Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin että mulla on liian korkea syke aamulla herätessä, joten mittasin

Vierailija
11.09.2024 |

Mulla on ollut viimeisen parin vuoden ajan aamulla herätessä välillä nopealta tuntuva sydämen syke. Tänä aamuna mittasin sen kaulavaltimolta sekuntikelloa käyttäen. Syke olikin minuutissa vain 73 lyöntiä, joka on normaali tulos! Ilmeisesti mulla yleensä syke on sitten aika matala, kun toi 73 tuntuu musta korkealta. Olen päälle 40, ja ajattelin jo että on jotain esivaihdevuosien oiretta.

Normaalin leposykkeen raamit aikuisilla on 40-90 lyöntiä minuutissa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika korkea mielestäni tuo normaalin leposykkeen yläraja. Mikähän on määritelmä leposykkeelle tuossa? Onko se "juuri herätessä, ei vielä sängystä nousseena" mitattu vai "kesken päivän vähän aikaa istumisen jälkeen" mitattu?

Vierailija
2/14 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

M55. Yöllä ja herätessä sängyssä syke noin 50, päivällä työskennellessä toimistolla noin 65-70. Korkea tuo syke sulla mun mielestä on, jokin rasittaa sun kehoa, paino tai alkoholi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aiemmin edes sykettäsi seuraillut?

Itsellä leposyke hädintuskin 50 ja alkaa tuntua todella ikävältä jo siinä 70 paikkeilla. (Sykkeet kuulemma korreloi kunnon kanssa).

Esim äidilleni tuo 70 ois taas tosi alhainen ja oonkin ihmetellyt, miten hän kestää jos normisyke siellä 80-90.

Exällä oli joskus lepopulssi 100, hän oli aika huonokuntoinen ja ylipainoinen. 

Vierailija
4/14 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on esivaihdevuosioire. Sain apua nyt tykyttelyyn magnesiumbiglysinaatista ja loppui se vaiva. Ennen oli päivittäisenä riesana rytmihäiriöt, jotka on pahentuneet sitä mukaan kun perimenopaussi on edennyt.

Vierailija
5/14 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M55. Yöllä ja herätessä sängyssä syke noin 50, päivällä työskennellessä toimistolla noin 65-70. Korkea tuo syke sulla mun mielestä on, jokin rasittaa sun kehoa, paino tai alkoholi.

En käytä alkoholia ja olen normaalipainoinen/hoikka. Miten sulla nämä? Sykkeeni on matala päivän mittaan ja illalla. Vain aamulla tuo 73/min.

ap

Vierailija
6/14 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko aiemmin edes sykettäsi seuraillut?

Itsellä leposyke hädintuskin 50 ja alkaa tuntua todella ikävältä jo siinä 70 paikkeilla. (Sykkeet kuulemma korreloi kunnon kanssa).

Esim äidilleni tuo 70 ois taas tosi alhainen ja oonkin ihmetellyt, miten hän kestää jos normisyke siellä 80-90.

Exällä oli joskus lepopulssi 100, hän oli aika huonokuntoinen ja ylipainoinen. 

Olen seuraillut, ja syke on matalampi päivällä ja illalla. Vain aamulla herätessä tuon 73. Mulla on hyvä kunto omassa ikäryhmässäni kuntotestin mukaan.

Onko sulla millainen kunto?

ap

Vierailija
7/14 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata miettiä liikaa mitään vaihdevuosiasioita. 60 vuotiaana kun alkaa limakalvot kuivua, tarvii ehkä jotain voidetta tai öljyä alapäähän, ettei altistu virtsatieinfektioille. Muuten liikunta ja terveehkö ruokavalio riittää. Liikuntaa, liikuntaa, liikuntaa. Jos tulee kuuma aalto, pikasuihku vaikka. Älkää stressatko.

Vierailija
8/14 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua esivaihdevuosista, raudanpuutteesta tai kilpirauhasongelmista, muun muassa

Vierailija
9/14 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uniapneaa tutkittu? Sykkeen ei kuuluisi olla yöllä ja aamulla kovin korkea. Uniapneassa tyypillistä on, että verenpaine ja syke ovat aamuisin korkeampia kuin muulloin

Vierailija
10/14 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata miettiä liikaa mitään vaihdevuosiasioita. 60 vuotiaana kun alkaa limakalvot kuivua, tarvii ehkä jotain voidetta tai öljyä alapäähän, ettei altistu virtsatieinfektioille. Muuten liikunta ja terveehkö ruokavalio riittää. Liikuntaa, liikuntaa, liikuntaa. Jos tulee kuuma aalto, pikasuihku vaikka. Älkää stressatko.

Esivaihdevuodet voi jossain tapauksessa alkaa jo alle 40v! Itselläni alkoi 39v

Vierailija
11/14 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepopulssi 44, pikkulapset ja eläimet rauhoittuu minun sylissäni. 

Vierailija
12/14 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se aamun kortisolipiikki. Syke ei ole oikeasti kovasti koholla, mutta pumppu voi lyödä voimakkaasti. Jos kovaa stressiä niin aamusyke on monella n. 100.

Vierailija
13/14 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta ei tarvi stressata, se on normaali elämänvaihe, ei sairaus. 

Vierailija
14/14 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulla 37v...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän