Myöhästelyistä on tehty niin iso numero yläasteella, ettei teini uskalla lähteä olenkaan kouluun enää myöhässä
Tämä systeemi on stressaavaa. Niin lapselle kuin vanhemmalle. Joka asiasta kasvatuskeskustelut lastensuojeluilmoitukset yms. Stressi aiheuttaa päänsäryn. Joku toinen keino pitäisi olla. Ainut rike myöhästelyt ja poissaolot. Ei alkoholia, ei sähkötupakkaa, ei rötöstelyä.
Kommentit (501)
Newsflash. Kun se sun uniikki lumihiutale ei voi esim työelämässäkään tulla ja mennä miten sattuu.
Se että tulee ajoissa on muiden kunnioittamista ja hyviä käytöstapoja.
Itse miettisin, että miksi koulu joutuu tämänkin perusasian opettamaan lapsellesi.
Onko hän myöhästelyn lisäksi tehnyt nettiin myös masturbaatiovideoita? Jos on, niin onnittelut. Koulun voi unohtaa, tienaa kyllä tarpeeksi videoillaan
Meillä oli muinaisina aikoina (1980/1990 -luvulla) hyvin harvoin kukaan myöhässä.
Jos oli myöhässä piti seisoa oven edessä ja kertoa koko luokalle miksi oli myöhässä ja miten ei olisi jatkossa samassa tilanteessa, sekä pyytää anteeksi luokalta ja opettajalta.
Nyt aikuisena en edes muista, koska olisin viimeksi ollut myöhässä töistä tai mistään tapaamisesta, mutta tapana on lähteä edellisellä bussilla, eikä viimetingassa.
Ai teini ei enää myöhästelee. Onneksi olkoon, sillä teidän kohdallanne ensimmäisen vaiheen puuttuminen on toiminut.
Sadoille muille ei. Meillä puuttuminen asiaan johti lopulta siihen. Ettei mennyt ollenkaan kouluun. Käy nyt ysi luokan aikuisten puolella ja sanoo, että lopettaa sen jos alkaa vieraat tädit herätellä. Eivät käy. Kun sossun aika menee rankempiin tapauksiin. Ja siirteli loppuvaiheessa paltsuja 4 kertaa ihme syiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo viime vuosituhannella myöhästymisistä sai jälki-istuntoa joten oli parempi olla koko päivä poissa kuin myöhästyä 5 min.
Viime vuosituhannella ainakin meillä päin vaadittiin vanhemman puhelu tai lupalappu kouluun, että saattoi olla pois. Ei se onnistunut että jää vaan kotiin, jos ei huvita mennä tai jos myöhästyy.
Ei se koulu silloinkaan mitään poliisia lähettänyt perään poissaolijalle mutta kyllä tosiaan luvatun poissaolo tuli silloin ja tulee nyt ellei vanhempi selitä sitä joksikin muuksi. Ainoastaan sairauspoissaolo on sellainen johon ei tarvitse pyytää lupaa etukäteen. Muutoin se taitaa mennä niin Että korkeintaan viikon pystyy myöntämään opettaja tai luokanvalvoja, kuukauteen asti rehtori ja sen jälkeen opetuslautakunta tai sitä vastaava kunnan elin.
Tää lapsi on patalaiska.
Tää lapsi on tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tenavastasi tulee bussikuski ja myöhästyy joka työvuorosta 5 minuuttia... Siinä myöhästyy sit tosi moni muukin.
Ei siitä tenavasta tule yhtään mikään tuolla menolla.
Ehheeh, kyllä tulee olemaan ehanaaaaa työskennellä näiden uniikkien lumihuitaleiden kanssa. Tulee myöhässä kouluun, mutta ei kestä kuulla edes nuhtelua siitä. Mitä se sitten kestää? Ei pidä myöhästellä sitten. Tai siirtyy iltakouluun, tapaus ratkaistu, kirjan kannet kiinni.
Tämä taitaa olla yksi esimerkki siitä, että jotkut vanhemmat tekee valtavan karhunpalveluksen lapsilleen muka huolehtivaisina ja empaattisina ja rakastavina - niin siis hirmu rakastavina tiäksä - silottelemalla normaaliin elämään kuuluvat pettymykset ja nöyrtymiset ja omista virheistään oppimiset. Ei ei ei, kun ne on muut, joiden pitää taipua, niin kuin ne nöyrät ja ah niiiiin rakastavat vanhemmat tekee, ne on ihan letkuna ja matelevina lastensa edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo viime vuosituhannella myöhästymisistä sai jälki-istuntoa joten oli parempi olla koko päivä poissa kuin myöhästyä 5 min.
Viime vuosituhannella ainakin meillä päin vaadittiin vanhemman puhelu tai lupalappu kouluun, että saattoi olla pois. Ei se onnistunut että jää vaan kotiin, jos ei huvita mennä tai jos myöhästyy.
Poissaololappuja oli, joihin tarvittiin vanhemman allekirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Newsflash. Kun se sun uniikki lumihiutale ei voi esim työelämässäkään tulla ja mennä miten sattuu.
Itse miettisin, että miksi koulu joutuu tämänkin perusasian opettamaan lapsellesi.
Hyvä kontrasti kun ylläolleessa viestissä joku juuri kertoo liukuvasta työajastaan :D
Sitten taas ihmetellään, ettei miksei synny lapsia.
Jos lapsuuden myöhästymiset kirjataan loppuelämän ajaksi ylös kantaan niin ei ole muita mahdollisuutta kuin rajoittaa lapsimäärää, että vanhemmat pystyvät katsomaan lapsen perään, että mukana ovat esim. kaikki koulutarvikkeet jne. Kun 30 vuotta sitten riitti, että lapset sai kouluun niin nykyään vaaditaan niin paljon, ettei työssäkäyvä vanhempi pysty enää hoitamaan kaikkia viranomaisten vaatimuksia, jos lapsia on yli kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kontrasti kun ylläolleessa viestissä joku juuri kertoo liukuvasta työajastaan :D
Liukuva työaika on sovittu juttu, ei siinä "tulla ja mennä miten sattuu".
No pitäisikö niille pennuille antaa kunnon selkäsauna ja opettaa etteivät myöhästele?
Vierailija kirjoitti:
Voisi myös kysyä, että miksi koulun pitää alkaa niin aikaisin, kahdeksalta, jolloin suuri osa lapsista ja teineistä on vielä ihan nukuksissa, vaikka yöllä olisikin saatu riittävästi unta? Monissa työpaikoissa työntekijöillä on liukuva työaika ja aloitusajankohdan saa päättää itse. Ei meidän tarvitsisi enää elää pelkässä 8-16 -rytmissä. Muistan itse, miten vaikeaa oli lapsena nousta aamulla ennen kuutta, raahautua talvella pilkkopimeässä ja kylmässä bussipysäkille ja nuokkua koulussa iltapäivän, kun oli niin väsynyt. Nykyään voin nukkua kahdeksaan, istahtaa olohuoneen työpöydän ääreen, pitää työpäivän aikana taukoja (ottaa jopa päikkärit jos väsyttää) ja lopettaa työt kun olen valmis. Joskus tämä on klo 16, joskus klo 19. Voisi oppimistuloksetkin parantua, jos lapsetkin saisivat riittävästi unta ja suorittaa opintovelvollisuutensa oman rytminsä mukaan.
Vanhempi menee joka tapauksessa töihin 8:30-9 niin lapsi pitää saada kouluun sitä ennen. Siksi sen koulun pitää alkaa alkaisin, että työntekijät pääsisi myös töihinsä.
haluatko paiskoa minua makkarissa?
Vierailija kirjoitti:
Sitten taas ihmetellään, ettei miksei synny lapsia.
Jos lapsuuden myöhästymiset kirjataan loppuelämän ajaksi ylös kantaan niin ei ole muita mahdollisuutta kuin rajoittaa lapsimäärää, että vanhemmat pystyvät katsomaan lapsen perään, että mukana ovat esim. kaikki koulutarvikkeet jne. Kun 30 vuotta sitten riitti, että lapset sai kouluun niin nykyään vaaditaan niin paljon, ettei työssäkäyvä vanhempi pysty enää hoitamaan kaikkia viranomaisten vaatimuksia, jos lapsia on yli kaksi.
Kyllä on kasvatuksessa tehty paljon päin persettä jos pitää tuollaisten asioiden perään katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluaika ei ole liukuva, jos et ooe huomannut. Oppitunteja ei voi järjestää jokaisen oppilaan henkilökohtaisen mieltymyksen perusteella. Ihan kuten lukuisissa töissä työajat ei ole liukuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne on kasvattanut sellaisiksi että myöhästelevät? En minä ainakaan myöhästynyt koskaan. Kotona opetettiin kunnioittamaan muita ihmisiä ja arvostamaan heidän ajankäyttöään niin, että itse ollaan ajoissa paikalla.
Etpä kunnioita yhtään näitä ihmisiä, joilla on haasteita olla ajoissa. Päinvastoin, haukut kelvottomiksi ja nostat vain itseäsi jalustalle.
He saavat saman kunnioituksen takaisin, mitä osoittavat niitä kohtaan, jotka ovat ajoissa.
Samalla logiikalla kunnioitan sinua vasta kun ymmärrät neurologisen häiriön mekaniikan, joka saa ihmisen myöhästymään. Omakin asenteesi on erittäin epäkunnioittava. Jos edes koskaan olet ajoissa, alan uskoa että se onkin ainoa hyvä piirteesi. Sellaista ongelmaa onkin sitten hankalampi korjata.
Voisi myös kysyä, että miksi koulun pitää alkaa niin aikaisin, kahdeksalta, jolloin suuri osa lapsista ja teineistä on vielä ihan nukuksissa, vaikka yöllä olisikin saatu riittävästi unta? Monissa työpaikoissa työntekijöillä on liukuva työaika ja aloitusajankohdan saa päättää itse. Ei meidän tarvitsisi enää elää pelkässä 8-16 -rytmissä. Muistan itse, miten vaikeaa oli lapsena nousta aamulla ennen kuutta, raahautua talvella pilkkopimeässä ja kylmässä bussipysäkille ja nuokkua koulussa iltapäivän, kun oli niin väsynyt. Nykyään voin nukkua kahdeksaan, istahtaa olohuoneen työpöydän ääreen, pitää työpäivän aikana taukoja (ottaa jopa päikkärit jos väsyttää) ja lopettaa työt kun olen valmis. Joskus tämä on klo 16, joskus klo 19. Voisi oppimistuloksetkin parantua, jos lapsetkin saisivat riittävästi unta ja suorittaa opintovelvollisuutensa oman rytminsä mukaan.