Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helps! Työnantaja ei maksa palkkaa sairaslomalta, koska olen muka itse aiheuttanut sairastumiseni. Kokemuksia???

Vierailija
11.09.2024 |

Olin siis ensimmäistä kertaa koskaan sairaslomalla tämän uuden työnantajan palveluksessa, kun sairastuin flunssaan ja minulla nousi kuume. Kyseessä on aika pieni yritys, mutta silti oli yllätys että en saakaan palkkaa sairasloman ajalta. Hankin kyllä lääkärintodistuksen jokaiselle päivälle (kallista), mutta työnantajan mukaan olen luonut laimin "riittävän suojautumisen sairastumiselta." Pomo perusteli ettei firma voi maksaa työntekijän itse aiheuttamasta sairaslomasta.

Kyselin työkaverilta ja hän sanoi ettei täällä kukaan saa palkkaa sairaslomalta ja nyt ymmärrän miksi täällä tullaan töihin kipeänäkin. Jos on todella kipeä niin lääkärintodistuksella saa olla pois, mutta ilman palkkaa. Todistus pitää hankkia ja maksaa itse.

Kokemuksia tällaisesta?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tyypillisiä pikku firman iloja... itse sain potkut kun aloin pitämään ääntä tuollaisesta käytännöstä... no tää työnantaja sanoi liiton lakimiehelle että firmalla menee huonosti ja talous syistä irtisanoi. näin luki paperissakin. no milläs todistat että ko firmalla meni oikeasti huonosti kun kyse on yksityisestä pikkupuljusta??

No kyllä niillä pikkupuljuilla oikeasti menee huonosti, aina, tai ainakin nyt. Usein työntekijä saa enemmän palkkaa kuin yrittäjä jos sivukulut lasketaan mukaan.

Vierailija
42/51 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tyypillisiä pikku firman iloja... itse sain potkut kun aloin pitämään ääntä tuollaisesta käytännöstä... no tää työnantaja sanoi liiton lakimiehelle että firmalla menee huonosti ja talous syistä irtisanoi. näin luki paperissakin. no milläs todistat että ko firmalla meni oikeasti huonosti kun kyse on yksityisestä pikkupuljusta??

No kyllä niillä pikkupuljuilla oikeasti menee huonosti, aina, tai ainakin nyt. Usein työntekijä saa enemmän palkkaa kuin yrittäjä jos sivukulut lasketaan mukaan.

Suomalaisella yrittäjällä menee aina huonosti. Koskaan ei olisi varaa maksaa palkkoja, puhumattakaan palkankorotuksista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP mene kipeänä töihin. Pidä huoli, että tartutat flunssan kaikkiin työpaikalla. 

Vierailija
44/51 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja testaa kepillä jäätä, paljonko voi nyysiä palkasta, tiedätkö oikeutesi ja pysytkö talossa kuppaamisesta huolimatta. Ota yhteys liittoon tai työsuojelupiiriin.

Vierailija
45/51 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammis auttaa, liittoon ei kannata olla yhteydessä tietenkään! :D

Vierailija
46/51 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisella yrittäjällä menee aina huonosti. Koskaan ei olisi varaa maksaa palkkoja, puhumattakaan palkankorotuksista. 

Oma suu on lähempänä kuin kontinsuu. Sinänsä luonnollista, mutta koska yrittäjä työnantajana on valta-asemassa, on luotu lait, joilla estetään heikomman osapuolen hyväksikäyttö ja pakkovalta. Kun lakeja vähätellään, seuraukset voivat olla työntekijän kannalta tuhoisia. Mitään intressiä huolehtia palkanmaksusta, työturvallisuudesta tai muustakaan firmalla ei ole luonnostaan.

Vierailija
47/51 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lääkärin kirjoittama saikkulappu on pelkkä suositus. "

Ei sikäli että se kertoo että työntekijä ei ole kykenevä tekemään sitä normaalia työtehtäväänsä. Työnantajalla on kyllä oikeus antaa työntekijälle muita kevyempiä työtehtäviä joista hän pystyy sairaudesta huolimatta selviytymään.

Mutta siihen normaaliin työtehtävään häntä ei saa laittaa.

Vierailija
48/51 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lääkärin kirjoittama saikkulappu on pelkkä suositus. "

Ei sikäli että se kertoo että työntekijä ei ole kykenevä tekemään sitä normaalia työtehtäväänsä. Työnantajalla on kyllä oikeus antaa työntekijälle muita kevyempiä työtehtäviä joista hän pystyy sairaudesta huolimatta selviytymään.

Mutta siihen normaaliin työtehtävään häntä ei saa laittaa.

Työnantajalla ei ole oikeutta edes niihin kevyempiin työtehtäviin, jos lääkäri ei ole laittanut erikseen ruksia ruutuun. Ruksia ruutuun harkitaan, jos työnantaja on erikseen sellaisen toiveen esittänyt, mutta puhutaan edelleen harkinnasta.

49/51 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se TES:ssä lukee, että onko sairasloma palkaton vai palkallinen 

Vierailija
50/51 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienet työnantaja eivät maksa palkkaa sairaslomalta. ihan itse koettu juttu.

Vierailija
51/51 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sikamaisista hinnoista ja huonoista palkoista huolimatta suomalaisyritykset ovat huonosti kannattavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi