Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helps! Työnantaja ei maksa palkkaa sairaslomalta, koska olen muka itse aiheuttanut sairastumiseni. Kokemuksia???

Vierailija
11.09.2024 |

Olin siis ensimmäistä kertaa koskaan sairaslomalla tämän uuden työnantajan palveluksessa, kun sairastuin flunssaan ja minulla nousi kuume. Kyseessä on aika pieni yritys, mutta silti oli yllätys että en saakaan palkkaa sairasloman ajalta. Hankin kyllä lääkärintodistuksen jokaiselle päivälle (kallista), mutta työnantajan mukaan olen luonut laimin "riittävän suojautumisen sairastumiselta." Pomo perusteli ettei firma voi maksaa työntekijän itse aiheuttamasta sairaslomasta.

Kyselin työkaverilta ja hän sanoi ettei täällä kukaan saa palkkaa sairaslomalta ja nyt ymmärrän miksi täällä tullaan töihin kipeänäkin. Jos on todella kipeä niin lääkärintodistuksella saa olla pois, mutta ilman palkkaa. Todistus pitää hankkia ja maksaa itse.

Kokemuksia tällaisesta?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pomon takia siellä firmassa menee huonosti, taloudellisestikin.

Vierailija
22/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo lailliselta kuulosta. Miten työnantajasi edes teoriassa pystyisi väittämään, että flunssa on "itseaiheutettu". Toisekseen jos sinulla on sairastumisestasi lääkärintodistus - vielä vähemmän.

Tuntuu vähän filunkifirmalta tuo sinun työpaikkasi. 

Oli laillista tai ei niin näitä on paljon, eikä kukaa tee missään mitään, itsekin valittanut monta kertaa liittoja myöten, liian pieniä asioita, kenelläkään ei ole aikaa hoitaa, ei riitä resurssit eikä motivaatio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ei itseasiassa mene huonosti vaan tämä konglomeraatti holding virityksessä täytyy nyt vaan olla yksi osa raskaasti taapiollinen että voi siirrellä toiseen tyttäreen bonukset?

Vierailija
24/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä ei tule palkatonta, eikä karenssia eikä joudu juoksemaan kuumeessa ympäri kaupunkia ruinailemassa jotain kalliita lääkärintodistuksia..

Tämä on yksi merkittävä tekijä, miksi yhä useampi valitsee samalla korvauksella mielummin työttömyyden.

Vierailija
25/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työsopimuslaki

2 luku

11 pykälä (18.5.2018/377)

Sairausajan palkka

Työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus sairausajan palkkaan. Jos työsuhde on jatkunut vähintään kuukauden, työntekijällä on oikeus saada esteen ajalta täysi palkkansa sairastumispäivää seuranneen yhdeksännen arkipäivän loppuun, enintään kuitenkin siihen saakka, kun hänen oikeutensa sairausvakuutuslain (1224/2004) mukaiseen päivärahaan alkaa. Alle kuukauden jatkuneissa työsuhteissa työntekijällä on vastaavasti oikeus saada 50 prosenttia palkastaan.

Vaihtelevaa työaikaa noudatettaessa 1 momentin mukainen oikeus sairausajan palkkaan syntyy, jos työkyvyttömyysaikaan kohdistuva työvuoro on merkitty työvuoroluetteloon, siitä on muutoin sovittu taikka olosuhteisiin nähden voidaan muutoin pitää selvänä, että työntekijä olisi työkykyisenä ollut työssä. Sairausajan palkka määräytyy vastaavalla tavalla myös silloin, kun on sovittu kiinteästä työajasta ja lisätyön määrä on sairausajan alkua viimeksi edeltäneiden kuuden kuukauden aikana keskimäärin ylittänyt sovitun määrän vähintään nelinkertaisesti.

Työntekijällä ei ole oikeutta sairausajan palkkaan, jos hän on aiheuttanut työkyvyttömyytensä tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella. Työntekijän on pyydettäessä esitettävä työnantajalle luotettava selvitys työkyvyttömyydestään.

Maksettuaan työntekijälle sairausajan palkan työnantajalla on vastaavalta ajalta oikeus saada työntekijälle sairausvakuutuslain tai työtapaturma- ja ammattitautilain (459/2015) mukaan kuuluva päiväraha, enintään kuitenkin maksamaansa palkkaa vastaava määrä.

---

Tuo "tahallaan" tai "törkeällä huolimattomuudella" on lähinnä sellaista, että työntekijä ajeli viikonloppuna kännissä skuutilla ja katkaisi kätensä tai kännissä kaahasi autolla ojaan ja on nyt jalka kipsissä.

Vierailija
26/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tyypillisiä pikku firman iloja... itse sain potkut kun aloin pitämään ääntä tuollaisesta käytännöstä... no tää työnantaja sanoi liiton lakimiehelle että firmalla menee huonosti ja talous syistä irtisanoi. näin luki paperissakin. no milläs todistat että ko firmalla meni oikeasti huonosti kun kyse on yksityisestä pikkupuljusta??

Siellä on varmaan yt neuvottelut käyty?

pienissä yrityksissä ei käydä yyteitä vaan ilmoitetaan suoraan irtisanotuille.

Vierailija
27/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo lailliselta kuulosta. Miten työnantajasi edes teoriassa pystyisi väittämään, että flunssa on "itseaiheutettu". Toisekseen jos sinulla on sairastumisestasi lääkärintodistus - vielä vähemmän.

Oli laillista tai ei niin näitä on paljon, eikä kukaa tee missään mitään, itsekin valittanut monta kertaa liittoja myöten, liian pieniä asioita, kenelläkään ei ole aikaa hoitaa, ei riitä resurssit eikä motivaatio.

Et kuulu ainakaan Pamiin tai teollisuusliittoon sitten. Siellä' kyllä apua on saanut ja voimia taisteluun pienestäkin epäkohdasta.

Vierailija
28/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomokin sitten tyyliin suoraan synnäriltä vaan vauva kainalossa töihin,lapsi on itse aiheutettu. Tai tarviiko synnärille edes mennä? Tiskin takana voi synnyttää samalla kun töitä tekee.

Vierailija
29/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tes? 

Vierailija
30/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lääkärintodistusten vaatiminen tulisi kieltää, koska pitäisi keskityä sairaiden ja loukkaantuneiden ym hoitamiseen.

Nyt meillä joka piävä lääkäreille tuhansia jonossa, pyytämässä jotain sairauslomaa jonkun flunssan takia.

Lisäksi sairaat ihmiset pakotetaan julkisiin kulkuneuvoihin ja terveyspaikkoihin tartuttamaan muita ihmisiä, kun he voisivat sairastaa yksin kotona, eikä juoksennella ympäriinsä jotain todistuksia ruinaamassa.

Vierailija
31/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kuulu ainakaan Pamiin tai teollisuusliittoon sitten. Siellä' kyllä apua on saanut ja voimia taisteluun pienestäkin epäkohdasta.

ite oon huomannut että liitot eivät jaksa puuttua pikku firmojen epäkohtiin vaan panostavat täysillä "kunnollisten" eli isojen työnantajien työntekijöiden hyvinvointiin. pikku firmoissa kun ei ole luottamusmiestä eikä lakimiestä eikä ketään jonka kanssa voisivat keskustella. jäsenmaksut kyllä kelpaavat.

Vierailija
32/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lääkärintodistusten vaatiminen tulisi kieltää, koska pitäisi keskityä sairaiden ja loukkaantuneiden ym hoitamiseen.

Nyt meillä joka piävä lääkäreille tuhansia jonossa, pyytämässä jotain sairauslomaa jonkun flunssan takia.

Lisäksi sairaat ihmiset pakotetaan julkisiin kulkuneuvoihin ja terveyspaikkoihin tartuttamaan muita ihmisiä, kun he voisivat sairastaa yksin kotona, eikä juoksennella ympäriinsä jotain todistuksia ruinaamassa.

Minullakin on se käsitys, että terveydennhoitojärjestelmämme on aivan ylikuormittunut ja tällä systeemillä kuormitamme sitä ja aiheutamme lisää kuluja ja aivan turhaan.

Eikö kuluja ja kuormitusta juuri pyritä purkamaan/keventämään, joten miksi sitten varta vasten raskautamme sitä turhan takia.

Vierailija
33/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käypäs ehdottamassa ideaasi pienille työn antajille. eivät pysty ajattelemaan sellaista tilannetta että työntekijä voisi olla pois ilmaiseksi... vaativat loppuun asti lääkärin todistusta työntekijän omalla kustannuksella (mikä ON laillista) ja nykyään sellaisen saa vain yksityiseltä eli maksaa.

Vierailija
34/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomokin sitten tyyliin suoraan synnäriltä vaan vauva kainalossa töihin,lapsi on itse aiheutettu. Tai tarviiko synnärille edes mennä? Tiskin takana voi synnyttää samalla kun töitä tekee.

Meillä raskaaksi tulleet irtisanotaan. En ymmärrä miksi mutta tää on käytäntö. Perusteluna taloudelliset syyt. Toistaiseksi on mennyt liitossa läpi, kun näistä on joku valittanut sinne.

Vierailija
35/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ihan uusi työ ei ensimmäisen kuukauden aikana ole saanut kai koskaan sairasajalta palkkaa.

Vierailija
36/51 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että sellaiset ihmiset perustavat yrityksiä, joille kaikki työntekijöihin kohdistuvat kulut käyvän palkan maksamisesta lähtien aiheuttavat vihan tunteita. Olen itse työskennellyt pienehkössä yrityksessä ja joka kuukausi viikko ennen palkanmaksupäivää rouva johtaja aloitti kiukuttelun ja rähisi joka asiasta ihan aiheettakin ja tämä johtui ihan selvästi palkanmaksupäivän lähestymisestä.

Vierailija
37/51 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, että sellaiset ihmiset perustavat yrityksiä, joille kaikki työntekijöihin kohdistuvat kulut käyvän palkan maksamisesta lähtien aiheuttavat vihan tunteita. Olen itse työskennellyt pienehkössä yrityksessä ja joka kuukausi viikko ennen palkanmaksupäivää rouva johtaja aloitti kiukuttelun ja rähisi joka asiasta ihan aiheettakin ja tämä johtui ihan selvästi palkanmaksupäivän lähestymisestä.

pikkufirmat ovat pikkufirmoja. valitettavasti. ei niissä saa palkkaa jos on saikuttanut.

Vierailija
38/51 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sairauslomapäivä maksaa työpaikaikassani reilut 300€. Sairastaminen on kallista.

Vierailija
39/51 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi sairauslomapäivä maksaa työpaikaikassani reilut 300€. Sairastaminen on kallista.

Ai että, työpaikassani 

Vierailija
40/51 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin kirjoittama saikkulappu on pelkkä suositus. Työnantaja määrää saako sillä saikkua vai ei. Vaikka olisi noro jossa tulee kummastakin päästä tavaraa koko ajan niin ei työantajalla ole velvollisuutta antaa palkallista saikkua.

Mutta mitä todellisuuteen tulee niin aika k*sipää työnantaja sinulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi