittävästi. Joka aamu on siis 1 h potentiaalista treeniaikaa.

Vierailija
88/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla toimii hyötyliikunta.

- Menen esimerkiksi osan matkasta kävellen (usein kotimatkan,  koska hikoilu)

- kauppatavarat tilaan kotiin ruoan kotiinkuljetuksella, pikkutavarat ja pillaantuvat tuotteet käyn ostamassa kilometrin päässä olevasta kaupasta jalan

-lapset päiväkotiin vien jalan, näin lapsetkin saa liikuntaa ja ulkoilua vanhempiensa kanssa (isäkin joskus vie, joskus mennään kaikki yhdessä)

- kun lapset on harrastuksissa, niin siitä ajasta 1/3 käytän sähköpostien ja muiden yhteydenpitojuttujen hoitamiseen ja loput sitten kuntoiluun (voin vaikka mennä jonkun toisen vanhemman kanssa lenkkeilemään sillä aikaa)

- ktona sitten venttelyä esim. telkkaa katsoessa tai joku pieni kuntopiiri telkkaa katsoessa. joskus jopa maataan sohvalla.

- jos innostuttaa, niin illalla vielä joku pieni lenkki korttelin ja lähikorttelien ympäri, aina ei innostuta, kun etenkin talvisin nämä meidän kotitienoot on tosi liukkaita

töihin (menen usein julkisilla) otan mukaan repun ja repussa on sitten kuntoiluvaatteet ja kengät sitä varten, että kävelen kotiin, kun työvaatteet ei oikein siihen sovellu

Vierailija
89/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat ehdottaneet työmatkapyöräilyä: olin 4v sitten pyöräonnettomuudessa, joka aiheutti sekä trauman että vamman alaselkään. Siksi en mielelläni pyöräile työmatkoja pyörälläni, jossa ajoasento on alaspäin nojaava (aiheuttaa kipua).

Olen kyllä miettinyt toiseen pyörään vaihtamista, mutta minun pitäisi saada ensisijaisesti selkä kuntoutettua. Työterveys kattoi aikanaan vain 5 krt/fyssarin ja nyt ovat rahat sen verran tiukilla, että kuntoutuksessa avuksi olevalle osteopaatille ei ole asiaa. 

Voin vaihtaa liityntäbussin kävelyyn sitten kun luotan, että molemmat koululaiset selviytyvät kouluun ajoissa ilman että olen vahtimassa. Meillä ei olla ihan niin itseohjautuvia vielä

- Ap

Vierailija
90/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla toimii hyötyliikunta.

- Menen esimerkiksi osan matkasta kävellen (usein kotimatkan,  koska hikoilu)

- kauppatavarat tilaan kotiin ruoan kotiinkuljetuksella, pikkutavarat ja pillaantuvat tuotteet käyn ostamassa kilometrin päässä olevasta kaupasta jalan

-lapset päiväkotiin vien jalan, näin lapsetkin saa liikuntaa ja ulkoilua vanhempiensa kanssa (isäkin joskus vie, joskus mennään kaikki yhdessä)

- kun lapset on harrastuksissa, niin siitä ajasta 1/3 käytän sähköpostien ja muiden yhteydenpitojuttujen hoitamiseen ja loput sitten kuntoiluun (voin vaikka mennä jonkun toisen vanhemman kanssa lenkkeilemään sillä aikaa)

- ktona sitten venttelyä esim. telkkaa katsoessa tai joku pieni kuntopiiri telkkaa katsoessa. joskus jopa maataan sohvalla.

- jos innostuttaa, niin illalla vielä joku pieni lenkki korttelin ja lähikorttelien ympäri, aina ei innostuta, kun etenkin talvisin nämä meidän kotitienoo

Miten joku voi hikoilla kävellessään?

Vierailija
91/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta herätys klo 6.00 tarkoittaisi 7,5 h unia eli aivan riittävästi. Joka aamu on siis 1 h potentiaalista treeniaikaa.

7,5 tuntia unta on liian vähän. Suojatakseen aivojaan muistisairauksilta ja burn outilta aikuisen tulisi nukkua vähintään 8 tuntia yössä.

Vierailija
92/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan absurdia että ihmiset nukkuvat 6 tuntia yössä voidakseen nousta säkkipimeässä kuntoilemaan ennen duunia. 

Vierailija
93/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ovat ehdottaneet työmatkapyöräilyä: olin 4v sitten pyöräonnettomuudessa, joka aiheutti sekä trauman että vamman alaselkään. Siksi en mielelläni pyöräile työmatkoja pyörälläni, jossa ajoasento on alaspäin nojaava (aiheuttaa kipua).

Olen kyllä miettinyt toiseen pyörään vaihtamista, mutta minun pitäisi saada ensisijaisesti selkä kuntoutettua. Työterveys kattoi aikanaan vain 5 krt/fyssarin ja nyt ovat rahat sen verran tiukilla, että kuntoutuksessa avuksi olevalle osteopaatille ei ole asiaa. 

Voin vaihtaa liityntäbussin kävelyyn sitten kun luotan, että molemmat koululaiset selviytyvät kouluun ajoissa ilman että olen vahtimassa. Meillä ei olla ihan niin itseohjautuvia vielä

- Ap

Selkävaivoihin voi etsiä myös kuntoutusohjeita ilmaiseksi netissä. Joku aiemmin ehdotti kahvakuulien hankintaa, ne olisivat hyväksi myös siinä hommassa.

Vierailija
94/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Selkävaivoihin voi etsiä myös kuntoutusohjeita ilmaiseksi netissä. Joku aiemmin ehdotti kahvakuulien hankintaa, ne olisivat hyväksi myös siinä hommassa.

Minulla on kahvakuulat. On myös vastuskuminauhat ja leuanvetotanko (roikkuminen auttaa alaselkäkipuun.)

Ehkä avauksestani ei ihan käynyt selväksi, että askelmäärät ja lenkillä käyminen ovat ennen kaikkea ne, joihin minulla ainakaan ei tunnu olevan arjessa aikaa.

- Ap

Vierailija
95/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo lapsia. Kävelen joka päivä tunnin, koska pakko päästä ulos. 

Vierailija
96/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla menee selvästi sekaisin kansanterveydelliset liikuntasuositukset ja jonkun fitness-paasaajan suositukset. Ensimmäisenä mainittuihin riittää lähes kenen tahansa aika. 

"Liikkumisen suosituksessa on vanha tuttu ydin: sydämen sykettä kohottavaa liikettä eli reipasta liikkumista suositellaan tehtäväksi yhä 2 tuntia 30 minuuttia viikossa. Samat terveyshyödyt saa myös lisäämällä liikkumisen tehoa rasittavaksi. Tällöin liikkumisen määrä on 1 tunti 15 minuuttia viikossa. Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa."

Kenellä täyttyy? 

Vierailija
97/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ovat niin isoja, että toinen voi juosta ja toinen pyöräillä kun lenkkeilet. Vaihda tuo harjoitusten aikainen kävely juoksuun ja merkkaat teille lauantaiaamupäivään yhteisen lenkin. Korvaa 2 iltaa viikossa lukemisen sijaan kuuntelemisella, äänikirjoja, podcasteja tms.

Vierailija
98/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla fyssarin ohjeet selkätreeniin? Kannattaa todellakin pitää huolta ettei tule ongelmia myöhemmin. 

Vierailija
99/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo luettelemasi ei liene kuitenkaan jokaisen päivän rutiini ?

Vierailija
100/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et vaadi miestäsi tekemään yhtään mitään, todella outo tehtäväjako ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi