Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä riittää aika liikunnalliseen elämään?

Vierailija
11.09.2024 |

Vilpittömästi kysyn! Oma arkipäiväni:

- herätys klo 7, aamutoimet lasten kanssa 25 min, työmatka bussilla ja metrolla 25-30 min, työpäivä 8 tuntia sis. lounastauon, kotimatka 30 min.

Kotiin päästessäni kello on yleensä 16.30-16.45, riippuen siitä meneekö ylitöiksi ja jääkö bussi ruuhkaan. Jos yhdistän kotimatkaan kaupassa käynnin 20 min, olen kotona noin klo 17.05. Sitten:

- ruoanlaitto 20-40 min, samalla laitan pyykit pyörimään, luen uutiset, soitan vanhemmilleni, vastaan viesteihin jne muuta mitä työpäivän aikana ei ehtinyt, ruokailu 20-30 min, sitten lasten läksyjen tsekkaus 10 min, päivittäissiivous 10 min. 

Noin klo 18.15-18.30 jälkeen olen vapaalla ellei lasten harrastuksiin liity jotain erityistä säätöä, kuten noin joka toinen viikko pelien takia on; otteluiden takia joudumme varaamaan pelkkiin matkoihin julkisilla 20min-1,5 tuntia/suunta. 2x viikossa käyn itse harrastamassa: ma joogassa ja ti nikkaroimassa. Klo 20 on viimeistään oltava kotona laittamassa lapsille iltapalaa, samalla ripustan pyykit. Klo 20-21 välillä teen 15 min 2x viikossa kotitreenin. Yritän lukea joka päivä vähintään 30min ja nukahtaa klo 22.30.

Uimassa käydään lasten aina välillä ja viikonloppuisin heitellään koreja, potkitaan futista, käydään retkillä jne joten aktiivista elämää sinänsä.

En kuitenkaan ymmärrä missä kohdin pystyisin päivittäin kävelemään 10.000 askelta (noin 1,5 tuntia minun vauhdillani), juoksemaan lenkkejä 3-4 krt/vko ja käymään kuntosalilla 2-5 krt/vko kuten kaikki terveyssuositukset jatkuvasti muistuttavat. Kaikki ihmisen vapaa-aika menisi vain yksinään liikkumiseen niiden mukaan!! Olen jo nyt joutunut luopumaan kuorosta, koska en voinut yhdistää sitä yhden vanhemman kodin arkeen.

Kommentit (163)

Vierailija
1/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että pidät itsestäsi ihan hyvää huolta, joten en niin stressaisi noista suositusmääristä. Pystyisit ehkä kävelemään enemmän esim. viikonloppuisin. Onnistuisko osa työmatkoista pyöräillen? 

Vierailija
2/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään ei kyllä taideta suositella tuollaisia määriä liikuntaa, paljon vähemmälläkin pärjää.

Ja toisaalta, jos olet yksinhuoltaja, niin ehkä muutenkaan juuri liikunta-asiasta en isosti stressaisi. Lapsesi ovat pian niin isoja, että ehdit liikkua mielinmäärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaisin, että niitä askelia kertyy päivän aikana: kun menet ja olet töissä, teet kotona kotitöitä yms. Ei kannata ajatella, että on vain "liikunta-aika". Liikunnallinen elämä on arkista liikuntaa myös päivän mittaan.

Vierailija
4/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuminenhan kuuluu päivittäiseen elämään luonnostaan, ei liikkuminen ole joku erillinen osa, jota pitää erikseen harrastaa.

Vierailija
5/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävelen 10 kilometriä joka päivä. Kävelen töihin ja takaisin, työmatka yhteen suuntaan 2km. Kun tulen töistä kotiin, vaihdan urheiluvaatteet päälle ja lähden vielä 6 kilometrin kävelylle. Siihen menee noin tunti. Kello on 17.30, kun tulen takaisin kotiin. Päivällinen on tehty aina edellisenä iltana, joten siitä vaan suoraan pöytään syömään.

Nukkumaan meillä mennään 22-23, joten päivällisen jälkeen on 4-5 tuntia aikaa tehdä mitä vaan, vaikka urheilla lisää.

Kolme lasta, ei eläimiä.

Vierailija
6/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuollaisia suosituksia lukee ? Osta kotiin kahvakuula, jää kotimatkalla pois edellisellä pysäkillä, mene pyörällä töihin jne. Helppoa jos osaa. Minä kuljin kesät talvet pyörällä töihin, fyysistä vuorotyötä, ihan siksi että pyörällä meni puoli tuntia ja bussilla tunti 

Vierailija
7/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään ei kyllä taideta suositella tuollaisia määriä liikuntaa, paljon vähemmälläkin pärjää.

Ja toisaalta, jos olet yksinhuoltaja, niin ehkä muutenkaan juuri liikunta-asiasta en isosti stressaisi. Lapsesi ovat pian niin isoja, että ehdit liikkua mielinmäärin.

Suositus on 10t askelta päivässä ja lisäksi aerobista liikuntaa 2-3 kertaa viikossa ja tähän päälle vielä voimaharjoittelua ainakin 2 kertaa viikossa.

Vierailija
8/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävelen 10 kilometriä joka päivä. Kävelen töihin ja takaisin, työmatka yhteen suuntaan 2km. Kun tulen töistä kotiin, vaihdan urheiluvaatteet päälle ja lähden vielä 6 kilometrin kävelylle. Siihen menee noin tunti. Kello on 17.30, kun tulen takaisin kotiin. Päivällinen on tehty aina edellisenä iltana, joten siitä vaan suoraan pöytään syömään.

Nukkumaan meillä mennään 22-23, joten päivällisen jälkeen on 4-5 tuntia aikaa tehdä mitä vaan, vaikka urheilla lisää.

Kolme lasta, ei eläimiä.

Onko puoliso arjessa mukana kuskaamassa lapsia kymmenien kilometrien päähän peleihin samalla kun sinä olet esim. kävelylläsi?

Vierailija
9/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 15km työmatka jonka kuljen tavallisella pyörällä kesät talvet se riittää mulle liikunnaksi ja parasta siinä on ettemme tarvitse toista autoa.

Vierailija
10/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton. Jos olisi lapsia, laittaisin ne liikkumaan ja liikkuisin lasten kanssa kuten omat vanhempani. Ei meillä kukaan saanut prse pitkällä möllöttää sohvalla ja ite piti pyöräillä / kävellä / juosta tai hiihtää, jos halusi päästä jonnekin. Ei ollut mitään vanhempien taksipalvelua harrastuksiin. Liikunnallinen muuten ehtii enemmän, koska jaksaa paremmin. Monet asiat on äkkiä hoidettu. 

Vierailija
12/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala minuuttiaikataulu. 

Vierailija
13/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa riittää siihen mihin haluaa.

Vierailija
14/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta, ei eläimiä.

Työpaikka 2km kävelymatkan päässä jossain landella on hieman eri kuin työpaikka 10km päässä toisella puolella Helsinkiä.

Vierailija
15/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala minuuttiaikataulu. 

Minusta ihan normaali arvio päivän pakollisista menoista. 

Vierailija
16/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositus on 10t askelta päivässä ja lisäksi aerobista liikuntaa 2-3 kertaa viikossa ja tähän päälle vielä voimaharjoittelua ainakin 2 kertaa viikossa.

Olet väärässä. Googlaa UKK-instituutin suositukset.

Vierailija
17/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositus ei ole pakko.

Vierailija
18/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otteluiden tai treenien aikana voit ehkä käydä lenkillä kentän laidalla seisomisen sijaan. Tuntuu aikamoiselta suorittamiselta tuo sun arkipäivä. Ja lasten kanssa voi liikkua yhdessäkin, siinä tulee samalla lisää askelia. Lähdette yhteiselle lenkille tai lapsi ajaa pyörällä ja sinä juokset. Ei ole niin kauheaa jos iltaruoka tai iltapalaa myöhästyy. Vähän joustoa aikatauluun ja aikaa löytyy kyllä liikunnalle. 

Vierailija
19/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta, ei eläimiä.

Onko puoliso arjessa mukana kuskaamassa lapsia kymmenien kilometrien päähän peleihin samalla kun sinä olet esim. kävelylläsi?

Asutaan Helsingissä. Lapset liikkuvat itsenäisesti julkisilla kulkuvälineillä harrastuksiinsa. Ei ole tarvetta kuljetella lapsia kymmenien kilometrien päähän. Lapset pyöräilevät/kävelevät kouluun. 

Vierailija
20/163 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä alapeukutetaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi